منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا




 
الرئيسيةبوابه تربيهاليوميةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 عجبتنى ......مع إنك ندل !!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
GiRl StOorY
مشرفة قسم الصور
مشرفة قسم الصور


اسلامى 1
انثى
الحمل القرد
عدد المساهمات : 6331
العمر : 24
المزاج : اذوب فى اوتار احلامى .. فاعزف لحن ايامى .. وفى قلبى .. من الهمسات .. ماتنوء به العَبَرات ..!!
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 29517

مُساهمةموضوع: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 5:05 am





طبعا مستغربين من العنوان و لكن في حياتنا اليومية وكل اللى بنشوفه ونسمعه كل يوم,,
ممكن الواحد منا يعجب ببعض الأندال

علي رأى المثل


" حتى الهم فيه ماتختار "


فى بعض الانواع من الاندال ممكن نعجب بيهم وهقولكوا ليه
بس بعد مانقول على كام مثال كدة ليهم نشوفهم سوا





الندل الاول



شاب على علاقة ببنت للتسلية ...لكن لما أهلها عرفوا قرر الزواج منها.







الندل الثاني




مسئول بيرتشي ويتكسب من منصبه ...لكن قرر قبل مايسيب منصبه أنه يعمل شيء مفيد لبلده و لأهل مدينته.







الندل الثالث



مدير مدرسة ينجح بعض الطلبة مقابل بعض الخدمات من أولياء الأمور... لكن بيساعد الطلبة اللى ميملكوش ثمن الكتب.







الندل الرابع



مقاول بيغش في التشطيبات ...لكن مش بيغش في الخرسانة .






الندل الخامس



جزار لازم يضيف الشحم مع اللحم ...لكن مش بيغش في الوزن.




الندل السادس



عامل بيعلى كتيرفي الثمن مقابل خدمته....لكن بيتقن عمله.






الندل السابع



مريض يدعي الفقر عشان يكشف عليه الدكتور مجانا...ولما يلاقى الدكتور تعب معاه يقرر بأنه يستحق تمن الكشف فيدفعه وهو راضي.




الندل الثامن




دكتور يغيب عن المستشفي عشان المريض يروحله في العيادة الخاصة...لكن بيعترف بإن لعلمه حدود ومش بيدعى العلم بالكذب.




الندل التاسع



مدرس يدفع الطلبة ياخدوا دروس خصوصية....لكن بيدرس بضمير في الحصة.






الندل العاشر



محامي يتحايل على القانون عشان يبرأ ظالم...لكن لا يتحايل علي القانون عشان يجرم برئ.




هنا بقى اقولكوا سر الاعجاب ايه



لا طبعا انتوا اللى هتقولوا وهتردوا امال هنتناقش إزاى يعنى

هل الانسان طبيعته الخير ولا الشر؟
هل ممكن انسان يكون جواه كله خير ... او جواه كله شر؟
هل التربية هى اللى بتحدد نسبة ان الخير يزيد جوة الانسان
عن الشر او العكس ..ولا دى طبيعة غير قابلة للتغيير؟




كفاية عليكوا كدة واسيبكم ترغوا بقى انا رغيت كتير

فى انتظار مناقشتكم









ربمآ أنآ تغيرت .. !!
آو من حولي آجبرني على آلتغّيـر
آصبحت لآ آريد آن آكون عآئق بحيآة شخص مآ ..
من يريدني فليتأكد كل آلتأكيد آنني آنآ آيضآ آريده ..
.........
...ومن آصبح وجودي في حيآته ’ ثقيل ’
فليأتي إلي ..
و أنآ وبكل صدر رحب سأستجيب بمآ يقول دون
آن آحدث لآ ضجيج ولآ مشكلـه ولآ آي شي ..
فقط سأبتسم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
AlySnIDeR
عضو مؤسس
عضو مؤسس


ذكر
الاسد القرد
عدد المساهمات : 1698
العمر : 24
المزاج : مطمئن بذكر الله.
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 27667

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 5:15 am

هل الانسان طبيعته الخير ولا الشر؟
هل ممكن انسان يكون جواه كله خير ... او جواه كله شر؟

هل التربية هى اللى بتحدد نسبة ان الخير يزيد جوة الانسان
عن الشر او العكس ..ولا دى طبيعة غير قابلة للتغيير؟


