منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا
عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 467423
منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا
عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 467423
منتدى كلية تربية المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةبوابه تربيهأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 عفوا لا تخلعو عنى ردائي

اذهب الى الأسفل 
+3
المسيو
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
nona.france2010
7 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 15, 2010 5:47 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جايبه ليكم قصه حلوه اوووى
وصغنونه خالص
وبجد بتعكس كتير من حال المجتمع اللى بقينا بنعيش فيه
والقصه
الخاصة فقط بالشباب
قد يتواجد المرح والحب
ولكت تتواجد المشاكل والعادات والافعال الخاطئة في مجتمعنا

ارجو ان تنال اعجابكم


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]





"الفصل الاول"



السلام عليكم جميعا يارب تكونو بخير


 
 
طبعا انتم مستغربين ومش عارفين انا مين؟!!
اعرفكم بنفسي انا ريم ابلغ من العمر 18 عاماً
النهاردة يوم بالنسبالى مش عادى , بكرة هيبقي اول يوم ليا ف الجامعة , كلية اداب قسم علم نفس,طبعا كنت زى كل طلاب ثانوى بحلم بكلية من كليات القمة في جامعة القاهرة ,بس للاسف محالفنيش الحظ , وكان لازم انى اسيب بيتنا وكل اهلى واروح جامعة فى احد الاقاليم.



ودعت ماما بعد شلال من الدموع , واصر احمد اخويا انه يوصلنى لبيت الطالبات علشان يطمن عليا .

استقبلتنى مديرة البيت ووصت المشرفة توصلني لغاية اودتى مش عارفة لية اتصدمت لما شوفتها واكتر لما شوفت الدولاب مش عارفة هو دولاب ولا كوميدونو , المهم انى رتبت هدومى واكسسواراتى وحاجتى ,
دخلت بعد شوية بنت من البنات


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


"-حمدالله علي السلامة
-الله يسلمك
-انتى اسمك اية بقي
- انا ريم وانتى
-انا نهى زميلتك ف البيت هنا , ف تانية تجارة
- اهلا وسهلا , انا لسة اول سنة ليا ف اداب
-تشرفنا ,انت باين عليكى مش من هنا صح؟


-

yes انا من القاهرة , وانتى
[center]-انا من المنصورة تعرفيها
-اة طبعا, احلي البنات
-هههه بيقولوا , طيب انتى خلصتى ترتيب حاجتك
- اة خلصت خلاص
- طيب تعالى اعرفك علي زمايلك ف البيت
- ماشي يلا بينا "


 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 خرجت مع نهى وبدأت تعرفنى عليهم
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


"- بصي يا ستى الجميلة اللى هناك دى تبقي ليلي فى تانية حقوق
,ودى بقي مي في تانية صيدلة بس مش بتفارق الكتاب خالص
مى: ههه ماشي يا نهى تشرفنا يا جميل "


وفجأة الباب اتفتح ودخلت بنت محجبة بلبس واسع ,لابسة نضارة

"نهى: دى بقي شروق يا ستى من الصعيد
انا: اة اهلا بيكى
شروق :اهلا!!!
نهى: لسة باقي واحدة وهى سمر بس لسة مجتش , وهى ف 3 هندسة
انا: تيجى بالسلامة ان شاء الله "

 
اتعشينا كلنا , ودخلت اودتى علشان انام , بس تعرفوا انه مش جالى نوم خالص , قعدت افكر في حياتى الجديدة

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

 
بجد انا زعلانة جداً انى فارقت بابا , ماما و اخواتى
بس كمان في حاجة مهمة انى هبتدى حياة جديدة , فيها حرية ,اقدر اعمل اللى انا عاوزاه اكل اللى عاوزاه , واتفسح في الاماكن اللى احبها , اصحى بدرى متاخر....... محدش ليه دعوة , ياااااااااارب تكون حياة جميلة


 
 
 
نمت بعد اربع ساعات تفكير وصحيت علي صوت المنبة في الموبايل , اول مرة اصحى بالسرعة دى , فين ايام المدارس , والتمثيل علشان مروحش , دى كانت ايام يااااااااااااربي

 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
رحت الحمام غسلت وشي و صليت الصبح
وانطلقت علي الدولاب اشوف هختار لبس اية ,
اما اللبس دة حكايتة حكاية معايا
*بعد ما طلعت النتيجة , وفرحت بالنجاح , ماما اخدتنى نشترى هدوم للجامعة طبعا زى كل بنت 3 اطقم نضاف وغاليين والباقي يعنى ...... نص نص *


ودة طبعا علشان الميزانية مخرمة

المهم اخيرا اخترت طقم جديد من النضاف وقعدت قدام المراية ساعة


دخلت نهي تصبح عليا

" - اية القمر دة
- ميرسي يا نهى
-جميل اوى لبسك
- ربنا يخليكى
- طيب يلا يا جميل انا هوصلك لحد كليتك
- ماشي يا جميل تسلمى "
ولسة طالعين من الاوضة
" انا: صباح الخير
شروق: صباح النور , هو انتى كمان زيهم
-زى مين مش فاهمه
عادى يا ستى ما انتم كلكم همكم اللبس والمكياج , مش عارفة جايين تذاكروا ولا تلبسو ربنا يهديكم "


 
ولقينا الباب اترزع ف وشنا


"- هو في اية يا نهى
- مفيش يا ستى متزعليش منها هى دايما مدب كدة
- لا ربنا يهدى "

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وصلنا انا ونهى الكلية


 
" نهى: هى دى بقي كليتك يا ستى
-هى دى اللى قعدت اذاكر علشان اجيها
- ايوة هى دى, صحيح افتكرت خدى رقمى علشان لما تخلصي اعدى عليكى ونروح سوا

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انا :طيب يا جميل ميرسي اوى "


دخلت الكلية وانبهرت بيها , بالمناظر الجديدة اغلبية الطلبة في جروبات فيها شباب وبنات باين عليهم كلهم وكانهم عارفين بعض

وفيه الجروب الجديد ودة دفعتى، كل واحد ماشي يبص بذهول للباقي , سألت علي قاعة المحاضرات ودخلت قعدت, وبدأ التعارف طبعا

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] 
 
" - هاى
-هاى
-انا امانى وانتى
-انا ريم
-تشرفنا يا ريم , اعرفك يا ستى دة عمر جارى وادبسنا مع بعض فى الكلية دى


 
عمر: اهلا يا ريم
- اهلا بيك
- انتى منين بقي
- انا من القاهرة
- يا اهلا بيكى "

قعدنا ساعة ونص في المحاضرة
كنت كل كلمة الدكتور يقولها اكتبها , زى طبعا ما ماما وصتنى "اكتبي كل كلمة يقولها الدكتور كل نفس يتنفسه لان كل دة هيفيدك"

 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
و في وسط ما انا بكتب فاتتنى كلمة التفت اسأل شريفة وعمر

" - شريفة اية الكلمة اللى فاتت معلش
- ها
-ها ،هااية انتى بتعملى اية
- مفيش يا ستى

وفي عقل بالى "من اولها نقل صور بالبلوتوث ونِعم التركيز "

 
التفت الجانب التانى اُحرجت لما لقيته ولد, ناديت ووشي في الارض

" - لو سمحت
-نعم يا قمر
- وفي بالى " من اولها قمر" بعد اذنك اية الكلمة الاخيرة دى

- كلمة اية "قمر"
- لا الكلمة اللى قالها الدكتور
- دكتور مين
-" الله دة باينه شارب" انت مش عارف الدكتور
- يا بنتى هو لسة في حد بيكتب , وبعدين مين هنا بيسمع, يا بنتى احنا بنشتري المذكرات وكمان مش بنفتحها فوقي شوية

- ها
- ها اية , طيب براحتك "




خلصت المحاضرة ورحت الكافيه اخدت فطارى وقعدت علي الترابيزة


" - ازيك يا جميل
-ازيك يا اماني
- اعرفك دى صحبتى ياسمين في سنة تانية
-اة اهلا يا ياسمين
-انت بقي منين
- من القاهرة
- اهلا بيكى "
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


كان نظرى متجة لشئ واحد ,
" شاب وسيم ،باين عليه ابن ناس،قاعد علي اللاب توب وحواليه اكتر من 7 بنات




"

 




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
"اماني: اية يا ريم انتى مش معانا


 
التفتت ياسمين في الاتجاه اللى ببص علية
ياسمين: لا بصي علي قدك
انا: علي اية مش فاهمه
-خالد, احسنلك ابعدى عنه دة بتاع بنات ومن دى لدى , جمالك دة مش هيأثر معاه
دة صايع وهيفضل طول عمره صايع
- اية يا بنتى انتى فاكرة ان دة ممكن يهز شعره من شعر راسى , انا ميفرقش معايا شئ من دة كله "

 
رنت نهى عليا

"بعد اذنكم بقي علشان نهى منتظرانى "

 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مشيت وانا مش طايقة ياسميين ولا كلامها
كان خالد ساعتها قام وركب عربيته وطلع بيها طلعة امريكانى وهوب
المية والطينة علي طقمى الجديد "الغالي اللي لسة شارياه"
"انا: انت يا حيوان
نزل بذهول والظاهر انه مسمعش الشتيمة
انا: انت معندكش ريحة الزوق ولا الاخلاق
خالد: انا اسف والله ما قصدى
- اسف اصرفها منين دى "اجيب طقم تانى منين يا حيوان"طبعا بينى وبين نفسي"
حاجة تقرف اغبية بيسوقوا


-فِضل باصص ليا بذهول

 
مشيت رحت الحمام نضفت الهدوم ورٌحت لنهى

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


" - اية يا بنتى التأخير دة
- معلش
-مالك ما كنتى فرحانة
-واد حيوان طرطش ميه بطينة علينا
-معلش
-طيب يلا نمشي
- يلا "

روحت البيت واتغدينا ونمت



صحيت علي المغرب , لقيت كل واحدة ماسكالها موبايل وواخدة جنب
مكنش فيه غير شروق لوحدها *راحة جاية بالكتاب وكأن الامتحان بكرة*




"شروق:خير مبتكلميش زيهم لية
- اكلم مين
- صاحبك , زيهم
- لا مليش صحاب
- بكرة تلاقي يا ختى
واترزع الباب برضو
*هى البت دى مجنونة*

بعد ساعه سمعت صوت باب بيتقفل
- اية دة يا نهى
-دة باب السجن بيتقفل
-سجن!!!!!!
-اة السجن اللى احنا عايشيين فيه من الساعة 8 بيتقفل
-الواحد هيموت من الملل بجد
-اقولك تعالى نتسنكح فوق
يلا

 
*طلعنا انا ونهى علي فوق
"نهى:ازيكم يا بنات وحشتونى
البنات:ازيك يا قمر
نهى: تعالى يا ريم اعرفك علي شريفة صحبتى



*لقيت بنت بهدوم لا تصلح لبنت في بيت طالبات وبتدخن سجاير
همست لنهى*شريفة يرضوا*
نهى: بس يا بت

 
 
دخلنا


شريفة:ازيك يا نهى واية اخبار المز بتاعك
نهى: ولية الفضايح دى بس , بيسلم عليكى
- يلا يكش يكمر لولاي ولا كنتى اتعرفتى
-مصر مش هتنسالك اللي بتعمليه فيها ابدا
-ومين المزة اللى معاكى دى
- دى ريم جديدة هنا
-اة اهلا يا ريم
انا:هاى يا جميل
-شكلك مش من هنا
-اة من القاهرة
-ما انا بقول برضو ,تشرفنا
دخلت المشرفة بعد خمس دقايق
"يلا يا حلوة منك ليها اقفلو البلكونات خلى الشباب اللى بالعربيات ينصرفو
وخليكو في المدعوء اللى ف ايديكو


ودخلت المشرفة اوضة شريفة
-ازيك يا شريفة يا حبيبتى
-ازيك يا عزة
-همست لشريفة"عزة حاف كدة"
-طيب ازيك يا ابلة عزة * بضحكة ساخرة*هههههههههههههه
-يلا سايبالك بلكونتك علشان عارفاكى بتتحرى

 
بصيت بذهول للى بيحصل يعنى هى شريفة تفرق اية عن الباقي !!!!؟؟؟


قعدنا خمس دقايق كمان وقمت انا ونهى

 
نهى: شريفة دى عايشة حياتها اوى
انا:شكلها
-اهلها بيصرفوا عليها ببذخ اصلهم في الخليج من عشرين سنة
-ربنا يزيدهم ياستي


 

 
وصلت اوضتى كلمت ماما
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
واطمنت عليها اترميت على سريري
وقعدت افكر يا ترى اية اللى مستنينى بكرة في الجامعة
واية النماذج الغريبة اللى في بيت الطالبات دة...؟؟؟



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[/center]


عدل سابقا من قبل nona.france2010 في الأربعاء نوفمبر 17, 2010 1:08 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-

كاتب الموضوعرسالة
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 4:22 am

ميرسى يا بنات
منورين
والحلقه جايه ورايا على
طوووووول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 4:28 am


"الحلقة الثالثة عشر"
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



شروق:صباح الخير يا مزة
انا"بسخرية":مزة اية بقي
ما انتي اللي بقيتي مزة
شروق:في حاجة يابت..............
انا:انتي مش واخدة بالك كنتي عاملة ازاي امبارح............
شروق:كنت عاملة اية يعني
انا:لبسك ،شايفة انه كان كويس
شروق "محاولة رسم المزاح":اية يابت،ما كله كان عامل كدة امبارح
انا:والله ،مكنش دة رايك زمان
هو اي حد بيعمل حاجة نقلدها
ليلي:ما تسيبيها ياريم تعيش حياتها
سالي:دة حتي بقت مزة والله ههههههههههههه
نهي:اة يابت والله
انا:اسيبها...!!
شروق:في اية ياريم
متحبكهاش كدة
انا:محبكهاش ،انتى مش شايفة منظرك بقي ازاي
شروق:ماله بقي منظري يا ست ريم
انا:دة منظر بنت محترمة..............
دة لبس واحدة ملتزمة............
ودة مظهر لبنت صعيدية.............
هزار وضحك مع الشباب ليل ونهار
راضية انتي عن نفسك...............
شروق:ماله لبسي ،ها.... ماله
مش لبسي دة كان مصدر ضحككوا وتريقتكم
مش اسلوبي دة اللي كان النكتة اللي بضحكم كل يوم
لما غيرته خلاص ،الدنيا اتقلبت
مستحرمين انكم تبطلوا ضحك ومقلتة عليا
انا:اية الكلام اللي بتقوليه دة
انتي عارفة اني اول واحدة كنت محترماكي ومحترمة مظهرك
وعمري ما قلتلك شيء ................
وحتي التغيير عمره ما يكون كدة

احلي حاجة في الانسان لما يحتفظ بهويته واصله.........................
احلي حاجة في الصعيدي لما يحافظ علي تقاليده والاصول اللي اتربي عليها
وكمان الفلاح ..لما يحتفظ باصله وعاداته وتقاليده
وكلنا اصولنا يا صعايدة يافلاحين
واللي فينا بيبعد عن اصوله وبيقطع جزوره
بيتوه
ارجعي لاصلك ياشروق
شروق:بلا اصل بلا زفت
بطلي غيره بقي
كلكم مش طايقيين اني ابقي احلي منكم ولا اجمل منكم
مش عاجبكم اني امسحكم باستيكة..............
انا:استيكة اية وهبل اية ،عاملة لمين كل دة..............
فهميني
اية اللي يغير بني ادمة بالشكل دة
انتي راضية عن نفسك..............
شروق"بحزم":هو راضي..............
انا:هو مين دة بقي ان شاء الله
شروق"بثقة":عامر

حل الصمت لحظات
شروق:اية سكتي لية
لما عرفتي ان عامر بيحبني..............
وعنده استعداد يضحي بعمره علشاني................
وغيرني علشان اكون انسانه
انا"باستهزاء":بيحبك.......
بس متقوليش بيحبك دي.....
هو في حد بيحب حد ..........بيخليه سلعة رخيصة كل واحد
يتفرج عليها شوية.......

*احسست من شروق بثبات رهيب اثناء الحوار،حتي لم تخجل من كلامي*
انا:اية ساكتة ييعني
شروق:انتي مالك بيا
ماتشوفي نفسك بدل ما توعيظيني انا
ما انتي اهو بتكلمي خالد طول النهار والليل
*اتفاجئت من كلامها ،ولكن رديت بكل ثبات ويقين*
انا:ماله خالد
عمره ما تخطي حدوده
لبسي دة بوسعه
مش عاجبة........عايزه اوسع
وان طال يخفيني عن العالم كله هيخفيني..............
لا عمره سابني الم الشباب حواليا....
ولا نهزر ونضحك......
علشان بيحبني ............
تقدري تقولي لي عامر عملك اية

صمتت شروق للحظات
شروق "بحزن":اول واحد يحسسني اني بنت.....
اول واحد ميعملنيش نكتة يهزر ويضحك عليها.........
واحد خرجني من الحياة الكئيبة ووراني الدنيا ماشية ازاي......
اول واحد يقولي بحبك ووحشتيني.........
مستخسرين الفرحة دي فيا لية......

اقتربت منها في حزن ،محاولة التخفيف عنها
وهديت من غضبي:يا حبيبتي انا مش بقولك متحبيش
بس اختاري صح
اختاري اللي يحافظ عليكي
كنتي استني اللي ربنا قاسمهولك
شروق "بغضب":قلتلك مفيش غير دة
هو دة اللي بحبه و باغير نفسي علشانه
وهو دة اللي بيحبني
واطلعي منها
"حاولت مسك اعصابي":وربنا............ ياشروق
مش خايفة من غضبه
شروق:يسلام ،وكلكم راضينه ياختي
ما كلكم بلاوي....
انا:انتي المفروض لنفسك ،لا تزر وازرة وزر اخري

طيب بلاش خايفة
مش مكسوفة لحد يعرف من اهلك اللي عملاه فى نفسك
يبقي منظرك اية قدامهم لو حد شافك بالمنظر دة
مش زعلانة علي كسرة ابوكي لو عرف ان بنته
اللي استأمنها وعمل منها راجل يحافظ علي نفسه
راحة عاملة فيه وفى سمعته كدة
مش صعبان عليكي تعبه وقاعد يجمعلك فلوس علشان تخشي الجامعة
وتبقي انسانة محترمة

 
*ارتبكت شروق للحظات ،وامتلا وجهها بالرعب*
شروق"بخوف":وهو ممكن حد يعرف .......
ولا حد شافني
انا:اة طبعا ممكن حد يشوفك ،المستخبي النهاردة بكرة يبان
وبعدين
مالك اترعبتي كدة لية لما جبتلك سيرة اهلك
انتي بتخافي منهم ومش بتخافي من ربنا
استغفر الله العظيم
استغفر الله العظيم
شروق:جاوبيني ،حد قالك حاجة
حد عرف حاجة
انا:لا لا............. دة انتي مفيش فايدة فيكي
*جذبتني اميرة من يدي*
اميرة:ماتتعبيش نفسك مع ناس مش هيأثر معاهم شيء
يلا ياريم

*صعبت عليا شروق وبصيت لها بحزن *
انا:ارجعي لاصلك ياشروق\
ارجعي للبسك ومظهرك المحترم
وصدقيني اللي بيحبك
بيت اهلك مفتوح
هيروح ياخدك منه

*تاهت شروق من كلامي،وصمتت*

نظرت لكل الجالسين بحسرة علي ما وصلوا اليه
ماحدش عاوز ينصح ولا يقول كلمة حق
كله عاوز كله يبقي صايع ومش محترم زيه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

دخلنا انا واميرة الاوضة

 
انا:ياااااااااااه يا اميرة
ممكن الواحد يتغير كدة
للدرجة دي خوفها من اهلها اكتر من خوفها من ربنا
اميرة:مش تضايقي نفسك ياريم
هي خلاص ضاعت
انا:لا يا اميرة
انا مش قادرة اسامح نفسي
انا اللي طلعتها الرحلة
وانا السبب
اميرة:لا ياريم
ما ناس كتير طلعوا الرحلة
حد صاع ولا عمل حاجة تغضب ربنا
محدش واصي علي حد
هي اللي عملت في نفسها كدة
اللي عنده مبدأ عمره ما يغيره ابدا
صدقيني ياريم...............

 
 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
 
مرت عدة ايام وعلاقتي بخالد في افضل احوالها
بقيت بحاول اتجنب كل شيء بيضايقه
انا عارفة ان حتة الغيرة عنده زيادة
بس الغيرة حب....
وبعدين هو كمان اتغير علشاني
ومش بقي بيكلم بنات ولا اي شيء
يبقي عمره ما يستاهل مني اني اضايقه للحظة ......

انا:اليوم وحش اوي يا نهي
نهي:ههههههه،كل دة علشان ماجاش
انا:انتي مستهترة انه ماجاش
دة واحشني اوي
هموت بجد النهاردة
نهي:هههههههه،يابت اتقلي شوية
انا :لالا استني هابعتله مسج
وبعت له "
سألوني الناس عنك ياحبيبي ...كتبوا المكاتيب واخدها الهوا
بيعز علي غني ياحبيبي......لأول مرة ما بنكون سوا
سألوني الناس عنك سألوني...قلتلن راجع وع تلوموني
غمضت عيوني خوف تبين ......وشافوك مخبي بعيوني
"

مر اكتر من 10 دقائق
انا"بحزن":هو مش بيرد لية
نهي:سبيه بقي ياريم
الواد تعبان حرام عليكي
انا:عندك حق
نهي:مش هتقومي تروحي محاضرتك
انا:لا مش راحة
نهي:طيب تعالي نروح نقف مع الواد سيف
دة مسخرة
انا:لا مش راحة
نهي:ماهو خالد ماجاش
يعني عادي
انا:لا
انا عمري ما اعمل حاجة تزعله
وبحترم غيابه اكتر من وجوده
نهي:طيب يا ختي خلينا قاعدين كدة
نقشر بصل

مرت ربع ساعة علي قعدتي انا ونهي
نهي :هنقعد كدة كتير
انا:بقولك اية ،عاوزة تقومي قومي
انا مش قايمة
ولا هاقف مع حد ولا هاعمل اللي في دماغك
انا قد امانة خالد

لقيت صوت متعب من خلفي بيقولي
"ايوة كدة ،شطورة"
انتفضت من مكاني
انا:بفرحة":خالد
نهي:خالد،انت اية اللي جابك
خالد:عاوزاني اسيب حبيبتي مكشرة طول اليوم
نهي:طيب
بس انت تعبان يعني
خالد:مش مهم ،لو هموت علشان مش اشوف نظرة حزن واحدة فى عينيها
انا مستعد
انا:بعد الشر عليك
يارب انا وانت لا
خالد:بعد الشر ،انا الاول
انا:لا انا الاول
نهي:خلاص يختي انتي وهو
هتتعازموا

*وراحت ماشية*
انا:هي مالها
خالد:هههههههه،معرفش
سيبك منها
وحشتيني مووووووووت
انا:وانتي كمان،بس غريبة جيت يعني
خالد:وحد يشوف رسالتك ويقدر يصبر وميجيش
دة انا ابقي معنديش دم
انا:بس انت لسة تعبانة ياقلبي
خالد:مش مهم
حياتي كلها فداكي
وبعدين انا عارف انك هتقعدي زهقانة ومش لاقية حاجة تعمليها
ولا هاتقفي مع حد
انا*محاولة اثير غيرته*:لعلمك كان ممكن اقف مع سيف
خالد:ههههههه،لا
انا:يسلام ....واية الثقة دي بقي
لية لا يعني
خالد:علشان حبيبتي هتحافظ عليا فى كل حتة
وبتحبني وعمرها ما هتزعلني
امال انا لية بحبها بقي
*ابتسمت ،وفرحت اوي من رده*
انا:رومانسيتك دي هتخليني اسقط السنة دي
لسة 3اسابيع مفيش غيرهم علي الامتحان
خالد:هههههههه،لا ان شاء الله هتنجحي
وانا كمان ان شاء الله
انا:ان شاء الله

 
 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


مرت عدة ايام
علاقتي بزمايلي في بيت الطالبات مش بقت زي الاول
كلهم بقوا بيتجنبوني مش عارفة لية
مفيش غير اميرة ونهي اللي بكلمهم
واحيانا شريفة

 
انا:خالد انا دايخة اوي بجد
مش قادرة اكمل اليوم
خالد:اية الاسبوع اللي كله تعب دة
يعني اية...........هاتروحي
انا:بجد والله تعبانة
خالد:خلاص انا كمان هاروح
انا:لا مفيش مرواح
وراك محاضرة مهمة
خالد:فوتي فوتي
انا:مفيش فوتي
هتحضر يعني هتحضر
خالد:حاااااااااااااااضر
كل شوية اوامر
حااااااااااااااااضر
انا:هههههههههه،ايوة كدة احب سماع الكلام
خالد:هههههه،يلا يابت امشي من هنا

 
وروحت

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
*علي الجانب الاخر ،نهي راحت تقف مع خالد
نهي:ياعيني علي الوحدة ،الله يرحم زمان مكنش حد بيشوفك من البنات اللي حواليك
خالد:هههههههههههههههههههه،شفتي الاخلاص بقي
نهي:مش شايف انك مخلص شوية زيادة
خالد:لا يانهي،دة الطبيعي
زي ما هي بتحترمني انا كمان بحترم غيابها
نهي:ربنا يخليكوا لبعض

اثناء حديثهم
جت شريفة

شريفة:خلودة ،صباح المزز
خالد:هههههه،صباح الخير
ازيك
شريفة:الحمد لله
ازيك يانهي
نهي:كويسة
شريفة:امال ريم فين
*تغيرت ملامح وجه خالد*
خالد:لية عاوزاها في اية
شريفة:عادي ،كنت معدية علشان اخدها في سكتي
ونروح
نهي:لا هي روحت
شريفة:وسايبه خالد لوحده
هههههههه،مش ممكن
نهي:هههههه،لا ممكن
شريفة:طيب انا هامشي بقي
وابقي اسأل يا خالد
خالد:طيب

ومشيت شريفة

اتجه خالد بنظره لنهي
خالد:اية دة ،هي ريم كلمت شريفة تاني
نهي:يسلام،وهي من امتي قطعت علاقتها بيها
ما هما طول النهار مع بعض في بيت الطالبات
*وبخبث وكذب متعمد من نهي*وخارجين مع بعض طول اليوم برة
وبيرجعوا متأخر كمان
خالد:يسلام
نهي:وانا هاكدب عليك لية
مش قلتلك اخلاصك زايد اوي...!!!!!
*وتبتسم ابتسامة صغيرة بخبث عندما رأت رد فعل خالد من كلامها*

 
تاه خالد من كلام نهي ،وبدأ يزداد الغضب والشك داخله

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
لقيت شريفة بتخبط

شريفة:اية يابت اللي عاملاه في الواد دة
اية الاخلاق اللي بقي فيها دي ههههههههههههه
انا"باستغراب":مين دة
شريفة:هو فيه غيره
خالد
انا:خالد........!!
وانتي شوفتيه فين؟؟...
شريفة:عديت عليكي اخدك
لقيته واقف هو ونهي
وقالولي انك روحتي
انا:يادي المصيبة
لية بس كدة ياشريفة.......
روحتي لية ........
انا ما صدقت نرجع زي الاول.......
شريفة:في اية ياريم
هو مانعك تكلميني ولا اية.....؟؟

سكت ومش عرفت ارد
خجلت اني اقولها

شريفة"بحزن":عنده حق........
عنده حق يمنعك تكلمي واحدة زيي ............
انا:لا مش قصدي
مش تزعلي
شريفة:لا .....هازعل لية
هو معاه حق
انا مشرفش اي حد انه يعرفني.....
انتم مش غلطانين......

*بدأت عيون شريفة تمتليء بالدموع
اقتربت منها محاولة التخفيف عنها*

انا:صدقيني هو مش قصده شيء
علشان خاطري مش تزعلي نفسك
شريفة:انا مش زعلانة غير علي نفسي ياريم.....
عاجبك اللي وصلت لية .....
انا بقيت بضيع كل يوم اكتر من اللي قبله....
انا تعبت بجد ياريم.....
تعبت اوي......
نفسي اعيش سني كطالبة محترمة .....
نفسي ابقي نضيفة بجد....
تعبت من كلام الناس اوي...
نفسي طارق يجي يطلبني من اهلي بقي...
واحب واتحب واعيش حياة هادية....وابطل استخبي واعمل كل حاجة فى الخفا....
نفسي اخرج من دائرة التوهان دي بقي

نفسي اعيش مستقرة بقي زيكم......
انا تعبت...تعبت

 
سكتنا عن الكلام...............
مش بقيت عارفة ارد عليها اقولها اية

مسحت دموعها ،وتماسكت
شريفة:انا كنت جاية اسلم عليكي قبل ما اسافر
انا:انتي مسافرة.....!!فين؟؟...
شريفة:راحة مصر
اجهز حاجات في الشقة
علشان اجازة الاساتذة
انا:ترجعي بالسلامة ان شاء الله
شريفة:شكرا ياريم
وسابتني ومشيت

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

 
علي الجانب الاخر

*تشتت ذهن خالد من كتر التفكير
"هي ريم بتعمل كدة لية
هي بتستهبل ولا بتسمع كلامي وتخرجه من الناحية التانية.......
اية ...واخداني علي قد عقلي ياست ريم
عملاني لعبة مع حضرتك
بس ازاي......طيب ما هي مش بتقف مع سيف ولا غيره
وبقت بتسمع الكلام ...
بس شريفة
يعني هي لسة بتكلمها اهو.......وبيخرجوا مع بعض
وصحاب اوي اهو ...........
طيب اواجهها..؟؟
لالا مش هواجهها
انا لازم اشوف ناوية علي اية في موضوع شريفة......

بس نهي دي بتغيير منها يا خالد.......

بس ما هي كل مرة بيطلع كلامها صح.........

انا هامسك اعصابي لحد ما اعرف اخرة موضوع شريفة دة اية..."

 
 
 
 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
كلام شريفة شغلني اوي
هي بجد انسانة كويسة....
وبداخلها خير ....
يمكن الظروف اللي حطتها في كدة.......

توقفت عن التفكير لحظات

وفجأة خطرت ببالي فكرة......

انا لية مش احاول اكلم طارق دة ......
ما ممكن يوافق انه يجوزها رسمي ........وكل مشاكلها تتحل
وهو شكله مرتبط بيها.....
بقالهم 3سنين مجوزين اهو........ومش بيختلفوا يعني فيه توافق

بس خالد لو عرف..؟؟
ياخرابي دي تبقي مصيبة ....
مش فاكرة ياريم عمل اية في موضوع اميرة...

بس موضوع اميرة غير دة .....
شريفة مجوزاه .....مش حب ولا غيره....
وبعدين هو هيعرف منين ....
انا مش هقوله ابداً ....

ايوة مش هقوله...
وبعدين دي خدمة انسانية وهنقذ واحدة.....
مش فيها حاجة...
مدام انا واثقة من موقفي خلاص.....

اخدت الموبايل من علي الترابيزة...
جبت رقم طارق...

 
حاولت كذا مرة الاتصال ولكن كنت بقفل علي طول قبل ما يلحق يجي جرس...

انا خايفة من خالد اوي....

 
ولكن استجمعت قوتي وشجاعتي
وكملت الاتصال....

طارق:الو،مين معايا
انا:اااا،حضرتك استاذ طارق
طارق:هههههههههههه،استاذ
ايوة انا استاذ طارق...
انتي مين....
انا:ااا،....انا ريم صاحبة شريفة
وكنت عاوزة حضرتك في موضوع...
طارق:عاوزاني انا .....
في اية....؟؟
انا:موضوع يخصك انت وشريفة
طارق"باستغراب":اية يعني الموضوع
قولي

انا:لا مش هينفع في التليفون
طارق:امال فين
انا:في اي حتة
طارق:تيجي ...........
انا:لا لا دة بعيد اوي
بص في مول جنبنا اسمه......
دة قريب
وهاقدر اجيه
طارق:خلاص
امتي نتقابل طيب
انا:بكرة
طارق:لا بكرة مينفعش
انا مشغول بكرة
خليها بعد بكرة
انا:خلاص ماشي اتقفنا
طارق:معلش اسمك اية...؟؟
انا:اسمي ريم
طارق:ماشي يا جميل
بعد بكرة علي الساعة 7 كدة
وهتصل ااكد عليكي قبلها
انا:ماشي
انا:بص ،انا مش عاوزاك تقول لشريفة اني كلمتك ماشي؟؟..
طارق:ماشي


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 35
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
النقاط : 72509

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 6:23 am

جميله الحلقه يا قمر
وربنا يستر بقى


مستنين الجديد

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
مشرفه قسم الصحه والاناقه
مشرفه قسم الصحه والاناقه
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان القرد
عدد المساهمات : 9567
العمر : 32
المزاج : آلحَمد لله ♥
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Painti10
النقاط : 65641

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 10:21 am

تاااااااااانى يا ريم..؟!!
هههههههههههههههههههه
ربنا يستر ...
ميرسى ع الحلقة يا نونا
يلا هاااتى الجديد..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 11:41 am

هههههههههههههههههه
شفتو ريم
عايزه الضرب
بس مشكلتها انها طيبه وبطبيعتها اوى

الحلقه الجايه فى الطريق.........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 03, 2010 3:56 am


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

"الحلقة الرابعة عشر"

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اميرة:كل سنة وانتي طيبة يا قمر
انا:وانتي طيبة ياميرو...
انا اتأخرت اوي .....
اية رايك ....الطقم حلو ....
بقالي ساعة بختار...
اميرة:زي القمر ...،يلا بقي
انا:يلا يا جميل

طبعا خالد اتصل الف مرة واحنا في الطريق...
خالد:انتي فيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
انا:حاضر والله ،خلاص دقيقتين وهكون عندك
خالد:طيب يلا بسرعة بقي
انا:حاضر حاضر

وصلنا انا واميرة ....
لقيت خالد مجمع الجروب كله
ومشغل العربية بصوت عالي علي اغنية
"
غنوا لحبيبي وقدوا له التهاني .....في عيد ميلاده عساه المية عام..


افرح حبيبي واطلب اغلي الاماني
...اللية يا عمري تناديك الاحلام"


 
فرحت اوي ،كان شكله لذيذ وكيوت اوي
كمان هو كان فرحان بجد

انا:تعرف ان النهاردة اول مرة اعرف يعني اية عيد ميلاد
خالد:انا اول مرة اعرف يعني اية حياة الا لما حبيتك....

ابتسمت وادرت وجهي تجاه الاخرين

قاسم:كل سنة وانتي طيبة يا جميل
حاتم:كل سنة وانتي طيبة ياريم
انا:وانتم طيبين كلكم
ميرسي اوي
يسرا"ببرود":كل سنة وانتي طيبة ياريم
انا:ميرسي ،وانتي طيبة

مهمنيش اسلوبها في الرد...كان كل تفكيري اليوم دة في خالد بس

لقيت خالد فتح العربية
مد ايده
جاب عروسة جميلة اوي
وعمالة تغني
"
انا قلبي دليلي قالي هتحبي ....دايما يحكيلي وبصدق قلبي"

خالد:كل سنة وانتي طيبة يا احلي قمر في الدنيا
انا:.....انا مش عارفة اقولك اية.....
بجد انا مش بقيت عاوزة شيء من الحياة غير اني افضل جنبك......
خالد:بجد ياريم......؟؟
*حسيت بحاجة غريبة في طريقة سؤاله*
انا:وانت ممكن تشك لحظة في كدة
خالد:انا ......لا
لا طبعا............

حل الصمت لحظات
كل واحد مبتسم للتاني......

لقيته مد ايده في جيبه ...طلع علبة دهب صغيرة ...!!
مد ايده ليا
انا:اية دة......!!
خالد"بابتسامة صغيرة":افتحي وشوفي...

لقيت سلسلة جميلة اوي...
متعلق فيها حرف k وحرف R


وكلمة بحبك

انا:اااا.....
خالد:قبل ما تقولي اي شيء
عارف انك مش هتاخديها وهاتقولي غالية...
بس انا اتعمدت اجبها في اول عيد ميلاد بينا ....
علشان يوم ما تبقي في بيتي
هتأخديها ......ولا هتاقولي برضه لا

فرحت اوي من مفاجئته والاكتر من كلامه

بجد خالد رومانسي اوي
وحنين وراجل بجد

قطع نظراتنا مجيء سيف ....
سيف:كل سنة وانتي طيبة ياريم...
انا"بابتسامة صغيرة":وانت طيب ،ميرسي يا سيف
سيف:اتفضلي...
لقيته شايل هدية صغيرة ...ومد ايده ليا

بصيت لخالد
لقيت ملامحه اتغيرت 180 درجة
والغضب هيبتديء

سيف:اية ياريم ،..مش هتقبليها
انا:....أأ...بصراحة مش انا اللي اقدرا جاوبك علي السؤال دة....
سيف"باستغراب":امال مين...؟
انا:خالد....

تفاجأ سيف من ردي
بصلي بحزن ومشي

وطبعا اذا كان سيف تفاجأ قراط
فخالد اتفاجأ 24قراط...

ابتسم اوي ...وفرح اوي اوي اوي
خالد:
بحبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــك


انا "بابتسامة ":طيب يا عم الرومانسي
خالد:احنا لازم كلنا نخرج النهاردة..
"تذكرت موضوع طارق ورديت بسرعة":لالا مش هينفع
خالد"ملاحظ الارتباك":لية يعني
انا:والله ورايا مذاكرة رهيبة
خالد:علشان خاطري ياريم بليز بقي
كلهم رايحين السينما النهاردة
تعالي نروح معاهم
انا:لالا ،مش هينفع صدقني
اقولك ممكن نخرج كلنا بكرة
خالد:ماشي ياريم...
انا:بلاش زعل بقي النهاردة...
علشان خاطري...
خالد:ماشي يا قلبي

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وصلنا الكافيتريا ....
قعدنا ندندن انا وخالد......
خالد:صدقني خلاااص .....من بين الناس ...حبيتك واخترتك ليا...
طول ما انا وياك...قدامي ملاك ...خلتني مغمضش عنيا ....
انا:الله ....يسلام ...ف عنيـــــــــــك ..احلي كلاااااام
انا:النهاردة اليوم حلو اوي يا خالد..
خالد:طبيعي ....مش عيد ميلاد القمر
لازم يكون حلو
انا:ميرسي ....انت احلى
خالد:تعرفي ...شكلك حلو اوي النهاردة
حاسس انك غير باقي الايام اللي شفتك فيها....
عينيك حلوة بشكل ....

اتكسفت اوي ومش عرفت ارد
خالد:اية ياريم...انتي لسة لحد دلوقتي بتتكسفي مني...
انا:......أأ....مش عارفة بقي
خالد:ههههههه،والله قمر وانتي مكسوفة كدة

بس انا النهاردة فرحت بيكي فرحة
انا:اشمعني
خالد:علشان مش اخدتي هدية سيف...
انتي عارفة لو كنتي اخدتيها كنت عملت فيكي اية.....
انا:مأخدتهاش خلاص بقي..........
خالد:بس مكنتش متوقع تردي عليه كدة....
انا:لية يعني،...
انا مش عاهدتك ان عمرنا ما نفترق عن بعض
واحنا لاتنين نبقي واحد...
وان مفيش حد دخل ولا هيدخل حياتي غيرك....
يبقي طبيعي ان كل اوامري اخدها منك....
خالد"باستغراب":انتي طبيعية ياريم النهاردة
انا:هههههه،جدا
خالد:بقي ريــــــــــم
عاوزة تاخد مني اوامر
اية اللي حصل في الدنيا
انا:لعلمك بقي ،انا بحب الانسان اللي ارتبط بيه يكون مسئول عني في كل شيء
خالد:ايوة كدة يا وديع ...........هو دة الكلام..
انا:هههههههه،ماشي يا تهامي بيه...
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

روحت علي الساعة 3 كدة..
كانت لحظات جميلة بجد....ولكن اول ما وصلت افتكرت مقابلة طارق....
وابتدي الارتباك والخوف ...

طبعا مفيش حد كان عارف شيء عن الموضوع....

كل ما الساعة كانت بدق دقة...قلبي كان بيدق الف دقة من الخوف.....

 
قربت الساعة تبقي 7
فكرت اخد نهي معايا
وفعلا رحت علي اوضتها.....
انا:نهي عاوزاكي ضروري...
نهي:في اية
انا:الاول احلفي انك مش هتقولي لحد ابدا...
نهي:والله ما هقول ....في اية بقي
انا:انا اخدت ميعاد من طارق....
نهي:طارق مين.....!!؟؟
انا:دة يبقي .....يبقي ...
يبقي صاحب شريفة....
نهي:طااااااااارق ..اااااه

انا:....يلا البسي بقي علشان تيجي معايا
نهي:لا يا اختي انا مليش في الحاجات دي....
انا:اية السلبية دي ....حرام عليكي ....مش عاوزة تعملي عمل خير
نهي:وانا مالي ....ما تولع شريفة
انا عماد احتمال يعدي عليا ونخرج كمان ربع ساعة .....
انا:ما انتم طول النهار تخرجوا....مفيش حاجة لو النهاردة فوتوا....
نهي:طيب انتي هاتقابليه فين....
انا:المول اللي جنبنا ....
نهي:والله ياريم كان نفسي ....دة حتي طارق مز ....
بس عماد هيزعل
معلش روحي انتي بقي.....

 
مشيت وانا مضايقة من عند نهي.....
"يارتني ما قلت لها حاجة ....اهي لا فادتني ولا نيلة"

لقيت طارق بيتصل

طارق:انا خمس دقائق وهتلاقيني واقف قدام المول ....
انا:ماشي ...
طارق:عربيتي لونها فضي
تويوتا كرولا هيا ....
انا:خلاص ماشي ...
طارق:انتي هتلبسي اية علشان ابقي عارف ...
انا:...........
طارق :خلاص ماشي ...
وانا لابس .......

قفلت معاه ونزلت بسرعة ....
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

 
علي الجانب الاخر .....
وصل خالد بيت الطالبات ....عمال يتصل بريم ولكن الموبايل علي طول خارج الخدمة.....

لقي نهي قاعدة في البلكون
خالد:نهي ...يانهي...
نهي:خالد ...!!
ثواني نازلالك

 
 
 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وصلت المول ،لقيت العربية اللي قال عليها واقفة فعلا...

توقفت لحظات لما شفتهم....
الاول ...كان طارق ...
شاب متوسط الطول ...خمري ....عيونه حمرا جدا مش عارفة لية
لابس قميص مش قافل منه غير زرارين بس ....
اما التاني ....شاب طويل نوعا ما ....
شكله غريب جدا ....وغير مريح بالمرة...
وبيشرب سيجارة شكلها اغرب....

لقيت طارق جاي ناحيتي....
طارق:اية دة ....يانهار مزز
التاني"بصوت مستفز ونظرة قبيحة":لالا ياعم ...سيبهالي انا بقي
كفاية عليك شريفة....

ارتبكت ،وحاولت استجمع شجاعتي....
انا:انت استاذ طارق ...
طارق:ايوة انا ...ودة صاحبي روقة ...
بس اية دة ...انا مكنتش فاكرك صاروخ كدة .....

ومد ايده للسلام ...
انا:اااا....انا اسفة
بس مش بسلم .....
روقة:لية عندك جرب ههههههههههههههههه
طارق:بس ياض ....ماشي يا انسة
يلا بقي ندخل المول...
انا:لا لا مش هينفع
احنا ممكن نتكلم واحنا واقفين كدة ....
بعد اذن حضرتك طبعا ....
روقة:حضرتك اهاهاهاهااها اها ...

بصتله بقرف
"هو ماله عامل كدة لية ....وبيضحك علي كل حاجة كدة لية ..."

استجمعت شجاعتي وقلت له
انا:انا جاية في موضوع جوازك من انسة شريفة
روقة:مين ...معلش مسمعتش
انسة اية ...ههههههههههههههههههههههههه
بتقولك انسة
انا:ممكن تسكت انت شوية
طارق:معلش معلش ،سيبك منه
كملي يا قمر ....
انا:يعني حضرتك ممكن تتجوزها رسمي وكدة ............
وشكل حضرتك محترم*لا خالص*
وكويس*نهائي*
طارق:شوف اللي بتقولك جواز ،هو لسة في حد بيتجوز هههههههههههههههههههه
روقة:ياعم دي شكلها مسطولة ...سيبك منها
طارق:هي برضه هههههههههههههه

*لاول مرة احس اني عاوزة الارض تتشق وتبلعني

اية دة ....اية الناس دي ....
الله يخرب بيتك ياشريفة ...دي مناظر
حشاش...........!!!

انا اية اللي جابني هنا بس
واية اللي خلاني اتعامل مع المناظر دي ......
دة انا غبية بشكل .....

بس لا .....لازم استحمل علشان خاطر شريفة*
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

 
علي الجانب الاخر

نزلت نهي لخالد.....
خالد:اية يابنتي ريم مش بترد لية .....
نهي:هو انت اية اللي جابك دلوقتي....؟؟
خالد:اصلي عامل مفاجاة لريم....
جايب لها تورتة عليها صورتها...
عاوزكم تحتفلوا بيها بقي ....علشان مش تحس انها وحيدة هنا ....

انتي عارفة ريم حساسة قد اية يانهي ...بالذات الفترة اللي فاتت كانت مكهربة شوية ما بينا .....

نهي:اية يابني كل دة ...
اساسا ريم مش هنا
خالد"باستغراب":مش هنا ....يعني اية مش فاهم
نهي:جالها تليفون ....ونزلت علي طول
خالد:نزلت فين دلوقتي .....
نهي:راحت المول اللي جنبنا......
خالد:راحت تشتري حاجة يعني ...
نهي"بخبث":تشتري اية يا خالد....
هو اللي بيروح يشتري حاجة ...لازم يجي له تليفون وينزله جري....
خالد:قصدك اية يعني ......
نهي"بلؤم":معرفش ....شوف انت بقي
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
انا:طيب ممكن تبتدوا من جديد صدقني ...
وتبقي حياتكم في النور ....
روقة :نور ....
لا احنا بنموت في الضلمة ههههههههههههههه

ازدادت ضحكاتهم وتعالت ....

واثناء ضحكاتهم
فجأة لقيت خالد امامي...
معرفش جه ازاي ولا طلع منين ....

تسمرت في مكاني ...
انا:خالد .....!!

توقف خالد في مكانه لثوان
بصلي باستغراب وذهول والتفت بوجهه ليهم
وهو في قمة الاستغراب

امتلأ قلبي بالخوف والرعب
وايقنت ان في مصيبة هاتحصل ......واستسلمت وامتنعت عن الكلام ....

اتقدم خالد بغضب ....
اجتذب ايدي في عنف ....
خالد"وقد امتلأ وجهه بالغضب،واعتلى صوته":اية اللي جابك هنا
قوليلي بتعملي اية هنا ......
روقة:في اية ياكابتن
مش شايفها واقفة مع رجالة

*بصله خالد بغضب*
طارق:اسكت خالص ....دة خالد ابن البحيري بتاع شركات المقاولات ...
اخرس خالص

شدني خالد في عنف
واتجه ناحية بيت الطالبات في خطوات سريعة
كان بيجرني كأني طفلة صغيرة
صرخت فيه:ايدي يا خالد
ايدي هتكسر ....سيبها ابوس ايدك ....
سيبها وانا هقولك علي كل شيء ...مينفعش كدة
الناس بتبص علينا ....

اعتلي صوته في غضب:اخرسي خالص
انتي لسة ليكي عين تتكلمي ....

كنتي بتعملي اية يا محترمة مع اتنين محششين ...
وصل بيكي الحال للدرجة دي ....
فهميني ...فهميني كنتي بتعملي اية مع اتنين زي دول
معروفين في البلد كلها انهم ازبل اتنين ....

انا:خالد ...هقولك ...
خالد"بانفعال وعصبية":هتقولي اية تاني ...دة انا شفتك بعيني معاهم
هتقولي اية تاني
بتعملي كدة لية.... ها بتعملي كدة لية .....
"وابتدي صوته ينخفض ...وظهرت نبرات الحزن والاسي في صوته"
خالد:قصرت معاكي في اية .....
قوليلي قصرت معاكي في اية علشان تعملي كدة........

بنات وسبتهم كلهم واخترتك انتي ....
مذاكرة وبقيت بذاكر ومش بسيب الكتاب وبنجح علشانك.....؟؟؟

كل حاجة غلط سبتها علشانك ......
اية .....انا كنت بتحسن ...وانتي بتسوئي

عملتي في نفسك وفيا كدة لية ......
قصرت معاكي في اية ....

خدعتيني كل الفترة دي لية

*صعب عليا خالد اوي ......كان نفسي اموت ومش اشوف الكسرة والحزن دة كله في عينه
حاولت التتخفيف من غضبه *
وهمست له في خجل:خالد....
خالد"وقد بدأ في الغضب واعلاء الصوت تاني":اسكتي خالص ...انا مش عاوز اسمع منك ولا كلمة
انتي كدابة وكل اللي هتقوليه كدب
انا:ياخالد ..اسمعني حرام عليك ....
خالد:حرام عليا انا ....
ما انا ياما سمعتك وصدقتك ...وانتي ولا تسوي
زيك زيهم ...كلكم صنف واحد
مفيش حد فيكم صادق ولا كويس ابدا .....
انا:لا يا خالد ....انت فاهم غلط
خالد:فاهم غلط....عندك حق فعلا ...
انا فهمت غلط ....
انا مش عارف ازاي اتخدعت فيكي كدة ... ازاي ...
كنت غبي للدرجة دي ....

كل يوم مع واحد وحكاية شكل ....
مرة حسام ...ومرة سيف ....
كان لازم افهم ساعتها ...انك زيهم......

ماكنش لازم اصدق تمثيلك وكدبك يا محترمة .....
انا "بغضب":انا محترمة غصب عنك ...
خالد:لا مش محترمة ...
انتي لو محترمة ومتربية ...كنتي خرجتي مع اتنين زبالة زي دول ...وواقفين تضحكوا وتهرجوا

كل شيء كنتي بتعمليه كان تمثيل .....

"خالد محدثا نفسه بصوت عالي....مكررا كلامها"

مش هينفع نخرج مع بعض يا خالد ....مفيش مسك ايد
حتي كلام الحب ....كان كل فين وفين
وانا عبيط ومصدق ....

كلام مع شباب ومصاحبة بنت منحلة ....وفي الاخر مع اتنين محششين ...
دة انتي مقرفة اوي يا شيخة ....

ازدادت دموعي ...وبكائي ...
خالد:متعيطيش ...مش عدت هاصدق حاجة ...والله ما هاصدق
متتعبيش نفسك ....

كان كل كلمة بينطقها بتزود قهري وحزني اكتر .....

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

 
وصلنا بيت الطالبات والدموع غرقت وجهي

ضرب الباب برجله في عنف ،...واشتعل غضبه اكثر واكثر
ونادي بصوت عالي :افتحوا ،بقولكوا افتحــــــــــــــــــــــوا

هاتولي الزفتة اللي اسمها شريفة بدل ما اطلع اجيبها من شعرها
فتحت عزة الباب في فزع:في اية
انت ازاي تتهجم علي بيت محترم في ساعة زي دي
خالد:مو ...اية ..محترم
فين الزفتة اللي اسمها شريفة.....
هاتوها ......
عاوزها .....عاوز اسالها بتعمل فيها كدة لية
عاوزة توصلها لاية
"واشتدت ثورته"
هاتوهـــــــــــــــــــــــا
عزة:مش هنا ..ابلة شريفة مسافرة وربنا

صرخت فيه :كفاية بقي يا خالد فضايح لحد كدة ...
كفاية بقي حرام عليك.....
اتجه بوجهه ناحيتي .....
خالد:فعلا ...عندك حق
كفاية كدة ....
انتي اصلا متستحقيش اكتر من كدة ........
وراح رزع الباب في وشنا .......

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اتجمع البنات كلهم حواليا ......
و وجهت ليا عزة الكلام في غضب:عال عال ياست ريم
انتي راخرة بقي ليكي حكايات وقصص .....
وحياة ربنا لكل الكلام دة واصل للمديرة بكرة .....

كلهم قعدوا يتسألوا
-في اية يابت ،مين دة
-يابت دة الواد اللي ماشية معاه
-وماله ياختي عامل زي زعابيب امشير
-لا يابت دة قمر وربنا ...
-لا بجد هو ماله عصبي كدة لية ...؟؟؟
رحاب:اصله قفشها مع واحد هههههههههههه
شروق:امال قاعدة تنصحنا وتوعظ فينا ....يا اختي بدل ما تنصحنا تشوف روحها
سالي:في اية يا جماعة
take it easy عادي جدا .....هي multi system هو
بقي فيه جهاز بنظام واحد بس ههههههههههههه

كلامهم كان بينزل عليا زي الصاعقة ....
ازداد انهياري ....واحرقت دموعي خداي ....

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



مش حسيت الا وحد بيطبطب علي كتفي في رفق
اميرة:قومي ياريم ....قومي يا حبيبتي...
انا:اميرة ....
شفتي يا اميرة اللي حصل .....
اميرة:اهدي يا حبيبتي ...
اهدي بس .....
تعالي نطلع فوق ...وبعدين نتكلم ....
طلعت وانا مش قادرة اقف علي حيلي .....
كنت في قمة انهياري .....

اميرة:اهدي ياريم اهدي .....
انا:اهدى اية بس ...
مش شايفة بقي شكلي عامل ازاي دلوقتي ....
وهو بيشك فيا انا ....انا يا اميرة
انا مستحقش حاجة .....
انا يا اميرة .....
اميرة:اهدي ياريم ...
واعذريه هو كمان
انا:لا ...دة ملوش اعذار
ازاي يعمل كدة .....
اميرة:لا يا ريم ...انتي غلطانة
وغلطك كبير كمان ....بس دة مش وقت حساب

هو عرف ازاي صحيح ..؟؟؟

*توقفت عن البكاء فجأة ....وانتبهت لسؤال اميرة*
انا:هي مفيش غيرها ...ايوة هيَ
انا مقولتش لحد غيرها
هيَ نهى
اميرة:ايوة صح ..،دي كانت مختفية طول الخناقة
بس انتي اساسا كنتي بتعملي اية مع ناس زي دول ياريم ...؟؟
انا:انتي كمان بتشكي فيا يا اميرة ..
اميرة:لا طبعا ياريم...انا عاوزة افهم بس علشان اقدر اساعدك ..
انا:.............................................. .
.............
وحكيت لاميرة كل شيء ..
اميرة:طيب مش فهمتيه كدة لية ...
انا:والله ما سابلي فرصة ابدا ...
انتي مشوفتيهوش كان عامل ازاي ....
اميرة:طيب اهدي بس ....انا هتصل بيه وافهمه ....
انا:بجد يااميرة
اميرة: هاتصل ..وهاكلمه ..وهافهمه كل حاجة
صحيح انتي غلطي ...بس لما يفهم الحكاية
يمكن يهدي شوية

واخدت الموبايل ...
قعدت تتصل ......
اميرة:مغلق ....
اهدي ياريم بس ...قومي اغسلي وشك وصلي ركعتين ...
ونامي ...علشان هتتعبي لو فضلتي كدة ..
انا:يارب اموت ياشيخة ...يارب اموت ...
اميرة:بعد الشر عليكي ...اهدي وكل شيء هايتحل باذن الله

قعدت ابكي طول الليل ..
كل ما افتكر كلام خالد ...ببقي نفسي اصرخ.. وبنهار اكتر.....
حتي غلبني النوم من كثرة البكاء والتعب
 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 35
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
النقاط : 72509

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 03, 2010 5:29 am

صعبه اوى الحلقه دى يا نونا

بجد دموعى نزلت من موقفها

تسلمى يا قمر


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
مشرفه قسم الصحه والاناقه
مشرفه قسم الصحه والاناقه
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان القرد
عدد المساهمات : 9567
العمر : 32
المزاج : آلحَمد لله ♥
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Painti10
النقاط : 65641

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 03, 2010 8:40 am

البت نهى دى وحشة ...بس ريم غلطانه كمان

حلقة صعبه اوى ..

فى انتظار باقى الحلقات يا نونا..!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosycat
مشرفه يلا نلعب
مشرفه يلا نلعب
bosycat


انثى
الاسد الماعز
عدد المساهمات : 1781
العمر : 33
المزاج : لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Studen10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Readin10
النقاط : 57484

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 03, 2010 10:53 am

البت نهى دى زبالة مافيش حد كده
بجد حلقة صعبة اووووووووووى انا زعلت اوى
انزلى بالحلقة الجديدة بسرررررررررررررررررررعه يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 03, 2010 2:17 pm

بس بردو يا يويو هو غلطان
ولزم يتعلم انه يتحكم فى تصرفاته وخصوصا انهم فى الشارع
وعلى الاقل كان ادها فرصه تتكلم

وميرسى بجد يابنوتات على المتابعه
والحلقه الجايه فى الطريق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
مشرفه قسم الصحه والاناقه
مشرفه قسم الصحه والاناقه
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان القرد
عدد المساهمات : 9567
العمر : 32
المزاج : آلحَمد لله ♥
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Painti10
النقاط : 65641

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 12:26 am

أكيد طبعا هوا كمان غلطاااان..

فييييييييين الحلقات الجديدة يا قمر
كل ده فى الطريـــق..!!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dodo55
عضو ماسى
عضو ماسى
dodo55


انثى
الاسد القرد
عدد المساهمات : 6144
العمر : 32
المزاج : الحمدلله : على مَـا أنا ، بــه الآن . .وَ الحمدلله : على مَـا سيـــــأتي . .وَ الحمدلله : على كل حال ..
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Readin10
النقاط : 58669

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 4:57 am

ايه يانونا هي مالها قلبت دراما مره واحده كده ليه‏!ما الواد والبت كانو كويسين ليه بس نزعلهم
بس بأمانه تحفه الحلقات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 7:07 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]" الحلقةالخامسة عشر" [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



افقت من نومي علي صوت اميرة ...
اميرة:ريم ،..قومي يا حبيبتي ....

فتحت عيني ،قعدت ابص للاوضة بنظرة غريبة ...
احداث امبارح كلها عمالة تتعاد قدامي ....

لاحظت اميرة ارتباكي وقلقي...
اميرة:نهدي بقي ،.ونشوف هنتصرف ازاي ....
يلا قومي اغسلي وشك ..وصلي
علشان تلحقي محاضراتك...
انا:لا يا اميرة .......انا مش هاروح ..
انتي عارفة لو خالد شافني ...ماضمنش ممكن يعمل فيا اية ....
اميرة:متخافيش ..،خالد مش هاييجي النهاردة بعد احداث امبارح دي ....
اسمعي كلامي ..
وبعدين انتي وراكي محاضرات وملخصات لازم تجيبيها ....

"افتكرت بابا وماما ،هما جابوني هنا علشان اذاكر وانجح ....
بلاش اخذلهم "

رحت غسلت وشي ...بصيت في المراية ....
لقيت وشي شاحب اوي ...وعيوني منتفخة من البكاء .....

لبست اول طقم لقيته ...،ونزلت ا ركب تاكسي ..

وبدأت احدث نفسي ..
*اهدي ياريم ...انتي خايفة لية ..؟؟
صحيح انتي غلطي ...بس خالد علي طول بيسامحك ...
بس المرة دي مش زي كل مرة .......بس خالد هو ... هو بتاع كل مرة....
خالد بيحبك ومش هايعمل فيكي حاجة ...وهايسامحك...
انتم اتعاهدتم علي انكم متسبوش بعض ابدا وتسامحوا بعض ......

"انتبهت فجاة اثناء تفكيري "
نسيب بعض .....!!
هو ممكن خالد يسيبني ......دة انا كنت اموت
انا اة غلط ...بس هاعتذر له واستسمحه ..زمانه هدي ...وهيسامحني لما يعرف الحقيقة ..

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

.

لم افق من تفكيري الا علي صوت السائق
-يا انسة يا انسة ..وصلنا
انا:ياريتنا ما وصلنا ...
-ها ...
انا:مفيش مفيش ...اتفضل ...

ونزلت من التاكسي ،اول مرة احس ان رجلي مش قادرة تتقدم خطوة
خايفة من خالد اوي ...خايفة يعمل زي امبارح ...

ولكن استجمعت شجاعتي ...
ودخلت الكلية ...

قعدت ادور عليه ...واقف بعربيته هنا ولا هنا ....مش لقيته

ياااربي ...شكله مجاش النهاردة ...
رحت علي الكافيتريا اشرب مية ....
فجأة لقيته ......
ويارتني مش شفته في الموقف دة .......
المشهد بيتكرر تاني ....
اول يوم جامعة كان كدة ...
كان قاعد نفس القعدة دي .....وحواليه نفس البنات دول ....
بس المرة دي مش زي المرة اللي فاتت ...
احساسي ماكنش كدة ...
توفقت عن الكلام والحركة ...وعن فعل اي شيء
مش قدرت غير اني ابص عليه بخزي واسي ....
ورغم نظرتي الحزينة ....قابلتها ابتسامته ....
نظرته كانت نظرة استحقار وسخرية مني .....
مقدرتش امسك دموعي قدامه ...وقدام كل نظرات اللي حواليه ...
لقيت يسرا جاية ناحيتي ...وهمست لي بسخرية "ما قلتلك ...انتي مجرد واحدة
زيك زيهم .....بس للاسف نهايتك غيرهم كلهم ......"

واعتلت اصوات ضحكاتهم ...وسخريتهم ....وجملهم البذيئة المستفزة ....
"ياعيني علي اللي حب ومطالش .."
"انا مجبتلكيش دهب ..علشان عارف انك بتحبي الفالصو ...هههههه"

وعلي هذا المنوال ..استمر الحال ...

عيني كانت بتستنجد بيه ...
*قوم يا خالد .....دافع عني ...قولهم حاجة
قوم ولو حتي هتقتلني بعدها ....قوم يا خالد
بلاش تقهرني يا حب عمري .....*

لكن كانت بتستنجد بالهواء ....
اية القسوة دي ....لدرجة دي هنت عليه ....


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بالغ البنات في الضحك والدلع عليه ....
مستحملتش اشوف المنظر دة ....
لقيت حد بيربط علي كتفي في رفق .....
اماني"باسي":تعالي يا ريم ....سيبيهم ...
بصيت لها بحزن ..ورديت بقهر :شوفتي يا اماني ....
اماني:شفت ياريم ....صدقتيني لما قلتلك انهم كلهم ميستهلوش .....
منك لله يانهي...هي السبب في كل دة ....هي اللي من الصبح عمالة تنشر...
رديت عليها في عنف..:هي بس ...
واللي سايبهم يعملوا كدة ...مش غلطان
مش غلطان يا اماني ......

اخدتني اماني علي المحاضرة .....
كل احداث اول ايام ليا هنا ...لقيتها بتتعرض قدام عيوني
كأنها فيلم سينمائي .....
بس فيلم صعب اوي .....
بطلته قامت بدور المتفرج فقط .....مش قادرة تعمل اي حاجة ......

خلصت المحاضرة ...
قعدت ابكي داخل المدرج ....
حاولت اماني التخفيف عني ....."مضايقيش نفسك ياريم علي حد مايستهلش ...
انا صورتلك كل حاجة ،متقلقيش"

حاولت مسك اعصابي ...وتجفيف دموعي ...
ورديت بصوت محتقن:متشكرة يا اماني ...
اماني:بينا ياريم من هنا ...
انا:مش عاوزة اطلع ..ولا اشوفه
اماني:متخافيش ...هو هتلاقيه في الكافيتريا ..

كنا لسة علي اول سلمة ...وبدأت التساؤلات من البنات ....
ياسمين:هو خالد سابك لية ياريم ...

بصتلها بحزن ،مبقتش عارفة ارد اقول اية ....
لقيت اماني ردت عليها بعنف:هو مش هناك اهو .....روحي اسئليه يلا
متقرفناش بقي ...مش ناقصينك ....

لقيت عامر جاي ..وبسخرية قال ..:اية ياريم ..خالد خلاص باعك ....
متزعليش نفسك ...انا موجود اهو هههههههههههههه....

مردتش علي حد منهم ...ومشيت ...
لقيت خالد جامع البنات حواليه ...
مستمر في نظرته ليا ....
ولكن تعمد الازدياد في الضحك والهزار مع الباقي ...
وبدأ الكلام والسخرية من تاني ...
وازداد الدلع وقلة الحياء معه .....
يسرا:خلودة ...هتخرجنا فين النهاردة يا حبيبي ...
خالد:اللي تؤمري بيه يا عمري ....
يسرا:ايوة كدة ....،لف لف وارجع لأصلك ....
اسماء"باستهزاء":سبحان الله ...اللي يشوف امبارح ميشوفش النهاردة ...
دنيا غريبة ....ههههههه
يسرا:هههههههه..

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


 
مواقفهم جميعا ماكنتش متحدة ....
كان فيه ..اللي بيسخر ويتريق ...
واللي عارف انه كدب وساكت ...
واللي مش فاهم شيء ....مش مصدق نهي ...
لكن تصرفات خالد بتؤكد ...
واللي فضل السلبية وعدم الكلام ....زي قاسم ...

اقتربت مني ليلي ...ووجهت لي الكلام بطريقة مستفزة ...
"اية رأيك ياريم ...تيجي معانا تخرجي ...
بس المرة دي محدش هيقطعلك الحمام ....هتأكلي لوحدك .."

ازداد غضب سيف من كلمات ليلي ...
ورد عليها بعنف ..:اخرسوا بقي ....سيبوها في حالها
عاوزين منها اية ....

تفاجئت ليلي من ردة فعل سيف ....ومشيت في فزع ...
حتي انا ..اول مرة اشوفه غضبان كدة ...
بصتله بحزن ..واستعطاف ...وكلمته بصوت باكي :انت مصدق دة عليا يا سيف ...؟

تجمعت الدموع في عينه ...ورد بحزن ..."لا ....انا عمري ما اصدق عليكي كدة ابدا ...
انتي اشرف منهم كلهم ....اوعي تقولي علي نفسك كدة ابدا ....

سكت قليلا ...ثم اكمل حديثه قائلا ....
"حتي لو عملتي كدة ...انا واثق ان في شيء خلاكي تعملي كدة ..."

*ياااااااااااه ،اول واحد يفهمني ويحس بيا ....واللي انا فيه*
رديت بحسرة :يارتني اقدر اقولك علي السبب ......يارتني ...

وازدادت دموعي ...وبكائي ....
متحملش سيف حزني وبكائي ...واتجه بعصبية ناحية خالد ....
سيف"بصوت عالي":مش قلتلك هتجرحها ....ومش هتقدر تحافظ عليها ......
ارتحت دلوقتي لما عملت فيها كدة ............
بس هقول اية ....انت مينفعش معاك غير المناظر اللي بتعرفهم

مبتعرفش تتعامل مع حد ...نضيف "
ردت يسرا في غضب واستفزاز:قصدك اية يا سيف بالمناظر دي
ماتشوف الست الهانم عملت اية ....
التفت ليها سيف بعنف :المناظر دي انتي وامثالك ....
اللي طول النهار مبيفارقوش الشباب ومن واحد لواحد ......
ريم دي اشرف واطهر من انك تجيبي سيرتها علي لسانك ......
"ثم التفت الي خالد وحدثه بشدة "
انت مالك فرحان بلمتهم حواليك كدة لية ....فاكرهم بيحبوك ولا مصلحتهم عليك ...
كلهم جايين وعاوزين منك حاجة ....
فوق بقي من اللي انت فيه ....شيل الغشاوة دي من علي عينيك ....
مسئلتش نفسك وقلبك ...ريم ممكن تعمل كدة ...عقلك ازاي صورلك لحظة ان ريم زي دول .....


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

 
حاتم:في اية ياسيف ...مالك

خالد:سيبه يا حاتم ..سيبه
*وقع كلام سيف في قلب خالد ....بدأ بداخله الاحساس بالذنب *

اجتذب سيف ذراع خالد في عنف ...وقال :قوم كلمني زي ما بكلمك ...
بطل السلبية والاستهتار دة .....
انت مش حاسس يعني اية ريم تبكي ...يعني اية دموعها تنزل علشانك ...مش حاسس بقهرة قلبها ...

"استعاد خالد قوته ...وكبريائه ":معلش ...اصل انت اللي تقدر تحس بيها
علشان كدة انا سبتهالك ....اشبع بيها ...

سيف:ياريت ...دة شرف ليا ...
بس للاسف ..هي حبتك واختارتك انت .....

سابهم سيف وجه اخدني انا واماني ...وصلوني لحد التاكسي ....

لقيت ماما بتتصل وانا في الطريق ....
*ياربي ...هتحس ان صوتي فيه شيء ...اعمل اية دلوقتي بس ...*
حاولت اخفاء الحزن من نبرة صوتي ...ورديت :الو
ماما:ايوة ياريم ...انتي فين
رديت"باستغراب":انا مروحة البيت ...!!
ماما :طيب يلا ...انا مستنياكي هناك ...
انا:مستنياني ...!!!
هو فيه اية .....
ماما:انا في اوضه المديرة ...اتصلوا بيا الصبح وقاله في مشكلة وركبت وجيت علي طول.....ومردتش اقلقك ...
يلا تعالي ...

 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] 


وصلت بيت الطالبات ...وفي دماغي مية سؤال وسؤال ...
ياتري المديرة قالت اية لماما ....؟؟
وماما صدقت ولا لا ....؟؟
ياتري بابا معاها ...؟؟
يالهوي ....هيبقي منظري اية قدامه ...ولا قدام احمد ...

ازداد خوفي وقلقي ...رغم محاولتي مسك اعصابي ..
الموقف صعب ..صعب اوي ...ومحتاج دفاع مستميت ....
تذكرت دعاء غلام اصحاب الاخدود ...وقلت "اللهم اكفينيهم بما شئت وكيف شئت ومتي شئت
انك علي ما تشاء قدير "

واستجمعت شجاعتي ...ودخلت الاوضة ....
لقيت ماما واقفة ...
جريت جري عليها ...واخدتها في حضني ...
كان نفسي اصرخ وابكي ..واقلها علي اللي خالد عمله الصبح ...
لكن تماسكت ...
وسألتها في خيفة ..:هو بابا جه ...
ماما:لأ مجاش ...ولا احمد حتي ...
انا قلتلهم اني جاية اطمن عليكي ...واجبلك حاجات محتاجاها ....

هدأ قلبي قليلا ...وارتاحت اعصابي نوعا ما ....

التفت علي صوت قدوم المديرة والبنات ....
لقيت "سالي ..،،شروق...،،نهي ..،، ورحاب "

كل واحدة فيهم كانت بتبصلي بشماته وغل ...

كانت شروق لابسة خمارها ...ورحاب بهدومها الواسعة ...المزيفة ...
وسالي كعادتها ...ونهي كمان ...

نهي ....!!
كان نفسي احط كل غضبي وهمي فيها ...بس مسكت اعصابي
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



بدأت المديرة في الكلام...موجهة لامي ..
المديرة:بنت حضرتك ..جابها شاب باليل من المول اللي جنبنا ...
كانت واقفة مع شباب صيع ....
وقعد الشاب يرزع الابواب ..ويكسر في الحاجات ...
لما فزع البنات وخوفهم ...

والمشرفة جت قالتلي ....ولما سألت البنات مين دة ...
قالولي ان دة واحد ماشية معاه بقالها سنة ....

بنتك يا مدام مش متربية ...وجت تفسدلي البنات ...
والبيت دة للمحترمين بس

"الي هنا ..قاطعتها والدة ريم في حزم "
والدة ريم:لحد هنا واقفي ...انا مسمحلكيش تتكلمي عن بنتي ولا تربيتها ...
بنتي انا عارفة كويس ربتها ازاي وعلي اية ...
انا ان كنت جيت هنا ...فجيت علشان اسمع وافهم المشكلة ...
انما ريم دي لما تتكلمي عليها ...تعرفي تتكلمي ازاي ...واحفظي ادبك وحدودك كويس.

"ارتبكت المديرة من كلام والدة ريم ،ثم واصلت حديثها قائلةً
المديرة:والله دة مش كلامي انا ...تعالوا يابنات قولولها ...
تعالي يارحاب قولي شفتي اية وتعرفي اية ....

 
تقدمت رحاب ...وبصت ليا بتحدي ...وقالت:والله ياحضرة المديرة انا ياما قلتلها ....
وياما نصحتها ....قلتلها ياريم دي مش اخلاق ولا تربية اللي بتعمليه دة ....
بس هي مصرة علي كدة بقالها سنة ....

* نظرت لها ريم باستحقار وغضب*
"معقولة دي اللي بتتكلم"

واستمرت المديرة في كلامها .....
وانتي يا شروق ...تعالي هنا ...قولي اللي تعرفيه ...

نظرت شروق بسخرية وقرف وقالت :
والله يا حضرة المديرة انا ياما قلت ....
قلتلها ياريم ...ياريم عيب عليكي
لو ابوكي عرف حاجة زي كدة ...يبقي منظرك اية ...
اهلك جايبينك هنا علشان تذاكري وتنجحي ...
حرام عليكي دول طفحانين الدم علشانك وانتي قاعدة دايرة مع الشباب ....
بس تقولي اية بقي ياسيادة المديرة ....
الواد اصله لحس عقلها ....
اصلهم بيقولوا انه غني ..غني اوووي
وانتي عارفة بقي البنات ...عقلهم بيطير لما يشوفوا عربية ولا واد حلو ....

مع ان الواد دة بتاع بنات اوي ...صدقيني
انا شفته بنفسي ...مع كذا واحدة
وحذرتها ...بس تقولي اية بقي ...

نظرت ليها ريم باستغراب وذهول
*يالهوي ...دة الكلام اللي قولته ليها ...جاية تقولوا ليا انا ...*

واستمرت المديرة في حديثها ...
المديرة:تعالي ياسالي ..قولي اية اللي شفتيه
سالي:والله ياطنط انا ياما حذرتها ....
ياما قلتلها خالد دة بتاع بنات اخر حاجة ....
هو كيوت وروش اة ...
بس بتاع بنات موووووووت ..
"اكملت سالي حديثها باسلوب وطريقة كيدية "
طول النهار كان يجبلها هدايا ....
دهب وموبايلات ...وعرايس ودباديب ...
بصراحة هداياه تلوح اي حد ....

 
ابتسمت المديرة ..ثم اكملت حديثها قائلة ...
المدير:دي نهي صاحبتها ...علشان متقولوش اني بشهد ناس وناس لا ...
تعالي يانهي
قولي شفتي اية .....

نهي:والله حضرتك انا يا ما قلت لها ...
خالد دة بيلعب بيكي ....
انا قديمة وعارفاه ....
دايما بيحاول مع كل واحدة جديدة ...

والنتيجة اهو ...سوأ سمعتها في الجامعة ...
انا لسة جاية حالا من كليتها ....
كلهم مالهمش سيرة غير ريم وتصرفاتها....

ازداد غضبي وقعدت ابص ليهم بذهول ...
كل ما اهم علشان اقوم ارد عليهم وادافع عن نفسي ....الاقي ماما
بتمسكني من ذراعي ....وتمنعني من الكلام ....

عيونها كانت بتقولي اصبري ياريم ....وقتك لسة مجاش ...

اكملت المديرة حديثها ....
المديرة"بفخر":شوفي رحاب دي ...
الطالبة المثالية عندي بقالها 3 سنين ....تربيتي ...
ودي شروق ...
اهلها صعايدة غلابة ....مابتشوفهم مرتين في السنة ...
علي طول من الاوضة لكليتها ...ومن الكلية لأوضتها .....

ودي سالي ...اهلها ناس لارج جدا ....
اعمامها واخوالها ...كلهم لواءات ووكلاء وزارة ....

ودي نهي ...بقالها 3 سنين عندي...
بنت ممتازة ...عمرها ما عملت مشكلة ....

مفيش غير بنتك ...هي الوحيدة اللي عاملة مشاكل ...
عيدي تربيتها واصلاحها يا مدام ....
لأن بالمنظر دة ...لا اخلاق ولا احترام ..واستهتار ...
يبقي قولي عليها يارحمن يا رحيم ....واستعوضي ربنا فيها ....
الي هنا ..وصل الغضب والانهيار الي ذروته عن ريم ...
تقدمت في قوة الي وسط الحجرة ...
وبدأت الدفاع عن نفسها بصوت قوي ..مرتفع ...:
انا اشرف منكم كلكم ......انا احسن منكم ....
كلكم زبالة .......
انا انضف واحدة فيكم ...
انا معملتش زي اي واحدة منكم .....
كل واحدة فيكم لابسه رداء كاذب مش بتاعها ...
كلكم بتخدعوا بعض وبتكدبوا علي بعض .....
"واتجهت ناحية رحاب في غضب "
ريم:انتي ........
لابسة رداء المثالية والادب ....وانتي انسانة منحلة فاسدة ....
*ظهر الارتباك علي وجه رحاب،واكملت ريم حديثها في قوة *
انتي معروفة علي مستوي الجامعة كلها بقلة ادبك وانحلالك ...
الهدايا والفلوس اللي طول النهار تأخديهم من الشباب ...
لبسك الفاضح اللي بتلبسيه ....

انا عمري ما كنت زيك ....
كان بايدي اخد اي شيء اعوزه من خالد ....وكان هيديهولي وزيادة ...
بس انا انضف منك ...واحسن منك ...

 
*واعتلي صوت ريم اكثر واكثر ....ودارت بوجهها ناحية المديرة*
ريم:بدل ما تقولي البنت المثالية ...وتذمي فيا
اوصلي لحد كليتها ...شوفي عاملة اية ...
ولبسها شكله اية ...بتتعامل مع الشباب ازاي ....
اطلعي اوضتها وشوفي دولابها في اية ....

*امتلأ وجه رحاب بالرعب ....ووضعت كفيها علي وجهها ...*

ثم اتجهت ريم ناحية شروق ...
وازداد الغضب اكثر واكثر ....
ازدادت قوة صوتها الباكي ....الذي كان ان يهدم الجدران من حولها ...لقوته واحساسه .....

ريم:وانتي بقي ..لابسة لي رداء الدين والعادات والتقاليد ...
وانتي كدابة ....جواكي شيطان
بمجرد ما سمعتي كلمة حلوة ....خلعتي كل دة واتعريتي ....صورك مع الشباب فى الجامعة
سمعة ابوكي حطتيها في الطين ....مش انا اللي اهنت اهلي ....

ما انا ياما سمعت كلام اجمل من دة الف مرة ...لكن عمري ما اتهزيت ليه لحظة ...
بالعكس ...حاولت اغطي واحافظ علي نفسي اكتر واكتر ....
انما انتي لا ...انتي جواكي شيطان بيحركك ...

"امتلأ وجه شروق بالرعب ...والسواد ...،نظرت الي الارض في كسوف وسواد وجه
وسوء مظهر ...امام الجميع"

صمتت ريم لحظات ...حاولت خلالها استجماع قوتها وارادتها ...

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ثم اتجهت الي سالي ...
وقالت في عنف .....:انتي بقي غيرهم كلهم ...
لابسة لي رداء بنت الناس ...المودرن ...والعيلة الكلاس
والهاي فاميلي ....
وانتي من جواكي لصة حرامية ....
دخلتي وسطنا زي التعلب المكار ...سرقتي موبايلتنا وفلوسنا ودهبنا ....

*وانخفض صوتها قليلا ..واكملت حديثها *ناظرة لرحاب وشروق
يمكن هي كان ليها عذر ....الفقر هو اللي خلاها تعمل كدة ...
ودي كمان ....تربيتها الناشفة المغلقة ...هي اللي عملت فيها كدة ...
لكن انتي ملكيش ولا عذر ...
اهلك وفروا لك سبل العيشة الميسورة المحترمة ...
لكن انتي جواكي لصة ...حرامية ...
وهتفضلي طول عمرك كدة .......

 
*ثم حاولت ريم التهدئة من روعتها ...واتجهت الي نهي *
ريم:انتي بقي ...مش عارفة اقولك اية ...
والله ما عارفة اقولك اية .....

*واكملت حديثها بسخرية ونظرة قرف واستحقار*

لابسة لي رداء الصداقة والحب
كل يوم مصحباني ....وقاعدة معايا ...تاكلى وتشربى معايا.............
بتضحكي وتهزري ...
وانتي ثعبان ...مستني اللحظة اللي هيطعني فيها ...
وانا مخدوعة ومش حاسة .....

*التقطت ريم انفاسها ...،ثم ادارت بوجهها ...واكملت حديثها في حزن*
اول ما عرفتي ان خالد ...اخترني انا ...حبني انا ...
الحقد ملى قلبك ...
قعدتي تخططي ازاي توقعي بيني وبينه ....
بدأتي بموضوع حسام ...وبعديه المول ....
واخيرا كلامك القذر عليا في الجامعة ............
والله اعلم اية تاني .....
*ثم عاودت النظر الي نهي *
اوعي تكوني فاكرة اني مش عارفة اللي عملتيه ...
لا انا عرفت ...بس للأسف ..عرفت متأخر اوي...

 
ثم اتجهت بنظرها الي المديرة ...وقالت بصوت متحشرج ...
ريم:.....وانتي كمان ..اوعي تكوني صدقتي رداء المربية الفاضلة والقدوة الحسنة دة ..
انت هتروحي من ربنا فين ....
منك لله ...انت اسوأ قدوة ....
نصرتي الظالم وخذلتي المظلوم .....
طردتي امال الغلبانة ..اللي لاحول ليها ولا قوة ....
وسبتي سالي الحرامية ...تقعد وسطنا ...
ياما ارتشيتوا هدايا من شريفة علشان تسبوها براحتها .....

وجاية دلوقتي تعملي فيا انا كدة ....
لا ........انا مش هسمحلك ابدا ...
*وازداد انهيار ريم ودموعها المسكوبة علي خديها في حرقة ...واكملت حديثها في صوت باكي مؤثر ....يلين له الحجر*




انا انضف منكم كلكم ......محدش هيخلع عني ردائي ..انا ردائي حقيقي .......
انا ردائي ابيض ومافيهوش نقطة سودة ....
محدش هيلوثه ابدا .....

عارفين لية ....علشان ربنا هو اللي حفظه ليا ....
علشان بخاف منه ....مش بعمل حساب الا لية ...
ومش هستنجد بحد غيره ابدا ....
لأنه قال ان الشياطين مش بتتساوي مع الملائكة ....
عمر الشياطين ما بتتساوي مع الملائكة ....
عمر الشياطين ما بتتساوي مع الملائكة ......
*وازداد بكاء ريم وانهيارها .....*

انتم كلكم لابسين اردية تحتها شياطين ......
انما انا ردائي نضيف وهيفضل طول عمره نضيف ....

مش هسيبكم تخلعوه عني ابدا ...مش هسيبكم تخلعوه عني ابدا ....
*واتجهت ريم بوجهها الي السماء...تستنجد بمن لا يرد عبدا له ابدا*
وقالت بصوت باكي ...
ربي اني مغلوب فانتصر ....
ربي اني مغلوب فانتصر .......ربي اني مغلوب فانتصر ....
*واخذت تكررها ..حتي خارت قواها ...وسقطت علي ركبتيها ...
في انهيار تام ....
اخذ صوت نحيبها يزداد اكثر واكثر ....




في هذا الوقت ..دخلت اميرة ...في عجلة وتعب ...
حاولت اخذ انفاسها ...
ولكن صدمت ووقفت ثوان في ذهول
امام مشهد ريم وانهيارها .....

ثم استجمعت شجاعتها ...ودافعت بقوة ...
اميرة:ريم دي احسن واحدة جت هنا ...دي محترمة غصب عنكم كلكم ....
ريم دي اشرف واحدة فيكم ....هي الوحيدة اللي عندها قلب..... ساعدتنا ووقفت جنبنا ....
ظالمينها لية ...
عملت لكم اية .......
اشهدوا كلمة الحق مرة في حياتكم ....

ثم اتجهت ناحية والدة ريم
اميرة:اوعي تصدقيهم ياطنط ...كلهم كدابين ...
ريم دي اشرف واحدة شفتها ....كلهم عاوزنها تبقي زيهم ......
انتي ربتيها احسن تربية ......

والدة ريم:انتي هتقوليلي علي تربية بنتي ....

ثم اتجهت الي المديرة ..وقالت في حزم :انتي مسؤولة قدامي عن كل كلمة قالتها البنت
انا هقدم شكوي فيكي في الوزارة ....
انتي مربية فاسدة .......
كان واجبك تحافظي علي البنات وتكوني ام بديلة ليهم .....لكن معملتيش اي حاجة من دي
انتي المسؤولة قدامي ...انتي المسؤولة...

 
ثم اتجهت الي ابنتها الصغيرة ..الغارقة في دموعها ...
اخذتها بين احضانها ...
وساندتها هي واميرة في رفق ....
واخذاها الي غرفتها .....

اخذت ريم تلملم اشيائها في حقيبتها ....
ازداد بكائها وحسرتها "عندما وجدته وسط حاجتها "دبدوب خالد ..تاريخ الرحلة
يوم ميلاد حبي الاول"

وسافرت ريم ووالدتها .....

 
 
 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] 
 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
dodo55
عضو ماسى
عضو ماسى
dodo55


انثى
الاسد القرد
عدد المساهمات : 6144
العمر : 32
المزاج : الحمدلله : على مَـا أنا ، بــه الآن . .وَ الحمدلله : على مَـا سيـــــأتي . .وَ الحمدلله : على كل حال ..
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Readin10
النقاط : 58669

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 8:14 am

خلصت ليه؟
نهايه صعبه اوي حاجه تزعل بس بجد قصه جميله تحفه والله تسلم ايديكي
وطبعا الجديد ليكي انا مستنياه
بالتوفيق يارب دايما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dodo55
عضو ماسى
عضو ماسى
dodo55


انثى
الاسد القرد
عدد المساهمات : 6144
العمر : 32
المزاج : الحمدلله : على مَـا أنا ، بــه الآن . .وَ الحمدلله : على مَـا سيـــــأتي . .وَ الحمدلله : على كل حال ..
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Readin10
النقاط : 58669

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 8:19 am

هي القصه دي تأليفك؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
مشرفه قسم الصحه والاناقه
مشرفه قسم الصحه والاناقه
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان القرد
عدد المساهمات : 9567
العمر : 32
المزاج : آلحَمد لله ♥
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Painti10
النقاط : 65641

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 8:42 am

هى كده نهايتها.؟ مش معقوول
بجد قصة صعبة اوى اوى..أنا عيطت والله ...
وآخر حلقة دى بجد أصعب حلقة و ريم صعبت عليا اوى فيهاا
وفعلا الظلم وحش اوى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ميرسى جدا يا نونا ع القصة دى
وبجد جميلة اوى وانا عن نفسى استفدت منها حاجات كتيييييرة جدااا
.................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
مشرفه قسم الصحه والاناقه
مشرفه قسم الصحه والاناقه
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان القرد
عدد المساهمات : 9567
العمر : 32
المزاج : آلحَمد لله ♥
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Painti10
النقاط : 65641

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 9:04 am

تؤ .... هزعل اوى لو دى نهايتها
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انتى فيييييييين يا نــونـــا
؟؟؟؟؟؟؟!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 11:25 am

هههههههههههههههههههههه
للالالالالالالالالالا
مش النهايه
لسه فيه حلقات
وبازن الله نهايه مش وحشه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 11:35 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
"الحلقة السادسة عشر...قبل الاخيرة"

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

علي الجانب الاخر
كلام سيف ضايق واثر في خالد
حاتم:اية يابني رايح فين
خالد:رايح فى داهية تاخدني

ومشي خالد في ضيق وعصبية
قعد يلف بعربيته شوية ....
استقر بيه التفكير علي انه يروح لاخته جيهان ...
زياد:خالو خالو...
خالد"بضيق":فين ماما يا زياد
زياد:جوة ...ادخلها

دخل خالد لجيجي ...
خالد"عصبية":ممكن تسيبي الغسيل دلوقتي
وتكلميني
جيجي:ها يا خالد ...اتخانقت لية ...
خالد"باستغراب":وانتي عرفتي منين اني اتخانقت
جيجي:عيب عليك ..دة انا افهمك من عينيك
اية اللي حصل ...احكي

تنهد خالد قليلا ...ثم قال
خالد:انا مخنوق اوي ...مبقتش عارف انا غلطان ولا ظالم ولا اية بالظبط...
جيجي:في اية يابني لكل دة ...
خالد:انا اتخانقت مع ريم .....ومش خناقة عادية ...
جيجي:احكي بهدوء كدة خليني افهم

 
وبدأ خالد يقص علي اخته ما حدث .....
ورد فعله عند رؤيتها ....
جيجي :اية يا بني ...دي تصرفات واحد عاقل .....
دلوقتي انت اتسببت في مشكلة اكيد كبيرة...
مهما كان خطأها ماينفعش تعمل كدة ...
تجرها من ايديها ...ورزع علي الابواب ....
دي بنت يا خالد .....لازم تحافظ علي منظرها قدام الكل ...
وبعدين انت مش لسة صغير علي الكلام دة ...
كذا مرة نبهتك .....اندفاعك وعصبيتك نتيجتهم مش هتبقي كويسة ...

خالد"بحزن":اة .....
"ثم بدأ صوته يعلو من جديد"
هي كمان غلطت ...وتصرفاتها زفت
وكذا مرة قولتلها
"ثم عاود الي خفض صوته ثانية ..وتحدث بحزن"

ياجيجي انا مااستحملتش اشوفها مع اتنين زي دول ..
ياجيجي دول ...دول ...دول محششين
جيجي:انا فاهماك ..وعذراك ...بس مينفعش اللي عملته دة ...

طيب ومشفتهاش النهاردة
خالد:شفتها ....
كانت عمالة تعييط ...وكدة
بس بجد ..اول مرة ماضعفش قدام دموعها دي ...
جيجي:طيب ومكلمتهاش
خالد:انا كنت زبالة اوي النهاردة معاها ...
هاقولك علي اللي حصل .....
.............
..............................
جيجي:اية دة يابني ....
انت اتجننت يا خالد.......دي كلمة تقولها
اشبع بيها .....
لية كدة ....,بعدين مسبتلهاش فرصة تفهمك لية ...
خالد"بعصبية":انتي مالك معاها كدة لية ....
جيجي:بطل عصبية واهدي ....
انت طول عمرك فاكر ان كل البنات مش كويسين
ولا زي شوية الصيع اللي كنت عارفهم ....
فوق يا خالد ....فوق
مش كل الناس كدة .......
في بنات اهاليهم ربوهم احسن تربية ....وحافظوا عليهم ...

وريم دي بنت ناس بجد ....
انا صحيح معرفهاش كويس ....
بس لما قعدت معاها حسيت انها محترمة ..ومتربية
واهم حاجة ..بتحبك بجد ...

وبعدين انت سوسة ...واكيد اختبرتها طول الفترة اللي فاتت
ومش مرة ...كذا مرة ...
خالد:اة ...اختبرتها فى حاجات كتير ...
بس انا اية يضمن لي انها مش بتمثل ......
جيجي:بتمثل.....!!
انت يبني دماغك دي لاغيها خالص ...
الواحد بيمثل يوم ...اتنين ...
مش هيمثل سنة كاملة ..........

هي غلطت ...وانت ردة فعلك كانت غلط ....

يعني انت لما شفتها في موقف زي دة ...وها اقول انك كنت عصبي
لكن برضه الصبح ...بنفس التصرفات
مسألتهاش مين دول ...ولا كانت بتعمل معاهم اية
مخلتهاش تدافع عن نفسها ....
عملت روحك قاضي ...وسجان ..وجلاد ....
كل القرارات اخدتها بنفسك .....
من غير حتى ما تديها دقيقة واحدة ..تقول فيها حاجة ...
خالد:انا اعمل اية بقي ....الدم غلي فعروقي ...
جيجي:برضه ....
وبعدين ..تعالى هنا
طول الفترة اللي فاتت ...
كام موقف حلو عملته معاك ......
خالد:كتيــــــر
جيجي:وقام موقف وحش عملته
خالد:مفيش ...هو بس مرتين كدة خبت عليا

جيجي:طيب وكل الحاجات الحلوة
ماشفعتلهاش عندك ...تسيب لها فرصة ..

انا مش باقولك سامحها ...او بدافع حتي عنها
لكن انا عاوزاك تسيب لها فرصة
روح كلمها بهدوء ...
اعرف اية اللي وقفها مع الناس دي..
اية اللي خلاها تعمل كدة ....
واهم شيء ..تبطل عصبيتك دي ....
خالد:انتي رايك كدة ....؟؟
جيجي:دة الصح
خالد:طيب ...انا هاكلمها دلوقتي
جيجي:لا ...الكلام دة ماينفعش في التليفون
استني بكرة في الجامعة ...
خالد:طيب ....

حل الصمت لحظات
جيجي:يلا ...اهي فرصة
اتغدى معاك النهاردة ...
خالد:لا ...مليش نفس...سلام

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
اقتنع خالد بكلام اخته ....
راح تاني يوم الجامعة ......نوى انه يتكلم مع ريم بهدوء ..
ويفهم اللي حصل ....

قعد يدور عليها في كل حتة مش لاقييها ...
خالد:مشفتش ريم النهاردة ...
حاتم:احنا لحقنا نحن ..
خالد:اخلص ..شفتها
حاتم:لا ...
اسئل اماني ....

انتظر خالد اماني امام قاعة المحاضرات ....
خالد:اماني ..اماني ...
اماني:نعم يا خالد ..في حاجة
خالد:هي ريم فين ..
اماني:ريم مشيت ...
خالد"باستغراب.":مشيت ...مشيت اية ..
اماني:حصل مشكلة كبيرة بسببك في بيت الطالبات
واستدعوا اهلها ...وخدوها ومشيت ...

نزل الخبر كالصاعقة علي خالد....
احس خالد بفقدان ريم ....وعدم المقدرة حتي علي التحدث والتفاهم معها

حل الصمت لحظات ...
ثم اكملت اماني حديثها قائلة
اماني:ريم دي اكبر جوهرة خسرتها في حياتك ياخالد....
عمرك ما هاتعوضها ابدا ......

انت مش هتقدر تتصور قهرتها وحزنها بسببك

 
صدم خالد من كلام اماني ...حتي ان عدم استيعابه صور له انها مجرد اكاذيب او كلام غير حقيقي
*ريم تمشي ...تسبني من غير ما اشرح لها حاجة ..
معقول الموضوع يكون وصل لكدة ....
لالا اكيد اماني مش فاهمة ...*

واتصل خالد باميرة..
خالد:الو ..ايوة يا اميرة
اميرة:خالد ...
خالد"بحزن":ايوة ..ريم فين يا اميرة.

قولي لها لو كانت بتختبر غلاوتها عندي ...هي غالية
بس قولي لها تيجي ....
هانتفاهم وهانحل الموضوع....
اميرة:ريم مشيت يا خالد ........
انت اتسببت ليها في مشكلة كبيرة قدام اهلها والناس كلها ...
خالد:هو اية اللي حصل يا اميرة ...
هما عرفوا حاجة ...
اميرة:هو في حد معرفش حاجة ......

وقصت اميرة ما حدث بالكامل وما سمعته ....
اميرة:انا مش قادرة اقولك انهيارها كان قد اية ....
مش قادرة اوصفلك دموعها وبكاها كان عامل ازاي .....
الضربات كلها كانت ورا بعضها ...انت وبعدين اهلها والمشكلة دي ...
البنت ماا استحملتش ...انهارت

تجمعت الدموع في عين خالد ....وملا الحزن نفسه
والبكاء في قلبه ....
احس بوجع وذنب كبير داخله ...

ورد بصوت متحشرج:انا حيوان ..انا زبالة
انا السبب في كل اللي حصل لها دة ...
هيعملوا فيها اية دلوقتي....
اميرة:اهدي .خلينا نفكر
انت لازم تحاول تصلح اللي افسدته ده ...
انت لية عملت كدة يا خالد ...
انت ازاي تصدق دة عليها ......
انت يا خالد ...انت ..
دي ريم ...حبيبتك .
دة انا كنت بااستمد الامل منكم ومن حبكم ....

كلمات اميرة كانت مثل الخناجر ..تطعن قلب خالد ...
انهي الحديث مع اميرة...

فضل يلف بعربيته في البلد كلها ....استمع للاغاني الحزينة ...
بداخله الم وحزن وخوف علي ريم يكاد يكفي اهل الارض كلهم ويفيض......

*غبي غبي ...كل تصرفاتك غبية ومندفعة ....
ادي النهاية ....عملت فيها لية كدة .....
ارتحت دلوقتي لما اهنتها قدام اهلها والناس كلها ....
"واخذ يدب سيارته بيده في عنف"
غبي غبي ...سيف كان عنده حق ..
ماقدرتش تحافظ عليها ولا تحميها ....*

 
واخذ يتذكر كل ذكري جميلة بينهم .....
وماذا تعلم من ريم ....
ازاي خلته يصلي ...ويبطل حاجات غلط كتير كان بيعملها ..
ازاي خلته يذاكر ويبقي انسان بجد ......
واخذ يتذكر كلامها ومواقفهم الجميلة

"هههههه ،انت بتحب تتهزا كتير .....
خالد:انتي ازاي بتكلميني كدة ....انتي مش شايفة الباقي بيعاملوني ازاي ...

*ثم ابتسم ..عندما تذكر مواقفهم في الرحلة ....
واحترمها لذاتها ...
وازاي اعترف لها ....وبكائها...
حنيتها عليه لما اتعور ..ودموعها ...*
واستمر في التذكر ...
*قد اية زعل لما سابته في الاجازة ...ووحدته ....
وفرحته لما رجعت *
ثم بدا يستعيد ذكري خناقتهم الاولي ...
في موقف حسام ....
قد اية كان زعلان يومها ...وقد اية كلمة "احنا لسة بنتعرف علي طباع بعض"
حيرته وشتت عقله وتفكيره ....

ثم بدأت ملامح الحزن والاسي تتجمع ..
في تذكر ما قبل اسوأ لحظات حياته .......
ازاي وعدوا بعض ...وعيد ميلادها ....
ثم بدأ قلبه ينبض في عنف من جديد
عندما استعاد موقفه معها ...وعنفه .....
وازداد حزنه عندما تذكر قسوته معها ثاني يوم فى الجامعة ....
ازاي مسابلوهاش فرصة تدافع عن نفسها *
واخذ يتذكر وتدمع عينيه ...والخوف يكاد يقتله عليها ...وعلي ما سيحدث من اهلها معها

 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

في اثناء هذة الاحداث ..وصلت شريفة الي بيت الطالبات
وضبت هدومها ..وطلعت تسلم علي ريم ....

قعدت تخبط الاوضة مقفولة......
التفتت الي صوت اميرة
اميرة:مش هنا ياشريفة
شريفة:اية ..سافرت؟؟
اميرة:تعالي الاوضة وانا هافهمك ....

وحكت اميرة كل ما حدث لشريفة
شريفة:طيب وهي ريم كانت واقفة مع مين ..
صمتت اميرة قليلا ...ثم ردت بخجل
اميرة:طارق
شريفة"باستغراب":طارق ....طارق بتاعي ...
اميرة:اة ...
شريفة:وريم هتعمل اية معاه ...
"ثم ارتفع صوتها"
وريم هتعمل اية معاه ....
ردي عليا
"صمتت اميرة ،ولم تقدر علي مواصلة الكلام"
تناولت شريفة هاتفها في عنف
واتصلت بطارق

روقة:خد يا عم انسة شريفة بتتصل ...
طارق:هات ياخويا ...
الو ..ايوة يا حبيبتي
شريفة:بلا حبيبتي بلا زفت ...
انت كنت بتعمل اية مع ريم
طارق:ريم مين ...
شريفة"بعصبية":ريم ياطارق ماتستعبطش ...
طارق:اة صحبتك...
دي ياشيخة دماغها ضاربة ..
جت تقولي تجوز شريفة رسمي ...وشريفة بنت كويسة..ونعملها مفاجأة ...
وتعيشوا في النور والضلمة ...
وحاجات مفهمتش منها حاجة خالص ...
دي حتي مارضتش تربط مع روقة ...
وفي الاخر ابن البحيري جه شدها من ايديها وجرها
بس كان منظرهم مسخرة .....ههههههههههه

*صمتت شريفة لحظات ..حاولت خلالها تفهم كلام طارق
"يااه ياريم...قد كدة انتي انسانة اوي ...
بتحاولي تساعديني ....وتخلي جوازي في النور*

طارق:وحشتيني يا شوشو ...مش هانتقابل بقي ...
شريفة:انت مقلتليش لية يازفت ..
طارق:ياستي فكك ..وبعدين هي اللي قالتلي ماقولكيش ..*

اغلقت شريفة الهاتف في وجه طارق ...

اخذت تفكر وتفكر ..كيف ستكون مساعدتها لريم ....
حتي استقرت علي مقابلة خالد ....
فلا يمكن ان تخفي سبب ذهاب ريم اكثر من هذا ..
فريم حاولت مساندتها ....
فيجب عليها ..تبرئتها....

 
تناولت هاتفها ..واتصلت بخالد...
خالد:مين معايا
شريفة:انا شريفة يا خالد ...
خالد"بعصبية":انتي تاني ..عاوزة مننا اية
كفاية اللي عملتيه بقي....
شريفة:اهدي ياخالد ...انا عاوزة اقابلك بخصوص ريم....
اشوفك بعد نص ساعة في الجامعة ....

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وصل خالد الجامعة ...لقي شريفة منتظراه ...
خالد:في اية ...
شريفة :اهدي ..وتعالى نقعد خلينا نعرف نتكلم ...

ثم بدأت حديثها بهدوء واسي قائلة...
شريفة:طبعا انت عرفت اللي حصل لريم ...
خالد:للأسف ..وكله بسببك
شريفة:ماتتعصبش واهدي ...
خالد:اهدى اية ...انتي السبب في كل دة
انتي اللي عرفتيها علي الصيع دول .....
وانتي اللي خلتيها تكلمهم ...
شريفة:ريم مابتكلمش حد غيرك ...
خالد"بعصبية":كانت ..لحد ما عرفتك ..
شريفة"بعنف":قلتلك مابتكلمهومش ....
افهم بقي ....ريم متعرفهمش اساسا
خالد:امال كانت واقفة معاهم لية ...
فهميني ...
*صمتت شريفة للحظات...تذكرت مواقف ريم
واستجمعت شجاعتها وقالت في خجل ..لم تعرفه من قبل*
شريفة:انا مجوزة طارق ...عرفي ...
*صدم خالد من كلمتها ...ثم رد بصوت منخفض*
خالد:مجوزاه ..عرفي ...!!
شريفة:ايوة مجوزاه ...و ريم كانت عارفة ...
وعلشان كدة راحت له من ورايا ...
كانت عاوزة تساعدني ...وتخليه يجوزني رسمي ...
*واكملت كلامها بسخرية مؤثرة*
كانت فاكرة ان الحياة سهلة اوي ...ولا هو انسان محترم ...
خالد:يعنـــــــي هي راحت له علشانك ...
شريفة:اة ...راحت علشاني ...علشان تخليني اعيش مستقرة وحياتي تبقي هادية ....
صعبت عليها ...في الوقت اللي محدش في الحياة اهتم بامري ...حتي اهلي ...
*واكملت حديثها بصوت حزين*

من اول يوم جت وهي بتتصرف بطيبة و حب للناس ....
وقفت جنبي يومين كنت بين الحياة والموت فيهم ...
لما اجهضت ....
...ماشافتش فيهم طعم النوم ........
كانت قاعدة تحت رجلي تخدمني وتسهر عليا ...

حتي الفترة اللي منعتها تكلمني فيها ..عمرها ما قالتلي علشان ماتزعلنيش ...
اكتفت انها تبعد في هدوء بدون ما تجرح شعوري ...
واتعللت بالمذاكرة

*وارتفع صوتها قليلا*

اية يا اخي ...كلكم استكترتوا ان حد يقف جنبي ويساعدني ....
كلكم اهانتوها وجرحتوها ....
حتي انت ....
محاولتش تفهم ....كل الفترة دي معرفتش ريم دي اية..
ولا بتحبك ازاي ...ولا اخلاقها اية ....

كل اللي همك ازاي تهاجمها علي مواقفها الجدعة معايا
وازاي هي تصاحبني او حتي تكلمني ....
خالد"بحرج":انا مش كان قصدي ...
بس انا كنت خايف عليها ....
ونهي كانت بتقولي انكم دايما خارجين مع بعض ومابترجعوش غير بالليل خالص

ردت شريفة بعنف :نهي دي زبالة
عاوزة تسوأ سمعة ريم وخلاص ....
خالد:بس انتي عديتي عليها فعلا ...
شريفة:دي كانت اول مرة اعدي عليها ...لكن عمري ما خرجت معاها برة ...
حتي هي ماكانتش بتخرج اي حتة غير باذنك ...
مع ان ياما قلنالها مش هيعرف انك خرجتي
بس كانت حافظاك في غيابك اكتر من وجودك .......

ولما رجعت بيت الطالبات ....وقلتلها اني شوفتك
اتخضت ...وحاولت تخفي عليا انك مانعها تكلمني ....

وقعدت ابكي واعيط .....يمكن ساعتها صعبت عليها وحاولت تساعدني...
خالد:طيب وهي عرفت طارق منين ...
شريفة:كنت ادتها رقمه يوم العملية ....علشان لو جرى ليا حاجة تقوله ...
وبعد كدة اتصلت بيه علشان تقوله يجوزني رسمي ....
بس ماقلتليش ....يارتها كانت قالتلي ...
كنت فهمتها ان اللي زي طارق دة لا كلامها ولا كلام عشرة زيها ينفع معاه ...
دة انسان زبالة ....

*ثم حاولت اخذ انفاسها ..واكملت حديثها*

انت عارف يا خالد ..مشكلة ريم انها جت من بيت محترم ....
وفاكرة ان الناس كلهم كويسين ..او ممكن يتصلحوا ...

*احس خالد بالذنب الرهيب داخله وهو يستمع لكلام شريفة ...*
ريم دي نعمة يا خالد ...مابتجيش غير مرة واحدة في العمر ....
انت ازاي تسبها ..
خالد"بعصبية وندم":غبي ..غبي وستين غبي ...

نظرت شريفة لخالد بحزن وقالت له
شريفة:رجعلها كرامتها يا خالد ....اعمل اي حاجة
بس رجعلها كرامتها قدام الناس دي كلها ......ريم دي اشرف واطهر واحدة انت عرفتها فى حياتك ...
متخسرهاش .....

همت شريفة بالقيام
وناداها خالد بحزن
خالد:انا اسف ياشريفة ....
اسف علي نظرتي الغلط فيكي....
بس تصرفاتك هي اللي خلت الناس تبصلك كدة ...
انا متأسف بجد ...
ولو احتجتي اي شيء ...قوليلي
انا زي اخوكي ....
لو قبلتي طبعا ...

*ابتسمت شريفة في حزن ..*
شريفة:ريم غيرتك اوي يا خالد .....

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
مشيت شريفة ..فضل خالد في مكانه
حزين وفرحان في نفس الوقت
حزين ....علي حال ريم واللي اتسبب فيه ...
وفرحان .....بكلام شريفة
ثقته طلعت في محلها ..وريم بتحبه وعمرها ما خانته ....

قعد يحاول يتصل بريم ...ولكن الموبايل مغلق ...

جت نهي بعدها بخمس دقائق ...
وهزت كتفه من الخلف ....برفق
نهي"بدلع":بلاش التكشيرة دي علشان خاطري ...
انتفض خالد من مكانه ...
ونظرلها بابتسامة ماكرة ...
خالد"بسخرية": حبيبتي جيتي فى وقتك .....
نهي:وحشتك ...
خالد:وحشتيني بس ....
دة انا نفسي اقولك كلام وكلام ......
نهي:بجد ياحبيبي ....قول بقي ...
خالد:انتي ....انتي ...
نهي:انا اية ...
خالد:انتي زبالة ياروحي ...منحلة ياحياتي
اقل كلمة اقولهالك ان اهلك ماربوكيش ولا دقتي طعم التربية ...
*تغيرت ملامح وجه نهي ...صدمت من رده....واكمل خالد حديثه*
خالد"بصوت عالي":تعالوا كلكم .....تعالوا شوفوا الانسانة المحترمة عاوزة اية مني ...
افترت علي صاحبتها ......ووقعت بيني وبينها
*تجمع الجميع حولهم ...،وامسك خالد يد نهي في عنف*
وتحدث بصوت عالي :بتعملي فيها كدة لية ...........
عملت فيكي اية علشان كل دة ........
كلكم ماطقتوش ان واحدة شريفة ومحترمة تبقي بينكم ........
غيرتم لما اخترتها هي .......وسبتكم .....

*والتقط خالد انفاسه..واكمل حديثه بعصبية*
خالد:عارفين اخترتها لية .....
علشان اشرف منكم كلكم ...........علشان انسانة نضيفة بجد ......
عمرها ما مشيت مع واحد .....ولا طمعت فى فلوس ولا هدايا...ولا قالت كلمة واحدة تغضب ربنا .....ولا تخون اهلها .....

لكن انتم كلكم زبالة ............وانتي اولهم
بتغيري منها لية وبتحقدي عليها لية........عملتلك اية لكل دة
علشان اجمل واحسن منك ...
*تنهد قليلا ثم قال*
اوعي تفتكري اني ممكن ابصلك ولا ابص لاي واحدة فيكم ....
انا يوم ما ابص ...ابص لانسانة محترمة
تحافظ عليا وعلي اسمي ....

ثم ضغط علي يدها بعنف اكتر ....
"انتي عارفة لو قلتي كلمة واحدة عليها تاني .....هاقتلك ...عارفة يعني هاقتلك ...
ريم دي اطهر وانضف واشرف من انكم تتكلموا عليها ولا تجيبوا سيرتها علي لسانكم.."

ودفع خالد نهي بعنف علي الكرسي
ومشي .......

 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
 
علي الجانب الاخر ..... .
انتظرت والدة ريم ...حتي تهدأ ابنتها
واوقظتها بعد نوم عميق ...
الام"برفق":ريم ...قومي يا حبيبتي كفاية كدة ...
استيقظت ريم في فزع ....ثم اطمئنت لوجود والدتها بجانبها .....
اخذت تنظر لغرفتها ...كانها تستعيد ذكرياتها القديمة داخلها ....
واحست بالامان ....

الام:يلا ياريم .... ..يلاقومي افطري ....
واشربي النسكافيه بتاعك ....
ريم:لاا ..ياماما ...
مليش نفس ...اكل حاجة ...
الام:لا ياريم ..لازم تأكلي ..ولو حاجة بسيطة ...

تناولت ريم الخبز برفق ...رفعته الي فمها ...
ثم تذكرت الاحداث ...وانزلت الطعام من علي فمها بحزن ...
وبدأت تتجمع الدموع في عيونها ...
ونظرت لامها بخوف:هو احمد ولا بابا حسوا بحاجة ...؟؟
الام:لا متخافيش ...انا قلتلهم انك تعبانة ..ولازم تقعدي تذاكري الاسبوع اللي فاضل ...
وقلت لاحمد يوصلك ..كل يوم الامتحانات ...علشان مش هاتقدري تخدمي نفسك هناك ..
ردت ريم بخجل:شكرا ياماما

حل الصمت لحظات ....
الام:مش جه الوقت اللي تفهميني وتحكيلي علي اللي حصل ..
ولا لسة مش هديتي ....
ريم:لا .ياماما ...
انا محتاجة احكيلك واقولك علي كل حاجة بصراحة ...
محتاجة افضفضلك واشكيلك .....
الام"برفق":ايوة كدة ...
اهدي بقي ....وقوليلي اللي حصل بالتفصيل ....
وبدأت ريم تقص علي والدتها كل ما حدث ...
ما بين بيت الطالبات ...
وتبكي وهي تقص وتحكي علي علاقتها بخالد ....
كيف احبته .....وكيف استعاضت به عن الكون باكمله ....
كيف كانت صدمتها وحزنها منه ...

استمعت الام للابنة بحكمة وهدوء ...
وبدأت الرد علي ابنتها في رفق:...
ها ياريم .....انتي رايك اية ....شايفة انك غلطتي ....
ريم:لا ...انا مقتنعة باللي عملته ...ومساعدتي للناس ...
يمكن الطريقة كانت غلط .....بس نيتي كانت كويسة

الام:لا ياريم ...انتي طبعا غلطتي
وغلطك ماكنش هين .....
انتي اه نيتك كانت خير ....بس مينفعش اللي عملتيه
ناس زي دول مينفعش كنتي تروحي ولا تقابليهم .......
دة انسان مش محترم .....
صحيح انتي كنت عاوزة تساعدي صحبتك ....
بس هي غلطانة .....

انت التمستى لها العذر ..واعتبرتي فقدان اهلها مبرر ...لكن لا ياريم
ياما ناس فقدوا اهلهم ..وناس اتولدوا بدون اب وام ....لكن حافظوا علي نفسهم ...
مشيوا في الطريق الصح .....
ياما ناس ظروفهم اسوأ منها ......لكن حالهم احسن منها ......

وبعدين انتي مش هاتكوني احن عليها من اللي خالقها ....
ربنا خلق كل نفس والهمها فجورها وتقواها
كل واحد بيختار عاوز يمشي نفسه ازاي
كل واحد بيهيأ لها اما الفجور واما التقوى ....

ريم:طيب وحسام واميرة ...كمان انا كنت غلطانة ....
ما هما نفوسهم كويسة ....
الام:طبعا غلطانة ياريم ....
ماسئلتيش نفسك سنتين مش كفاية لواحد انه يصارح حد لو بيحبه ....
انتي اة حاولتي تساعدي صاحبتك ..ودة كويس ..
لكن هو مش بيحبها وكان لازم تفهمي كدة ....
هي بكرة ربنا هايرزقها ابن الحلال اللي يسعدها ويقدرها ...

وهو كمان ...ممكن يكون مظلوم ..وملوش اي ذنب

ريم:لا يا ماما ...كان بيعاملها كويس
الام:ولية يعاملها وحش يابنتي ....الولد محترم
وبيعاملها زى اختة .....

وبعدين انتي دلوقتي بوظتيله علاقته بالانسانة اللي بيحبها ...
واتسببتيى له في مشكلة كبيرة .......
ريم:تفتكري ياماما ......
*ثم التقطت ريم انفاسها ....واستكملت كلامها في حزن*
ريم:والناس كلها بتشهد زور وبتكدب ليه ياماما .....
لية مش بيخافوا من ربنا .....
ليه الكل بيظلم ....
الام:يابنتي انا ربيتك علي الاستقامة ..والاستقلالية في نفس الوقت ...
اسستك علي الصح...لكن بعد كدة مش هاكون معاكي في كل حاجة ...
لازم تعرفي ان زي ما فيه الكويس فيه الوحش ....
ومش لازم تحكمي علي الناس من اول مرة ....
واول غلطتك كانت فى نهي ....
*استائت ريم لسماع هذا الاسم*
ريم:نهي دي مش انسانة ابدا ...دي كدابة
وكل تصرفاتها غلط وسيئة ....
الام:بس انتي كمان غلطانة ...كان لازم تفهمي من تصرفاتها الاولي انها لاتصلح كارفيقة .....
وزي ما عملت مع امال والباقي ...هتعمل معاكي ....

حل الصمت لحظات ...ثم عاودت الام استكمال كلامها في ابتسامة بسيطة ...
الام:لكن انتي عجبتيني .....
دافعتي عن نفسك ....وفهمتي كل واحد حقيقته .....

امتنعت ريم عن الكلام للحظات ....تذكرت خلالها لحظاتها الاخيرة الموجعة مع خالد

ثم نظرت لامها بخجل ...وسألتها بحياء :وخالد ياماما ....انا عملتله اية غلط
علشان كل دة ......
الام:خالد ..دة موضوع ماينفعش نتناقش ولا نتكلم فيه دلوقتي ....
انتي طالبة والامتحنات خلاص كمان كام يوم ....
لازم تركزي في مذاكرتك ....
واجلي الموضوع دة لبعد الامتحانات .......

يلا بقي قومي شوفي ورقك وحاجتك ....معدش فيه وقت ياريم ....
ماتضيعيش مجهودنا طول السنة .....

مشيت ام ريم ......
وسابتها بعد اقناعها بانها. لازم تذاكر ومش تلتفت لحاجة الا بعد امتحاناتها .....

بدأت ريم تحضير اوراقها .....
بحثت عن هاتفها .....
*دة مقفول .....
اما نفتح نشوف في حاجة ولا لا ...*

فتحت ريم موبايلها ....لقت كذا مكالمة مفقودة من خالد ...
ورسالة ..
"حبيبتي ....انا اسف ...ولو قعدت اعتذر طول عمري مش هايكفي ...
انا لسة عارف الموضوع دلوقتي من شريفة واميرة .....
سامحيني ياعمري كله .....
واللي تؤمري بيه انا هااعملة ......
طمنيني عليكي ياريم ....حد عملك حاجة ..ولا في حاجة حصلت ...
اول ما تفتحي الموبايل طمنيني علشان خاطري "

القت ريم بهاتفها علي المكتب
*بعد اية ....بعد ما كرامتي اتهانت بسببك *
واغلقت هاتفها في حزن ..وغضب ....

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ
مشرفه قسم الصحه والاناقه
مشرفه قسم الصحه والاناقه
ÎŋňöĆĕŅť ĂŋǦēĻ


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان القرد
عدد المساهمات : 9567
العمر : 32
المزاج : آلحَمد لله ♥
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Painti10
النقاط : 65641

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 12:16 pm

أكيد نهايتها هيكونوا لبعض ههههههههههه
الحلقة دى حلوة اوى يا قمر
تسلمى

مستنيه الباااقى..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 35
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
النقاط : 72509

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 2:33 pm

الحلقات دى زودت همى بجد

بس اهى احلوت ف الاخر

تسلمى يا نانو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
dodo55
عضو ماسى
عضو ماسى
dodo55


انثى
الاسد القرد
عدد المساهمات : 6144
العمر : 32
المزاج : الحمدلله : على مَـا أنا ، بــه الآن . .وَ الحمدلله : على مَـا سيـــــأتي . .وَ الحمدلله : على كل حال ..
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Collec10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Readin10
النقاط : 58669

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت ديسمبر 04, 2010 2:42 pm

ايوه كده يا نونا دا انا روحى كانت هتروح لو كانت نهايتها حزينه كده
يرضيكى يا نونا روحى تروح منى واموت!
بس الحلقه دى جامده
ثانكس يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 05, 2010 4:25 am

ميرسى يا بنوتات
منورين القصه دايما
والحلقه الجديده فى الطريق
وبازن الله هتعجبكم كتيرر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 05, 2010 4:37 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



"الحلقة الاخيرة"
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



*حالتي النفسية بقت سيئة اوي....مش عارف اذاكر ولا اعمل حاجة ...
معقولة ريم تكون زعلانة اوي كدة .....لدرجة انها مش بترد عليا ....
بس ممكن يكون في مشكلة ياخالد ....ومش عارفة ترد ولا حاجة ...
انت اعمل اللي عليك ياخالد...*



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


*بدأت اخد موضوع المذاكرة بجدية .....ماما وبابا مالهمش ذنب ...
في نهاية قصة حب فاشلة ......من الاول هو اختياري الغلط ........*



دخل احمد بعد ربع ساعة الاوضة .....
احمد:قافلة موبايلك لية ...؟؟
انا"بارتباك":اا..عادي
تلاقيه فصل شحن بس ......
احمد:طيب ...ابقي اشحنيه ياتوتة ....
علي العموم انا كنت جاي اسلم عليكي ....
انا:لية هاتهاجر .....
احمد:ههههههه،لا مسافر يومين ..كدة ..
قبل العذاب اللي هاشوفه في امتحاناتك ......
انا:طيب ...تيجي بالسلامة .....


فتحت الموبايل ..بعد اوامر استاذ احمد..
انا مش ناقصة مشاكل ...يشك ولا حاجة ....
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



علي الجانب الاخر ....
*مر اكتر من يومين علي مرواحها ...انا هتجنن ...
وكل دة قافلة موبايلها ......
احاول مرة تانية وامري لله ....*



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] 
 

كنت قاعدة بذاكر ..ولقيت الموبايل بيرن ....
بصيت لقيت خالد ..........
عملت الموبايل صامت ..وماردتش عليه .....
انا بحاول امسك اعصابي اليومين دول ...خليني اعرف اذاكر ....
حرام عليك يا خالد تصرفاتك دي ......



لقيته بعت مسج بعد خمس دقائق .....
"سامحني خلاص ..سامحني ياريت
انا غلطان..وتهت وجيت ...رجعت بأسفي وندمي وشوقي
ولهفة قلبي عليك"


شوية وبعت


"ريم ...ردي عليا ...علشان خاطري ردي ...
لو خالد غالي عندك ردي..."


ماردتش عليه ...قلبي قسي ناحيته اوي .....


قعد يتصل وماردش ......


*القلق كاد ان يقتلني علي ريم .....
انا اتصل باميرة ...اكيد ريم هترد عليها ...*
اميرة:ازيك ياخالد...
خالد:مش كويس ابدا ...
اميرة:معلش ...
خالد:اميرة ....ارجوكي ..دة اول طلب اطلبه منك
كلمي ريم ...قوليلها اني محتاج لها اوي ....
مستعد اعمل اي شيء علشان تسامحني ....
اميرة:اهدي بس ياخالد
خالد:قوليلها انها وحشتني اوي .....
وقوليلها مجهودك طول السنة كله هيضيع ..لو مردتيش ...
انا مش عارف افتح كتاب ...ولا اراجع اي شيء ....
طمنيني عليها يا اميرة ....
اميرة:حاضر ياخالد ...بس انت اهدي كدة ...
وذاكر واعمل اللي عليك .....
ريم مش هتسامحك بجد لو مانجحتش السنة دي ......


 
شوية ولقيت اميرة بتتصل ....
اميرة:ريم ...ازيك ياحبيبي...
انا:ازيك يا اميرة ...
اميرة:عاملة اية ...طمنيني عليكي
انا:الحمد لله كويسة .....ربنا يستر بقي وانجح السنة دي ....
مش لازم اضيعها علشان واحد مايستاهلش ....
اميرة:لا ياريم متقوليش كدة ....
خالد هيتجنن ....دة لسة قافل معايا دلوقتي
وبيقولك انك واحشاه اوي ...وانه هيسقط لو مرضتيش عليه ...
ومجهودك كله هيضيع .....
انا"بسخرية":يضيع ......
ما كل حاجة ضاعت .........
سيبك منه يا اميرة ....ماتجبليش السيرة دي تاني ارجوكي ....
انا مابقتش قادرة استحمل ....
اميرة:بس انتي لسة بتحبيه ياريم ....وهو كمان ...
انا:بس متقوليش بيحبني دي ....
اميرة:طب معلش ياريم ...ردي عليه ...
دة هيتجنن .....
ميبقاش قلبك قاسي .....انتي عمرك ما كنتي كدة ...
انا"بحزن ولوم":انا برضه اللي قلبي قاسي يا اميرة ....
دة ماهنش عليه يديني دقيقة واحدة افهمه ....
اقفلي يا اميرة علي الموضوع دة علشان خاطري ......


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


 
مر اكتر من 4 ايام .....
كل يوم خالد يتصل ومش ارد ....كنت بحاول اذاكر واجتهد ....
لكن كل ما كان بيتصل او بيبعت مسج ....ماكنتش بقدر استحمل ....
بفتكر كل لحظة حلوة كانت بينا .....



 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] 
بكرة اول امتحان .....استعديت للسفر .....
ونويت ان لا في كلام مع خالد ولا وقفة ........


 
وصلني احمد الصبح .....لقيت خالد واقف ...
جه يناديني ...مردتش ودخلت قاعة الامتحان .....


حليت متوسط ....
وطلعت ....
لقيته جاي ناحيتي .....
خالد"بحزن"..:ريم ...
علشان خاطري ردي عليه .....
دة انا خالد .....حبيبك .....
بالسرعة دي نسيتي ...


تجمعت الدموع في عيني ...بصيت له بحسرة وحزن علي ماوصل ليه الحال ....
جه احمد اخدني ...وروحنا ....


عدي اكتر من امتحان ...
حاول خالد الكلام معايا ولكن بلا جدوى .....
كان حزين بجد ....وزعلان فعلا وندمان .......
قلبي كان كل شوية يحن ليه ....
لكن دايما كان بيجي قدام عيني اخر موقف معاه ...
وسكوته علي اهانتي وضحكه مع البنات ....
وقلبي يقفل من ناحيته ......


اماني:ياريم حرام عليكي الواد ...
انا:انا برضه اللي حرام عليا يا اماني ...
وهو مش حرام اللي عمله ....
هو انا اللي هقولك ...دة انتي شفتي بنفسك ...
اماني:بس هو ندمان بجد ...
دة مبيكلمش ولا حتي بيرد السلام علي حد ....
علي طول قاعد لوحده ...
وزعلان ......
حتي حاتم مبقاش يقعد معاه زي الاول ....
انا:والله ما يخصنيش ..
اماني:متضحكيش علي نفسك ...
ومتقسيش عليه ....
خالد طيب ..وبيحبك بجد ...
سامحيه ياريم ...


بدأت تحيا داخلي كل ذكري جميلة مرت بنا .....
كنت بحاول ارقق قلبي ....
لكن كرامتي مجروحة اوي .....


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


جه اخر يوم امتحانات .....
انا:احمد ...اتاخر ساعتين بقي ...
احمد:لية ان شاء الله ...
انا:علشان النهاردة اخر يوم ...ولازم اسلم واودع صحابي وزمايلي ...
احمد:ماانا اصلي سواق الهانم .....
انا:معلش يا احمد ..بقي ...


*صراحة انا مش عاوزة اتاخر علشان اودع صحابي ولا حاجة ...
لكن واحشني خالد بجد .......
عاوزة اقعد اشوفه اكتر وقت ممكن ....
يمكن النهاردة تكون اخر مرة اشوفه فيها .......
اية ....اخر مرة .......؟؟!!!.
هو انا ممكن مش اشوفه تاني .....؟؟!!
هيهون عليكي ياريم ......


لا يهون ...زي ما كرامتي ومنظري هان عليه ,,...
يهون هو كمان ....*


خلصت امتحان ...
قعدت اودع صحابي ......
لقيت خالد جاي ناحيتي ......
خالد:ريم ...استني
*هممت بالمشي*
خالد:اقفي ياريم اكلمك ...
اقفي والا انتي حرة ....


التفت ليه بغضب وقلتله
انا:ها المرة دي هتعمل اية بقي ....هتضربني ...ولا هتجرني زي العيال تاني ....
يلا انا مستنية اهو .....
"بصتله بحزن .."
خالد"بندم":لا انا مش هاعمل اي حاجة من دي ..علشان بحبك
وعمري ما اعمل فيكي حاجة زي دي....
انا"بصوت مرتفع":كداب ...عملت كدة واكتر من كدة ...
*ثم هدأت من نبرة صوتي ...حاولت مسك اعصابي*
عاوز اية ياخالد دلوقتي مني...
خالد:تسامحيني ....
انا:اسامحك ...بسهولة اوي اسامحك ....
كرامتي اللي اتهانت وشبه اطردت ...موقفي قدام اهلي والناس كلها ...
تريقة الجامعة عليا .....وكلامهم الزبالة .....
كل دة وتقولي بكل سهولة ....سامحيني ياريم ....
لا ياخالد ...انا مش هااسامحك ابدا ....


 
بالله عليك يا اخي انت راضي عن موقفك .....
عجبك اللي عملته دة ....
خالد:وانا مش عملت كل دة علشان بحبك ...
كان ممكن اطنش ولا يهمني ...
لكن انا مااستحملتش اشوفك مع ناس زي دول ....
كل دة كان خوف وغيرة عليكي ....
وبعدين انا بقي راجل ...ومقبلش الاقي واحدة تخصني واقفة مع حد ....
انا:برافو ...لا بجد برافوا عليك ...
راجل بجد فعلا ......
شدتني من ايدي وخليت الناس كلها تتفرج عليا .....راجل بجد ...
سايب الجامعة كلها تتريق عليا وتهزاني ....وساكت ....لا راجل بجد يا اخي ...
خالد"بعصبية":راجل غصب عنك ....
انا:شوف برضه ...نفس الاسلوب مابتتغيرش ....
الاندفاع والعصبية وعدم فهم اي شيء ....
مش هما دول السبب في اللي احنا فيه دة ......
وزود عليهم قسوة قلبك ..اللي اكتشفتها متأخر اوي .....


دة انت يا اخي في اول موقف بجد ..اتخليت عني ووقفت معاهم ....
اقولك اية بس ....
سبني ياابن الناس لحالي ....
"وهممت اني امشي ...وقد تجمعت الدموع في عيوني .."
خالد:انا حيوان وغبي وكل شيء قوليه عليا ....
لكن بحبك ...بحبك اوي ياريم .....
افتكري لي اي لحظة حلوة عشناها مع بعض ......
مفيش ذكري كويسة تشفع لي عندك ....
انا:للاسف بحاول ...بس مش قادرة انسي ....
الموقف دة غيرني من ناحيتك اوي .....
انا بجد بقيت بخاف منك ......
حتي لو رجعتلك ...مش هتقدر تحافظ عليا ....
خالد:متقوليش كدة ياريم ......
انا مش عارف ازاي عملت كدة ...لكن انتي دايما قلبك كان كبير ....


انا:انا اتصدمت فيك بجد ...معقولة تكون سلبي اوي كدة ...
كل اللي كنت بتقوله اني بحشر نفسي في حاجات مليش فيها ....
لا ياخالد .....
انا مش بااكتفي اني اساعد الناس بفلوس ولا اطبطب علي مسكين ...
انا حاولت اغير .....يمكن الطريقة كانت غلط ...
كنت فاكرة ان الناس طيبين وكويسين ....لكن للاسف اتخدعت فى ناس كتير ...
واللي اخترته من وسط الناس كلها ....واستغنيت بيه عن العالم كله ...
كان اول واحد باعني ....
خالد:انا مبعتكيش والله ما بعتك ....
انا بحبك وهفضل احبك ياريم ...
افتكري كل وعد كان بينا ....عمرنا مانسيب بعض مهما حصل ..ولازم نسامح بعض
مهما غلطنا في حق بعض.
خنتي العهد لية ياريم .....
مع اول موقف مش عاوزة تسامحيني لية...
مهما حصل ..دي كانت لحظة شيطان وراحت لحالها ...
وانتي عارفة انا بحبك قد اية ...وهقدر احافظ عليكي ازاي
حتي كل اللي عملته ده ...كان علشان اصونك واحفظك ......
*انهار قلبي امام من عشقه وسحره...اول من دق له .....
لم يتحمل كلماته ....ونظراته الحزينة .....،،
لية دايما كدة ياقلبي تكون نقطة ضعفي ...*


لقيت احمد بيتصل ....
احمد:دقيقة تكوني برة ...علشان المرور ...اخلصـــــــــــــــي
انا:حاضر ....


نظرت لخالد بحزن ...عيوني كانت بتودعه ...
كانت بتتمني الف مرة انها ماتكنش اخر لحظة .....
كانت بتودع الابتسامة الجميلة .....واجمل نظرة رأتها بحياتها ....
خالد"بصوت متحشرج":هتسيبيني ياريم ....هتسبيني ...


بصتله بالم ...ومشيت ...


 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



اما عن خالد ....
لأول مرةبعمره تدمع عيناه ... ...
لأول مرة يذوق مرارة الفراق .......
لم يحزن قلبه اويتالم هكذا من قبل ....


 
روحت البيت ...كنت حزينة اوي
قعدت اشغل اغاني واعيط ......



لقيت خالد باعتلي مسج بعد ساعة....
 

"

معقول حبيبى مشيت
معقول فاكرنى نسيت
لو قلبي قال حاجه
من جرحه قالها لك
دانا لما كنت بقول
بقصد كلامي يطول
يمكن تقول حاجه
اسمعها اصفالك


بعدك هاحس بمين معقوله حب سنين
يخلص فى غمضه عين


يا حبيبى لا
لالالا لا و الف لا
دانا قلبي بعد غيابك تاه
لو بالكلام ننسى الالام
دا مكنشى قال ولا عاشق ااااه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


"


كان نفسي ارد ...اقوله انا مسامحاك ....
انا مش هاقدر اعيش من غيرك ....

لكن تذكري لاهانتي كان بيقسي قلبي .....
لكن هل خالد هو سبب الاهانة دي ....؟؟!!
ماانا اتصرفت غلط من الاول ........
وهو اكيد عمل كدة علشان بيحبني .....

عدي اكتر من اسبوع علي فراقنا ....
خالد كان بيتصل كل شوية ....
لكن ماكنتش بارد عليه ...

بعتلي بعدها رسالة فيها اغنية لعمرو دياب ....

 
قبل الوداع قرب هنا ..قرب تعالي ضمني ..خليك شوية فحضني حاول تفتكر
من كم سنة انت وانا مع بعضنا وبتحبنى خليك معايا فى حضنى حاول تفتكر


مين اللى قالك انى بعتك وانت لية صدقتة لية
والله حبك كل عمرى قلت ايةةةةةةةةةةةةة


استنى متسبنبش كدا الوقت لية مستعجلة
يمكن تحن لأى ذكرى فى حبنا
ازاى هتنسى الحضن دا وانت اللى ياما اشتقتلة
قرب كمان عمرك واحلامك هناااااااااااااااااااااااا



مين اللى قالك انى بعتك وانت لية صدقتة لية
والله حبك كل عمرى قلت ايةةةةةةةةةةة"


 
 
 
 
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] 
 
علي الجانب الاخر ....
تغيرت احوال خالد ....لا بقي بيخرج ولا عاوز يشوف حد ...
علي طول قاعد في اوضته ....
دخلت جيجي عليه ...
لقيته بحالة سيئة
جيجي:اية ياخالد ...عامل كدة لية ...
لا بتخرج ولا بتتفسح ...ولا حتي فرحان بنجاحك ....
خالد:اللي كنت هافرح معاها خلاص راحت ...
جيجي:وانت من امتي بتتاثر بحد كدة
خالد:انا ماحبتش حد غيرها ...

نظرت جيجي ليه بحزن ...
جيجي:طيب كلمها ...
خالد:اتصلت مليون مرة ....
لحد ما زهقت ...
لا بترد عليا ولا حتي بتكنسل ...
جيجي:طيب اسمع اللي هاقولهولك دة .......
...............................؟؟

 

 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ظهرت النتيجة ...ونجحت ... ...!!
لا فرحت بالنتيجة ولا حتي ابتسمت ...


لان خالد الفترة دي امتنع عن الاتصال ....
قلقت اوي ....
مبقتش عارفة اعمل اية ...
لو اتصلت هايبقي منظري وحش ..وهابقي استسلمت بسهولة ....
كمان انا اية يضمن لي ان فيه ظرف ...
ما ممكن يكون زهق ومش عاد عاوزني خلاص ....

لحد ما في يوم
كنت قاعدة باسمع ايهاب توفيق..وعمالة اعيط
"مالهمش في الطيب ..ياقلبي ياطيب ..ياللي ما شافوا منك غير كل شيء طيب
والله يعوض علينا الله يعوض علينا....باللي يفرح عنينا
ونلاقي حبيب يجينا ..يداوينا ويطيب ...يداوينا ويطيب"

 
لقيته بعت مسج ...
"ريم ...دي اخر مرة هبعت مسج فيها
انا هااتصل بيكي ..اسمعيني ....ومش عاوزك تتكلمي ...
لكن لو ماردتيش عليا ..هاعرف اني خلاص مش عدت لازمك
وهابعد عنك يا اغلي انسانة عندي بالدنيا"

 
 
قعدت ابكي ...وافتكر كل لحظة مرت بينا حلوة ....
الرحلة .....
كنت فرحانة ازاي يومها .....
ازاي اتمنيت اني عمري ما افارقه ابدا ......
احساسي باول كلمة بحبك منه .....

حفلة منير ....
غنانا واجمل لحظات حبنا ......
المطعم ...هزارنا وضحكنا ....
رومانسيته وغيرة الكل .....

دفاعه المستميت عني يوم الرحلة .....

يااااه ياريم ...كل دة مايشفعلوش عندك .....
خالد ياما كان راجل معاكي .....حتي فى موقفه الاخير ...علشان بيحبك وراجل معاكي ....
ورديت عليه .....

خالد:كنت عارف انك بتحبيني ...
ريم سامحيني ...انا اسف علي كل شيء
وندمان بجد .....
ومش هااقدر اعيش من غيرك ...وتعبت اوي في بعدك ...
وانتي كمان بتحبيني ...مش كدة ..؟؟

*سكت ومردتش عليه*
خالد:هاتفضلي ساكتة كتير ....
طب اقولك علي حاجة ....
انا نجحت ....وبتقدير كويس ....

مش هاتباركي لي ياريم ....

ريم ...ريم ...
انتي شكلك مابقتيش بتحبيني وانا هزأت نفسي اوي ...
سلام ....

 

 
يارتني كنت رديت عليه ....
يارتني ....
اهو افتكر اني مش بحبه ...
كله من غبائي ...
اية القسوة اللي فيا دي .....


قعدت ابكي طول الليل .......
اسمع كل الاغاني اللي اهداها لي....
واخد عروسته في حضني ...اشغلها ... واعييط ...
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


صحيت الصبح مضايقة وزعلانة ...
لقيت ماما جاية الاوضة ....
لاحظت اني مضايقة...
الام:مالك ..ياريم
انا:ماما ..مش انتي وعدتيني نتكلم فى موضوع خالد بعد الاجازة ....
سكتت امي للحظات ...
ماما:اتكلمي ياريم ...
قعدت احكي لماما كل حاجة ...حتي اللي حصل امبارح ...
ماما:شوفي ياريم ..انا هاقولك حاجة ....
صلي استخارة وادعي ربنا ييسر لك اللي فيه الخير
لو خالد كويس ...ربنا هيهدهولك
ولو انسان لا يصلح لك ...ربنا يبعده عنك .....
وفي الحالتين خير .....

يلا قومي اغسلي وشك وغيري هدومك ....
واطمني دايما ان ربنا شايلك الخير ....

اقتنعت بكلام ماما .....ورحت صليت ودعيت ربنا من قلبي
غيرت هدومي وسرحت شعري ..
ماشفتش المراية بقالي مية سنة ....

لقيت جرس الباب بيضرب ...
ماما:افتحي ياريم بسرعة ...اخوكي شايل الطلبات ....
رحت جري افتح ...

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انا"بذهول":



خالــــــــــــــــــــــــــــــــد
"لقيته بيبص لي بانبهار ...واطلق صافرة اعجاب "

خالد:يانهار ابيض ....يخربيتك اية الجمال دة ....
دة انتي جامدة جدااااااا....
"فضلت باصة له بذهول ...اية دة ..انا بااتخيل"
خالد:بابتسامته الجميلة":علي فكرة ريحة الملوخية تجنن ...انا لازم اتغدي ....عندكم ..ولا انتم بخلة




..
"ماعرفتش ارد عليه بولا كلمة ....الاستغراب والذهول اسكتني ..."

خالد:هتفضلي ساكتة كتير ...
طيب يامزة ....
علي العموم انا مش جايلك ....انا جاي لباباكي ..
اخطبك منه ...موافقة ...ولاااااااااا...ارجع..!!
*ولسة بيلف ....شديته من ايده بعنف ..*
انا:لا .لا لا.....ترجع اية..هو حد لاقي عريس الايام دي
خالد:ههههههه،لا ياحلوة الشدة دي بتاعتي
ههههههههههه


خالد:ريم ...
التفت ليه ...
انا:نعم ...
خالد:حلو اوي ...
انا:اية دة!!!!!
خالد:شعرك .....


ابتسمت

وجريت جري علي ماما في المطبخ ...قعدت اطنطط وابوسها ..
انا:خالد جه ياماما خالد جه ...خالد جه ..
ماما:فين دة ...
انا:علي الباب ...والله جه ...و ربنا جه ....
جه علشان يخطبني ...جه ياماما جه ....



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


بعد عدة ايام ....انطلقت الزغاريد فرحا بخطبة اجمل فتاه لاغلي حبيب ....

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
قدم خالد لريم ....شبكة جميلة ...
وريم فرحت باجمل سلسلة"سلسلة عيد الميلاد"

خالد"بابتسامته الجميلة":اظن بقي دلوقتي ينفع تلبسيها ...

 

 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
"عقبال كل البنات ....بس ياتري كل واحدة هتلاقي خالد ...
وعقبال كل الشباب ....بس ياتري كل واحد هيلاقي ريم ..."




 
 [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 3dflag10
المهنه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Profes10
الهوايه : عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Unknow11
النقاط : 56964

عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عفوا لا تخلعو عنى ردائي    عفوا لا تخلعو عنى ردائي  - صفحة 3 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 05, 2010 4:56 am

كل اللى كان متابع القصه وكان بيقرئها
عيزاه يقوللى بامانه ايه رئيه فيها
وهل اتعلم منها حاجه ولا لاء
؟؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
 
عفوا لا تخلعو عنى ردائي
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» عفوا انه بلا عنوان
» عفوا لقد نفذ رصيدكم !!!
»  ... عفوا دمعتى .....
» عفوا سيدى !!!!!!!!!!!!!
» عفوا..أنت لست وسيما

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية تربية المنصورة  :: مكتبه تربيه :: روايات وقصص مكتوبة-
انتقل الى: