[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]جبتلكوا محاضرات النقد كامله لغاية ما احنا واقفين بالشرح والتعليق .... بليز ياشباب اللي ها ياخد المحاضرات من غير
ما يحط رد مش هاسمحلو فيها ويارب بيتهم يقع ......التشجيع بيحسسني ان انتوا معايا وحوليا .....
يلا نبدا ..... بصوا انا ها حط النص هنا في الصفحة دي وكمان هارفعوا علشان لو حصل اخطاء في التنسيق
الرابط في آخر الصفحه
First lecture
The Study of Poetry
- According to Mathew arnold :
علاقة الشعر بالحياة
1- Poetry is the criticism of life .
وكلمة نقد هنا تعني مناقشة أمور ومسائل الحياه
2- The purpose of poetry is to interpret life ;to explain meanings beyond our comprehension .
we rely on poetry to provide us with the answers and explanations of our world .
علاقة الشعر بالعلوم الأخري
1- Science , religion and pholosophy all rely on poetry and would be nothing without it .
3- without poetry ,science would be meaningless; science needs poetry to reveal the mysteries of our nature .
مقارنه بين الشعر والدين
- According to Arnold poetry is better Than relgion ; He says that relgion places its great emphasis on supposed facts ,which do not hold true .
يعني ايه الكلام دا ؟
يعني ان الدين بيبني نفسه علي حقائق فرضيه ربما تكون صحيحه او غير صحيحه . معني كلمة
تظل حقيقة اي انه كلما تقدم العلم ربما اثبت عدم صحتها hold true
- He says that poetry puts its great importance on ideas , and ideas always hold facts .
الشعر بيكون عن افكار .. والفكره هي الخطوه الاولي للحقيقه
الفرق بين الحقيق والزيف في الشعر والنثر
- The distinction between Truth and Falsity , Excellence and Inferiority is more important in poetry than in prose . thats because of the higher purpose of poetry .
الصفات المميزه لفكرة الشعر الجيد
- The best poetry has the power of forming , sustaining , and delighting us like nothing else can do .
Second lecture
- Arnold sees that there are two Fallacies that a poet and critic commit when they come to evaluate poetry ; these Fallacies are the historical estimate and personal estimate .
- The Historical Estimate : It is in which the the poet or critic evaluates poetry according to the age in which the poem is written .
يقولك الله علي الزمن الجميل ... كان فيه حاجه نعرف نسمعها
طيب ما تامر حسني وعمرو ديا ومحمد فؤاد نجوم برضو وبيقولوا كلام بيولع في القلوب
- The Personal Estimate : In which the poet or critic evaluates poetry according to the greatness or lowness of the person who does it .
عبد الحليم وام كلسوع يبقوا ميه ميه .فريد الاطرش تعبان
عمرو هضبه وتامر اي حاجه غير انه يغني
The Characteristics of Classic (good ) Poetry
- Mathew Arnold says " the superiority in matter and substance leads to the superiority in poetic diction which in turn leads to the superiority in manner and style .
حسن اختيار الكلمه يؤدي الي جمال اللكنه الشعريه والتي بدورها تؤدي الي جمال الاسلوب والشكل الشعري
The Characteristics of the Victorian Age
1- Religious doubt
كان سببه التكنولوجيا والعلم الجديد . لقد حسبوا انهم سبقوا الله بعلمهم فأنزلوا من مكانته ووضعوا دينه موضع شك
يقول تعالي " ولا تحسبن الذين كفروا سبقوا , إنهم لا يعجزون "
2- Pessimistic view in their poetry
كان الشعراء متشائمين من المتناقضات التي تحدث في مجتمعهم ولا يدرون ما هو أخر المطاف بحضارتهم هذه
3- Hypocrisy .
كان المجتمع الفيكتوري يعج بمظاهر النفاق واساليبه. النفاق في الشكليات والمظاهر وزي ما النمر الاسود قال " أنا لا أكذب ولكني أتجمل "
4- Double awareness .
وعي بالذات وبالعالم الخارجي . وعي بالعلم والماده والروح والدين .
5- A tone of unrest
ودي من كثر المتناقضات الموجوده في المجتمع
6- Poets and the men of letter sought refuge from the spirit of time in a better ordered realm of the interior consciousness .
لما كان هناك نفاق وتقلب سريع في المبادئ الاخلاقيه في المجتمع الخارجي بحث الشاعر بداخل نفسه وفي ضميره عن مأوي يحميه ويثبته امام هذا اللغط
7-The private conscience of artists that conceives that his highest alleiance must be to his own aesthetic sensibilities .
كان من مميزات هذا العصر وجود الضمير الفني الذي يري ان الولاء الاول للفنان لابد ان يكون لاحاسيسه الجماليه
8- Their ideas remained relevant and iteresting to the twentieth century.
الافكار التي اوجدها المتعلمون في ذاك العصر ظلت ذات قيمه وفائده بالنسبة لمن جاء بعدهم
9- The writing of the men of letters were literature of ideas .
كانت كتابات المتعلمين عباره عن ادب للافكار
10- There literature was related to the daily concerns of the reading public .
كان ادبهم يتعامل مع الامورالحياتيه التي تشغل جمهور القراءه
11- Their writings were ispired by a whole-hearted hostility to the progress of industrial culture , they located the centers of authority not on the existing social order but within the resources of individual being .
كانت افكارهم نتياج عدائيه صميمه تجاه تقدم الثقافه الصناعيه
وكانوا لا يرون ان نجاح المجتمع يعني نجاح الفرد ذاته فهم ينظرون الي نجاح الفرد من خلال قدراته الخاصه ...عمي دكتور يبقي انا ميه ميه ...طبعا ما ينفعش. اهم حاجه انتتبقي ايه انت.
Third Lecture
Periods of English Literature
1- 450- 1066 old English (Anglo-Saxon)
2-1066- 1500 middle English
3- 1500- 1600 t he English Renaissance
1500- 1558 Tuder period
1558- 1603 Elizabethan period
4- 1603 - 1625 Jacobean period
5- 1625 -1649 Caroline period
6- 1649 - 1660 the Commonwealth period
7- 1660 - 1700 the Restoration period
8- 1700 - 1800 the eighteenth century period
1700- 1785 Neo-classicim literature
1700 - 1745 the Augustan literature
9- 1785 - 1830 Romanticism period
10- 1830 - 1901 Victorian period
1840 - 1860 the Pre-Raphaelites literature
1880 - 1901 Aestheticism and Decadence
11- 1901 -1960 the modern period
1901 - 1910 the Edwardian period
1910 -1914 the Georgian period
12- 1960 ---------> the contemporary period
Notable Characters in the English Literature
1- Henry James 1843 -1916
2- Samuel Johnson 1709 -1784
3- Ben Johnson 1572-1637
4- Paul Verlaine 1844- 1896
5- John Keats 1795- 1821
6- Charles Lamb 1775 -1834
7- Alexander Pope 1688 -1744
8- Ezra Pound 1885 -1972
9- George Bernard Shaw 1856 -1950
10- Shakespear 1564- 1616
11- Percy Bysshe shelley 1792 - 1822
12- Sophoclese 496 B.C – 406 B.C
13 - Alfred Tennyson 1809 -1892
14 -Leo Tolstoy 1828 -1910
15 - Tennesse Williams 1911- 1983
16 -Mark Twain 1835 - 1910
Wrtten by : Ahmed Almorsy and dedicated For M ....