الانسان خير وشر مع بعض


والتربيه لها دور كبيير
وممكن يتغير بس بصعوبه
والندااله دى مرض العصر

مشكوووووورة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
GiRl StOorY
مشرفة قسم الصور
مشرفة قسم الصور


اسلامى 1
انثى
الحمل القرد
عدد المساهمات : 6331
العمر : 24
المزاج : اذوب فى اوتار احلامى .. فاعزف لحن ايامى .. وفى قلبى .. من الهمسات .. ماتنوء به العَبَرات ..!!
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 29517

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 5:18 am

نورتنى برأيكـ بجد


ربمآ أنآ تغيرت .. !!
آو من حولي آجبرني على آلتغّيـر
آصبحت لآ آريد آن آكون عآئق بحيآة شخص مآ ..
من يريدني فليتأكد كل آلتأكيد آنني آنآ آيضآ آريده ..
.........
...ومن آصبح وجودي في حيآته ’ ثقيل ’
فليأتي إلي ..
و أنآ وبكل صدر رحب سأستجيب بمآ يقول دون
آن آحدث لآ ضجيج ولآ مشكلـه ولآ آي شي ..
فقط سأبتسم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
4ever with me
مشرف العام
مشرف العام



ذكر
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 5075
العمر : 27
المزاج : Happy
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 31081

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 8:36 am

اكيد يا نور كل واحد فينا جانب جيد وجانب سيئ
بس بتفرق بقى من انسان للتانى ايه هو الجزء اللى مسيطر عليه اكتر
تسلم ايدك يا نور توبيك جميل اوووى والله



وَ كَـمْ أَتَمَنَّى النَوْمَ فِ غَيْبُوْبَةٍ ,
لَـآ أَصْحُوْ مِنْهَآ إِلـآ وَ ذَآكِـرَتِيْ مَفْقُودَةٌ .,
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
yoya
عضو سوبر
عضو سوبر


انثى
العذراء الحصان
عدد المساهمات : 241
العمر : 26
المزاج : very nice
النقاط : 28765

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 8:43 am

الانسان فيه خير وفيه شر بس فى شوية حاجات لو زادت عنده تقوى حتة الخير فيه زى ارتباطه بدينه وتربيته وبيئته وكمان حاله مع ضميره..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
GiRl StOorY
مشرفة قسم الصور
مشرفة قسم الصور


اسلامى 1
انثى
الحمل القرد
عدد المساهمات : 6331
العمر : 24
المزاج : اذوب فى اوتار احلامى .. فاعزف لحن ايامى .. وفى قلبى .. من الهمسات .. ماتنوء به العَبَرات ..!!
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 29517

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 8:45 am

mr mido كتب:
اكيد يا نور كل واحد فينا جانب جيد وجانب سيئ
بس بتفرق بقى من انسان للتانى ايه هو الجزء اللى مسيطر عليه اكتر
تسلم ايدك يا نور توبيك جميل اوووى والله


اكيد عندكـ حق
نورتنى


ربمآ أنآ تغيرت .. !!
آو من حولي آجبرني على آلتغّيـر
آصبحت لآ آريد آن آكون عآئق بحيآة شخص مآ ..
من يريدني فليتأكد كل آلتأكيد آنني آنآ آيضآ آريده ..
.........
...ومن آصبح وجودي في حيآته ’ ثقيل ’
فليأتي إلي ..
و أنآ وبكل صدر رحب سأستجيب بمآ يقول دون
آن آحدث لآ ضجيج ولآ مشكلـه ولآ آي شي ..
فقط سأبتسم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
GiRl StOorY
مشرفة قسم الصور
مشرفة قسم الصور


اسلامى 1
انثى
الحمل القرد
عدد المساهمات : 6331
العمر : 24
المزاج : اذوب فى اوتار احلامى .. فاعزف لحن ايامى .. وفى قلبى .. من الهمسات .. ماتنوء به العَبَرات ..!!
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 29517

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 8:47 am

yoya كتب:
الانسان فيه خير وفيه شر بس فى شوية حاجات لو زادت عنده تقوى حتة الخير فيه زى ارتباطه بدينه وتربيته وبيئته وكمان حاله مع ضميره..

اكيد كلامكـ صح
نورتينى


ربمآ أنآ تغيرت .. !!
آو من حولي آجبرني على آلتغّيـر
آصبحت لآ آريد آن آكون عآئق بحيآة شخص مآ ..
من يريدني فليتأكد كل آلتأكيد آنني آنآ آيضآ آريده ..
.........
...ومن آصبح وجودي في حيآته ’ ثقيل ’
فليأتي إلي ..
و أنآ وبكل صدر رحب سأستجيب بمآ يقول دون
آن آحدث لآ ضجيج ولآ مشكلـه ولآ آي شي ..
فقط سأبتسم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
7biby da2ma
عضو ذهبي
عضو ذهبي


انثى
الحمل القرد
عدد المساهمات : 713
العمر : 24
المزاج : أنــــا فتاه ،،، نصـــف وزنــــي كبريـــــاء ،،، والنصـــف الآخــــرشمـــــوخ ..؛ ســــاذجٌ أنــــت إن اعتقـــدتَ أنّـــك ملكتنــــي ..؛فمفاتيــــح قلبـــي بيــدي ..؛ أنــا من أعـــطاك اياهـــا ..؛ وأنـــا من يستردهــــا .,,,فلســـت ممـــن يرضيــــن بأنصــاف الحلــــــول
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 22552

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 9:20 am


هل الانسان طبيعته الخير ولا الشر؟
هل ممكن انسان يكون جواه كله خير ... او جواه كله شر؟
هل التربية هى اللى بتحدد نسبة ان الخير يزيد جوة الانسان
عن الشر او العكس ..ولا دى طبيعة غير قابلة للتغيير؟


*الانسان جواه الخير والشر
*مفيش حد كله شر ومفيش حد كله خير لانه انسان مش ملاك ولا شيطان
*التربيه ليها دور كبير جداااااا فى نسبه الخير والشر عند الانسان لان اللى بينشا
فى بيت كله خير و طيبه مش معقوله يطلع شرير
واللى يتربى بين الحراميه والمجرمين مش هيبقى ملاك
تقبلى مرورى

ثانكس على التوبيك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
GiRl StOorY
مشرفة قسم الصور
مشرفة قسم الصور


اسلامى 1
انثى
الحمل القرد
عدد المساهمات : 6331
العمر : 24
المزاج : اذوب فى اوتار احلامى .. فاعزف لحن ايامى .. وفى قلبى .. من الهمسات .. ماتنوء به العَبَرات ..!!
الدوله :
المهنه :
الهوايه :
النقاط : 29517

مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 9:26 am

7biby da2ma كتب:

هل الانسان طبيعته الخير ولا الشر؟
هل ممكن انسان يكون جواه كله خير ... او جواه كله شر؟
هل التربية هى اللى بتحدد نسبة ان الخير يزيد جوة الانسان
عن الشر او العكس ..ولا دى طبيعة غير قابلة للتغيير؟


*الانسان جواه الخير والشر
*مفيش حد كله شر ومفيش حد كله خير لانه انسان مش ملاك ولا شيطان
*التربيه ليها دور كبير جداااااا فى نسبه الخير والشر عند الانسان لان اللى بينشا
فى بيت كله خير و طيبه مش معقوله يطلع شرير
واللى يتربى بين الحراميه والمجرمين مش هيبقى ملاك
تقبلى مرورى

ثانكس على التوبيك


نورتى ياقمرى


ربمآ أنآ تغيرت .. !!
آو من حولي آجبرني على آلتغّيـر
آصبحت لآ آريد آن آكون عآئق بحيآة شخص مآ ..
من يريدني فليتأكد كل آلتأكيد آنني آنآ آيضآ آريده ..
.........
...ومن آصبح وجودي في حيآته ’ ثقيل ’
فليأتي إلي ..
و أنآ وبكل صدر رحب سأستجيب بمآ يقول دون
آن آحدث لآ ضجيج ولآ مشكلـه ولآ آي شي ..
فقط سأبتسم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: عجبتنى ......مع إنك ندل !!   الأربعاء مارس 02, 2011 2:08 pm


اللى بيحدد شخصيتنا
البئ والطبيعه
وطبيعه الانسان نفسه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
عجبتنى ......مع إنك ندل !!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية تربية المنصورة  :: المنتديات العامه :: القسم العام-
انتقل الى: