"الفصل الاول"
السلام عليكم جميعا يارب تكونو بخير
طبعا انتم مستغربين ومش عارفين انا مين؟!!
اعرفكم بنفسي انا ريم ابلغ من العمر 18 عاماً
النهاردة يوم بالنسبالى مش عادى , بكرة هيبقي اول يوم ليا ف الجامعة , كلية اداب قسم علم نفس,طبعا كنت زى كل طلاب ثانوى بحلم بكلية من كليات القمة في جامعة القاهرة ,بس للاسف محالفنيش الحظ , وكان لازم انى اسيب بيتنا وكل اهلى واروح جامعة فى احد الاقاليم.
ودعت ماما بعد شلال من الدموع , واصر احمد اخويا انه يوصلنى لبيت الطالبات علشان يطمن عليا .
استقبلتنى مديرة البيت ووصت المشرفة توصلني لغاية اودتى مش عارفة لية اتصدمت لما شوفتها واكتر لما شوفت الدولاب مش عارفة هو دولاب ولا كوميدونو , المهم انى رتبت هدومى واكسسواراتى وحاجتى ,
دخلت بعد شوية بنت من البنات
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]"-حمدالله علي السلامة
-الله يسلمك
-انتى اسمك اية بقي
- انا ريم وانتى
-انا نهى زميلتك ف البيت هنا , ف تانية تجارة
- اهلا وسهلا , انا لسة اول سنة ليا ف اداب
-تشرفنا ,انت باين عليكى مش من هنا صح؟
-
yes انا من القاهرة , وانتى
[center]-انا من المنصورة تعرفيها
-اة طبعا, احلي البنات
-هههه بيقولوا , طيب انتى خلصتى ترتيب حاجتك
- اة خلصت خلاص
- طيب تعالى اعرفك علي زمايلك ف البيت
- ماشي يلا بينا "
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] خرجت مع نهى وبدأت تعرفنى عليهم
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]"- بصي يا ستى الجميلة اللى هناك دى تبقي ليلي فى تانية حقوق
,ودى بقي مي في تانية صيدلة بس مش بتفارق الكتاب خالص
مى: ههه ماشي يا نهى تشرفنا يا جميل "
وفجأة الباب اتفتح ودخلت بنت محجبة بلبس واسع ,لابسة نضارة
"نهى: دى بقي شروق يا ستى من الصعيد
انا: اة اهلا بيكى
شروق :اهلا!!!
نهى: لسة باقي واحدة وهى سمر بس لسة مجتش , وهى ف 3 هندسة
انا: تيجى بالسلامة ان شاء الله "
اتعشينا كلنا , ودخلت اودتى علشان انام , بس تعرفوا انه مش جالى نوم خالص , قعدت افكر في حياتى الجديدة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] بجد انا زعلانة جداً انى فارقت بابا , ماما و اخواتى
بس كمان في حاجة مهمة انى هبتدى حياة جديدة , فيها حرية ,اقدر اعمل اللى انا عاوزاه اكل اللى عاوزاه , واتفسح في الاماكن اللى احبها , اصحى بدرى متاخر....... محدش ليه دعوة , ياااااااااارب تكون حياة جميلة
نمت بعد اربع ساعات تفكير وصحيت علي صوت المنبة في الموبايل , اول مرة اصحى بالسرعة دى , فين ايام المدارس , والتمثيل علشان مروحش , دى كانت ايام يااااااااااااربي
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] رحت الحمام غسلت وشي و صليت الصبح
وانطلقت علي الدولاب اشوف هختار لبس اية ,
اما اللبس دة حكايتة حكاية معايا
*بعد ما طلعت النتيجة , وفرحت بالنجاح , ماما اخدتنى نشترى هدوم للجامعة طبعا زى كل بنت 3 اطقم نضاف وغاليين والباقي يعنى ...... نص نص *
ودة طبعا علشان الميزانية مخرمة
المهم اخيرا اخترت طقم جديد من النضاف وقعدت قدام المراية ساعة
دخلت نهي تصبح عليا
" - اية القمر دة
- ميرسي يا نهى
-جميل اوى لبسك
- ربنا يخليكى
- طيب يلا يا جميل انا هوصلك لحد كليتك
- ماشي يا جميل تسلمى "
ولسة طالعين من الاوضة
" انا: صباح الخير
شروق: صباح النور , هو انتى كمان زيهم
-زى مين مش فاهمه
عادى يا ستى ما انتم كلكم همكم اللبس والمكياج , مش عارفة جايين تذاكروا ولا تلبسو ربنا يهديكم "
ولقينا الباب اترزع ف وشنا
"- هو في اية يا نهى
- مفيش يا ستى متزعليش منها هى دايما مدب كدة
- لا ربنا يهدى "
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]وصلنا انا ونهى الكلية
" نهى: هى دى بقي كليتك يا ستى
-هى دى اللى قعدت اذاكر علشان اجيها
- ايوة هى دى, صحيح افتكرت خدى رقمى علشان لما تخلصي اعدى عليكى ونروح سوا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]انا :طيب يا جميل ميرسي اوى "
دخلت الكلية وانبهرت بيها , بالمناظر الجديدة اغلبية الطلبة في جروبات فيها شباب وبنات باين عليهم كلهم وكانهم عارفين بعض
وفيه الجروب الجديد ودة دفعتى، كل واحد ماشي يبص بذهول للباقي , سألت علي قاعة المحاضرات ودخلت قعدت, وبدأ التعارف طبعا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] " - هاى
-هاى
-انا امانى وانتى
-انا ريم
-تشرفنا يا ريم , اعرفك يا ستى دة عمر جارى وادبسنا مع بعض فى الكلية دى
عمر: اهلا يا ريم
- اهلا بيك
- انتى منين بقي
- انا من القاهرة
- يا اهلا بيكى "
قعدنا ساعة ونص في المحاضرة
كنت كل كلمة الدكتور يقولها اكتبها , زى طبعا ما ماما وصتنى "اكتبي كل كلمة يقولها الدكتور كل نفس يتنفسه لان كل دة هيفيدك"
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] و في وسط ما انا بكتب فاتتنى كلمة التفت اسأل شريفة وعمر
" - شريفة اية الكلمة اللى فاتت معلش
- ها
-ها ،هااية انتى بتعملى اية
- مفيش يا ستى
وفي عقل بالى "من اولها نقل صور بالبلوتوث ونِعم التركيز "
التفت الجانب التانى اُحرجت لما لقيته ولد, ناديت ووشي في الارض
" - لو سمحت
-نعم يا قمر
- وفي بالى " من اولها قمر" بعد اذنك اية الكلمة الاخيرة دى
- كلمة اية "قمر"
- لا الكلمة اللى قالها الدكتور
- دكتور مين
-" الله دة باينه شارب" انت مش عارف الدكتور
- يا بنتى هو لسة في حد بيكتب , وبعدين مين هنا بيسمع, يا بنتى احنا بنشتري المذكرات وكمان مش بنفتحها فوقي شوية
- ها
- ها اية , طيب براحتك "
خلصت المحاضرة ورحت الكافيه اخدت فطارى وقعدت علي الترابيزة
" - ازيك يا جميل
-ازيك يا اماني
- اعرفك دى صحبتى ياسمين في سنة تانية
-اة اهلا يا ياسمين
-انت بقي منين
- من القاهرة
- اهلا بيكى "
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]كان نظرى متجة لشئ واحد ,
" شاب وسيم ،باين عليه ابن ناس،قاعد علي اللاب توب وحواليه اكتر من 7 بنات
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]"اماني: اية يا ريم انتى مش معانا
التفتت ياسمين في الاتجاه اللى ببص علية
ياسمين: لا بصي علي قدك
انا: علي اية مش فاهمه
-خالد, احسنلك ابعدى عنه دة بتاع بنات ومن دى لدى , جمالك دة مش هيأثر معاه
دة صايع وهيفضل طول عمره صايع
- اية يا بنتى انتى فاكرة ان دة ممكن يهز شعره من شعر راسى , انا ميفرقش معايا شئ من دة كله "
رنت نهى عليا
"بعد اذنكم بقي علشان نهى منتظرانى "
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]مشيت وانا مش طايقة ياسميين ولا كلامها
كان خالد ساعتها قام وركب عربيته وطلع بيها طلعة امريكانى وهوب
المية والطينة علي طقمى الجديد "الغالي اللي لسة شارياه"
"انا: انت يا حيوان
نزل بذهول والظاهر انه مسمعش الشتيمة
انا: انت معندكش ريحة الزوق ولا الاخلاق
خالد: انا اسف والله ما قصدى
- اسف اصرفها منين دى "اجيب طقم تانى منين يا حيوان"طبعا بينى وبين نفسي"
حاجة تقرف اغبية بيسوقوا
-فِضل باصص ليا بذهول
مشيت رحت الحمام نضفت الهدوم ورٌحت لنهى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]" - اية يا بنتى التأخير دة
- معلش
-مالك ما كنتى فرحانة
-واد حيوان طرطش ميه بطينة علينا
-معلش
-طيب يلا نمشي
- يلا "
روحت البيت واتغدينا ونمت
صحيت علي المغرب , لقيت كل واحدة ماسكالها موبايل وواخدة جنب
مكنش فيه غير شروق لوحدها *راحة جاية بالكتاب وكأن الامتحان بكرة*
"شروق:خير مبتكلميش زيهم لية
- اكلم مين
- صاحبك , زيهم
- لا مليش صحاب
- بكرة تلاقي يا ختى
واترزع الباب برضو
*هى البت دى مجنونة*
بعد ساعه سمعت صوت باب بيتقفل
- اية دة يا نهى
-دة باب السجن بيتقفل
-سجن!!!!!!
-اة السجن اللى احنا عايشيين فيه من الساعة 8 بيتقفل
-الواحد هيموت من الملل بجد
-اقولك تعالى نتسنكح فوق
يلا
*طلعنا انا ونهى علي فوق
"نهى:ازيكم يا بنات وحشتونى
البنات:ازيك يا قمر
نهى: تعالى يا ريم اعرفك علي شريفة صحبتى
*لقيت بنت بهدوم لا تصلح لبنت في بيت طالبات وبتدخن سجاير
همست لنهى*شريفة يرضوا*
نهى: بس يا بت
دخلنا
شريفة:ازيك يا نهى واية اخبار المز بتاعك
نهى: ولية الفضايح دى بس , بيسلم عليكى
- يلا يكش يكمر لولاي ولا كنتى اتعرفتى
-مصر مش هتنسالك اللي بتعمليه فيها ابدا
-ومين المزة اللى معاكى دى
- دى ريم جديدة هنا
-اة اهلا يا ريم
انا:هاى يا جميل
-شكلك مش من هنا
-اة من القاهرة
-ما انا بقول برضو ,تشرفنا
دخلت المشرفة بعد خمس دقايق
"يلا يا حلوة منك ليها اقفلو البلكونات خلى الشباب اللى بالعربيات ينصرفو
وخليكو في المدعوء اللى ف ايديكو
ودخلت المشرفة اوضة شريفة
-ازيك يا شريفة يا حبيبتى
-ازيك يا عزة
-همست لشريفة"عزة حاف كدة"
-طيب ازيك يا ابلة عزة * بضحكة ساخرة*هههههههههههههه
-يلا سايبالك بلكونتك علشان عارفاكى بتتحرى
بصيت بذهول للى بيحصل يعنى هى شريفة تفرق اية عن الباقي !!!!؟؟؟
قعدنا خمس دقايق كمان وقمت انا ونهى
نهى: شريفة دى عايشة حياتها اوى
انا:شكلها
-اهلها بيصرفوا عليها ببذخ اصلهم في الخليج من عشرين سنة
-ربنا يزيدهم ياستي
وصلت اوضتى كلمت ماما
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]واطمنت عليها اترميت على سريري
وقعدت افكر يا ترى اية اللى مستنينى بكرة في الجامعة
واية النماذج الغريبة اللى في بيت الطالبات دة...؟؟؟
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]