منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا
مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 467423
منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا
مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 467423
منتدى كلية تربية المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةبوابه تربيهأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 مين قال ان اللي فات مات؟؟

اذهب الى الأسفل 
+8
صعبة المنال
سندرا
s0s0
the angel
DoDo 2009
همس القلب
My Lovely"H"
nona.france2010
12 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالجمعة مارس 19, 2010 3:11 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

]دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


وهقدمها علي حلقات


هي طويله شويه بس بجد حلوه


..منقوله من احد المواقع الالكترونيه..
كتابتها: رفيف الخميسى
اللي كتبت قصة اخر البنات المحترمين

..........منقول.......

اتمنى ان تستمتعوا بها
تحياتي

****************


الابطال:
ندى وشادي جيران
القصة بتبتدي والابطال لسه صغيرين ندى في اولى ثانوي وشادي في تالتة ثانوي
]


*******************
الفصل الاول

الحلقه الاولى



دخلت الام الغرفة وقالتت لابنتها في هدوء.

الام: ندى ,يلا روحي اعملي قهوة لباباكي, واسأليهم لو عايزين عصير.

قامت ندى من على مكتبها في تأفف, وهي تقول.
ندى: يووووه ياماما, متخلي نسمة هي الي تعملها, انتي مش شايفاني بذاكر.

الام: بطلي دلع , دلوقتي بقيتي بتذاكري؟, وخلى نسمة الي تطلع! , وبعدين نسمة مبتعرفش تعمل قهوة.
ندى: حاضر خلاص, هقوم اهه, هو مين برة اصلا؟.

الام: محدش غريب يعني, دي هالة اختك وهايدي صاحبتها وشادي.
ندى: شادي مين؟.
الام: شادي الي ساكن في البرج الاحمر الي قدامنا, مش عارفاه؟ .

ندى: اه ,اه فاكراه , الواد الغلس القصير دا, الي كان بيغلس عليا واحنا صغيرين ,دا كان شعره طويل وكنت دايما اشده منه,ايه دا هو بقى في تالتة ثانوي امتى؟, هو قد هالة؟.

الام: ايوة, قدها .
ندى: وايه الي جايبة النهاردة؟.
الام: ماهو كمان مقدم على اختبار القدرات بتاع عمارة, فجاي لباباكي يفهمه بالمرة مع هالة وهايدي.

ندى: الواد انا فاكراه ,دا كان رذل رذالة يا ماما واحنا صغيرين, مع اني اصغر منه بسنتين بس كنت اطول منه , وكنت دايما بضربه.

الام: انتي هتقفي ترغي عشان تضيعي الوقت, اتفضلي يلا, روحي اعملي القهوة, وطلعيلهم عصير, وبعد كدة, هاتيلي انا كمان عصير واسألي نسمة لو عايزة.

ندى: يووووه, حاضر, ماهي نسمة دي الاعدادية بتاعتها هتيجي فوق دماغي, منا في اولى ثانوي برضة وعندي اربعتاشر مادة.

الام: طب اعملي الي قلتلك عليه بسرعة, وانتي تلحقي تذاكري الاربعتاشر مادة يا لمضة.
ندى: حاضر.

وتوجهت الى المطبخ على مضض, وجهزت القهوة, وهي تدندن, ووضعتها على صينية واتجهت بها حيث ابوها.
ندى: بابا , القهوة.

الاب: شكرا يا نيدو.
اخذ والدها القهوة من يديها , بينما التفتت هي تسأل.
ندى: حد عايز عصير؟.

نظرت اليها اختها .
هالة: انا عايزة, وهاتي لهايدي كمان, عايز يا شادي؟.

التفتت ندى تنظر لشادي لاول مرة, واندهشت, انه لم يعد الطفل القصير الذي اعتادت ان تضربه, لقد رأت شابا طويلا بشدة, يرتدي نظارة طبية, ذو وجه وسيم اسمر, فتعجبت, وقالت دون ان تفكر.

ندى: ايه دااااا, انت طولت اوي كده ليه, دانت كنت ازعة, وشعرك...
قال الاب ينهرها.
الاب: ايه يا ندى الكلام دا؟, مش تفكري في الكلام قبل ماتقوليه.

ندى: اصله يا بابا انا مشفتوش من واحنا صغيرين, كان قصير وشعره منكوش و....


قاطعها الاب للمرة الثانية ,بينما شعر شادي بالحرج من الوصف حين انخرطتا هالة وهايدي في الضحك.

الاب: فيه بنت رقيقة تتكلم زي الدبش كده, جيبيلهم عصير يلا وتعالي, وبطلي تلبيخ.
فشعرت هي بالحرج هذه المرة, وذهبت لتفعل مثلما قال لها ابوها في سرعة ثم عادت لامها .

ندى: ماما , ماما انتي شفتي شادي؟؟.
الام: ايوة يا حبيبتي.

ندى: دا بقى شكل تاني خالص يا ماما, دا طول اوي ولبس نضارة.
الام: مانتي عندك حق, مشفتيهوش من زمان, والله مااعرف كان مختفي فين كل دا.

ندى: بس انا لبخت الدنيا ,واتريأت عليه قدامهم.
الام: انتي على طول لسانك فالت, لما يخلصوا ابقى اطلعي اعتذريله.
صمتت قليلا تفكر ثم قالت.

ندى: هو اكيد علمي رياضة ,ولا ايه؟, هيكون بياخد قدرات عمارة ليه يعني؟.
الام: معرفش انا بقى, انتي مش هتعدي تذاكري ولا ايه؟, وبعدين فين العصير بتاعي.

ندى: اه صحيح نسيت.
وانطلقت تحضره في سرعة ,وهي تفكر في شكل شادي الذي تغير تماما منذ الصغر.
*******************

انتظرت ندى بصبر انتهاء والدها من الحديث مع اختها وهايدي وشادي, ودخوله غرفته لتهرع للخارج, موقفة شادي وهو في طريقه الي الباب.
ندى: شادي.

التفت ينظر اليها في دهشة, بينما نظرت هي لاعلى لتنظر لوجهه, الذي علته امارات التساؤل.
شادي: ايوة , فيه حاجة؟.

ندى: انا.... سوري,...سوري لو كنت ضايقتك ولا حاجة.
نظر اليها ببرود.
شادي: ضايقتيني في ايه؟.
ارتبكت ندى لبروده , وشعرت هي بالاحراج.

ندى: يعني لما قلت انك كنت ...قصير وشعرك طويل.
قال ببرود وهو ينظر الى اختها وصديقتها, اللتان تتابعان الحديث في شغف.
شادي: طب منا كنت قصير وشعري طويل , ايه يعني؟.

نظرت اليه بدهشة, ثم بضيق.
ندى:يعني ان انا قلت كده.
شادي: اصلا انا مكنتش قصير انتي الي كنتي طويلة زيادة وانتي صغيرة, وكنتي مستقوية نفسك, عشان طولك.

شعت بالغضب, فقالت في انفعال.
ندى: تصدق انت بارد, وانا غلطانة اني جيت اتأسفلك اصلا, انت فعلا كنت قصير ومنكوش, ومش كده وبس, كنت غلس وكنت دايما بضربك,هه بقى.

وضربت بقدمها في الارض بطفولية, ثم اندفعت للداخل, بينما ازداد هو احراجا امام الفتاتين.
*******************

ندى: بس يا هالة متكلمنيش عنه, دا قليل الزوق, وغبي.
ضحكت هالة وهي تقول.
هالة: مش انتي الي هزأتيه الاول, واتريأتي عليه ولا لأ؟.

ندى: انا مقلتش حاجة غلط, هو كان غلس, ولسه غلس زي ماهو, هو عشان بقى نخلة خلاص, نسي شكله زمان, انا فاكرة اننا عندنا صور ليه وهو حاطط صباعه في مناخيره كمان.

انخرطت هالة في الضحك وهي تقول.

هالة: بس متقوليش الكلام دا ادام هايدي لحسن معجبة بيه, وشكلهم هيظبطو كده.

ندى: يتحرقو هما الاتنين, اهي هي رخمة زيه بالظبط, وهو وحش واسمر وبنضارة.

هالة: حرام عليكي, دا وشه امور, انتي مخدتيش بالك ولا ايه.
ندى: وانا اخد بالي ليه, مانتي عارفة اني بحب الصبيان البيض الي عنيهم ملونة.

وصمتتا قليلا ثم قالت هالة بشغف.
هالة: بس هي صحيح فين الصورة دي اوريهالها.
ضحكت ندى وهي تقوم.
ندى: قومي قومي, ندور في البوم الصور.
**********************


الحلقة الثانيه


تباطئت خطوات ندى السريعة, وهي تتوجه نحو المصعد بمدخل بيتها, بعد ان كانت مندفعة كعادتها باتجاهه عائدة من درسها, مستوقفة الراكب قبل ان يدخل ويغلق الباب , ولكنها تعرفته, انه شادي ,فتراجعت قليلا عن سرعتها, فالتفت شادي ينظر اليها , وتردد قليلا قبل ان يفتح الباب لها يدعوها للدخول قبله, فترددت هي الاخرى وهي تقول.
ندى: خلاص اطلع انت

قال بسخرية مشوبة ببعض الحرج.

شادي: هو حمولة واحد بس ولا ايه؟, اركبي دا حتى بتاع بيتكو انتو.

دخلت وهي تشعر بالحرج, فقد علمت انه علم بأمر الصورة التي أرتها لهايدي صديقته, وعلمت انها وهالة سخرتا منه في الحصة الماضية, وكانت قد تجنبت رؤيته قدر الامكان بعد هذا الامر.
شادي: كيميا وفيزيا؟.
التفتت اليه بدهشة.
ندى: نعم؟.
اشار الى المذكرة بيدها.
شادي: كيميا وفيزيا, اولى ثانوي طبعا.
ندى: الملزمة ,دي؟, اه.
شادي : صعبين ولا؟.
ندى: زفت.
شادي: ميجوش حاجة في كيميا تانية ولا الفيزيا.
ندى: ربنا يطمنك.
شادي: ناوية ادبي ولا علمي؟.
ندى: معرفش لسه.
صمتا قليلا ,قبل ان يقول بجدية مفاجئة.
شادي: انا كمان عندي صور ليكي وانتي صغيرة على فكرة.
احمر وجهها لانه فتح هذا الموضوع في وسط كلام عادي , وقالت بحرج.
ندى: صور ايه؟.
اكمل دون ان يجب.
شادي: ومكانش شكلك فيهم حلو برضة,بس انا مش عيل زيك عشان اردهالك.
رفعت عينيها اليه في دهشة وحرج, وعجزت عن الكلام, بينما توقف المصعد, فقال وهو يخرج منه.
شادي: مع ان شكلك ذكية, بس تصرفات العيال دي بتغطي على ذكائك.
وخرج في هدوء, وتوجه الي باب بيتها تاركا اياها في قمة الحرج, وهي تتبعه في بطء, تفكر فيما قاله لها ,وشعرت بالدم يفور في جسدها, وبالرغبة بشدة في الرد عليه, ولكنها لم تدر بم تجب, فأمها فتحت الباب مرحبة به, وادخلته.
************************

مضت الايام بعد هذه المواجهة مع شادي على ندى عادية, في باديء الامر كانت مغتاظة وترغب في الانتقام بشدة, ثم بعد هذا نست او تناست الامر , لان الامتحانات شغلتها , ولم تتواجه بشادي بعدها اذ تجنبت حرج اللقاء, وعلمت بعد هذا ان هايدي لم تضيع وقتها وارتبطت به لانها معجبة به منذ زمن, ولم يكن مزاحها عليه في هذا اليوم الا لمجرد لفت انتباهه.

ندى: وهي هايدي بتحبه بجد؟.
قالت هالة وهي تجلس على سريرها بغرفتهما, بعد ان اطفأت الضوء.

هالة: معرفش, هي بتقول كده, بس انتي عارفة هايدي بتحب على نفسها اصلا, اصله طلع مؤدب اوي, تصدقي ان دي اول مرة يصاحب يا نيدو؟, دي غلبت على ما خلته ينطق.

ندى: ياسلام؟.

هالة: انتي مخدتيش بالك ولا ايه؟, دا واد دحيح, دا هيدخل هندسة ان شاء الله من اوسع الابواب, مش زينا عنينا طلعت في المذاكرة, لولا ان بابا واعدني بهدية لو دخلت هندسة زيه مكنتش ذاكرت اوي كده.

ندى: امال مش باين عليه يعني.

هالة: حرام عليكي دا باين عليه جدا, انا كنت فاكراه الاول تقيل, لانه حلو شايف نفسه وكده , بس طلع من العيال الي بيذاكرو ومش في دماغهم, دا عمرو قالي انه كان خنيق.

ندى: هو كان في مدرسة عمرو؟.

هالة: لا , بس كان عارفه من اصحابه, يا بنتي عمرو اكبر منه.
ندى: منا فاهمة, الا صحيح هو منزلش اجازة الاسبوع دا؟.
هالة: لا ياستي, شعره طويل شوية, اتحبس الخميس دا.

ندى: خليكي انتي اعدي صدقيه, تلاقيه نزل اجازة ومقالكيش زي المرة الي فاتت.
هالة: لا انا سألت حجازي الي في سنة تالتة, قالي انه منزلش الاسبوع دا, وباعت معاه كمان ورقة طلبات هيجيبهاله هو.

شدت ندى الغطاء عليها في حدة وهي توليها ظهرها.

ندى: خليكي اعدي استنيه اسبوع ورا اسبوع.
هالة: انا مش فاهمة انتي مبتحبيهوش ليه؟.
ندى: انا الي مش عارفة انتي بتحبيه على ايه, دا لا شكل ولا منظر, ايه يعني ظابط؟ .

هالة: انتي غيرانة عشانه بيحبني جدا, وعشان عاجب ماما, واول ما يتخرج هيجي يخطبني.
التفتت تنظر اليها في غضب.

ندى: ماتحبيه ولا يحبك, انتي حرة, اتفلقي, بس الواد دا انا بقى بسمع عنه بلاوي في المدرسة عندنا, وانتي حرة .
هالة: مالكيش دعوة , انا مش كل ما اكلمك تقوليلي البقين دول, خلي نصايحك لنفسك.

ووضعت الوسادة فوق رأسها في عنف وهي تغلق ضوء الاباجورة.
********************

وقفت ندى مع اختها تتململ وهي متوقفة مع شادي امام البيت يتحدثان.
شادي: وهتقدمي الورق امتى.

هالة: لسه هحط الرغبات بس اكيد ان شاء الله هندسات كلها الاول ,وبعدها فنون جميلة, امال تعبنا قلبنا في القدرات ليه.

شادي: ربنا يسهل, لما تيجي تودي الورق ابقي قوليلي نروح سوا.
هالة: دي هايدي الي زعلانة اوي عشان مجموعها, شكلها مش هتحصل هندسة.

شادي: ممممم, منا عارف.
هالة: ايه مالك؟, انتو متخانقين ولا ايه؟.
شادي : لا عادي.
شعرت ندى بالملل, فتأففت وهي تقول.

ندى: يلا بقى يا هالة.
شادي: طيب انا همشي عشان متتأخروش, سلميلي على انكل وطنط, باي يا ندى.
قالت بعد انصرافه.
ندى: الواد دا رخم بشكل.


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


**********
الحلقة الثالثة

هايدي: بارد يا هالة بارد, مبيحسش ولا بيتقل انا مش فاهمة, مش حاسس بيا خالص, من ساعة ما عرف انه هيقبل في هندسة وانا لا خلااااص, قالبني.

تمتمت ندى وهي جالسة على سريرها المقابل لسرير اختها ,تقلب مجلة في يديها .

ندى: انا شايفة ان من قبل ما يقبل كمان.

نظرت هالة اليها بغيظ لتسكت, في حين لم تنتبه هايدي لنبرة السخرية في صوتها.

هايدي: دانا الي على طول بسأل وبكلمه وعايزة انزل اشوفه, وهو مفيش سؤال ولا اهتمام ولا حاجة خالص, ليه كده؟, حاولت اكلمه امبارح واقوله, انت يا بني خليك معايا شوية,زعل مني.

هالة: ياستي يمكن هو كده.

هايدي: طيب ما تسأليه يا لولو, اعرفيلي ماله, انا حاسة انه بيحب واحدة تانية.

تمتمت ندى للمرة الثانية.

ندى: او مبيحبكيش انتي.

نهرتها اختها.

هالة: وبعدين بقى يا ندى.

دفنت ندى وجهها في المجلة وهي تضحك بغير صوت.

هايدي: بصي انتي كلميه بينك وبينه كده, واسأليه.

هالة: لا ياستي انا ماليش دعوة.

هايدي: عشان خاطري.

هالة: والله ما ينفع, انا مش واخدة عليه اوي, وبعدين عمرو يزعقلي.

فالتفتت الى ندى.

هايدي: طب ماتكلميه انتي يا ندى.

اعتدلت ندى وهي تترك المجلة من يديها.

ندى: انا؟.

هايدي: اه , كلميه عادي, انتو عارفينه من زمان, اسأليه , قوليله انا بحس انك مش مهتم بهايدي وكدة.

ندى: اكلمه, دا واد....

وابتلعت كلمة " غلس" بغتة تحت نظرات هايدي الراجية, ثم قالت.
ندى: ماشي, هكلمه حاضر, هاتي نمرة موبايله.
******************
شعرت ندى بالحرج وهي تتصل بشادي تليفونيا بينما هايدي وهالة جالستان بجانبها , ينتظرانها ان تنطق, وعينا هايدي معلقتان بشفتيها.

ندى: الو, ازيك يا شادي,.....انا ندى اخت هالة.
شادي: ندى؟, اه ازيك ياندى ,عاملة ايه؟.

ندى: الحمد لله, انت اخبارك ايه؟.
شادي: تمام,....؟؟؟.
نظرت بطرف عينيها للفتاتين الجالستين امامها تترقبان في قلق, ثم قالت.

ندى: انا كنت عايزاك في موضوع كده.
شادي: تحت امرك.

ندى: بصراحة,... يعني , انا شفت,... يعني سمعت هايدي بتكلم هالة عن انكو اتخانقتو كده باين!!.
شادي: مممم.

ندى: يعني بصراحة هي كانت زعلانة اوي, فأنا قلت اكلمك اشوف فيه ايه؟, لو فيه حاجة ممكن اقدر انا اعملها.

شادي: ممم , يعني مش هي الي باعتاكي تتكلمي؟.
نظرت الي هايدي في ذعر وهي تقول.

ندى: لا, لا طبعا مش هي الي باعتاني اتكلم.
فوضعت هايدي كفها على فمها , وهي تشير لها بيدها نفيا, وهمست.
هايدي: اوعي.

شادي: طيب, هي هايدي دي صاحبتك اوي كده يعني؟.
تعجبت ندى للسؤال.
ندى: مش... اوي.

شادي: طيب ,..نصيحة مني, احسنلك متصاحبيهاش.
احمر وجهها في ذعر وهي تنظر لهايدي التي اشارت بيدها متسائلة.
هايدي: بيقول ايه؟.

فأشارت لها ندى بيدها ان تصمت , وقالت بحذر.
ندى: ليه كده؟.

شادي: يعني انتي واختك بنات محترمة ومش دي الي تبقى صاحبتكو, دا كلام من اخ بيعزكو يعني.
ندى: ليه كده برضة؟.

شادي: بصراحة كدة هي بنت مدلوقة اوي, وفري شوية, ومبتقولش لأ لاي حاجة.
ندى: ازاي؟.

شادي: يعني جريئة وهي الي جت تكلمني, وبعدها لزقت لزقة غريبة, كل يومين الاقيها جيالي تحت البيت, و على طول مكالمات, بشوفها صدفة في كل حتة, كأنها بتبقى مستنياني, وبعدين ليها اصحاب ولاد كتير اوي, ومسمعتش منهم كلام كويس عنها, لو تقدري بجد ابعدي عنها.

دهشت ندى من الكلام, ونظرت الى هايدي بتعجب, فهمست هايدي.
هايدي: فيه ايه؟, بيقول ايه؟.
فقالت لها هالة.

هالة: يا ابنتي اسكتي هيسمعك.
فعلا صوت همهماتهما وسمعه شادي, فقالت ندى وهي تشيح بيدها لهما في تحذير.
ندى: يعني ايه؟.

شادي: انتي مش عارفة تتكلمي ولا ايه؟,..... حد جمبك؟.
قالت في سرعة مرتبكة.
ندى: لا مفيش.

انصت شادي قليلا , بينما اشارت هي لهما لتصمتا.

شادي: لا ....فيه, لو هايدي هي الي جمبك, قوليلها تبطل حركات العيال دي, ولو عايزة تقولي حاجة تقولهالي بنفسها, مش تبعتلي مراسيل, وعايزة توصليلها الي انا قلته عليها وصليهولها, انا مش هخاف منك ولا منها.
ندى: مفيش حد جمبي صدقني, هايدي مش جمبي.
اتسعت عينا هايدي في ذعر, فهمست هالة.
هالة: مش قلتلك هيسمعك.
شادي: مش مهم, بس فكري في الي قلتهولك كويس يا ندى, انتي بنت كويسة, وهي لو صاحبة اختك مش شرط تبقى صاحبتك انتي كمان.
قالت ندى في استسلام.

ندى: حاضر, ماشي يا شادي عايز حاجة؟.
شادي: لا يا ندى, خدي بالك من نفسك.
ندى: شكرا , باي.
شادي: باي.

واغلقت السماعة وهي تفكر فيما قال, فقالت هايدي في سرعة.
هايدي: ايه قالك ايه؟, عرف اننا جمبك؟.
ندى: لا, شك الاول وبعدين عادي.
هالة: هه, قالك ايه عليا؟.
نظرت اليها في تردد, ثم قالت.

ندى: قال مفيش حاجة, هي بس الي مكبرة الموضوع, هي بس بتحب تبقى موجودة اربعة وعشرين ساعة مبتقدرش ان الواحد بيبقى وراه حاجات تانية, وبتبقى منتظرة ان الواحد يعاملها بالمثل.

التفتت هالة الى هايدي.

هالة: يعني زي ما قلتلك اتقلي عليه شوية, متبقيش مدلوقة زي ما بتعملي دايما, كده بتزهقيهم منك.

هايدي: اعمل ايه يا هالة؟, مش المفروض الي بيحب حد بيحب يسأل عليه ويبقى معاه على طول.
ندى: ايوة معاه, مش على قلبه.

هايدي: بس كده, هو دا الي قاله؟.
ندى: اه, يعني هو قال مفيش حاجة, انتي بس الي حاسة كده, مش عشان هو مبيسألش كتير يبقى مش مهتم.
هايدي: كل دا قاله في الدقيقتين دول بس.
ندي: لا, دا يعني الي فهمته من كلامه.

هالة: عشان تبقي تسمعي كلامي, مش كل ولد تعرفيه تطفشيه كده, اتقلي , اتقلي يابنتي مبتعرفيش تتقلي؟.
ندى: شوفي مين الي بتنصحك.
هالة: قصدك ايه يا ندى؟.

ندى: مانتي برضه بتموتي في حاجة اسمها عمرو مجدي, قالك يمين يمين, شمال شمال, مبتفكريش, ولا بتتقلي ولا نيلة زي ما بتقوليلها.
هالة: بس انا متأكدة ان عمرو بيحبني, هي لسه مش متأكدة من شادي.
ندى: اهو كلام.

هايدي: يا ندى انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, بس لما يجيلك يوم وتحبي, هتعرفي ازاي لما يكون احلى ما على قلبك انك تسمعي كلام الي بتحبيه.

ندى: دا كلام فارغ, حتى لو بحب محدش هيقدر يمشيني.
هالة: اهو انا كنت بقول زيك كده برضه, فاكرة؟, واديكي شايفة.

ندى: عشان انتي عيلة رجعتي في كلامك,بس انا بقى عند كلامي, وبكرة تشوفي.
هالة: بكرة انتي الي تشوفي.





عدل سابقا من قبل nona.france2010 في الجمعة أكتوبر 29, 2010 10:02 am عدل 3 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-

كاتب الموضوعرسالة
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالإثنين مايو 10, 2010 12:15 pm

صعبة المنال كتب:
ههههههههههههههههههههه
ندى وشادي دول عيااااااااااااااااااال

طبعا عيال
وهو ده اللى قصه عايزه تقوله
ان مينفعشى ارتباط فى السن ده
لانهم لسه عيااااااااال

نورتى يا جميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالإثنين مايو 10, 2010 12:25 pm





الحلقة الثالثة والخمسين
دي كلمة للمؤلفة بخصوص التاخير

(معلش انا اتأخرت عشان كنت عيانة جدا الفترة الي فاتت سامحوني بجد وان شاء الله مش هتحصل تاني)
نامل جميعا من الله الشفاء للمؤلفة


وقف اسلام وسط اصدقائه في حفل زفاف صديقه, يحاول الابتسام بالكاد, ويسترق النظر بين الحين والاخر الى هالة التي تجلس مع اختيها وصديقاتهن على احدي المناضد.
باسم: انت يا بقف يالي نازل اكل زي الطور , ارحم شوية.
رفع الشاب وجهه عن الطبق ونظر اليه.
ابراهيم: سيبني ياراجل اكل احسن , عايزني اعمل ايه يعني.
قال رامي مقهقها؟
رامي: سيبه يا بني دا ماسك نفسه بالعافية مش عايز يبص ع البنات , انت عارف الشيخ ابراهيم بقى.
باسم: دا؟؟, دا تايواني, دا انا قافشه الصيف الي فات في الساحل بيعاكس.
قال ابراهيم محتدا.
ابراهيم: انا؟؟, والله العظيم ما كنت بعاكس, انا كنت واقف بس والواد مسعود واصحابه هما الي كانو بيعاكسو.
باسم: وهو الي عايز يغض بصره يروح الساحل برضه يا شيخ هيما, طب وحياة دقنك دي انت شيخ مضروب.
ومد يده يجذب ذقن ابراهيم القصيرة في مزاح, بينما ازاح ابراهيم يده وهو يقول.
ابراهيم: متحلفش الا بالله, قول لا اله الا الله.
باسم: ماهو هو دا الي انت فالح فيه , طب خليك في اللغ.
قال اسلام بهدوء.
اسلام: وانت متضايق منه ليه؟, سيب الراجل بيحاول ,عايز يكون احسن, مش احسن من الي راضي بالقرف الي عايش فيه.
ابراهيم: مش حكاية كده, والله انا اتغيرت كتير الحمد لله ,بقيت احسن كتير.
رامي: الله يرحم ايام الصياعة.
ابراهيم: ربنا مايعيدها ايام.
باسم: انتو بتاكلو م الكلام دا ياجدعان, دانا كل ماركب عربتيه الاقي شريط اليسا الجديد.
ابراهيم: اههه, والله اليسا دي كل ما الواحد يبطل اغاني ترجعه تاني, بنت الايه فظيعة.
اطلق باسم ضحكة مدوية وقال.
باسم: مش بقلك عين في الجنة وعين في النار, شيخ تايواني تايواني يعني.
مرت من امامهم في هذه اللحظة هايدي تختال وهي تنظر اليهم شذرا,فقال باسم ساخرا.
باسم: اتفضل ياسيدي اهي واحدة من بلاويك القديمة اهي.
ابراهيم: لااااا دي هايدي مرحلة مهمة في مراهقة كل شاب, ههههه.
باسم: ايوة كده ارجع للنميمة تاني متحسسنيش اننا قاعدين في كتاب.
بينما تتبع اسلام هايدي بعينيه في قلق وهي تتوجه صوب المنضدة التي تجلس بها هالة وصديقاتها, وتابع الفتيات وهن يسلمن عليها, فمال عليه رامي.
رامي: ايه يا معلم؟, مزاجك عمل كده ليه؟, مانت عارف انها اكيد هتكون هنا, ماهي صاحبة العروسة.
اسلام: لا ولا حاجة.
واشاح بوجهه متألما, بينما قال باسم.
باسم: انا شفتها في عربية حمادة السلاموني من شهر كده.
ابراهيم: السلاموني؟, هو مش الواد دا اتجوز؟.
باسم: هي بتعتق.
بينما ادارت هالة وجهها في ضيق حين سلمت هايدي على اختيها في حرارة, ثم سلمت عليها في شيء من البرود.
هايدي: ازيك ياهالة؟.
هالة: الحمد لله تمام.
فقالت وهي تجلس بين نسمة و ندى.
هايدي: دانا شفت اسلام منصور واقف عند البوابة بتاعة القاعة, وباسم الاخرس ورامي.
قالته هالة بضيق.
هالة: مانا شفته.
ثم قالت لنسمة.
هالة: تعالي معايا التواليت.
واخذت اختها وانصرفتا في توتر, بينما جذبت ندى يد هايدي, وهي تقول.
ندى: ديدي كنت عايزاكي في حاجة كده, انا كنت قلت لهالة, بس انتي عرفة اختي, لا بتحل ولا بتربط.
هايدي: عايزة ايه يا قلبي انا عنيا ليكي.
ندى: عارفة حبيبة عادل صاحبة ريهام, ريكا الي مع شادي في الكلية.
هايدي: اه دانا لسه شايفها اول امبارح.
ندى: حلو ,عايزاكي تعرفيلي منها حاجة.
بينما قالت هالة لنسمة وهي تسير في عصبية.
هالة: يعني كلمة سخيفة جدا منها,\"شفت اسلام منصور\" طب مانا شفت اسلام, كلمة باردة من واحدة باردة.
نسمة: مانتي عارفة انك هتيجي تشوفيه يا هالة, وبرضة جيتي .
هالة: يعني كنتي عايزاني محضرش فرح نهى يعني عشان الاستاذ جاي.
نسمة: متضايقيش من هايدي والله هي على كل هبلها دا لسه بتموت فيكي.
هالة: دي غبية.
******************
شرد اسلام في وجه هالة من بعيد, وهو يشعر بالحزن والاشتياق بشدة, الى ان انتبه على صوت ابراهيم.
ابراهيم: البنت الي ماشية هناك دي مين؟, الامورة دي.
باسم: دي نسمة اخت هالة الي كانت خطيبة اسلام, دي في كلية باين, اعلام, مش كده يا اسلام.
ابراهيم: ياااه, هالة دي انا مشفتهاش من ايام ما كانت بشعرها, الا صحيح يا سمسم انت سبتها ليه؟, اهلها كانو رذلين.
قال اسلام مدافعا.
اسلام: ابدا دي كانت عيلة محترمة جدا, والبنت محترمة جدا, ومؤدبة وطيبة.
باسم: اللللله, ياريتني انا كنت خطيبتك, انت منهم؟؟, من الي بيتكلمو كويس على الناس.
اسلام: انا مبهذرش يا باسم دي كانت عيلة كويسة, والبنت كويسة جدا, ويا بخت الي هياخدها.
ابراهيم: ايه دا يابني , انت لسه بتحبها ولا ايه؟؟, ولما بتحبها ليه سبتها ليه؟.
زفر اسلام في ضيق وقال.
اسلام: ظروف.
وانصرف عن اصدقائه في توتر.
ابراهيم: الواد دا اهبل ولا ايه.
*******************
وقفت والدة شادي تراقبه من بعيد واقفا في توتر في الشرفة ينتظر عودة ندى من الفرح, وظلت تنظر اليه للحظات ثم دخلت لاخيه في غرفته.
الام: واد ياهاني, هو شادي متخانق مع الزفتة الي اسمها ندى؟.
هاني: معرفش ياماما.
لطمته على رجله وهي تهتف.
الام: يعني ايه متعرفش؟, انت هتخبي عليا يا واد انت؟, انطق.
فقفز وهو يهتف بدوره.
هاني: معرفش ياماما باين.
الام: انا كنت عارفة ان ندى دي مش هتجيبها البر ابدا, البت دي من ساعة ماخطبها وهو مش مرتاح, الواد قاعد يخس, وعلى طول مبوز, لااااااااا البت دي انا مش طايقاها خلاص.
هاني: ياماما بقى ماتسبيه في حاله.
الام: بس ياولة وانت خايب كده, انا عارفة انت هتبقى ظابط ازاي بس, قولي هنا انت عملت زي ماقلتلك ولا لأ؟.
هاني: قولتي ايه؟.
الام: مش بقول خايب, انا مش قلتلك يا واد انت تفهمه بالمحسوس كده انه لو ساب ندى انا مستعده اجيبله العربية الي وعدته بيها.
قال هاني متذمرا.
هاني: ياماما يعني دا يرضي مين يعني, عايزاه يسيب ندى عشان عربية.
صاحت به.
الام: انت ملكش دعوة, انت تعمل الي انا بقلك عليه وخلاص انت فاهم, وحسك عينك اطلب منك حاجة تاني ومتعملهاش انت فاهم؟؟.
قال متأففا, وهو يقوم من امامها.
هاني: حاضر, حاضر, عايزة تخربي على ابنك عشان ترتاحي.
وانصرف في سرعة قبل ان تلاحقه بالرد.
****************
تسمر اسلام حين التف يدخل القاعة ليجد هالة امامه متسمرة هي الاخرى, حين رأته رسمت على وجهها شبح ابتسامة مترددة, فتجمد هو ولم يبتسم وتردد قبل ان يقول.
اسلام: ازيك؟.
هالة: الحمد لله.
اسلام:.............
هالة: ازي طنط وانكل؟.
اسلام: الحمد لله.
هالة:..........
اسلام:......
صمت قليلا قبل ان يقول بسخافة.
اسلام:......عقبالك.
نظرت اليه بطرف عينها مليا قبل ان تقول.
هالة: تفتكر؟؟.
اسلام: طبعا, انتي بنت كويسة وتستاهلي كل خير.
نظرت اليه بغيظ قبل ان تدمع عيناها.
هالة: انت بقى واقف تشتغلني؟.
اسلام: لا والله ابدا, دا رأيي فعلا.
قالت بعصبية.
هالة: انت بني ادم غريب, عديني يا اسلام ...عديني عشان اخرج.
اسلام: أأ..أأا..استني ياهالة , انا اسف, انا ضايقتك؟.
قالت والدموع تقفز من عينيها.
هالة: لا ابدا, انت مبتعملش حاجة تضايق ابدا, انت مبتعملش حاجة وتهرب ولا بتجرح الناس وتعمل ولا كأنك عملت حاجة.
اسلام: استني بس طب انتي زعلتي ليه, انا اسف.
تنهدت هالة.
هالة: بعد ايه, بعد ايه يا اسلام, يلا ربنا يسامحك, ولا يسامحني لو كنت انا الي غلطانة.
والتفت حوله لتخرج من القاعة وهي تمسح دموعها في اكبار, وهو يحاول ان يناديها وصوته لا يخرج من بين شفتيه.
********************
جلست نسمة في سيارة والدتها التي تقودها ندى , بينما هالة جالسة في الخلف شاردة تماما, نقلت نسمة نظرها بين اختيها في حسرة.
نسمة: ندى ردي على موبايلك, شادي.
ندى: اعمليه سايلانت.
نسمة: مش هتردي؟.
ندى: مش عايزة.
نسمة: انتو متخانقين؟.
ندى: مش بالظبط.
نسمة: امل فيه ايه؟.
ندى: مستنية بس اتاكد من حاجة, بس لو طلعت صح , هتبقى الايام الجاية مش فايتة.
وعادت تقود في اقتضاب الى ان وصلت بهم الى المنزل وصفت السيارة , وترجلت منها وهي تنظر بطرف عينها الى بيت شادي الذي كان متوقفا في الشرفة يرقبها, فلم تعره اهتماما , بينما استشاط هو غضبا حين رآها.
****************
ندى: الو.
هايدي: ايه يا باشا ازيك؟.
ندى: الحمد لله, عملتي ايه في الموضوع الي قلتلك عليه؟.
هايدي: موضوع حبيبة؟.
ندى: ايوة.
هايدي: ممم, سألتها.
احتدت ندى.
ندى: الله يخليكي ياهايدي متنقطيش اهلي, قالتلك ايه؟, ايه الحكاية؟.
هايدي: ممممم, ياستي كان من فترة كده السنة الي فاتت, ارتبطو باين او يعني كان فيه حاجة مابينهم.
صاحت ندى.
ندى: نعععععععععم, ارتبطو؟؟؟, ياليلتك السودة يا شادي, دا انا هطربأ الدنيا فوق دماغك ان شاء الله, انا كان قلبي حاسس , وسلمى دي كانت عاملة زي السوسة, دانا هطين عيشته وعيشتها, انا مرضتش ارد عليه لغاية ما اعرف الموضوع دا, انا يا شادي تخبي عليا وتضحك عليا؟, كنت بتكلم سلمى عليا, وبس تعملي انا محكمة في الرايحة والجاية, طب اقسم بالله الموضوع دا مش هيعدي ياشادي, ويا انا يا سلمى دي في الدنيا كلها.







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالإثنين مايو 10, 2010 3:34 pm




الحلقة الرابعة والخمسين


شادي: ايه يا ندى, احترمي نفسك , انتي بتتكلمي معايا كده ازاي اصلا؟.
صاحت به ندى في غضب.
ندى: انا اتكلم معاك براحتي وانت تسمع , انت فاهم, كنت بتكلم سلمى ياشادي وبتستعبطني, ليه؟, هو انا مكنتش مالية عينك؟, انت فاكر اني مكنتش هعرف؟.
شادي: انتي ايه الي عرفك؟, قصدي مين الي قالك كلام غلط كده؟.
ندى: غلط؟, ليه ؟,فاكرني هبلة, شايف الختم؟,متحاولش تكدب عليا يا شادي عشان انا خلااااص مبقتش اصدقك, انت كداااااااب.
شادي: يا ندى اهدي انتي فاهمة غلط خالص, وبطلي شتيمة بقى عشان عيب كده.
ندى: فاهمة؟, ايه فاهماه غلط في انك كلمت سلمى وكنت بتحبها بقى على كده , وبعدين تقولي المصري, ياشيخ روح على اصحابك.
قال مقتضبا.
شادي: ندى, احترمي نفسك؟
ندى: بلا احترمي نفسك بلا نيلة , انت بس عاملهم عليا وانت ولا اد كلامك ولا حاجة , انت بس بتضحك عليا انا العبيطة الي محدش بيصدقك غيرها.
هتف بها.
شادي: ندى.
ندى: اسكت عشان انا خلاص مش عايزة اسمع كلام ولا حاجة , انا تعبت من المشاكل ومن القرف ومن كل حاجة متعبة منك يا شادي, باي باي.
واغلقت الهاتف في عنف قبل ان يجيبها, ثم اعادت الاتصال برقم اخر وهي في قمة الغضب.
ندى: الو ايوة يا سلمى انا ندى, ابعدي يا سلمى عن شادي عشان هو خاطب وبيحب خطيبته, وبطلي شغل السهوكة بتاعك والاستهبال دا, وياريت مشوفش وشك تاني انتي فاهمة,عشان انتي واحدة خاينة الامانة ,ووقاعة, ابعدي عن حياتنا وهي تعمر, انتي فاهمة.
امتقعت سلمي قبل ان تقول بصوت مبحوح.
سلمى: ااا...ندى....انتي بتقولي ايه؟.
هتفت بها ندى بوقاحة.
ندى: بقول الي سمعتيه يا حبيبتي, وانتي فاهمة انتي عاملة ايه كويس, وش العبط الي انتي لابساه علينا دا خلاص اتكشف, وعرفت حقيقتك ,ماشي؟.
واغلقت الهاتف في وجهها, فظلت سلمى ممسكة بالهاتف وهي ترتجف بشدة,وعيناها تدمع بألم, بينما قالت ندى بغضب.
ندى: انا هندمك يا سلمى انك اتجرأتي وفكرتي تخطفيه مني يا وقاعة.
*********************
ارتجفت هالة وهي تمسك هاتفها تنظر اليه, وشعرت بجسدها كله يرتعش انه اسلام.
هالة:.......الو.
صمت اسلام لحظة قبل ان يقول بصوت مرتجف.
اسلام: .....انا اسف يا هالة,............انا لسه بحبك.
تجمدت هالة للحظة وهي ترتعش من الانفعال.
هالة: ............هه؟؟؟؟.
اسلام: ايوة ياهالة انا لسه بحبك, والله العظيم انا لسه بحبك, ومعرفش ازاي انا سبتك.
هالة: ...انت بجد؟؟؟.
اسلام: انا لما سبتك كانت كل حاجة فيا بتتألم, انا سبتك اصلا عشان انا كنت هتجنن من الغيرة عليكي, من فكرة ان فيه حاجة في دماغك بتفكري فيها.
هالة: انت بتحبني لسه يا اسلام؟.
اسلام: والله عمري ما نسيتك,.....هالة؟؟,...انتي بتحبيني يا هالة مش كدة؟.
فصمتت هالة باندهاش.
هالة:................
اسلام: هالة بالله عليكي تردي عليا.
قالت وهي تبتسم.
هالة: انت عايز ايه يعني يا اسلام؟, نرجع لبعض؟.
قال بلهفة.
اسلام: انتي عايزة؟.
قالت بهدوء.
هالة:انا عايزاك تكون عارف انت عايز ايه بالظبط عشان انت اخر مرة ضيعتنا يا اسلام.
اسلام: انا عايزك انتي, انتي وبس ياهالة, انا اكتشفت ان مفيش في الدنيا دي واحدة احلى ولا اطيب واادب ولا اذكى منك, انتي احسن واحدة في الدنيا, لا دانتي الوحيدة الي في الدنيا اصلا, انا بحبك اوي ياهالة, ومقدرش ابعد عنك تاني, انا كنت مجنون عشان اسيب واحدة زيك, اصلا في الدنيا دي صعب الواحد يلاقي حد كويس يحبه, ويبقى مجنون لو ضيعه.
ابتسمت ثانية بسعادة وهي تقول.
هالة: ياااااه, وكل دا اكتشفته لوحدك ,ودا بقى قبل الفرح ولا بعده؟.
اسلام: قبله وبعده وفي كل لحظة من يوم ما سبنا بعض, انا عايزك تاني يا هالة.
هالة:...............متأكد؟؟.
قال باستياء.
اسلام: انتي مالك مش واثقة فيا كده ليه؟.
هالة: اصل بصراحة الي انت عملته فينا يخليني اتردد قبل ما ارجع اصدقك تاني.
قال بأسف حقيقي.
اسلام:............انا اسف.
هالة:.........هتسيبني اسيبك تاني يا اسلام؟.
اسلام: انا عن نفسي عمري ما هسيبك يا هالة, عمري.
هالة: .....ممممم....هفكر.
اسلام: انتي لسه هتفكري, حرام عليكي.
هالة: طيب يا اسلام , خلي انكل يكلم بابا, وانا هفهمه اني موافقة.
قال بسعادة.
اسلام: بجد يا هالة, بجد يا حبيبتي؟.
هالة: بجد يا اسلام, انا موافقة ارجعلك.
اسلام: الحمد لله يارب.
************************
كانت نسمة تسير مع ميسون في النادي وهي تقول.
نسمة: وانتي قلتي لمامتك؟.
ميسون: لا, لسه.
نسمة: بصي بقى يا ميسون انتي قاعدة تطوحي في المعاد ليه؟, قولي لمامتك زي ماقلتلك, اسمعي كلامي.
ميسون: هو بس مجتش فرصة اقولها.
قالت وهي تستدير لها.
نسمة: متبقيش مستفزة , قولي لمامتك عشان على الاقل تبقى في النور.
وبينما هي تستدير اصطدمت بشخص ما فقالت.
نسمة: سوري.
ابراهيم: لا ولا يهمك.
فعادت لتسير , فاستوقفها مناديا.
ابراهيم: نسمة!!.
اندهشت نسمة من معرفة الشاب لاسمها, فتوقفت والتفتت اليه في اندهاش.
نسمة: افندم؟؟.
ابراهيم: انتي نسمة؟.
قالت نسمة باندهاش.
نسمة: انت تعرفني؟.
ابراهيم: لا يعني..... شفتك....., قبل كده , مش انتي .....اخت هالة؟, انا صاحب اسلام.
نسمة: اه اهلا تشرفنا.
واستدارت لتمشي فناداها ثانية.
ابراهيم: هو انتي .....؟.
فاستدارت على مضض, فلمح هو تعبير العداء على وجهها فصمت, فاستدارت هي تنصرف مع ميسون وهي تتمتم.
نسمة: بني ادم غريب.
*********************
خرجت ندى لشادي في صالون منزلها وعلى وجهها تعبير غاضب, بينما واجهها هو بنفس التعبير على وجهه,فقالت وهي تجلس بعصبية.
ندى: بص بقى يا شادي , انا مش عايزة اسمع مبررات.
قال بعدائية مقاطعا اياها.
شادي: مبررات ايه وزفت ايه ؟, ايه الي انتي هبتتيه دا, ازاي تكلمي سلمى تهزأيها, انتي بتتصرفي من دماغك بمنتهى الغباء.
ندى: انا بتصرف بغباء يا استاذ شادي, هي لحقت تجري تشتكيلك,زعلان اني كلمت صاحبتك ازعقلها , ومش زعلان ابدا انك تكلم عليا واحدة, عادي دا؟ , هه؟, انت شايفه عادي.
قال بغضب مفاجيء.
شادي: بصي بقى يا ندى, انا مش عايز كلمة تانية في الموضوع دا, اه كلمت سلمى, ايه الي حصل يعني, خلاص والبنت كانت محترمة جدا ومرضيتش تكمل معايا وهي عارفة اني بحبك, لاني كنت لسه بحبك انتي ياهانم وعمري مانسيتك, وكانت غلطة عابرة جدا ومحصلش حاجة, لكن تعدي بقى تكبري المواضيع وتعملي افلام, انا معنديش دماغ للحاجات دي, انا عندي مشروع تخرج ومش فاضي للعب العيال بتاعك دا,بطلي بقى حب النكد الغريب بتاعك دا.
قالت ندى وهي مصعوقة.
ندى: انا؟؟, انت ازاي؟؟,....دانت قلبت الدنيا عليا خالص, لا ومطلعني غلطانة وعاملة مشكلة من مفيش, دا ايه دا كله؟.
شادي: بصي ياندى, انا مش طايق نفسي وورايا مليون حاجة, وعايز اتنيل انجح عشان اتنيل اتجوزك بقى, فبطلي تعمليلنا مشاكل من مفيش, مش تخلصي امتحانات وتفضيلي , ماشي.
ندى: انا مش مصدقاك, انت ازاي بارد بالشكل دا وبتتعامل مع الموضوع عادي ,يعني انا لو كنت كلمت حد عليك....
قاطعها بغضب.
شادي: دا مش موضوع للاحتمالات اصلا, بطلي تحطي راسك براسي, ياندى قلتلك انا بحبك والي حصل مكملش عشان انا بحبك, المفروض دي حاجة تفرحك اصلا مش تزعلك دي تخليكي واثقة فيا اصلا.
ندى: انا بقى مبقتش واثقة فيك يا شادي ايه رأيك بقى, انا بقيت خايفة منك, انا مبقتش عارفاك.
شادي: ندى, والله العظيم بحبك انتي ومحبتش حد غيرك ومبحبش حد عليكي, وسلمى دي انا عمري ماحبتها, خلي عندك ثقة في نفسك بقى.
ندى: كمان طلعتني معنديش ثقة في نفسي.
شادي: لااااااا بقى دانتي بقى مش عايزة تبطلي نكد,بقلك ايه يا ندى, انا ماشي ولما تعقلي ابقي كلميني, دي حاجة بقت تقرف.
وقام يجمع اشيائه ليغادر, وقبل ان ينصرف التفت اليها.
شادي: وشغل اللف بالعربية دا انا مبحبوش, بطلي تقلدي هايدي, عشان انا مش عايز العربية تتحفظ انتي فاهمة.
وانصرف تاركا اياها في قمة الغضب.


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالثلاثاء مايو 11, 2010 12:07 pm

الحلقة الخامسة والخمسين

قالت ندى وهي في سيارة هايدي.
ندى: انا مقدرش اسيبه ياهايدي والمصيبة ان هو عارف كده ومتأكد.
هايدي: ماهو حمادة كان عامل كده, طول ماهو متاكد اني بحبه بيتقل عليا, بس لما بطنشه بلاقيه بيدور عليا.
ندى: وهو انتي بتبطلي تنطيله كل شوية ,بره الشغل او عند البيت, على طول العربية عارفة سكتها, عشان تروحي اي مكان لازم تعدي من تحت بيته الاول.
هايدي: والله ابدا, انا بس ببقى بعدي صدفة, طب والله ببقى سرحانة وبلاقي نفسي تحت بيته كده معرفش ازاي, مانا يا بنتي مبقتش اشوفه خالص من يوم ماساب الشغل معايا.
ندى: بطلي بقى اسلوب الدلق بتاعك دا, بعدين حمادة دا عينه زايغة, هو ساب الشغل ليه؟.
هايدي: مسك يا ستي فرع توكيل عربيات الي حماه بيشتغل فيه.
ندىك والله حمادة دا بيلعب بيكي اخر لعب وانتي ولا انتي هنا.
في هذا الوقت رن هاتف ندى,فرفعت سماعة الهاتف ترد على شادي.
ندى: الو...الحمد لله.
شادي: انتي فين؟.
ندى: انا مع هايدي.
شادي: يعني انتي مبتسمعيش الكلام.
خفتت ندى من صوتها وهي تنظر الى هايدي التي امسكت بالهاتف بدورها تتحدث.
ندى: الله انتي مش قلتلي منزلش بالعربية عشان متتحفظش.
هتف شادي.
شادي: تقومي تنزلي في اكتر عربية محفوظة , انا مش حذرتك ميت مرة من هايدي دي, ولا انتي خلاص مبقتيش تسمعي الكلام.
قالت ندى بشيء من البرود.
ندى: شادي , ركز في مشروعك يا حبيبي, انا كنت في الشارع وهي شافتني قالتلي اوصلك, مينفعش اكسفها.
شادي: يعني انا مش عارف حجتك ايه اصلا انك لسه مصاحباها, ماهي كانت صاحبة اختك وبطلت تصاحبها تقوم تلزقلك انتي, وانا عارفها لزقة مبتسبش لما بتصاحب حد بتركب فوق دماغه, بقلك ايه ياندى خفي من البت دي بقى, دي سمعتها زي الزفت.
ضغطت ندى على حلاوف كلماتها .
ندى: طيب ياشادي مينفعش الكلام دا دلوقتي.
شادي: انا نفسي مرة تسمعي كلامي من غير ما تقاوحني, هيحصلك ايه يعني لو قلتي حاضر.
قالت باستياء.
ندى: حاضر, حلو كده؟.
شادي: حلو ياندى, المهم بجد تبقي بجد حاسة اني بقلك الحاجات عشان مصلحتك مش عشان اتحكم فيكي وخلاص, ودا من حبي ليكي مش حاجة تانية.
ندى: ماشي.
شادي: يلا يا حبيبتي , خدي بالك من نفسك, وروحو على طول متلفوش بالعربية.
ندى: حاضر.
شادي: سلام يا حبيبتي.
ندى: سلام.
ونظرت الى هايدي التي تقول في الهاتف.
هايدي: حاضر والله ,...انا بلف وراجعة اهه,....لا هوصل ندى بس وهرجع على طول...يابني دي الساعة مجتش 11..طيب..مشي ....خد بالك من نفسك...باي.
ندى: مين دا بقاااا؟؟.
ابتسمت هايدي في حرج.
ندى: مين بجد قولي.
هايدي: .....لؤي.
ندى: لؤي مين؟, ابن طنط سمية؟...دا اصغر منك يا بنتي على الاقل بسنتين,...دا قدي يا ديدي.
ابتسمت وهي تقول.
هايدي: .....عادي بقى.
ندى: عادي ازاي بقى, ودا بقيتو كده ازاي.
هايدي: ...هو لسه مفيش حاجة اصلا, بس كنت شفته في الكلية مرة كنت رايحة لاصحابي هناك, ماهو معايا انتي عارفة, وخد نمرتي وبتاع وقعد يكلمني عادي, اصحاب وبتاع, بس عارفة تحسيه كده غير كل الناس الي عرفتهم, يعني هو صغير بس تحسيه راجل اوي, اول مرة احس ان فيه واحد بيخاف عليا, يعني ارجعي البيت بدري, لبسك كذا ,اصحابك كذا , كده يعني ان فيه واحد مهتم بكل حاجة بعملها ...بحس انه راجل اوي على سنه الصغير يعني.....عمر ماحد من الي عرفتهم كان معايا كده, كله بيبقى فري....انتي عارفة مرة قلتله ان انا شربت شيشة وبتاع..قعد يزعق ..قلتله انا مشربتش وانا معاك, مع ان عادي في رجالة عادي ممكن تكون موافقة يعني ان البنت تشرب, قالي اقفلي اقفلي انتي نرفزتيني, واتعصب وقالي اصل الي يوافق على حاجة زي كده يبقى راجل أأ ولا بلاش عشان مققولش لفظ وحش...هههههه...وزي مانتي شايفة اهه بيقولي روحي بدري.
ندى: طب وبعدين.
هايدي: معرفش...انا مرتاحة معاه اوي, الدنيا معاه مختلفة, وهو كمان مش خنيق دا ولد حلو وابن ناس ايه يعني اصغر مني.....بس اوعي ياندى تقولي لنسمة لحسن تزعل.
ندى: نسمة يابنتي مش في دماغها, سبيها في الي هي فيه, جايلها عريسين في وقت واحد.
هايدي: يا جماعة هي لسه صغيرة.
ندى: ماهي مش عايزة بتقول انا لسه صغيرة.
هايدي: عشان تبقو انتو التلاتة مخطوبين.
ندى: يا شيخة اسكتي, خطوبة وقرف, الي عايزين يتخطبو يتنيلو, اصل الخطوبة جميلة اوي.
هايدي: والله انتي مش مقدرة النعمة الي في ايدك, يعني انا لو كنت اخدت الي بحبه , والله هبقى كل حاجة في حياته, هبقى من ايده دي لايده دي وعمري ماهزعله ولا هرفضله طلب ابدا.
ندى: والله الحاجات دي فرق في الشخصية بقى.
***************
جلس اسلام يفرك كفيه في عصبية امام والدة هالة, وهو يشعر بالحرج بينما هي تتفحصه.
الام: وهتبدأ توضيب في الشقة امتى ان شاء الله؟.
اسلام: وقت ماتفضى هالة على طول اول ما تخلص مشروع, احنا ان شاء الله عايزين نتجوز في اسرع وقت مش ليه هنطول.
قالت الام بعتاب.
الام: بس المهم المرة دي تكون عاقل عشان متطولوش.
دخلت في هذه اللحظة هالة لتسمع هذا الكلام لتلمح الضيق على وجه اسلام, فجلست على الاريكة وهي تقول.
هالة: يا ماما بطلي تضايقيه بقى.
قال اسلام بأدب.
اسلام: لا يا هالة مامتك مقالتش حاجة والله.
بينما قالت الام بغيظ.
الام: اصل انا محروق دمي منه, بقى تعمل كده فيكو يا ابني كل دا.
هالة: ماماااا....ما خلاص بقى يا ماما.
الام: البنت دي تاخد بالك منها , انا تعبت بقى ,بناتي كل شوية قلبهم مكسور.
قال اسلام بصدق.
اسلام: والله ياطنط في عنيا ان شاء الله, انا بحبها بجد وان شاء الله عمري ماهكسر قلبها.
الام: لما نشوف.
هالة: ماخلاص بقى يا ماما.
الام: ماشي ياهالة انا هسكت, مانتو كبار وعارفين مصلحتكو؟
وقامت تدخل في عصبية, فالتفتت هالة لاسلام.
هالة: متاخدش بالك هي ماما بتحبك, بس هي بتاخد المواضيع على اعصابها دايما, وندى اليومين دول تاعبانا معاها بجد.
اسلام: انا مش عارف اعمل ايه عشان اثبتلكو اني بحبك بجد وعمري ماهسيبك.
هالة: يا حبيبي انا مصدقاك , دانا لو فكرت تسيبني اصلا تاني انا ممكن اعمل فيك جناية.
اسلام: مش محتاجة انتي الي تعمليها مامتك هتموتني من نفسها.
هالة: سيبك منا بقى ايه حكاية ابراهيم دا؟.
اسلام: والله ما اعرف انا لقيت الواد بيقولي نسمة ومش نسمة وانا عايز اخطب واحكيلي عنها وبتاع, كان شافها في الفرح معايا, وشافها صدفة مرة بعد كدة.
هالة: اصلا نسمة جايلها عريسين اليومين دول ومش موافقة, بلاش اقلها اصلا على ابراهيم عشان انا عارفة انها مش هتوافق.
اسلام: انا بقول اخليهم يشوفو بعض الاول يمكن يحصل قبول.
هالة: لاااا نسمة مالهاش في النظام دا خالص, اوعى تحاول تعمل فيها كده لحسن تقلب عليك, دي هي بتحبك.
اسلام:وايه المشكلة , الولد بيكلم جد.
هالة: هو كويس يعني؟, اصلي حساه كده خنيق.
اسلام: لا خالص دا هو الي شكله كده , دا واد لذيذ جدا ومحترم.
هالة: يلا ربنا يهديها بس وتركز, هي مشكلتها انها لسه صغيرة.
اسلام: المهم ياحبي احنا ربنا يهدينا.
هالة: الي مبيغضبش ربنا يا اسلام ربنا بيكون راضي عنه, وبيهديه اكيد.
اسلام: ربنا يكملك بعقلك يا حبيبة قلبي انا مش عارف ازاي قدرت ابعد عنك, ربنا يخليكي ليا.
******************
قالت ندى في الهاتف.
ندى: طب والله العظيم واحشاني جدا.
كارمن: بتحلفي يا كدابة , دا مفيش مكالمة, مكالمة واحدة يا واطية من يوم خطوبتك لا كلمتيني ولا شفتك.
ندى: انا اسفة والله يا حبي , مشغولة اوي.
كارمن: ماشي يا ستي هعديهالك, على العموم انا جاية الاسبوع الجاي, هتنزلي تقابليني ولا هتعمليلي فيها مشغولة برضة.
ندى: ابدا يا روحي دانا افضيلك نفسي من دلوقتي.
كارمن: ماشي يا كلمنجية هنشوف, انا على العموم مش جيالك انا جاية للمصري.
ندى: المصري؟.
كارمن: اه يا بنتي اصله واحشني اوي نبقى نظبط وننزل كلنا, وايه والاء وكلنا.
ندى: هه...اه طبعا ان شاء الله.
وبعد انتهاء المحادثة.
ندى: مصري ايه بقى انا ناقصة مشاكل تاني, يادي الهباب.
****************
قال هاني لاخيه بغيظ وهو يجلس بين شادي وسامح.
هاني: تصدق بالله انت كرهتني في الخطوبة والي بيتخطبو من كتر مانت على طول قاعد محروق دمك كده.
شادي: اصلك مش فاهم حاجة, احنا صحيح عدينا حكاية سلمى بس ندى بتتعامل معايا ببرود , مش عارف ليه.
نفث سامح دخان الشيشة وهو يقول.
سامح: انا عارف , ايه يعني كلمت عليها واحدة, دانت حتى مكلمتهاش, هو انت لحقت.
شادي: بس انا متضايق عشان الي عملته ندى في سلمى, البنت مبتبصش في وشي بصتين على بعض.
هاني: طب احمد ربنا ان المشروع خلص وانك مش هتشوفها تاني.
مد سامح انبوب الشيشة الى هاني وهو يقول.
سامح: انت الي مكبرها يا شادي.
هاني: لا يا عم شكرا, انا امي بتشمني اول ما بوصل.
اعاده سامح الى فمه وهو يقول.
سامح: اتقل عليها وهي هترجع زي المية في ايدك زي زمان, بطل تدلعها.
شادي: اصل ندى دي انا لو مكنتش واثق من انها بتموت فيا كنت اتجننت , دي كأنها بتعمل كل حاجة عشان تضايقني, يعني لزمته ايه لزقتها لهايدي دي, انا كنت ماصدقت خلصت من اية صاحبة المصري دي شوية وبعدت عنها حبتين, وبقالها صاحبة محترمة اسمها نشوى, مشيها مع هايدي هيشبهها.
هاني: بس هما طول عمرهم اصحاب هايدي, من صغرهم يا شادي.
شادي: مش حكاية هايدي وبس,يعني انا بحس اني بفكر لقدام وهي مخها صغير اوي, يعني انا دلوقتي كل الي شاغلني اني ملبسش جيش عشان نقدر نتجوز في خلال سنة لاني لو لبست سنة الله اعلم ممكن نتجوز امتى.
هاني: انا كل ما افتكر انك مرضتش يجيبولنا العربية عشان تاخد الفلوس تخطب ندى, ببقى عايز اخنقك بصراحة.
شادي: اديك قلت بنفسك, اديني ضحيت بحاجة كنت عايزها اوي عشانها, وهي ولا حاسة بالي بعمله علشانها, انا تعبان وطالع عيني وهي شغل الهيافة شاغل دماغها.
هاني: بس العرض قائم لسه, ماما بتقولي لو سابها هجيبله عربية.
شادي: اتفضل يا سيدي, ولا ماما كمان, انا مش ملاحق على المشاكل عشان خاطرها وهي كمان مطلعة عيني ومبتسمعش الكلام.
قال شادي ببساطة.
سامح: يعني انت ايه الي تاعبك يعني في حكاية ندى, يابني قولها يا انا يا هايدي وريح دماغك.
شادي: ندى مش بتاعة الكلام دا, هتعملي ميت موال , وتقولي دي صاحبتنا كلنا مش انا بس, وبعدين هي هايدي مالها , مش عشان عرفت كام ولد وضحكو عليها يبقى خلاص.
نفث سامح دخان الشيشة ببطء وهو يقول بتلذذ.
سامح: مفيش احسن من البنت الي بتسمع الكلام, الواحد كده لما يفكر يتجوز لازم يتجوز واحدة بتسمع كلامه, مش بتناقشه في كل حاجة وتعد تعند عليه.
شادي: دا على اساس ان ريكا بتسمع كلامك اوي.
اشاح سامح بيده.
سامح: ومين جاب سيرة ريكا, وهو انا لو هتجوز هتجوز واحدة مشيت معاها بالسنين, يابني الي تمشي معاها دي متتجوزهاش.
قال بدهشة.
شادي: يا سلام طب مانا هتجوز ندى اهه.
سامح: انت الي غاوي غم , يا بني الجواز حاجة والحب حاجة , انت لما تحب تتجوز تنقى واحدة انت اول واحد واخر واحد في حياتها, واحدة ملحقتش تبص على الدنيا , انت شايف البنات بقت عاملة ازاي دلوقتي متعرفش الكويس منها من الوحش, كله بقى نيلة والحمد لله, تدور انت على واحدة صغيرة تشكلها على ايدك, لا عرفت قبلك ولا تفهم حاجة في الدنيا , تسمع الكلام, تضمن ان لو حطيتها في البيت مش هتعملك مصيبة.
هاني: بس دي تبقى مملة اوي ياموحا.
سامح: ماهي الميزة انك تعرف تثبتها بقى, متشكش فيك , وانت تعيش حياتك, لكن المصحصحة دي تفضل خانقة اهلك ورحت فين وجيت منين لغاية ماتطهقك.
ضرب هاني على كف سامح وهو يغمز ويقول.
هاني: تصدق طلعت معلم.
قال شادي بدهشة عظيمة.
شادي: يعني انت واطي ومش عايز تخطب ريكا بعد السنين دي كلها؟؟, هو انت مش بتحبها ولا ايه؟.
سامح: يعني انا بحب ابقى معاها , بس موصلتش اني اتجوزها يعني,وانا عمري ماجبتلها سيرة جواز, واحدة رايحة جاية معايا في العربية, لو قلتلها اعملي ايه هتعمله, انا بصراحة مبثقش فيها.
صاح به شادي,
شادي: احترم نفسك يا سامح, انت ازاي تتكلم عنها كده, ريهام بنت محترمة وبتحبك , وانت عارف ومتأكد من حاجة زي كده, ازاي تقول عنها الكلام الزبالة دا.
سامح: عشان هي دي الحقيقة, بصراحة دي لو كانت اختي كنت قطمت رقبتها.
شادي: وافرض يا اخي انها واثقة فيك, دا مش عشان هي بتحبك؟, لا عمرها خانتك ولا عرفت حد عليك, ولا عمرها عملت معاك حاجة من الحاجات الواطية الي بتعملها مع البنات, وبعدين دي صاحبتنا , لو انت شايف انك عشان متخانق معاها شوية ممكن تغلط فيها قدامي فانا مش هسمحلك , كله الا ريكا ولومي .
سامح: انا مقلتش حاجة عن لومي, لومي مع انها بتموت فيك , لما قلتلها بحبك مرضتش تكلمك, البنت دي برقبة اي واحدة الواحد عرفها, وريكا ياسيدي ست الناس كلهم, بس وافقت تمشي معايا, انا ياسيدي محبش اتجوز واحدة وافقت تمشي معايا .
شادي: تصدق انت واد واطي وزبالة, وانا قرفت منك......وادي العصير.
وقام غاضبا وهو يضع العصير من يده في عنف, فصاح هاني.
هاني: ايه دا يابني رايح فين.........شادي.
ونظر اليه وهو يغادر في دهشة, فقال سامح.
سامح: سيبه , هو الي دماغه مودياه في داهية, عايز يتجوز صاحبة هايدي, هو نسي هايدي دي تطلع ايه, وماشاء الله كانت اختها هالة , الي الدنيا كلها عارفة حكايتها مع عمرو مجدي, هتكون هي عاملة ازاي يعني.



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالثلاثاء مايو 11, 2010 12:13 pm



الحلقة السادسة والخمسين

شادي: مالك ياندى ؟,فيه حاجة؟.
قالت ندى التي توترت حين سألها ,وهي تقول.
ندى: بصراحة كده فيه.
اعتدل شادي وانتبه لها, وقال.
شادي: ممم ايه؟.
ندى: شادي... كارمن جاية الاسبوع الجاي وهتخرج معانا.
شادي: طب كويس يا حبيبتي اكيد هي واحشاكي من زمان عايزة تشوفيها.
ندى:.....بس هي عايزة تخرج مع المصري.
تجهم وجه شادي وهو يقول بعصبية.
شادي: اللهم طولك ياروح....يعني انتي بتسأليني في حاجة انتي عارفة رأيي فيها كويس.
قالت في سرعة.
ندى: لاا لالا... انا بقلك تعالى معايا.
اندهش شادي.
شادي: اجي معاكي فين.
امسكت يده في رجاء وهي تقول.
ندى: تعالى معايا الخروجة دي,.. انا عايزة نعدي المشاكل بقى ياشادي, ونثبت للناس ولنفسنا ان احنا كابل واثق في نفسه, شغل اصحابك واصحابي دا ننهيه بقى, نبقى ندى وشادي, مش ندى بس وشادي بس, انا بحبك وعايزة اكون معاك في كل مكان, احس انك واثق فيا ومآمنلي, وانت كمان احس انك عمرك ماهتشوف واحدة في الدنيا غيري,....شادي بالله عليك, انا بحبك اكتر من اي اصحاب في الدنيا وانت عارف, ولو قلتلي متروحيش الخروجة دي مش هروح, متبوظش علينا فرحة انك طلعت الاول, عشان خاطري, لو بتحبني بجد.
صمت شادي رغما عنه, ولاول مرة شعر بصدق حديثها يمنعه من ان يغضبها او ان يعارضها, وشعر بأنه محتاج لتأكيد مشاعره لها اما اصدقائهم اكثر منها لعلهما يتخطيان تلك المحنة, فصمت يفكر فيما قالت.
شادي:.......
ندى: طب بس, تعالى, ولو معجبكش الجو نمشي على طول, ابقى كده انا سلمت على اصحابي ومحدش زعل, وانت حتى لو قلتلي مشفهمش تاني مش هشفهم ايه رأيك بقى.
نظر اليها مندهشا من لينها الشديد معه , وقال.
شادي: انتي مالك كويسة اوي كده النهاردة, مين الي قالك تقوليلي الكلام دا؟.
قالت بصدق.
ندى: عشان انا تعبت من المشاكل يا شادي, تعبت منها بجد, محتاجة اكون معاك مرة من غير مانعلي صوتنا على بعض, ولو دا هيكون على حساب اني معرفش اصحابي تاني انا معنديش اي مشكلة, مادام هكسبك انا مستعدة اخسر الناس كلها, انت بالدنيا عندي وانت عارف كده بس معرفش ليه شاكك فيا, انا عايزاك تكون انت اخويا وابويا وصاحبي وكل الدنيا عندي.
رق صوت شادي وملامحه.
شادي: ياه ياندى , هو انا بحبك للدرجة دي.
ندى: هو انت الي هتسألني بتحبني ولا لأ؟,ههههههه.
شادي: اصل انا كمان اتأكدت دلوقتي انك عندي بالدنيا اصحاب ايه وزفت ايه, انا خلاص مبقتش اطيق قعدة اصحابي اصلا, حتى سامح متخانق معاه, بقلك ايه انا هاجي معاكي.
نظرت اليه في شعادة وقالت غير مصدقة.
ندى: بجد يا شادي؟؟.
شادي: بجد.
****************
قالت نسمة وهي تصف بعض الكؤوس في دولاب بشقة هالة.
نسمة: بطلي قلق يا ندى , هو اول ما يعرف حاجة هيتصل بيكي.
قالت ندى بتوتر وهي جالسة على الارض لا تفعل شيئا سوى ان تحدق بالهاتف.
ندى: طيب هو قافل موبايله ليه, وهو عارف اني هفضل قلقانة كده.
قالت هالة وهي تعطي لنسمة الاطباق.
هالة: عشان يا بنتي تبطلي تروشيه لغاية ما يعرف هيلبس جيش ولا لأ.
نسمة: انا مش مصدقة اصلا انكو اتعدلتو مع بعض, بقى هما دول ندى وشادي الي على طول شادين شعر بعض؟.
هالة: ماهي لما سمعت الكلام وبطلت تتخن دماغها, وتعند على الفاضي, واتأكدت ان هو الي باقيلها مش اصحابها والخروجات والكلام الفاضي دا, هو اتغير معاها, انا مش قلتلك الولد تحسسيه بس ان هو رقم واحد عندك هيديكي عنيه, بقى هو دا برضه شادي الي خرج معاكي انتي واصحابك وكان يوم جميل جدا, وفي الاخر راجعين مبسوطين مش مكشرين زي كل مرة.
شردت ندى بأفكارها وهي تقول, وكـأنها تكمل حديثا لم يدر اساسا.
ندى: انتو عارفين ايه الي هيحصل لو قعد سنة جيش؟, هيسيبني هنا لمامته بس تعذب فيا, دي تبقى كارثة.
نسمة: على كده مش هيحضر فرح هالة.
ندى: يارب يارب يارب ياخد اعفا.
نسمة: مش ميسون كلمتني من كام يوم تعيط.
هالة: خير جرالها ايه؟.
نسمة: مصطفى يا ستي, مانا كنت عارفة ان دا هيحصل, كان بيكلم واحدة جارته عليها, وهي كانت زي الهبلة مصدقة انه اتعدل, عارفة بقى لما تبقى بنت عبيطة وولد زي مصطفى دا يوقعها فيه , وبعدين يلعب بيها, البنت منهارة جدا وحالتها صعبة, انا زعلت عشانها اوي, بس قلتلها عشان تتعلمي بقى.
هالة: اهو دا الي يزعل بقى, انها تكون بنت كويسة وحد يعملها فيها , خلاص مبتبقاش عارفة هي كده كويسة ولا مش كويسة, يعني احنا لما حبينا واحنا صغيرين كنا صيع اصلا, ولا ايه يا نودي,...ندى مش معانا اساسا.
قفزت ندى مع رنين الهاتف.
ندى: الو...ايه؟.
ثم اظلم وجهها وهي تقول.
ندى: خلاص متزعلش نفسك, خير ان شاء الله, ....ياشادي ربنا مبيعملش حاجة وحشة....ان شاء الله هتعدي ماكل حاجة بتعدي يا شادي ايه يعني سنة...منا عارفة سنة الجيش طويلة بس يا حبيبي هنعمل ايه يعني....لا ...انا مش زعلانة,,,كلم طنط بس طمنها....كلمتها؟...طيب ... خلاص بقى ولا تزعل نفسك....ماشي...اول ماتروح كلمني...لا احنا عند هالة...طيب ياحبيبي خد بالك من نفسك.
واغلقت الخط وهي تمسح دموعها الخفية, فقالت هالة بإشفاق.
هالة: معلش ياندى.
ندى: عارفة لما تبقى مخططة لحاجات كتير وتحسي ان سنة من عمرك هتتاخد كده من غير اي لزمة, انا خايفة من السنة دي اوي.
نسمة: لا يا بنتي ولا تخافي, بيقولو كل تأخيرة وفيها خيرة.
ندى: داحنا حتى لسه مجبناش الشقة, يعني لما يروح سنة هنعمل ايه ولا هنجهز نفسنا ازاي.
نسمة: بصي يا ندى انتي مخطوباله وهو لسه في الكلية يعني كنتي عارفة ان قدامه كتير, اعتبري يا بنتي ان دي سنة دراسة , وان السنة الجاية هيستلم شغله في الكلية, انتي كده كده قدامك سنتين وتتخرجي , زعلانة ليه؟.
هالة: نسمة عندها حق, ان شاء الله خير زي ما قلتي لشادي.
ندى: ربنا يستر بقى, بقى بعد ما بقينا كويسين مع بعض ياربي نبعد بالشكل دا.
نسمة: انتي هتمثلي مانتي قعدتي سنتين في المنيا مكنتيش بتشتكي يعني.
ندى: ماهو دا الي انا خايفة منه, المشاكل بتكتر كل ما بنبعد عن بعض.
*******************
جلس شادي بجانب ندى في بيته في الليلة السابقة لسفره الجيش.
شادي: ندى متأفوريش في فرح اختك, واوعي ترقصي انا هعرف.
دنت منه وهي تبتسم.
ندى: خلاص يا شادي حاضر والله ما هرقص يا سيدي.
شادي: اصلي عارفك لما بتجنني.
وضعت يدها على يده.
ندى: والله ماهعمل حاجة , انا حتى مش هيبقالي نفس وانت بعيد عني يا حبيبي.
شادي: هي هايدي جاية؟.
ندى: ماما شافتها في الشارع عزمتها.
شادي: ممم...طب خفي منها ياندى, انا مش عايز يتعرف انك انتيمتها او صاحبتها.
ندى: حاضر.
شادي: وماما , تسمعي كلامها وتيجي تزوريها على طول, ايه يعني انا مش موجود.
ندى: حاضر.
شادي: وخروج يا ندى عيد ميلادات افراح اي حاجة تعرفيني , انا مش هبقى هناك ومقطوع عنك يعني.
ندى: حاضر يا حبيبي , اي اوامر تانية, كفاية بقى , تعالى نخرج يا دودو.
وضع شادي ذراعه حول كتفيها وهو يقول.
شادي: لا ياحبيبتي انا عايز اعد معاكي على اد ما اقدر, عشان اشبع منك, انا مش مصدق الي بيحصلنا دا, كل شوية حد فينا يبعد.
ندى: احنا محسودين يا حبيبي.
شادي: تفتكري؟.
ندى: يعني احنا كده كل الي بنخططله هيقف.
شادي: ولا هيقف ولا حاجة يا روحي, انتي عارفة بابا كده كده بيدورلي على شقة, هيدفعلي المقدم وانا اول ما اشتغل هدفع الاقساط , وان شاء الله كل حاجة ماشية زي ماهي.
حاولت الابتعاد عنه, وهي تقول في انزعاج.
ندى: يعني باباك هو الي هيختار على مزاجه؟.
اعادها شادي بيده.
شادي: على مزاجه ازاي بس ياندى ماحنا هنشوفو احنا الي هنقرر, هو انا مهاجر مانا هرجع كل فترة متقفليهاش في وشنا الله يخليكي من قبل ما تبدأ.
ندى: حاضر.
نظر اليها بلطف ثم قال.
شادي: انتي بقيتي طيبة كده من نفسك ولا عشان انا مسافر.
نظرت اليه بحب.
ندى: انا بحبك اوي يا شادي.
ضحك , ثم قربها اليه وقبل رأسها وقال.
شادي: وانا كمان يا حبيبة قلبي , ربنا يصبرنا الايام الي هنبعد فيها عن بعض دي.








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
sandy
عضو ذهبي
عضو ذهبي
sandy


انثى
العذراء التِنِّين
عدد المساهمات : 1384
العمر : 36
المزاج : يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 59307

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالثلاثاء مايو 11, 2010 2:40 pm

الله ايه يابنتى كل المشاعر والاحاسيس دى


بجد حلوة اوى كملى يا قمر متابعيييييييييييييييييييييييييين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأربعاء مايو 12, 2010 12:43 pm

sandy كتب:
الله ايه يابنتى كل المشاعر والاحاسيس دى


بجد حلوة اوى كملى يا قمر متابعيييييييييييييييييييييييييين


نورتى يا قمر
وهنزل الباقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأربعاء مايو 12, 2010 12:50 pm



الحلقة السابعة والخمسين

جلست ندى مرتبكة في منزل شادي وهي تحاول الا تنظر مباشرة لوجه والدته, التي جلست تحادثها وهي لاتفارقها بعينيها.
الام: وهو بيكلمك يا حبيبتي؟.
ندى: اه يا طنط.
ضمت الام فمها في استياء وهي تقول بلهجة شبة ساخرة.
الام: طيب لما يكلمك يا حبيبتي ابقي سلميلي عليه, لحسن هو مابيكلمنيش الا كل سنة مرة.
قالت ندى بسرعة.
ندى: لا ياطنط اصل هو ساعات الشبكة بتبقى واقعة عنده.
الام: طيب يا ندى, برضة ابقي قوليله , افتكر مامتك شوية.
ندى: حاضر يا طنط.
الام: وانتو خلاص خلصتو شقة هالة؟.
ندى: ايوة يا طنط عقبال شقتنا.
الام: والله يا ندى عبد الحي كل يومين ينزل يتفرج على شقق هنا وهناك مش لاقي حاجة.
ندى: طب ما احنا كنا سائلين لما كان شادي هنا على الشقق الي في المدن الجديدة وكانت عجبانة كذا واحدة.
قالت الام بانزعاج.
الام: لا يا ندى اوعو, الحتت دي بتبقى بعيدة وعايزة عربية , وانتو هتجيبو ايه ولا ايه, وبعدين خليكو قريبين مني هنا, دانا لو اطول اجيبكو الشقة الي تحتي هجيبكو.
احمر وجه ندى من الغيظ وهي تقول بلهجة فيها شيء نذيؤ من الانفعال.
ندى: لا يا طنط قريب ايه؟, لو لقينا هنا هتبقى الشقة اغلى, دا غير ان مساحتها اكيد هتبقى اصغر , احنا عايزين مساحة كبيرة بسعر معقول, حتى لو كانت بعيد.
اشاحت الام برأسها نفيا وهي تقول في تأكيد.
الام: يا حبيبتي ادفعي في شقة في وسط البلد احسن من الحتت البعيدة دي, لا يا بنتي بعيد ايه وكلام فارغ ايه, خليكو كده قريبين وقت ما احتاجكو الاقيكو, تجولي ولا اجيلكو, وبعدين ابوه بيدور هنا خلاص, ولقى كام شقة في مناطق قريبة.
شعرت ندى بأن الدخان يكاد يتصاعد من اذنيها وهي صامتة لا تدري بم عساها تجيب, بينما عادت الام تتحدث.
الام: وبعدين الحتت دي بتبقى مهجورة كده وبتستلموها بعدها بسنين, انا بشوفلكو شقة جاهزة ولو على فرق الفلوس انا هدفعه.
جاهدت ندى ليبدو صوتها هادئا.
الام: انا مش عايزة شقة جاهزة, وبعدين الحتت دي لا مهجورة ولا حاجة دي بيبقى فيها مول ومدارس ونصها اوردي متسكن.
نظرت اليها الام بحدة فابتلعت ندى لسانها وشعرت بأنها اخطأت.
الام: احنا بنفكر لكو في مصلحتكو, متتعبوش انتو نفسكو بس.
شعرت ندى بأن الكلام كان اسكاتا لها , فشعرت بالدم يفور في جسدها كله, ولم تتكلم, وشعرت بالغضب من المرأة التي تجلس امامها وشعرت انها عاجزة حتى عن اختيار المكان الذي ستعيش فيه.
*********************
ندى: ايوة يا حبيبي.
شادي: مالك ياندى صوتك مخنوق.
ندى: مفيش يا حبيبي.
شادي: هتخبي عليا انا برضة, قولي يا روحي.
ندى: مفيش يا شادي منا قلتلك.
شادي: ...رحتي لماما النهاردة؟.
ندى: ممم.
شادي: طيب كويس.
ندى: بتسلم عليك, وزعلانة انك مبتكلمهاش كتير.
شادي: وانتي تفهميها ليه ان انا بكلمك كتير.
ندى: والله انا ملحقتش اقول حاجة اصلا, انا لقيتها بتقولي ابقى خليه يفتكر مامته شوية.
شادي: يا الله ياندى, انتي اتخانقتي معاها.
هتفت ندى بما ينفعل في صدرها.
ندى: هو انا عملت حاجة, انا رحت اتحرق دمي ورجعت, وبعدين خلتني اولع بقى لما قالتلي ان باباك بيدورلنا في حتت قريبة, انا مش عايزة اسكن في حتة قريبة, انا عايزة اسكن بعيد , في اخر الدنيا , عايزة اسكن في الوادي الجديد في شلاتين انا حرة, ليه بقى كده, احنا مش كنا مختارين كذا شقة في المدينة الي قاعدة فيها نوال بنت خالتك, مساحات وهمية والمكان ربع ساعة بالعربية وقسط مرتاح, ناخدها بقى بعد خمس سنين بعد عشرة احنا حرين, انا مش عايزة شقة صغيرة في البلد انا حرة, انا مش عايزة هنا يا شادي.
قال شادي محاولا تهدئتهاوقد شعر بالاشفاق عليها اذ انه يعلم والدته.
شادي: يا حبيبتي هو بابا بس لسه بيدور.
ندى: يا شادي مامتك قالتلي من الاخر انا عايزاكو جمبي , وانت عارف لو مامتك حطت حاجة في دماغها بتعملها ومبتعملش حساب لحد.
شادي: معلش يا حبيبتي استحمليها بس لغاية ما ارجع وانا هقنعهالك.
استكانت ندى لصوته المتعاطف, وهدأت قليلا.
ندى: يا حبيبي انا مقلتش حاجة, انا بس اتخنقت.
شادي: ولا تزعلي نفسك يا حبيبتي انا هكلمها, بس المهم متحاوليش انتي تتكلمي معاها في حاجة, وخليكي زي مانتي بتكلميها وبتروحيلها.
ندى:.........
شادي: بقلك ايه ياروحي انا تعبان من الصبح وهقفل بقى عشان انام, خدي بالك من نفسك يا نوديواوعي تزعلي من ماما.
ندى:......حاضر يا حبيبي.
شادي: يلا سلام يا حبيبتي تصبحي على خير.
ندى: وانت من اهله, باي.
واغلقت الهاتف وهي تتمتم.
ندى: انا اصلا لا ببقى عايزة اروح ولا اشوفها ولا اكلمها, والله كله عشان خاطرك يا شادي, ربنا ياخدها ويريحنا.
*******************
"نسمة"
استوقف الصوت نسمة وهي تسير في ممر امام قاعة حفل زفاف هالة, فتوقفت عن السير قليلا والتفتت وهي تنظر الي مصدر الصوت فوجدته ابراهيم, وجاهدت لتتذكر اين رأته من قبل ولم تفلح.
نسمة:.........
ابراهيم: ازيك؟.
نسمة:.....الحمد لله,....؟.
ابراهيم: انتي عرفاني؟.
قالت في اندهاش وحاولت ان تبدو مؤدبة والا تبدو هجومية كعادتها.
نسمة: لا.
ابراهيم: انا ابراهيم صاحب اسلام.
نسمة: اه اهلا,.....؟.
ابراهيم: انتي ...ازيك؟.
تلفتت نسمة حولها وهي مندهشة منه.
نسمة: الحمد لله.
اقترب منها خطوة فتراجعت هي نفس الخطوة مع ان المسافة بينهما بعيدة.
ابراهيم: انتي مستغرباني كده ليه؟.
نظرت اليه وبدأـ العدائية تتسرب الى صوتها.
نسمة: انت عايز حاجة يعني؟.
ابتسم.
ابراهيم: مينفعش اتكلم معاكي؟.
نسمة: انا معرفكش عشان اتكلم معاك.
لمعت عينا ابراهيم وهو يقول.
ابراهيم: طب ممكن اتعرف عليكي؟.
نظرت اليه نسمة من اعلى الي اسفل وقالت.
نسمة: انت هتهذر ياظريف؟.
وتركته وانصرفت في عنف, وفي هذه اللحظة وصل رامي صديقه ليقول.
رامي: انت سايبنا جوة وواقف تعمل ايه هنا يامعلم ؟.
قال ابراهيم وعلى وجهه ابتسامة سعادة عريضة.
ابراهيم: بخطب.
********************
قالت ندى لام شادي وهي تجلس بجانبها هي وهاني في حفل زفاف هالة.
ندى: والله يا طنط منورة.
نظرت اليها الام ببرود, مثلما فعلت منذ ان دخلت الحفل وهي تنظر لما حولها في برود.
الام: دا نورك يا حبيبتي.
ندى: عقبال هاني ان شاء الله.
قالت ببرودها ثانية.
الام: بس نفرح بشادي الاول, انتي ايه يا حبيبتي الي خلاكي تلبسي اسود, انتي مش عارفة انه هيرفعك؟.
نظرت ندى لفستانها الجميل في حسرة.
ندى: بس هو شيك اوي في الاسود يا طنط لو كان لون تاني كان بقى وحش.
الام: اهو انتو يا شباب ليكو رأي عجيب في الهدوم.
قال هاني بعفوية.
هاني: ايه يا ماما دا الاسود ابو الالوان كلها.
التفتت امه تنهره بنظرها فابتلع باقي الكلام, ثم عادت تقول لندى.
الام: يا حبيبتي انتي حرة طبعا, بس الفستان شكله حلو.
قالت ندى في رأسها.
"حلو ايه وزفت ايه يا شيخة بعد الي قلتيه, الله يسامحك عقدتيني في نفسي وفي شكلي وفي فستاني"
ثم عادت الام تقول وهي تمسك السلسلة التي في صدرها وتقلبها.
الام: السلسلة دي يا حبيبتي بتاعتك؟.
ندى: ايوة يا طنط.
الام: وملبستيش شبكتك ليه يا ندى؟.
فكرت ندى ثانية.
"وهي دي تتلبس على الفستان دا برضة, ما البركة فيكي ياختي جايبالي على مزاجك, اه لو ربنا يجيبلك خرس عشان تبطلي لسانك الي زي المبرد دا ياقرشانة"
ثم قالت بصوت مسموع.
ندى: اصل دي رقيقة ولايقة على الفستان , سلسلة الشبكة كبيرة اوي على الفستان.
وقامت في سرعة وهي تقول.
ندى: هقوم بقى يا طنط عشان اقف مع هالة.
وتركتها وهي تهرب من المكان في سرعة وتفكر.
" الله يسامحك يا شادي , يعني ينفع كده طب انا كنت مستحملاها عشانك, دلوقتي انت فين , وسايبني ليها لوحدي, وهي مبترحمش نازلة فيا تقطيم كأن مفيش وراها الا انا, ولو قلتلك بتعمل فيا ايه, هتزعل مني انا , وهي كمان ممكن تأثر عليك, اعمل ايه ياربي, بس انا خلاص مش قادرة استحملها, انا خايفة اجي في مرة وارد عليها بقلة ادب, مش كفاية باعداها عن ماما بالعافية عشان هي لو اتغابت عليها مرة ماما مش هتسكتلها عشانها ست قليلة الزوق, ربنا يستر من الايام الجاية بقى, ربنا يستر"







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأربعاء مايو 12, 2010 2:49 pm



الحلقة الثامنة والخمسين

وقفت نسمة مع اختها هالة في مطبخ بيتها وهي تستند الى الثلاجة تلتقط بعض اللقيمات من الطعام.
نسمة: انا الي هيجنني انه غريب, يعني لا حاول يقربلي ولا حاول يعرفني, بيتقدم كده من غير مايعرفني على اساس ايه يعني.
ردت هالة وهي تضع مقلاة على النار.
هالة: هو انتي مابيعجبكيش حاجة ابدا, يعني الولد دخل من الباب , انتي عايزة ايه يجي يقولك نمشي مع بعض؟.
قالت نسمة بتمهل.
نسمة: بس انا مبستريحش للمواضيع دي, يعني انتي عارفة الشباب الي يبقى عامل فيها متدين دا, بيبقى حاطط في دماغه تصور للبنت الي عايز يتجوزها غريب شوية, ولو مطلعتش زي ما في دماغه بيبقى خلاص كل همه انه يلغي شخصيتها وخلاص.
هالة: ايه ايه يا بنتي, انتي حكمتي على الراجل من قبل ما تعرفيه.
نسمة: مش كده يا لولو, بس انا حاسة فعلا انه ماختارنيش الا عشان اسلام شكر فيا, وهو شكله بيقول انه من النوع الي عايز يتجوز اي واحدة محترمة وخلاص , انا عايزة حد يختارني انا, عشان عايزني انا.
قالت نسمة وهي تنقل المكرونة الى حوض المياة في سرعة.
هالة: والله العظيم انتي عندك شيزوفرنيا, انتي عارفة لو كان جالك حاول يعرفك كنتي ضربتيه وقلتي قليل الادب, بس عشان هو جه من الباب قلتي لا انا عايزة واحد عايزني انا.
والتفتت اليها وهي تقول.
هالة: ياماما افهمي ,حب وكلام من دا وفشر مفيش, الجواز حاجة تانية خالص, الدباديب والورد ولعب العيال دا المفروض كبرتو عليه, اديكي شايفة, الجواز يا ماما كله طبيخ وترتيب وقرف.
نسمة: اخص عليكي, وطي صوتك لحسن اسلام يسمعك يزعل, حرام عليكي يا شيخة, طب ياريت الاقي واحد زي اسلام.
هالة: عايزاه خديه.
نسمة: طب يا ستي انتي ولحقتي الورد والدباديب, انا واحدة مجاليش حتى شوكولاتاية من ولد, ايوة انا عايزة ورد وعايزة كلام حلو وعايزة افلام ورومانسية, ايه مش من حقي يعني احب, انا لسه صغيرة وعايزة احب, ولو سي ابراهيم دا مالوش مزاج يحب وعايز يتجوز وخلاص يبقى يشوفله حد تاني.
هالة: يا شيخة روحي, دانتي عينك فيه.
نسمة: اه انا عيني فيه عشان شكله بيقول ولد كويس, بس دوافعه للجواز مش هي الي مريحاني, انا بجد نفسي في حد يبقى عايز نسمة كنسمة, مش عايز نسمة عروسة والسلام.
هالة: بلا عروسة بلا جموسة, كله بيترمي في المطبخ في الاخر زي مانتي شايفة, تعالي اغرفي الشوربة وساعديني بدل مانتي واقفة زي التحفة كده.
في هذه اللحظة دخل اسلام.
اسلام: انتو ناويين تأكلوني امتى عايز انزل اتفرج على الماتش.
هالة: انا مش قلتلك لما بيجوع بيفضح الدنيا.
اخذ اسلام من يد نشمة ماتأكله ووضعه في فمه.
اسلام: ماتباتي معانا النهاردة يا نسوم.
نسمة: لا يا سيدي انا عندي بكرة محاضرة بدري, مين الي هيوصلني من هنا.
اسلام: انا اوصلك وانا رايح الشغل.
هالة: اه يا نسمة عشان خاطري.
قالت بعد تردد.
نسمة: حاضر.
اسلام: اصل احنا عايزين حد ينضف البيت.
نسمة: متخلنيش احط صوابعي في اكلك.
هالة: انتو ايه عاملين زي ناقر ونقير, دانت ولا ندى مع نسمة, شيل معانا شيل ولا انت بتجوع وبس.
*****************
قالت ندى لوالدتها التي اغلقت الهاتف للتو.
ندى: مالها طنط سمية ياماما؟.
قالت الام بهدوء.
الام: هتتجن, لؤي عايز يخطب وشبطان في هايدي, وهي بتصرخ منه, بتقولي البنت اكبر منه ومتنفعلوش, وهو مبيسمعش كلامها.
قالت ندى بدهشة.
ندى: هايدي؟؟؟, يا بنت اللذينة , ومقالتليش خالص الواطية.
قاطع حديثهما صوت جرس الباب فركضت ندى لتفتح لتجد هايدي امامها.
ندى: وكمان ايشارب يا واطية.
نظرت اليها هايدي في دهشة وهي تدخل.
هايدي: ايه الردح الي على الصبح دا.
ندى: ولؤي بقى الي حجبك؟.
جلست في الصالون وهي تبتسم بخبث.
هايدي: وانتي ايه عرفك؟.
ندى: ولما هو عايز يخطبك يا واطية مقلتليش ليه, هحسدك مثلا.
هايدي: لا والله يا ندى دا الموضوع لسه جديد.
ندى: موضوع لؤي جديد؟.
هايدي: لا والله دا بس عشان هو قالي انتي لو اتعدلتي شوية انا ممكن اعمل حاجة رسمي, قلتله اتعدل ازاي يعني, قعد بقى يخنق عليا شوية , ولبسك وتصرفاتك ومواعيدك وتعرفيني ومتعرفينيش, وعاملي بوليس ليل مع نهار, هو خنيق شوية, بس انا خلاص ,اهو ولد كويس ونضيف, صحيح دماغه قديمة شوية بس انا موافقة.
ندى: يا بنتي دا اصغر منك.
هايدي: عادي يا ندى والله مابتفرق.
ندى: وامه؟؟.
هايدي: خليها ,هتموت نفسها مش عايزاني, بس انا مش هسيبه لا لما يجي بيتنا.
ندى: قادرة وتعمليها.
هايدي: هو الي انا شفته قليل , لازم اتعلم بقى عصفور في اليد خير من....
ندى: وحمادة؟؟؟.
اطرقت هايدي.
هايدي:..........
ندى: انتي لسه بتكلميه؟.
هايدي: لازم يعرف يعرف بقى اني مش هفضل معاه على طول, انا هكون تحت امره لحد امتى.
ندى: شاطرة ايوة كده.
هايدي: بس ادعيلي يا ندى الموضوع دا يكمل ومااتخنقش من لؤي دا, اصل برضه عليه حاجات تفقع, يعني هتفرق معاه اتحجب دلوقتي ولا بعد الجواز في ايه.
ندى: يا ستي ماكلهم بيعملو كده, مانتي شفتي شادي عمل فيا ايه.
هايدي: وانتي اخبار ام شادي ايه؟.
قالت ندى بغيظ.
ندى: الست دي انا هشتمها في مرة ,بجد بجد خنيقة, ماما يا ستي بتكلمها على طول, مفيش مناسبة الا لما بتتصل بيها, ودي يا ستي باردة, وقليلة الذوق, طب مبتتصليش عنك ما اتصلتي, تتكلمي بتناكة ليه يعني احنا متصلين نستلف منك, دا ايه دا,انا من ساعة ما قالي شادي خلاص بطلي تروحي البيت الا لما ابقى ارجعلك كنت خنقتها, هو نفسه اتخنق من كتر ما بيتصل يلاقيني متضايقة والله بقيت احاول ابقى كويسة وانا بكلمه بس مبقدرش برضة بيبان.
شردت هايدي عن حديث ندى ثم قالت.
هايدي: تفتكري الموضوع بتاعي دا هيكمل.
ندى: هيكمل ان شاء الله هيكمل متقاطعيش.
*****************
قال اسلام لنسمة وهما في الطريق الى كليتها.
اسلام: اجيبلك حاجة وانتي رايحة.
ابتسمت نسمة في سخرية.
نسمة: لا ماتجيبلي لبن وساندويتشات احسن.
اسلام: انا غلطان اني بسألك, وان اشعرفني يعني انتي بتعملي ايه ولا بتاخدي ايه وانتي رايحة, مش يمكن متعودة تجيبي فطار ولا حاجة.
نسمة: انت عامل زي بابا يا ساتر.
اسلام: طب ردي على موبايلي يا فالحة وافتحي السبيكر.
امتثلت نسمة وهي تنظر الى اسم المتصل .
نسمة: مين الرايق دا على الصبح؟,....هيما!!.
قال اسلام بصوت عال.
اسلام: ايوة يا باشا.
ابراهيم: انت فين؟.
اسلام: انا في الشارع مشوار كده قبل ما اجي الشغل, انت الي فين.
ابراهيم: مفيش نزلت اوصل امنية المدرسة عشان الباص فاتها العربية مادارتش.
اسلام: هههههه انا مش قلتلك امبارح العربية دي فيها حاجة.
ابراهيم: اه والله دانا متعكنن اخر عكننة.
اسلام: افوت عليك؟.
ابراهيم: ماهو انا بكلمك عشان كده.
اسلام: طيب لو جاهز دلوقتي افوت عليك, انت في سكتي.
احمر وجه نسمة وهي تستمع الى الحديث.
ابراهيم: ياريت, وابقى كلملي الواد الميكانيكي بتاعك اني هروحله بالليل بقى.
اسلام: ماشي ,عنيا يا هيما, عشر دقايق وابقى عندك.
بعد ان اغلق توترت نسمة وقالت.
نسمة: هو احنا هنفوت عليه؟.
اسلام: اه , ايه هتتأخري كده؟, لو كده هكنسله يعني.
نسمة:....لا عادي.
صمت لحظات وهو يقود, ثم قال.
اسلام: انتي ابراهيم مش عاجبك؟.
نسمة: مش حكاية مش عاجبني, انا مش عايزة اتسرع يا اسلام, انا برضة صغيرة مش كبيرة.
اسلام: بصي يا نسمة انا مش هضحك عليكي عشان هو صاحبي, انا اعرف ابراهيم دا من بتاع تمن سنين, من ايام ماكان صايع, بس هو طول عمره راجل ومحترم, ومش بني ادم واطي, يعني انا اضمنلك ان لو حصل نصيب بإذن الله هتتبسطي معاه اوي.
نسمة:...........
اسلام: انتي عارفة انا بحبك اد ايه, وعمري ماهبقى واحد صاحبي عليكي انتي بقيتي عيلتي دلوقتي بس انا لو بختارلك مش هجيبلك احسن منه, انا اتعاملت معاكو انتو الاتنين وعارف دماغكو.
نسمة:...........
اسلام: انا مش هزن عليكي, انتي خدي وقتك وفكري.
نسمة:.........ربنا يسهل.
**********************
صاخت ندى بكل ما يعتمل في صدرها من غضب.
ندى: متقوليش وطي صوتك, يعني ايه باباك خلاص دفع عربون, انت قلتلي مفيش حاجة هتحصل الا لما انت تنزل اجازة, ازاي يعني دا يحصل, هو انت ايه طرطور في بيتكو؟.
علا صوت شادي قليلا.
شادي: احترمي نفسك ياندى انا مينفعش اعلى صوتي اكتر من كده, ايه طرطور دي؟.
قالت بنفس الغضب.
ندى: ايوة, يعني لما باباك يختار شقة وانت مسافر, يكلمك يقلك على مساحتها ومكانها وتقوله طب استنى اما ارجع وبرضة يدفع عربون يبقى ايه دا مثلا, انا بقى لا عاجباني المساحة ولا المكان, انا كنت مختارة شقة يا شادي وانا الي هسكن فيها,ازاي يعني لا انا ولا انت موجودين واهلك يختارو الي على مزاجهم , هي دي الشبكة الي اتغيرت يوم الخطوبة؟.
قال شادي بعصبية.
شادي: يا بنتي ايه المشكلة مادام هي شقة حلوة وموقعها حلو.
ندى: وهو احنا مالناش رأي؟.
شادي: اه بصراحة مالناش رأي, مش هما الي هيدفعو يبقو يجيبو الي هما عايزينه.
ندى: لاااا دا كمان الكلام اتغير, انت موافق على الي حصل بقى, يعني انا الوحيدة الي قاعدة قرطاس هنا.
شادي: ياندى اتغير بقى ماتغيرش الي حصل حصل.
ندى: بس انا اسلوب الامر الواقع دا مبيمشيش معايا يا شادي وانت عارف, وانت بني ادم سلبي واهلك الي بيمشوك.
شادي: لمي لسانك ياندى عشان انتي بتغلطي كتير وانا ساكتلك من الصبح.
ندى: ماهي حاجة تحرق الدم ياعالم, ازاي يعني هما الي اختارو الشقة من غيرنا يعني هما الي هيعيشو فيها.
شادي: بقلك ايه ياندى, هو كده,والعريس هو الي بيجيب الشقة اصلا ويقول انا عندي شقة , في اي حتة بقى, هو على قد فلوسه وهو شايف ايه, اما العروسة ممكن تتغير هيستفيد ايه هو ساعتها بقى بالشقة الي على مزاجها؟.
الجمت الكلمة لسان ندى للحظات في اندهش منزعج.
ندى:.......العروسة ممكن تتغير؟؟, يعني انت شايف ان العروسة ممكن تتغير يا شادي؟.
قال شادي بنفاذ صبر.
شادي: بصي بقى يا ندى انا تعبان وطالع عين اهلي, انا مش طالع هنا اصيف, وانتي مبترحمنيش كل يوم شكوى وكل يوم مشكلة وانا بحاول اعدي عشان انا مش مستحمل, انا ابويا جاب الشقة خلاص, عاجبك عاجبك, مش عاجبك خلاص بقى حليها انتي, انا مش ناقص وجع دماغ كمان, انا الي فيا مكفيني, انزلي من على وداني, وبطلي شغل بنات فاضية, الشقة الي جبتها متتعيبش واسألي اهلك , موضوع بقى انك عايزة تبعدي عن ماما دي مشكلتك انتي عشان انتي الي مش عارفة تكسبيها , ومش انا الي هعلمك ازاي, وانا بصراحة الشقة عاجباني ايه رأيك بقى؟.
صمتت قبل ان تقول.
ندى: يعني هو التفاهم معاك بقى كده؟.
شادي: مفيش تفاهم معايا اصلا, انا المفروض اقول وانتي تسمعي الكلام, بس انتي بس الي بتحبي تطلعي عيني وكلمة حاضر صعبة على لسانك, انا خلاص دا اخر كلام عندي واعلى ما في خيلك اركبيه, عشان اعرف بقى الطرطور الي انتي مخطوباله له كلمة عليكي, ولا انتي عايزة ايه بالظبط؟.
ندى:.........انا مش عايزة حاجة يا شادي, بس الموضوع دا انا مش هعديه.
شادي: الي عندك اعمليه.
************************
هالة: بطلي هيافة, يعني هو جابلك شقة قريبة من هنا, وفي حتة نضيفة ومساحتها كويسة مش وحشة, وانتي بتتنططي؟, هو حد لاقي دلوقتي.
ندى: بقلك ايه متعملليش زي ماما.
هالة: والله ماماعندها حق, دانتي المفروض تفرحي, عايزة شقة في اخر الدنيا تاخديها بعد ميت سنة, انتي الي متدلعة ومش عايزة تسمعي الكلام.
ندى: هو ليه محدش فاهم ان انا اتقرطست, هما فبركوها مع بعض ودبسوني, وبعدين حتى لو عاجباني, خلاص بعد الي عمله شادي انا مش هسكت, دا يا بنتي قالي الي عاجبك اعمليه وانا الراجل وانا الي اقول وكلمني بطريقة زي الزفت.
هالة: بطلي مقاوحة يا ندى وعدي ايامك على خير عشان تبعدي عن امه زي ما بتقولي.
ندى: ايامي ايه الي هتعدي, انا ايامي مش معدية طول ما امه دي عايشة, ربنا ياخدها.
هالة: ايه ياندى متدعيش على حد الملايكة بتقلك ولكي بالمثل.
ندى: يا شيخة.
هالة: اسمعي كلامي ياندى, واعمليها كأنها جميلةيعني انك وافقتي مع ان مكانش عاجبك, وهو هيشيلهالك, بس متكبريش موضوع مالوش لزمة,واكسبي خطيبك يا ماما مادام بتحبيه,وبعدين هو قالك كده من قرفه بس, منا عارفاكي اكيد ردحتيله.
ندى: هو عايز يحرق دمي واسكت؟.
هالة: اه, اسكتي, اسمعي كلامي واسكتي, مادام مجاش على حقك , هو عنده حق, الشقة دي بتاعة الولد يجيبها مكان مايجيبها, وهو جابلك واحدة حلوة مش وحشة,متستعجليش المشاكل ياندى عشان خطيبك بيحبك متزهقيهوش.
صاحت ندى بعصبية.
ندى: دانا الي زهقت وقرفت وتعبت كمان.






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
سندرا
عضو جديد
عضو جديد
سندرا


انثى
الاسد الحصان
عدد المساهمات : 32
العمر : 34
المزاج : رايق
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Studen10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Travel10
النقاط : 56835

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأربعاء مايو 12, 2010 6:48 pm

جاااااااااااااااااااااااااااامده جداااااااااااااااا
وواقعيه جدااااااااااا و فعلا اللى فى طبع مش يطلع منه

ندى هتفضل زى ما هى وبجد تستاهل
وكلام نسمه حلو اوى لان كل البنات عايزه كدا فعلا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالخميس مايو 13, 2010 1:26 pm

سندرا كتب:
جاااااااااااااااااااااااااااامده جداااااااااااااااا
وواقعيه جدااااااااااا و فعلا اللى فى طبع مش يطلع منه

ندى هتفضل زى ما هى وبجد تستاهل
وكلام نسمه حلو اوى لان كل البنات عايزه كدا فعلا

نورتي يا حبى
وهى من ناحيه واقعيه فهى فعلا قريبه اوى من الواقع
وكتير بنشوف القصه دى فى ناس كتير حوالينا
ودى ميزه رفيف الخميسى ان كتابتها دايما قريبه من الواقع
وربنا مع ندى ويهديها
ويستر على نسمه لتتعدى منهم
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالخميس مايو 13, 2010 3:47 pm


الحلقة التاسعة والخمسين

نسمة: انتي رايحة برضة من غير ماتقوليله؟.
قالت نسمة هذا الكلام لندى التي دخلت غرفتها تأخذ حقيبة, فردت ندى بعصبية.وهي تكمل ارتداء ملابسها امام المرآة.
ندى: والله هو الي قافش ومبيكلمنيش بقاله اسبوع ونص, ايه يعني؟, خلاص بيعاقبني على غلطة هو عملها, والله انا مش مستعدة انا كمان الي اصالحه ماهو دا الي ناقص.
وضعت نسمة اللاب توب عن ساقها وهي تقول.
نسمة: انا مبقلكيش صالحيه, انا بقلك متعمليش حاجة تزعله من وراه, يعني متخرجيش من وراه.
قالت ندى وهي ترتدي شرابا في سرعة.
ندى: والله انا عملت الي عليا امبارح وبعتله مسدج اقله انا عايزة اخرج بكرة اروح قراية فتحة هايدي, وهو معبرنيش لا بأه ولا لأ , اعمله ايه انا بقى؟.
نسمة: تعملي انك متروحيش. مادام مردش عليكي.
قالت ندى ساخرة.
ندى: اااه, دا عند ام تيتي .
نسمة: ندى انتي كده بتعملي مشاكل.
قامت ندى وهي ترتدي حقيبتها.
ندى: والله بقى هو الي عايز كده, وهايدي عازمة ناس يتعدو على الصوابع انا منهم , مش هحرجها يعني ومروحش.
نسمة: انتي بتلعبي بالنار يا ندى, شادي هيزعل وانتي عارفة.
ندى: والله هو الي اختار.
نسمة: يا ندى اسمعي كلام هالة, قالتلك هي مامته وهتفضل طول عمرها مامته وعمره ما هيخسرها عشانك, متحاوليش تلوي دراعه, يا تستحمليها يا تسبيه.
التفتت اليها ندى بتعبير صارخ على وجهها.
ندى: بصي بقى يا ست نسمة انتي واختك, يالي قاعدين تفتو, الي ايده في المية مش زي الي ايده في النار,هي واحدة حماته زي قلتها لا بتهش ولا بتنش وانتي واحدة متعرفش حاجة في الدنيا, يبقى كل واحد يخلى رأيه لنفسه, والي عايز يفتي يفتي بعيد عني عشان انا مش ناقصاكو.
وانصرفت في عاصفة, فهتفت نسمة.
نسمة: انتي الي خسرانة على فكرة.
***************************
شعرت نسمة بقمة الحرج وهي تجلس مع هالة واسلام امام ابراهيم ,فقالت هالة محاولة كسر حاجز الحرج.
هالة: ياجماعة احنا جايبنكو هنا عشان تتكلمو مع بعض, مش نعد ساكتين, عايزين نطلع بنتيجة بقى عشان نخلص منكو بقى, هتفضلو مكسوفين ومش هنوصل لحاجة.
وصمتت فعاد الصمت يخيم على المكان فقالت, بعصبية.
هالة: لااا احنا هنقوم بقى, تعالى يا اسلام نعد في مكان تاني يمكن مكسوفين مننا.
قالت نسمة في سرعة, وهي تمد يدها تمسك اختها.
نسمة: لا.
فقال اسلام في رفق لنسمة.
اسلام: احنا مش هنقوم بس هنعد في اخر الترابيزة ايه رأيك كويس كده؟.
قالت نسمة في استسلام.
نسمة: ماشي.
وارتبكت بمجرد ابتعادهما, فقال ابراهيم في لهجة ودودة.
ابراهيم: انا اسف ان انا كاسفك بالطريقة دي.
نظرت نسمة الى اللا مكان وهي لا تدري ما تقول.
نسمة:..........
ابراهيم: انتي مبسوطة في اعلام؟.
نسمة: .....اه انا بحب الكلية.
قال مباشرة.
ابراهيم: عندك مشكلة انك تتخطبي وانتي في الكلية؟.
عاد وجه نسمة ليحمر بشدة.
نسمة:.........
ابراهيم: اصل فيه ناس تفرق معاهم في الكلية او بعد.
ارتبكت نسمة قبل ان تقول.
نسمة:....مش حكاية... في الكلية...,الحاجات دي مبتعتمدش على الوقت اكتر ما بتعتمد على البني ادمين.
ابراهيم: صح فعلا, بس صعب ان الواحد يلاقي حد مناسب دلوقتي مش كده ولا ايه؟.
ابتسمت في حرج.
نسمة: دا بقى مستحيل مش صعب.
ابراهيم: انتي مالك متعقدة كده ليه؟.
زمت شفتيها في ضيق.
نسمة: من الي شفته.
نظر اليها لحظة قبل ان يقول.
ابراهيم: بس انا الي فهمته انك مشفتيش حاجة .
نسمة: انا شفت من الي حواليا الي يخليني اخاف اجرب بنفسي.
قال بتأن.
ابراهيم: انتي خايفة يعني اني ممكن اجرحك او اسيبك؟.
اطرقت نسمة برأسها.
نسمة: ......معرفش.
ابراهيم: انا مش وحش يانسمة.
نسمة: الناس مبتجرحش بعض عشان هي وحشة, بس بتجرح عشان العند والغضب وسوء الفهم والتمسك بالرأي.
ابراهيم: طيب مانتي ماشاء الله كلامك كبير وعاقلة اهه, امال ايه الي مخوفك؟.
نسمة: انا لسه صغيرة ومن حقي اخاف.
عاد بظهره الى الخلف لحظة يلتقط انفاسه قبل ان يقول.
ابراهيم: انا مش هقلك انا طيب وهادي ومؤدب وكل الكلام دا واضحك عليكي, انا هقلك الحقيقة من غير اي تزويق, انا عصبي وكتير اوي بغلط , بس انا لو غلطت بعتذر ودي حاجة مش ناس كتير تقدر تعملها, وبرجع الحق لاصحابه, بصي يا نسمة انا اهم حاجة عندي في الدنيا دي امي واخواتي الصغيرين, انا لما بابا مات وانا صغير كنت انا راجل البيت دا, وامي بتعتمد عليا في كل حاجة, ولكي ان تتخيلي انا دوري مهم اد ايه في بيتنا, وانا لما بختارك ليا , فدا مش ليا لوحدي انتي هتكوني ليا زوجة ولامي بنت كبيرة ولاخواتي اخت , وللبيت دا هتبقى سند معايا, انا متدلعتش ولا بابا جابلي زي العيال ما بيتدلعو, انا شفت ايام وحشة اوي عليا, وعملت نفسي بنفسي, وصعت وجربت ولفيت, بس الحمد لله عرفت ان كل دا مش جايب همه,و لقيت اني محتاج اني ارتاح واختار حاجة لنفسي بقى, انا عايز يا نسمة احب, انا محبتش, انا لعبت كتير بس معرفتش يعني ايه حب بجد, انا محتاج البنت الي اتجوزها تكون حبيبتي واختي وصاحبتي وكل حاجة, انا عاذرك انك خايفة بس جربيني انا مش وحش..ولو لقتيني وحش ساعديني اني اكون احسن, متتوقعيش من حد ان تلاقيه كامل او زي مانتي متخيلة, كل واحد فيه عيوبه, ولمانقبل الناس بعيوبها هما كمان هيقبلونا بعيوبنا.
وصمت منتظرا ان ترد.
ابراهيم: وانا امي ست طيبة جدا جدا, لما تتعرفي عليها هتحبيها, وهي كمان انا متأكد انها هتحبك, عشان هي اهم حاجة عندها سعادتي ومادام انا مبسوط هتكون هي مبسوطة,...انا هكون محتاجلك اكتر مانتي محتاجالي يا نسمة.
نسمة:................
ابراهيم: انتي مبتتكلميش وانا قاعد بتكلم من الصبح.
نسمة: مانا بركز في الكلام الي قلته.
ابراهيم: اصل انا مش جايبك هنا اكلمك في ظروفي مانتي عرفاها ودي اول حاجة خليت اسلام يشرحهالك, والحمد لله انا عندي شقتي وواقفة على التوضيب, هوريهالك اكيد ياريت تعجبك, بس انا قاعد معاكي القعدة دي عشان اوصلك انتي, لدماغك انتي,عايزك تتكلمي في كل حاجة اسألي في اي حاجة, مش عايز اشوف الخوف الي بينط من عنيكي دا, محدش بياخد غير نصيبه يا نسمة, وفي الاول والاخر الخطوبة دي معمولة عشان التعارف, اكيد يعني مش هنتفاهم في قعدة او قعدتين, دي الدنيا اتخلقت في ست ايام.
نسمة: ايوة عندك حق.
ابراهيم: انا مش جاي احكم عليكي او تحكمي عليا, انا جاي اقلك لو عايزة تبني بيت بجد, انا ناوي ومعاكي ان شاء الله.
نسمة:...........ربنا يسهل.
************************
نسمة: مش عارفة, كلامه كبير كده ومكلكع, يعني انا ببني بيت, وعايز اختار حاجة لنفسي, يعني شوية محاضرات كده مدخلتش دماغي,يعني بالرحة علينا يا عم الحج, بس انا مستريحة شوية, عنده حق, الخطوبة مش اخر الدنيا يعني ومعمولة عشان الناس تجرب بعض.
هالة: لا يا حبيبتي مين قالك كده, دلوقتي الدنيا ماشية بالعكس, البنت احسنلها تمشي مع ولد واتنين وتلاتة في السر ومحدش يعرف , ولا انها تتخطب ويتحسب عليها خطوبة.
شردت نسمة قبل ان تكمل.
نسمة: بس لما بدأ يتكلم عن مامته انا اتضايقت.
هالة: ليه دي مامته اسمع انها زي العسل من اسلام.
نسمة: لا ياهالة , انتي عارفة يعني ايه يبقى هو راجل البيت, يعني امه عنده رقم واحد ومحدش هياخد مكانها ابدا, وبعدين اكيد هي بتعشقه هو بالذات وهتغير عليه وهتوريني النجوم في عز الضهر.
هالة: طب وايه المشكلة يا حبيبتي دا الي مالوش خير في امه مش هيبقى له خير فيكي.
نسمة: انا فاهمة والله, بس انتي مشفتيش الي بيحصل في ندى, ام شادي مطلعة عينها.
هالة: يا نسمة متقارنيش نفسك بحد , انتي لا وضعك هو وضع ندى ولا شادي هو ابراهيم, ابراهيم هو راجل البيت اما شادي مامته هي راجل البيت, وبعدين متتصرفيش على تجارب ناس تانية, خدي خطوة وعيشي تجاربك انتي بنفسك, ومتخافيش , ولكل قاعدة شواذ, مش هتلاقي ابدا حاجتين زي بعض, فمتتسرعيش وصلي استخارة, ومادام الولد كويس ومحترم, يبقى عيوبه مقدور عليها.
نسمة: انا خايفة اتسرع.
هالة: لا خدي وقتك , ومتخافيش وبعدين اسمعي كلامي بقى شغل الخطوبة الي عايشين فيه شادي وندى دول مش هو الصح, قوليلي لو بعد الشر فركشو هيبقى شكلها ايه بقى على الصور والخروجات والفسح الي هنا وهنا, والهبل الي هما بيعملوه دا كله, عشان كده الناس واخدة فكرة زفت عن البنت المخطوبة قبل كده, لكن انتي طول مانتي محافظة على نفسك كويس, يبقى فعلا مش هتفرق معاكي خطوبة ولا اتنين ولا عشرة لانه دخل البيت زي مادخلوش, ومحدش يقدر يتكلم عليكي نص كلمة.
نسمة: بس اسكتي ياهالة دول ندى وشادي كده اتلمو ,دول كانو بيعملو وهما متصاحبين اكتر من وهما مخطوبين, وسفر وخروج وحاجة تقرف.
هالة: متفكرنيش, الحمد لله انا ربنا تاب عليا من القرف دا, فعلا الي جرب الغلط بيحس بجد بقيمة الصح.
وشردتا لحظة كلا بأفكاره قبل ان تقول نسمة في ضيق.
نسمة: انا خايفة اوي يا هالة.
هالة: خايفة من ايه؟.
نسمة: احب ابراهيم !!!!.
***************
شادي: الو.
ندى: الو.
شادي: انا نازل بكرة ان شاء الله.
ندى: طيب.
شادي:.......يعني هي اسمها طيب؟؟.
ندى: يعني وهو دا اسلوب الي بتتكلم بيه؟.
بدأ شادي يحتد.
شادي: ماهو من عمايلك ياندى, برضة رحتي الخطوبة واعرف من اصحابي.
ندى: انت مقلتليش اروح ولا مروحش, بعتلك مسدج ومعبرتنيش, استأذنت بابا ورحت.
شادي: عشان انامكانش معايا رصيد وقلتلك انا بشحن هنا بالعافية.
ندى: ومقلتليش اشحنلك ليه؟.
شادي: عشان مش انتي الي هتصرفي عليا.
ندى: دا كلام جديد بقى, اصل فيه بينا فرق يا شادي, بقى كده.
شادي: انا مش عايز ارغي كتير انا جاي بكرة ان شاء الله, هتستنيني عند السوبر جيت ولا اخلي سامح يستناني.
ندى: لا هجيلك, قال سامح قال.
*********************
ركب شادي السيارة بجوار ندى راسما الاقتضاب على وجهه, فعدلت هي من وضع حقيبته في المقعد الخلفي وهي تقول مديرة محرك السيارة للانطلاق.
ندى: اكلت حاجة على الطريق؟.
رد شادي باقتضاب.
شادي: يهمك يعني؟.
ندى: يا سلام يا شادي!!.
شادي: اكلت بسكويت.
ندى: انت هتروح تتغدى وتيجي عندنا بالليل.
اشاح بوجهه.
شادي: معرفش يا ندى.
ندى: شادي بقلك ايه, ماما عازماك النهاردة على العشا عايزين يسلمو عليك , مش لازم نعرفهم اننا قافشين.
شادي: انا مش قافش.
ندى: اصل انا الي دلقتي قافشة.
لم يجبها انما ظل على صمته, فقالت هي بدلال.
ندى: .......مش هتوريني الشقة يعني؟.
نظر اليها مندهشا, ثم قال وكأنه فهم الحيلة.
شادي: عايزة تشوفيها عشان تطلعي فيها القطط الفطسانة؟.
عادت تقول بدلال اكبر.
ندى: لا....خلاص يا شادي مادام عجباك تبقى عاجباني, انا المهم عندي تكون انت مبسوط.
شادي: يا سلام؟؟.
ندى: مالك مستغرب اوي كده ليه؟.
شادي: عشان دا مش كلام امبارح.
ندى: خلاص يا شادي انا لقيت ان مالوش لزمة, مادام هي فعلا عاجباك , انا بس كل الي كان مضايقني ان مامتك اخدت القرار لوحدها كأنها بتلغي شخصيتك مثلا, او كأن ملكش لزمة سوري يعني, بس خلاص مادام انت الي عايز كده, يبقى يا حبيبي الي يريحك.
نظر اليها مطولا محاولا تبين الصدق في صوتها, بينما تذكرت هي انها ذهبت مع اختيها لتريا موقع الشقة وحجمها كما قالت ليها هالة, وتأكدت بنفسها انها ذات موقع جميل ومساحة مقبولة, فشعرت بقليل من الارتياح فتعلقت بكلمات اختها ان تقبل هذا الوضع ارضائا له, ومن ناحية اخرى, انها ستكسبه في صفها ان حدث وواجهت امه مرة اخرى, لقد شعرت بالمعارك تقترب وحان التجهز لها على اتم وجة, فقررت ان تقول له هذا الكلام وان تبدأ هي بمصالحته, او كما قالت لها هالة" عديله الصغيرة يعديلك الكبيرة".
شادى: ودا ايه العقل دا كله؟.
ندى: منا قلتلك يا حبيبي انا يريحني الي يريحك.
شادي: ربنا يهديكي كمان وكمان.
ندى: يبقى هتيجي بالليل؟.
شادي: حاضر.
ندى: انا بحبك يا شادي, اوعى تزعلني تاني.
شادي: انا مزعلتكيش اولاني, انتي الي بقيتي عبيطة وفاكرة ان ماما حاطاكي في دماغها, يا حبيبتي ماما مش فاضيالنا خالص, هي مركزة مع هاني اليومين دول.
ندى: والله هاني دا انا كنت عايزة اشوفله عروسة عشان يركز.
شادي: لا هاني دا مش بتاع يركز, دا عامل زي هايدي كده كل شوية بحال, هي صحيح دبست الواد دا في خطوبة ازاي, لؤي صح؟, مش كان بيحب نسمة.
ندى: ربنا بس يهديها وتبعد عن حمادة بقى.
شادي: ونسمة خلاص واقفت على صاحب اسلام دا؟.
ندى: دا واد خنيق, انا مش عارفة ايه الي عاجبها هي وهالة وبابا فيه, انا وماما مسميينه يوسف وهبي, لما بيجي يضحك فعلا بيقول ها ها ها, ابقى خد بالكمن ضحكته , دانت هتموت من الضحك.
شادي: وهو عاجب نسمة؟.
ندى: اهي نسمة دي بميت رأي هتجننا ان شاء الله, رايحة جاية تقول وايه يضمنلي انه مش هيضحك عليا زي ما فلان عمل مع فلانة, ولا هيسيبني زي ما مش عارفة مين سابو بعض, دي مجنونة, دي لغاية دلوقتي مش معاه رقم موبايلها وهما خلاص ايام ويتخطبو.
شادي: والله نسمة دي عاقلة وطول عمرها زكية, خليها بدماغها يمكن هي مرتاحة كده.
ندى: انت بتقول زكية, طب دانا قلت اخطبها لهاني لما يخلص بس استخسرته فيها, هاني واد فرفوش ولذيذ وهي بقت خنيقة.
شادي: انتي كل الناس بقت خنيقة عندك.
ندى: الا انت يا حبيبي,انت اسمريت يا دودو, انت شكلك متبهدل وخسيت خالص, انت متعرفش انا كنت عاملة ازاي وانت مش جمبي انا كنت بشد معاك من خنقتي انك بعيد بس مش اكتر.
شادي: يعني انا الي كنت مبسوط ياندى؟, انا كان هاين عليا اول ما اشوفك احضنك من كتر مانتي واحشاني.
مدت ندى يدها تضغط على يده في رفق وهي تقول.
ندى: امتى بقى ترجع على طول عشان انا زهقت.
تنهد شادي وامسك يدها يقبلها.
شادي: ربنا يقدرني واخلص السنة دي وارجعلك يا حبيبتي ونتجوز ونخلص من القرف الي احنا عايشين فيه دا.
ندى: ان شاء الله يا حبيبي , ان شاء الله.


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 35
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Collec10
النقاط : 72519

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالخميس مايو 13, 2010 4:25 pm

بدات تعقل اهى

ربنا معاهم بقى 


ميرسى يا قمر

مستنين الباقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالجمعة مايو 14, 2010 5:18 am

DoDo 2009 كتب:
بدات تعقل اهى

ربنا معاهم بقى


ميرسى يا قمر

مستنين الباقى

اه يا دودو اخيرا هتعقل
كفايه جنان بقى
خلاص دخلت فى الجد
نورتى ياجميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالسبت مايو 15, 2010 6:56 am



الحلقة الستين

نظرت ام نسمة اليها في غيظ وقالت بغضب.
الام: يا بنتي انتي هتطلعي كده, حطي اي زفت في وشك, حطي كحل ولا حاجة.
قالت نسمة مازحة وهي تنظر الى وجهها في المرآة.
نسمة: لا ياماما انا مش محتاجة, بنتك زي القمر.
الام: قمر ايه بس وزفت ايه , ينفع يعني ياربي الكلام دا, مش كفاية عاملالي خطوبة ع الساكت في البيت, كمان مش هتحطي حاجة في وشك, يا بنتي دي خطوبتك.
نسمة: ماما ممكن تريحي نفسك, سبيني براحتي, انا جربت قدامك احط امبارح وكان شكلي شبة العفريت,انا حرة يا ستي انتي ايه الي مضايقك, انتي الي هتطلعي وحشة ولا انا؟.
الام: وهو الي انتي حطتيه دا كان ماكياج, دا كان هباب وانتي مبتعرفيش تحطي, يا حبيبتي سيبي ندى بس تحطلك حاجات خفيفة, الولد هيهرب منك كده.
نسمة: والله الولد لو مش عاجبة مش مهم, حتى لو حطيت ميك اب النهاردة هي دي الخلقة الي هيشوفها بعد كده برضة, عشان يتعود من اولها.
الام: طب بلاش هو, مامته تقول ايه, الناس الي اول مرة هتشوفك تقول ايه.
نسمة: يا ماما ارحميني بقى, نفسي تشجعيني على حاجة واحدة صح, عشان خاطري, انا والله جميلة من غير ماكياج يا حبيبتي بصيلي شوية, طب حتى جامليني دانا بنتك.
دخلت هالة الغرفة وهي تقول.
هالة: يا ماما سبيها البنت احلى واحدة فينا وعايزة تثبتله انها حلوة من غير حاجة.
ثم نظرت الى نسمة مليا, فقالت الام بعصبية.
الام: طب تحط كحل طيب.
تنهدت نسمة وهي تقول بضيق.
نسمة: حاضر يا ماما هحط كحل....اهه....حلو كده, ارتحتي.
الام: ايوة كده على الاقل عنيكي بانت شوية.
وخرجت الام وهي تتمتم.
الام: والله ماحد هيجنني الا انتي, انا عارفة جايبة الدماغ دي منين.
قهقهت هالة وهي تقول بخفوت.
هالة: عندها حق, حد يعمل كده في خطوبته, يغسل وشه ويطلع.
نسمة: والله اذا كان عاجبه, هو اخدني كده ميتوقعش مني اني اغير مبادئي عشان خاطره.
هالة: طيب يلا يا فالحة البسي واخلصي قبل ماييجو الناس ويشوفو مبادئك.
************************
نظرت ندى في قلق الي هايدي التي جاءت مبكرة, وتسائلت.
هايدي: مالك يابنتي مبوزة ليه؟.
قالت وهي تجلس بغرفة ندى.
هايدي: دا بني ادم خنيق, اتخانقنا امبارح, مش عايزني اجي, بيقولي انا مش رايح انتي ايه الي يوديكي, قلتله عايز تيجي معايا تعالى مش عايز متجيش, قول بقى ان انت مش عايز تيجي عشان متشفش نسمة, والله بقى هما عازمني وانا هروح, هي حكاية نسمة بقى انت لسه فاكرها, ودا اتشال واتحط واتنرفز, وقالي والله لو رحتي ما هكلمك تاني.
التفتت اليها ندى وهي تضع الماسكارا من يدها وتقول.
ندى: وبعدين؟.
هايدي: ولا قبلين.
ندى: وجيتي برضة؟.
هايدي: اه يتفلق, انا اصلا بدأت اتخنق.
ندى: تتخنقي ايه يا بنتي انتو مبقالكوش تلات اسابيع.
هايدي: بصي ياندى, مخه صغير جدا, وخانقني جدا.
جلست ندى بجانبها على السرير.
ندى: الله دا كلام جديد دا بقى, فين مخه كبير وفاهمني.
هايدي: لا بيغير بطريقة تخنق, انا مكنتش كده مع حد ابدا, محدش كان بيخنق عليا بالشكل دا.
ندى: عشان محدش كان عايزك جد يا هبلة, كله كان بيهزر ميهموش انتي تعملي ايه, بس دا خطيبك, وليه حقوق عليكي.
هايدي: انتي بتصدقي الحركات دي,يابنتي هو مش عايز يشوف نسمة يا ندى, لسه بيفكر فيها.
ندى: ياشيخة اتقي الله دا الراجل حارب الدنيا عشان يخطبك, وخطبك قبل ما نسمة تفكر تتخطب, والي بتطلبيه بيجيبهولك, دانا مع شادي اهه بقالي سنة مخطوبة مجابليش نص الي جابهولك لؤي في شهر , هدوم وبرفانات ودهب , حتى الموبايل هو الي بيشحنلك, انا لو مكانك احطه في عنيا, واد جنتل جدا.
هايدي: بلا نيلة, سيبك انتي منه , هه انتي وشادي تمام؟.
ندى: تمام الحمد لله,بس امه دي انا ناويالها بقى, انا صحيح هعمل كل حاجة عشان اكسبها, بس بعد الجواز بقى مش هسيبهولها ابدا, انا هخطفه منها زي ما بيقولو, مش هي عايزاه يفضل ننوس عينها, والله يا شادي انا في كوم وامك دي في كوم تاني خالص, بس احنا نتجوز بس.
هايدي: بس امه مش سهلة يا ندى, اسأليني انا دانا معايا بقى مصيبة, مش بترمي بقى من تحت لتحت زي ام شادي , لا دي نازلة فيا تلطيش, انا حالفة مانا هدخلها بيت تاني المجنونة بنت المجنونة دي, كل شوية تقول اكبر منه وتعلق تعليقات سخيفة وكده,ست بقى جزمة بصحيح.
عادت ندى لاكمال ماكياجها وهي تقول في تحد.
ندى: بس انا بحب شادي ومستعدى اتحدى الكون عشانه, مش امه بس, وهو هيجي يوم ويختار يا انا يا امه.
*********************
جلست نسمة بجانب ابراهيم على الاريكة في بيتها بعد الباس الدبل وبعد التهاني والتصوير, وانشغال الجميع في احاديث جانبية مفسحين المجال قليلا للعروسين للحديث, تحت اصوات الاغاني, نظر ابراهيم الى نسمة مليا, ثم مال برأسه مقتربا من اريكتها وهو يقول.
ابراهيم: انتي عارفة ان الكحل جميل جدا عليكي, عشان عنيكي لونها تحفة.
التفتت اليه واحمرت وجنتاها قليلا وهي تقول, واضعة اصابعها على عينيها في اضطراب كأنها تخفيها.
نسمة: دي ماما الي قالتلي اعمله.
ظهر تعبير جدي قليلا على وجة ابراهيم , قبل ان يقول.
ابراهيم: هو جميل عليكي فعلا, بس الحاجات دي بقى مفيش منها برة انتي عارفة اكيد, متعمليهاش تاني يا ريت.
نظرت اليه نسمة في دهشة ووجهها يحمر من الانفعال قليلا هذه المرة, وقالت.
نسمة: انا قلت انا مبحطش اصلا, انا بس حطيت عشان ماما.
قال بنفس اللهجة الجدية.
ابراهيم: مانا فاهم, انا بس بعرفك يعني, دا تبقى بقى تحطيهولي كده لما اجيلكو البيت, نبقى قاعدين مع بعض, بس برة لا طبعا.
تراجعت نسمة برأسها للخلف وهي تشعر بشيء من الغيظ وجاهدت حتى لا تجيبه, فناداها بعد لحظات.
ابراهيم: نسمة, انتي زعلتي؟؟.
ردت باقتضاب.
نسمة: لا مزعلتش.
ابراهيم: طيب كويس.
نظرت اليه باستنكار بعد ان اشاح بوجهه عنها في لا مبالاة,وشعرت بالانفعال وارادات طبيعتها المتنمرة ان ترد عليه, ولكنها تراجعت , وهدأت من حدتها قليلا مذكرة اياها بأنها حقا لا تضع ماكيا وان مافعلته ماكان الا رضوخا لرغبة والدتها, وان ماقاله على الرغم من اللهجة الآمرة التي قاله بها هو صحيح, مع انها لن يحدث وتتزين له اذا جاء بيتها, ومازادها احمرار وجهها من الانفعال الا جمالا, فدنت امه منها تقبلها.
الام: ماشاء الله يا نسمة زي القمر ربنا يحفظك يا حبيبتي ويباركلك.
******************
احتضنت ندى بكفها كف شادي بهدوء وهما منزويان في احد الاركان يتهامسان.
شادي: انا بابا قالي نلحق اليومين دول ننزل ننقي المطبخ والحمام عشان يبدأو فيهم على طول ان شاء الله, يعني ارجع الاجازة الجاية الاقيهم شغالين في الشقة.
دنت منه وهي تهمس.
ندى: ياحبيبي انسى بقى الشقة والمطبخ والحمام والتوضيب, انساهم بقى وخليك معايا شوية.
شادي: وهو انا مش معاكي ياحبيبتي, انا بعمل كل دا ليه يعني , مش عشان نعدي اسنة دي على خير, والسنة الجاية كمان ونتجوز بقى, انا نفسي اول ما تخلص الشقة نتجوز, مش لسه هستنى اما تخلصي كلية.
ندى: لا ياشادي اهو دا الي مش ممكن, بابا اصلا عمره ماهيرضى وبعدين انا ياحبيبي مش هقدر, مع اني نفسي نتجوز النهاردة قبل بكرة, بس انت شايف الكلية عاملة فيا ايه, هتموتني.
شادي: هانت, اهي السنة دي تخلص, اكون خلصت جيش, والسنة الي بعدها هتخلص في ثواني نكون خلصنا توضيب حتى نكون فقنا شوية.
ندى: انا مش عارفة هصبر ازاي على الايام دي يا شادي, دانت وانت بعيد انا بموت.
ضغط على يدها وهو يقول برقة.
شادي: يا حبيبي دانا الي بموت, انتي متعرفيش انا ببقى قاعد ازاي هناك, لا ليا حد اكلمه ولا حد يهون عليا, انا بحبك يا ندى بشكل محدش يصدقه اصلا, وكل الي تاعبني اني ببقى مش شايفك قصادي كل الوقت دا, انا الي مش عارف هصبر على الايام ازي.
وقفت هايدي امامهما بغتة وهي تقول في سخرية.
هايدي: ابعدو شوية عن بعض مامة شادي هتقوملكو.
قال شادي ببرود.
شادي: عايزة ايه؟.
قالت لندى.
هايدي: انا ماشية يا ندى, لؤي تحت.
ندى: ايه دا؟, هو جالك؟, كويس عشان تتصالحو.
هايدي: نتصالح مين دا جاي يتخانق, يلا بقى اسيبكو عشان انا ورايا يوم طويل وصداع ان شاء الله.
بعد انصرافها قال شادي في مقت.
شادي: اهو انا لغاية دلوقتي مش عارف ازاي لؤي دا اخد هايدي.
***********************
جلست نسمة بجانب ابراهيم في المطعم وهي تشعر بالحرج, على الرغم من وجود اسلام وهالة معهما, الا انها شعرت بالتوتر من وجوده, انها لم تعتد عليه بعد,اخذت تلف الدبلة في اصبعها بعصبية, وهي تنظر الى الفراغ, حتى شعرت باصابع تعدل لها الدبلة في رفق, فنزعت يدها بغتة وهي تتلفت الى ابراهيم في اندهاش.
ابراهيم: ايه مالك؟, اتخضيتي ليه؟.
نسمة: .......
ابتسم لها.
ابراهيم: تحبي تاكلي ايه؟.
احمر وجة نسمة.
نسمة: انا مش جعانة.
قالت هالة.
هالة: ااااه, انت لسه هتسألها , لو استنيتها تقرر , يبقى مش هناكل النهاردة, جيبلها زيي يا بني وخلاص.
قال ابراهيم وهو ينظر لنسمة.
ابراهيم: لا بجد عايزة ايه؟.
نسمة: هو انتي هتاخدي ايه ياهالة؟.
قالت هالة وهي تجمع قوائم الطعام من امامهم تناولها للجارسون.
هالة: الي انتي هتاكلي منه, خلاص, احنا اصلا خلصنا طلبات وانتي نايمة ولا سرحانة شكلك.
نسمة:.................
وبعد قليل انتفضت نسمة للمرة الثانية حين شعرت بكف توضع على كفهافي هدوء, فنزعت كفها ثانية وهي تنظر اليه في استنكار, انه لم يحاول ان يلمسها بتاتا في حفل الخطوبة بل كان يلعب اكروباتا ليلبسها الدبلة حتى يتجنب لمس يدها وهذا ماحدث, حتى ان امه تضايقت وقامت تلبسها الدبلة وهي تقول.
"ولما انت مش عايز تلبسهالها بتلبسهالها انت ليه قولي وانا البسهالها"
وقد لاقى الامر هواً في نفس نسمة, اذ فرحت انها وجدت شخصا يماثلها الافكار والشعور نحو الصواب والخطأ.
قال ابراهيم ببراءة وكأنه لم يفعل شيئا.
ابراهيم: ايه؟, في ايه؟.
وضعت يدها اسفل المنضدة وهي تقول باقتضاب.
نسمة: مفيش.
مال عليها وقال مداعبا.
ابراهيم: على فكرة ماشاء الله انتي كنتي النهاردة زي القمر.
احمر وجهها وهي تقول.
نسمة: شكرا.
ابراهيم: لا بجد, انا فرحان بيكي اوي يا نسمة , انتي فعلا بنت اخلاق وطيبة وتتحبي, انا ماما راضية عنك جدا.
قالت نسمة.
نسمة: الحمد لله , انا اهم حاجة عندي مامتك تكون راضية.
ابراهيم: انا اهم حاجة عندي انك انتي تكوني راضية.
نسمة: بجد يا ابراهيم؟.
ابراهيم: صدقيني يا نسمة انا بجد اتشديتلك , انا خايف اقلك انا حبيتك متصدقينيش, انا بجد ما صدقت لقيتك انا دورت على البنت الي بتجمع بين الادب والحلاوة والذكاء وكل الي فيكي دا, بجد يا نسمة انا محظوظ بيكي اوي.
شعرت نسمة بالسعادة قليلا من حديثه الحلو, وشعرت بقلبها يختلج, ونظرت اليه, وجدته حلو الملامح ذو تعبير صادق, وشعرت بالراحة, وبدأ الحديث يجد طريقه بينهما في سلاسة بعد ذلك.
********************
قالت والدة شادي في استنكار.
الام: احمر؟؟, حد ينقي الحمام احمر؟؟.
قال شادي وهو يدخل غرفته محاولا الهرب من حديثها.
شادي: يا ماما الحمامات كلها دلوقتي حمرا, ما بيوت بنات اخواتك الاتنين حماماتها حمرا, ولا هو عشان ندى الي اختارته.
الام: وانا مالي ياخويا هو انا الي هعيش فيه , انتو حرين احمر احمر.
شادي: وبعدين هو احمر في ابيض, واللون شيك جدا والحمام تحفة, وانتي نفسك كان عاجبك وانا شفتك وانتي بتبصي عليه, بس هي اول ما ندى قالت دا جميل قلبتي وشك.
الام: انا ؟, انا يا شادي قلبت وشي؟, ربنا يسامحك يابني.
التفت شادي وجلس على فراشه وهو يقول.
شادي: يا فريدة, يافريدة بطلي شغل الحما دا بقى,انا بحبها وهي تتمنالك الرضا ترضي, عايزة ايه تاني.
الام: وهو انا بعملك حاجة, انت وهي بتعملو كل الي في دماغكو ومحدش بيهمكو, وبعدين هي متتمناليش ارضى ولا حاجة.
شادي: يا ماما ندى بنت كويسة, انا نفسي تحبيها.
الام: هو مش انت بتحبها؟, مالك بقى انا احبها ولا لأ؟.
شادي: يعني ازاي يعني يا فوفة,انتي عارفة انك اغلى حاجة في حياتي, ايه هتغيري من ندى ولا ايه؟, مهما حصل يا روح قلبي محدش يقدر ياخدني منك, دانتي امي واغلى الناس عندي.
الام: يا سلام يا كداب, اعد اعمل عليا الفيلمين بتوع كل مرة دول, عشان اجيبلك الي انت عايزه.
قبل شادي يدها وهو يحاول امتصاص غضبها قدر الامكان.
شادي: يا فوفة يا حياتي انا كل الي عايزة انك تكوني مبسوطة وراضية عليا وعن مراتي.
انتفضت الام بحدة,
الام: مراتك؟؟؟, لسه مبقتش مراتك, لما تبقى ابقى اشوف هرضى ولا مرضاش.
ونزعت يدها منه وهي تقوم.
الام: وبعدين بطل بقى كل شوية عزومات عندهم, انت راجع الاجازة عشان تعد مع اهلك ولا مع ندى.
وانصرفت في حدة وهي تقول.
الام: قال مراتي قال, انتو لسه كملتو سنة مخطوبين عشان تبقى مراتك, عايزني ارضها عنها ازا وانا كل ما بشوفها بتنكد.
و تركته متعجبا يضرب كفا بكف, وهو يقول.
شادي: انا مش عارف اعمل ايه؟, والله مابقيت عارف انا اعمل ايه في دنيتي عشان اريحكو كلكو, بحاول ارضي الكل وبرضه زعلانين مني, مش عارف هلاقيها منين ولا منين , ارضي مين بس عشان استريح ياربي ارضي مين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 35
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Collec10
النقاط : 72519

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالسبت مايو 15, 2010 2:40 pm

بصراحه انا مش مطمنه لابراهيم دا

وشادى صعبان عليا اوى


ميرسى يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأحد مايو 16, 2010 7:04 am

DoDo 2009 كتب:
بصراحه انا مش مطمنه لابراهيم دا

وشادى صعبان عليا اوى


ميرسى يا قمر

ابراهيم ده تحسيه بوشين
وش عامل فيها عم الشيخ
والوش التانى عم الصايع
هههههههههههههههه

اماشادى ده بجد ربنا معاه
مامته صعبه
وندى كمان عندها حق تتضايق من تصرفاتها

ميرسى يا دودو على المتابعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأحد مايو 16, 2010 7:06 am


الحلقة الواحدة والستين

نظرت هالة الى اختها وهي تأكل, بينما نسمة تقلب الطعام ولا تكاد تمسه بفمها, ظلت تراقبها لحظات وهي تأكل دون ان تنطق, حتى لاحظ اسلام ذلك فقال مداعبا.
اسلام: ايه يا نسمة مش اكلتك يعني؟.
نظرت اليه في شرود.
نسمة:........
اسلام: دي اكلة مية,ههههه.
نسمة: هه؟.
اسلام: لا هه ايه بقى, دي هالة قاعدة من الصبح تطبخ في مصايب واقولها ليه تقولي نسمة جاية وهتاكلنا لو معملتش اكل كتير, انا عايز الصواني تتمسح, احنا مبنرميش اكل هنا.
نسمة: اهه.
نظر الى هالة في دهشة وهو يقول.
اسلام: اختك مالها؟.
قالت هالة مدافعة عن مزاج اختها المتكدر.
هالة: مالها ماهي كويسة اهي.
وانتظرت في قلق حتى انتهاء الطعام وقامتا لتجمع الاطباق, وبعد دخولهما المطبخ قالت هالة وهما تنظفان الاطباق.
هالة: مالك يا بوز؟.
نسمة: مفيش.
هالة: ابراهيم عمل فيكي حاجة؟.
صمتت نسمة وهي تجفف الاطباق وتضعها في مكانها.
هالة: مالك بجد يانسمة فيه ايه؟.
نسمة: معرفش يا هالة, والله معرفش, مش مرتاحة.
هالة: ليه كده؟, لا حول ولا قوة الا بالله.
نسمة: ابراهيم يا هالة, مش مريح.
هالة: ازاي يابنتي دا ولد زي الفل, واخلاق وتربية, ومؤدب جدا وشكله بيحبك بجد.
نسمة: ماهي هي دي المشكلة يا هالة, انا لما بفكر فيه بقول يعني هو انا بس الوحيدة الي شايفاه كده, ماهو كويس وكل الناس شايفينه , اشمعنى انا.
هالة: ليه كده يا بنتي عمل ايه قلقتيني.
نسمة: هو معملش حاجة, بس يمكن انا الي بيتهيألي, عارفة يعني ليه حركات كده غريبة, يعني مثلا دايما قدام الناس يبقى قاعد بيني وبينه مترين , واول مانبقى لوحدينا يحاول يقرب مني يمسك ايدي, انا صحيح بعمل مطنشة بس بتضايق.
اطلقت هالة ضحكة مدوية, وهي تقول.
هالة: هههههههه ....هههه يخرب عقلك, هو دا الي مضايقك, ماتسبيه يمسكها يافوزية...هههههه...ههه, دا بقى الي خلاص غريب, انتو اتخانقتو بسبب الموضوع دا ولا ايه؟.
نسمة: انا اصلا مديتوش فرصة, بس الفكرة مش كده, انتي عارفة هو لو كان طبعه كده اصلا في العادي, او بيحاول يعمل كده قدام الناس, كنت قلت ماشي , لكن انا الي مخوفني التغييير الي بشوفه لما بنكون لوحدنا, تغيير في تصرفاته في افكاره حتى في طريقة كلامه ساعات بيبقى مش قليل الذوق, بس لهجته فيها حاجة مش مريحة.
اقبل اسلام نتيجة لضحة هالة السابقة.
اسلام: ايه ياعم الي مفرحك كده بس؟.
هالة: ولا حاجة يا حبيبي.
اسلام: طيب يا نسمة اعمليلي شاي الله يخليكي وهاتيهولي الليفنج.
نسمة: حاضر.
نظر اليها مندهشا.
اسلام: الله !!, دي اول مرة توافق من غير ماتقاوح, ربنا يخليك لينا يا عم ابراهيم.
تجهم وجة نسمة بينما خرج اسلام من المطبخ.
هالة: بصي يانسمة,انتي بقالك معاه شهر اهه, حبتيه ولا لسه؟.
نسمة: مش عارفة يا هالة, كل ما احاول اقرب منه, عايزة احبه بخاف, والله انا بصلي ليل ونهار وبدعي يارب لو ليا خير فيه خليني احبه وافتح قلبي ليه.
هالة: طيب ايه الي مخوفك منه, انا بشوف رسايله على موبايلك, بيحبك هو باين.
قالت نسمة بضيق؟
نسمة: عارفة, ...انا مش مصدقاه اصلا, عارفة لما حد يقولك بحبك وانتو لسه مكملتوش وقت مع بعض, بتحسي انها تقضية واجب, يعني هو واحد قالي بحبك من تاني يوم خطوبة, تاني يوم, كان لحق يعرفني منين دا عشان يحبني, هو بس عايز يعيش الخطوبة وخلاص شكله باين, اصدقه ازاي انا اصلا, دي اي عيلة لو اتقالها بحبك بدري هتشك, والمصيبة انه طالب مني اني احبه في المقابل اكيد محدش بيعمل حاجة من غير مقابل, وانا فعلا مش حاساها لدرجة اني اقولها هحس برضة اني بقولها تقضية واجب, صحيح بحب اكلمه وبيوحشني , وحاسة ان فيه حد في حياتي, بس انا مبحبش الزن والضغط.
هالة: هو بيزن عليكي؟.
نسمة: مش بالظبط, بس لما تلاقي حد ليل نهار قاعد يقولك بحبك, ورسايل وبتاع , بتبقي حاسة انه مستني في المقابل انك تقوليله كده, وانا حاسة بالذنب اني مش قادرة اقوله.
صمتت هالة قبل ان تقول؟
هالة:....نسمة .... لو مش مرتاحة ..قولي من اولها.
تنهدت نسمة.
نسمة:....مممم....مش عارفة ياهالة, هو بالنسبة لي مفيش سبب مادي يخليني اسيبه دلوقتي, كله في دماغي انا, بس يمكن ,...يمكن انا الي مكبرة المواضيع زي مابتقولولي دايما, يمكن, الله اعلم, ...يمكن؟
هالة: وبعدين يا نسمة هتخوفيني عليكي ليه؟.
نسمة: ياستي ولا تخافي ولا حاجة, بكرة كل حاجة تبان والي ربنا عايزة هو الي هيكون.
وصمتتا قليلا, قبل ان تعود هالة لتنفجر في الضحك ثانية وهي تقول.
هالة: تخيلي بقى وانتي بتقولي لماما انا مش عايزة ابراهيم, وتسألك ليه تقوليلها كان عايز يمسك ايدي...,هههههههههه....دي كانت تروح فيها,....هههه,....والله العظيم انتي مسخرة.
وعلا صوت الضحك فهتف اسلام.
اسلام: على كدة الشاي خلص بقى.
قفزت نسمة من مكانها.
نسمة: الشاي...نسيته.
******************
خرجت ندى تراقب والدتها وهي تودع صديقتها على الباب الى ان دخلت, وقالت لها بدهشة.
ندى: ايه ياماما مالها طنط سمية؟, متنرفزة ليه؟.
قالت الام وهي تتخطاها في سرعة.
الام: مانا مش هقولك عشان انتي هتجري على طول على هايدي تحكيلها.
تعاظم الفضول في رأس ندى فركضت خلف امها يتآكلها حب المعرفة.
ندى: ماما, استني والله لانتي قايلة, ايه بجد مالها.
لم تجبها الام, فقالت باصرار.
ندى: والله ياماما انا ماهقول لحد, لا هايدي ولا حد يا ماما بس قولي.
جلست الام في غرفة ندى وهي تتنهد في استسلام.
الام: الست يا ستي هتجنن من هايدي, بتقول انها بتستغله كل شوية خروجات وفسح وهدوم, وكل شوية تقوله لا انا نفسي في كذا لا ماما عايزة كده, وهو نازل صرف عليها , وهي مش طايقاها, بتقولي انا عارفة مامتها دي اكيد بتاعة اعمال, انا ابني ميقعش الوقعة دي ابدا اكيد هي عاملاله حاجة.
قالت ندى بامتعاض.
ندى: اعمال؟؟, ايه التخلف دا؟؟.
الام: ماهي الست معذورة برضة هتتجن, واحدة لفت على ابنها وهي مش عايزاها.
ندى: يا ستي هي الست الي رخمة , ايه يعني بيجبلها هدوم وبيديها فلوس, طب ماعادي, كل الناس بتعمل كده.
الام: لا ياندى انتي عارفة كويس ان هايدي بجحة ولما تعوز حاجة بتطلب, وهي مستقطعاه هي وعيلتها, وهي مش من مستواه اصلا.
ندى: هتعمل ايه يعني؟, ماخلاص اتخطبو.
الام: خلاص مين ياحبيبتي, دي سمية صاحبتي وانا عارفاها قوية, اصلا دي خاطباله عشان تخلص من زنه وتسكته والسلام, تخليه يمشي معاها شوية يمكن يزهق, هي قالتلي انها حالفة ماتجوزهاله ابدا, بس هو شوية كده ويرجع لعقله ساعتها هتاخده تخطبله, طب دي بتدورله على عروسة من دلوقتي.
ندى: يادي النيلة, ياعيني عليكي ياهايدي.
الام: اوعي يا ندى تنطقي وتقوليلها حاجة.
ندى: انطق واقول ايه, هروح اقولها ام لؤي بتدورله على عروسة, يادي النيلة, ربنا يستر بقى على شادي, اهي واحدة زي امه دي, زمانها منقياله عروسة من زمان ومستنية.
قالت الام بضيق.
الام: اهو انا مستحملة ام شادي دي بس عشان خاطر الولد بيحبك وانتي بتحبيه, لو مكانش كدة والله الست دي انا كنت وقفتلها وعرفتها حدودها قليلة الذوق والادب.
ندى: خلاص بقى ياماما سبيني في الي انا فيه, اه ياشادي يالي معذبني بمامتك دي, مش بعيد تخطبلك واحنا مخطوبين.
****************
قطبت نسمة جبينها وهي تقول في الهاتف محاولة الحفاظ على هدوئها.
نسمة: بس انا مبروحش في حتة وحشة, انا بروح مع اصحابي نتغدا مرتين في الشهر, بنروح دار الايتام وبعده بنخرج, ودي حاجة احنا متعودين عليها, في عز النهار, هو انا بقلك احنا خارجين باليل.
قال ابراهيم بلهجة آمرة.
ابراهيم: هو اصلا مفيش نقاش في حاجة زي دي, انا مفهمك مفيش حاجة اسمها خروج مع اصحابي, روحي دار الايتام زي مانتي عايزة, بس خروج بعدها لا.
نسمة: لا حول ولا قوة الا بالله؟, وليه لا يعني؟.
ابراهيم: نسمة , بقلك ايه, انتي بتقاوحيني ليه انتي شكلك هتتعبيني.
نسمة: بقاوح ايه؟, انت الي بتقول كلام مالوش سبب, انت تمنعني من الحاجة لو كنت رايحة مكان وحش او ناوية اتأخر وبعدين انا اهلي عارفين كويس انا بعمل ايه.
ابراهيم: اااه,...حكاية اهلك دي لما تكوني مش مخطوبة ومفيش واحد له كلمة عليكي, لكن دلوقتي انتي ملزومة مني زيي زي اهلك دلوقتي والمفروض تسمعي كلامي مش تعدي تجادليني كده زي البنات الهايفة.
نظرت نسمة الى سماعة الهاتف في دهشة قبل ان تعيدها على اذنها وهي تقول في ذعر.
نسمة: انا هايفة؟.
هنا علا صوت ابراهيم.
ابراهيم: يوووووه يا نسمة انتي هتعدي ترغي كتير ليه وتخليني اغلط؟, هي كلمة ورد غطاها, مفيش يبقى مفيش, لكن رغي رغي رغي ومقاوحة مقاوحة على طول, انا مش عارف انتي ليه بتعملي كده, كأن دماغك متركبة عشان تعاندني, انتي مين فهمك يا بنت الناس ان الست هي الي بتقود العلاقة, الي فهمك كده غلط, الراجل هو الي بيقول كلمته ولو مكانلوش كلمة ميبقاش راجل.
نسمة: وهو انا عشان بدافع عن حقي تبقى انت مش راجل.
ابراهيم: نسمة نسمة, بقلك ايه بقى, اقفلي على الموضوع دا خاااالص, انتي كده , هو دا طبعك, تجادلي وبس, بس دا مينفعش معايا, انا راجل مش حاجة تانية.
نسمة: لا حول ولا قوة الا بالله, انت حتى مش مديني فرصة اتكلم, وبتقول الكلام على لساني.
ابراهيم: بصي يا نسمة انا اخر كلام عندي, حاجات الخير الي انتي بتعمليها دي كويس برضة مع اني مش مع انك تعدي تروحي وتيجي كده عمال على بطال, بس مش مهم, لكن غير كده لا, خروج لوحدك لا.
هتفت نسمة.
نسمة: وهو انا هبقى لوحدي؟؟.
ابراهيم: شوفي بتجادلي ازاي؟.
نسمة: لا حول ولا قوة الا بالله, انت عايز تجنني ومردش!!.
ابراهيم: انا قلتلك ميت مرة, عايزة تخرجي عايزة تتغدي تتفسحي انا اجي معاكي لكن لوحدك لا.
نسمة: طب ايه رأيك بقى ان الي بتقوله دا هو الي غلط, انا المفروض اصلا مخرجش معاك لوحدي زي مانت بتعمل, ولا اروح واجي معاك, ولا انت هتقلب الحقايق كمان, انت لسه غريب عني ومخطوبين بس, ومبقالناش شهرين كمانمع بعض, ولا انت بتاع حلال وحرام في حاجات حاجات.
قال ابراهيم بلهجة غاضبة.
ابراهيم: هو انا كده يا ستي, عشان عايز احافظ عليكي, بس انتي الظاهر مش عايزاني اشاركك, بس هو انا حاسس من الاول اني اخدت مقلب فيكي, انتي عنيدة ودماغك عاملة زي الجزمة القديمة, بصي يا نسمة, خلينا على نور من الاول هتسمعي كلامي هبقى كويس معاكي, مش هتسمعي هتشوفي وش تاني, واما اشوف كلام مين الي هيمشي ومين فينا الراجل.
واغلق الهاتف, فنظرت نسمة الى الهاتف قليلا مذعورة وهي تتمتم لتختناق.
نسمة: مقلب!!...جزمة قديمة!!.
واخذت الدموع تقفز من عينيها دون بكاء وهي مذهولة تماما.
**************************
نظرت ام شادي الى ندى وهي تمشي في الشقة معه يتفحصان المطبخ ودورة المياة التي تم تركيبهما حديثا, فقالت الام .
الام: عاجبك ياندى؟.
ندى: جميل اوي يا طنط انا مكنتش متخيلاه يطلع حلو كده.
الام: كويس ياحبيبتي انه عجبك , الحمد لله, انا كده ارتحت.
قبض شادي على يد ندى وهو ينظر اليها متعجبا , ثم نظر الى امه.
شادي: عاجبك انتي ياماما؟.
قالت الام بهدوء.
الام: مادام عاجبكو يا بني يبقى عاجبني.
تعجب الاثنان من هدوئها وافتقار الحديث الى السخرية المعتادة, فقال شادي بحذر.
شادي: بجد يا ماما؟.
الام: مالك ياشادي بتسأل كتير ليه؟.
شادي: لا ولا حاجة.
وعاد ينظر الى المطبخ في دهشة, فهمست ندى في اذنه.
ندى: على فكرة مامتك طيبة بقالها كام يوم, انا بدأت اقلق.
شادي: انا مش قلتلك هي طيبة بس انتي بس تقربي منها.
بينما قالت الام موجهة كلامها الى ندى.
الام: انتي ياحبيتي اختك هالة مش حامل بقى؟.
ندى: لا ياطنط.
الام: طب مش تروح تكشف.
ندى: ليه يا طنط دي مبقالهاش سبع شهور جواز, لما ربنا يإذن ان شاء الله هيكرمهم, هما مش مستعجلين يعني.
الام: ربنا يكرمهم يارب وعقبالكو ان شاء الله اما اشوف ولادكو بيتننطو.
شعر شادي بالفرح فترك يد ندى واقبل على امه يقبل يدها فبدأت هي بالدعاء به.
الام: ربنا يباركلك يا حبيبي ويكرمك ويوقفلك ولاد الحلال, ويرزقك ويعافيك ويسترك يارب, واشوف عيالك بخير ان شاء الله.
ثم صمتت قليلا وقالت.
الام: انت وندى طبعا.
فقام يعانقها وهو يبتسم,فنظرت ندى الى ذلك المشهد في غيظ, وفكرت.
"اههههه يا سوسة , انتي كمان قلتي تاخديه بالحنية عشان تكسبيه, وفاكراني هصدقك, قاعدة تدعي لابنك وفي الاخر حطتيني في الدعوة كأن ماليش لزمة, انا عارفة انتي تلاقيكي عاملة زي ام لؤي حرباية, تلاقيكي خاطبالله وعايزة تخلصي مني وتفرقعيني,ماهو معادش فيه امان خلاص, ربنا يستر بس وشادي ميصدقش, على العموم مش انتي راسمة دور حنية, والله لرد عليكي بدور حنية زيه واكتر منه, واما نشوف مين هيكسب مين, ويانا يانتي بقى مادام الحكاية بقت عيني عينك بالشكل دا"







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
صعبة المنال
عضو ماسى
عضو ماسى
صعبة المنال


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Ebda4e_4
انثى
الجوزاء الثعبان
عدد المساهمات : 5992
العمر : 35
المزاج : كنت smile قبل الجامعة وقبل ما أحب الزمالك
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Collec10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Travel10
النقاط : 63733

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأحد مايو 16, 2010 10:29 am

ههههههههههههههههههههههههه
ندى ومامة شادي دول حكاااااااااااااااايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأحد مايو 16, 2010 12:08 pm


الحلقة الثانية والستين

بعد انتهاء درس القرآن قامت نسمة لتنصرف, فنادتها المرأة التي تعطيها الدرس.
اميرة: نسمة استني, انا عايزاكي.
توقفت نسمة عن المسير وعادت لتجلس على المقعد ثانية, وانتظرت انصراف الفتيات, فاقتربت المرأة منها واخذتها من يدها تجلسها في الصالون.
اميرة: اعدي ياحبيبتي, ازيك يانسمة عاملة ايه دلوقتي؟.
اطرقت نسمة وهي تقول.
نسمة: الحمد لله يا مدام اميرة.
نظرت اليها المرأة مليا قبل ان تقول.
اميرة: عملتي ايه مع خطيبك؟.
تنهدت نسمة وهي تقول وقالت وكأنها انتظرت لتخبر احدا.
نسمة: جالنا البيت امبارح وقعد يصالحني, جابلي هدية وقعد يقولي انا اسف انتي بجد اجدع واحسن واحدة عرفتها في الدنيا, انا عمري ما عرفت بنت واستحملت عصبيتي زيك, انتي بجد اثبتيلي انك بنت اصيلة, وانا حبيتك اكتر واحترمتك , وانتي تستاهلي الواحد يحطك في عينه, وبجد انا اسف انا لما بتنرفز مبعرفش ابويا, بس انتي كنتي هادية ومردتيش عليا, انا عايز اعمل اي حاجة عشان اعوضك الي حصل, انتي تستاهلي الواحد يضحي بنفسه علشانك, انتي فعلا ذكية وجميلة وطيبة, كلام كتير من دا بقى.
اميرة: ممم وانتي عملتي ايه؟.
نسمة: مردتش عليه.
اميرة: انتي قلتي لمامتك حاجة يا نسمة؟.
نسمة: لا خالص, اصل انا مش عايزة ادخل الاهل في المواضيع دي, يعني حضرتك عارفة لما الاهل بيتدخلو بيشيلو من بعض ويشيلو منه , ولو فرضنا ان انا وهو اتصالحنا هما برضة بيفضلو فاكرين مبينسوش, وانا مش عايزة مشاكل, وبعدين هو جه اعتذر.
اميرة: بس اهلك لازم يعرفو يا بنتي عشان يكون عندهم فكرة.
وضعت نسمة يدها على رأسها وهي تقول.
نسمة: مينفعش ,انا كده هشوه صورته قصادهم, وهما ماشاء الله واخدين عنه فكرة انه كويس, بلاش وعلى ايه,خليه كويس قدامهم على الاقل يمكن دا يجبره انه يتصرف كويس بعد كده.
صمتت اميرة ثم قالت.
اميرة: يعني انتي شايفة كده؟.
شردت نسمة قليلا ثم هزت رأسها وكأنها تقنع نفسها.
نسمة: لا,...لا طبعا مينفعش اعد احكيلهم من اول مشكلة, يقول عليا شكاية, وبعدين برضة اكبر الموضوع, مايمكن يكون فعلا الموضوع بسيط وانا مكبراه.
اميرة:.........
نسمة: هو انا بس الي مكبراه يا مدام اميرة؟.
اميرة: انتي بتحبيه؟.
قالت نسمة باستياء.
نسمة: هو ليه كل الناس بتسألني السؤال دا؟.
اميرة: اصل انتي لو حبتيه مش هتشوفي كل العيوب دي فيه.
نسمة:.......... انا مش عارفة دي عيوب ولا مميزات, هو جالي واعتذر جامد, بس انا حاسة ان كل دا.... يمكن عشان انا نفذت الي هو كان عايزه يعني انا فعلا مرحتش بعد الدار في حته, وهو قعد يشكر فيا ويقولي انتي بتخافي على زعلي وانتي الي هتحافظي عليا وانا واثق فيكي جدا, ومتزعليش من اسلوبي انا مبخدش بالي وانا بتكلم واذا كنت غلطت فيكي فدا من ورا قلبي سامحيني وبحبك وحاجات كده.
اميرة: بصي يا نسمة انا شايفة انك لازم تعرفي حد كبير, حتى لو هالة اختك عشان برضة متفضلش شايفة ابراهيم بالصورة المثالية الي كلهم شايفينه بيها دي, ومتفضليش شايلة الهم لوحدك بالشكل دا, انتي باين عليكي اوي انك تعبانة.
نسمة: امال انا بحكيلك ليه يا مدام اميرة, ماما وكفاية عليها مشاكل ندى, وبابا لو حكيتله يبقى خلاص انا كده بتكلم في فركشة بقى, وهالة هو برضة صاحب جوزها , وحتى لو قلتلها هي مش في ايدها تعمل حاجة وممكن تجري تحكي لماما.
اميرة: مانتي مش هتفضلي شايلة في نفسك كده.
نسمة: ماهو ان شاء الله مش هيعمل حاجة تاني......مش كده برضة!!!!, اكيد دي مشكلة وهتعدي.
******************
ندى: ايه ياحبيبي كنت مشغول مع مين؟.
شادي: سامح يا ستي كان متصل يبشرني.
ندى: خير!!.
شادي:ولا خير ولا نيلة خالص, خلاص هيخطب.
شهقت ندى.
ندى: هاا, ......ياحبيبة قلبي ياريكا, هو مش كان سابها عشان مش عايز يخطب دلوقتي واهله وحياته وشغله اهم, الله يخرب بيتك يا سامح, اخص عليه بجد اخص عليه.
شادي: دا واد ناقص, برضة قعد يلف ويدور لغاية ما سابها الواطي, وبعدين يقولي اصل ابويا هو الي خطبلي.
ندى: ودي جابها منين الي هيخطبها دي؟.
شادي: بيقول شاف واحدة محترمة اوي ومؤدبة وعمرها ماعرفت حد قال هي دي, عرف اخته عليها وقال لابوه خلاص اخطبلي دي....هي واحدة في اعلام اد اختك, تلاقي نسمة عرفاها, اسمها ميسون.
قالت ندى بدهشة.
ندى: لاااا.....احلف بالله, ميسون؟؟, ميسون حمزة؟؟.
شادي: باين , انتي تعرفيها ولا ايه؟.
ندى: يالالاااااااااااااهوي.
شادي: ايه يا بنتي مالها ميسون دي؟.
ندى: دي؟؟, دي كانت انتيمة نسمة يا شادي,...ميسون ...ميسون فاكرها؟؟, ميسون.
شادي: اه اهه باين القصيرة الي ملامحها صغيرة اوي دي.
ندى: ايوة.
شادي: اه ومالها دي يعني, مش كويسة.
ندى: انا مالي ياسيدي ,دع الخلق للخالق.
شادي: لابجد يا ندى قولي.
ندى: مفيش بجد بس هي يعني كويسة, بنت كويسة.
شادي: بس دي امها داعية عليها دعوة وحشة اوي انها تاخد سامح.
ندى: والله شكل هو الي مدعي عليه انه ياخد واحدة مش هتعرف تحبه.
شادي: الله انتي هتنقطيني بالكلام متقوليلي فيه ايه؟, انتي تعرفي عنها حاجة, مايمكن متطلعش هي اصلا.
ندى: لا هي, محدش في دفعة نسمة اسمه ميسون الا هي.
شادي: ومالها بقى ميسون دي, متقولي يابنتي انتي خايفة من ايه؟.
ندى:اصل ميسون دي يا سيدي كانت مصاحبة واحد اسمه مصطفى , هالة عرفاه, واد صايع كده, وكانت بتحبه اوي ولغاية دلوقتي كانت نسمة بتسألها بتقولها انا عمري ماهحب غيره, يعني الحمد لله اخد مقلب وشربه, بس اوعى تروح تقوله يا شادي.
شادي: وانا مالي ان شالله يولع, ان شالله يتجوز اي مصيبة من الشارع, انا بطلت اقفله في حاجة تاني من ساعة ماساب ريكا بالطريقة الزبالة دي.
قالت ندى وعيناها تلمعان.
ندى: يادي النيلة يا ميسون, دانا الي هموت واحذرها منه.
**********************
قالت نسمة بضيق.
نسمة: انا ما اتأخرتش ولا حاجة, احنا خلصنا بدري وقعدت معاها شوية.
رد عليها صوت ابراهيم في الهاتف.
ابراهيم: وانتي ايه الي يقعدك عندها اصلا, ست حاجة واربعين سنة , لاهي من سنك ولا المفروض تصاحبيها تعدي في بيتها ليه بعد مالناس تنزل.
نسمة: انا مش فاهمة ايه المشكلة؟.
ابراهيم: المفروض متعديش في بيت حد.
نسمة: الله!!, ماحنا بناخد الدرس في بيتها.
ابراهيم: الدرس بس, بعدها تنزلي زي ما الناس نزلت, متصاحبيش واحدة كبيرة تعد تديكي في مواعظ وتلعبلك في دماغك.
نسمة: ابراهيم, الله يخليك انا مش عايزة اتناقش معاك في موضوع زي دا, لان دا معناه انك بتشك فيا, يعني انا لما اعد عندها هيحصل ايه يعني, الست جوزها ميت بقاله سنتين ومعندهاش اولاد قاعدة لوحدها خالص, ايه الي يمنع بقى, انت بتتخانق معايا ليه؟.
ابراهيم: انا مش بتخانق يا نسمة, انتي عايزة تطلعيني غلطان عشان تعدي تعمليلي حدوتة زي المرة الي فاتت, بس انا عندي حق واسألي اي حد ,و مينفعش تصرفاتك المريبة الي محدش يستحملها دي بقى.
قالت نسمة باندهاش.
نسمة: مريبة؟؟, انا تصرفاتي مريبة؟, ايه الكلام الغريب دا!!.
ابراهيم: ايوة انتي مش واضحة وصريحة, ومبتحبنيش اتدخل في حياتك عايزاني اسيبك تعيشي بدماغك, وانا مينفعش اسيبك تعملي دا, عشان انتي مش عايشة لوحدك, وانا مش هقبل تهمشي دوري في حياتك بالشكل دا.
قالت نسمة بشبه سخرية.
نسمة: اهمش دورك؟؟, طب بلاش بس الكلام الكبير الغريب دا الله يخليك, ابراهيم متكبرش حاجات هايفة لو سمحت.
ابراهيم: والله بقى مش انا الي بعمل الحاجات الهايفة واكبرها, انتي عنيدة جدا يا نسمة, ومبتسمعيش الكلام لمجرد العند, وانا مش عارف اتعامل معاكي خالص,و كل ما اقول هتبقى كويسة بترجع ريما لعادتها القديمة, مش عايزاني اتدخل في افكارك وتصرفاتك وحياتك وعايزة تعيشي زي ماكنتي عايشة قبل ما تعرفيني, بس انتي مش فاهمة ان دا معادش ينفع خلاص, انا ليا حق عليكي تسمعي مني وتاخدي من خبرتي, الي اكبر منك يوم يعرف عنك بسنة, وانتي مبتسمعيش الا كلام نفسك يا نسمة.
قالت نسمة باندهاش مغتاظة.
نسمة: انا؟؟, انا برضة؟؟, انت عايز ايه انا مش فاهمة, انت بتعكس الدنيا خالص, يا ابراهيم حرام عليك انا مبعملش حاجة وحشة, انت ليه دايما بتحسسني اني كلي غلط في غلط.
ابراهيم: مادام انتي حسيتي بكده يبقى انتي بتعملي حاجة غلط.
نسمة: لا يا ابراهيم انا مبعملش حاجة غلط.
ابراهيم: انا لغاية دلوقتي مقلتلكيش متروحيش الدرس دا.
نسمة: ماهو هو دا الي ناقص.
قال ابراهيم مهددا.
ابراهيم: نسمة متتحدينيش عشان انتي متعرفيش انا مجنون وممكن اعمل ايه.
نسمة: ياربي ارحمني, انت بجد مش ممكن, انا مش عارفة افهمك خالص.
ابراهيم: والله بقى دي مشكلتك وغلطتك, متحطيش راسك براسي يا نسمة عشان هتتعبي.
هتفت به.
نسمة: اكتر مانا تعبانة؟.
ابراهيم: والله انا مبعملش حاجة غريبة يعني, انتي الي دماغك متركبة شمال.
نسمة: وانت بقى عايز تعدلي دماغي؟.
قال بغضب.
ابراهيم: انا لو اطول اكسرها هكسرها.
نسمة: لو سمحت يا ابراهيم انا مش هسمحلك تكلمني بالاسلوب دا تاني.
ابراهيم : والله هو دا بقى اسلوبي, والي مش عاجبه يتفلق.
نسمة: انت فعلا قليل الذوق, وانا مش هستحمل اتكلم معاك وانت بتغلط فيا, مع السلامة يا ابراهيم.
واغلقت الهاتف في وجهه, وهي ترتجف وتشعر بالغيظ الشديد.
****************
نظرت ندى الى هايدي الجالسة القرفصاء في سريرها في بيتها, ووجهها كالموتى.
ندى: ....خلاص يا هايدي..., انتي مكنتيش بتحبيه اوي يعني.
هايدي: انا اتبهدلت ياندى, امه بهدلتني وهزأتني وخلته يسيبني, انا مش زعلانة أد ما كرامتي موجوعة.
ندى: يا ستي دي ست واطية احسن, يغور هو وهي.
هايدي: دي خلاص هتخطبله ياندى ومعداش على فركشتنا اسبوع, دي اخدت الشبكة وقالتلي بحق الهدايا الكتير الي جابهالك.
ندى: خلاص يا ستي ربنا يسامحها.
هايدي: لااااا, انا مش مسامحاها ابدا, ابدا لا هي ولا هو.
ندى: طب هو ليه؟, دا كان باقي عليكي لاخر لحظة.
هايدي: لا ياندى هما الاتنين ظلموني وبهدلوني, يارب اشوف فيهم يوم كلهم.
ندى: خلاص بقى ياديدي والله هو مكانش ينفعك, انتي نفسك كنتي مخنوقة منه.
هايدي: انا محروقة اوي ياندى اوي.
ندى: بصي يا هايدي , انتي كنتي هتتعبي اوي لو اتجوزتيه بامه دي, اسمعي مني انا, انا لولا اني بحب شادي مكنتش استحملت امه دي ثانية, لكن انتي لؤي مكانش يفرق معاكي.
بدأت الدموع تتخذ طريقها الى عيون هايدي.
هايدي:............
ندى: ومتحاوليش تقنعيني انك وقعتي فيه يعني الفترة الي فاتت, احنا مش هنمثل على بعض.
هايدي: انا كنت قلت خلاص, لقيت حد استقر معاه واستريحله, واتخطبت, محدش ياندى بيفكر يتخطب وهو ناوي نهاية.
ندى: بصي يا ديدي امه مكانتش هتسيبك, انتي الي كسبانة صدقيني,وبعدين يا حبيبتي انتي جميلة ولسه صغيرة ومسيرك تقابلي كتير.
هايدي: انا ليه بيحصل معايا كده؟, اشمعنى انا؟, انا دايما بتصدم في الناس, مش مكتوبلي اكمل مع حد, كل ما بعرف واحد بسيبه, ...انا تعبت نفسي اكمل بقى.
ندى: مسيرك يا حبيبتي تلاقي الي تحبيه ويحبك اكتر من اي حد.




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 35
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Collec10
النقاط : 72519

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأحد مايو 16, 2010 2:37 pm

الحلقات تحفه

جميله اوى

ميرسى يا نونا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
صعبة المنال
عضو ماسى
عضو ماسى
صعبة المنال


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Ebda4e_4
انثى
الجوزاء الثعبان
عدد المساهمات : 5992
العمر : 35
المزاج : كنت smile قبل الجامعة وقبل ما أحب الزمالك
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Collec10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Travel10
النقاط : 63733

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالأحد مايو 16, 2010 9:31 pm

لاااااااااا
ابراهيم ده وحش اوي
بجد مش يستاهل نسمه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالإثنين مايو 17, 2010 1:29 pm

نورتونى يا بنوتات
وهنزلكم حالا
حلقه جديده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 56974

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالإثنين مايو 17, 2010 4:40 pm


الحلقة الثالثة والستين‎
نظرت اميرة الى نسمة التي بالكاد جلست للحديث معها.
اميرة: مالك كده عايزة تمشي بسرعة ليه, اعدي معايا شوية.
قالت نسمة بارتباك.
نسمة: معلش يا مدام اميرة, يعني.
اميرة: يعني ايه , هو فيه اوامر جديدة انك متتأخريش عن الدرس ولا ايه؟.
جلست نسمة وهي تقول بضيق؟
نسمة: والله انا تعبت من كتر الاوامر وكتر التغيير ومزاجه الي كل شوية بحال دا.
اميرة: لا حول ولا قوة الا بالله, انتو ايه كل اسبوع بتتخانقو؟.
نسمة: كل اسبوع ايه, داحنا بنتخانق ميت مرة في الاسبوع, لا كمان مبنتخانقش, انا مبلحقش اقول كلمة اصلا والاقي دش كلام نزل فوق دماغي.
اميرة: وانتي لسه مقولتيش لحد؟.
نسمة: لا انا مستنية لحد ما اكون انا فعلا مقررة ان انا مش عايزة اكمل معاه, انا باقية عليه دلوقتي بس عاملة خاطر لاسلام, بس انا خلاص مقفولة من نحيتة قفلة مهببة, يعني الموضوع واقف معايا على غلطة واحدة منه.
اميرة: والله انا بدعيلك يا بنتي ليل نهار ربنا يهديكي ويهديهولك ان شاء الله.
نسمة: ربنا كبير يا مدام اميرة, والي فيه الخير هيقدمه ربنا.
وقامت وهي تقول.
نسمة: اقوم بقى انزل عشان ميبقالوش اي حجة.
اميرة: طب استني يا حبيبتي انا نازلة وعمر ابن اختي جاي يوصلني ناخدك في طريقننا.
نسمة: يا خبر ابيض, حضرتك عايزاه يعملي زفة, اركب مع واحد عربية, دانا كان يتقام عليا الحد.
اميرة: ربنا يهديكي يا بنتي ويكملك بعقلك, دا ابتلاء من ربنا بس عشان يختبرك, وان شاء الله تفهمو بعض وتعقلو.
نسمة: يلا , الحمد لله على كل حال.
***************
قبض شادي على يد ندى وهما في حفل خطوبة سامح وميسون, وقال.
شادي: مالها نسمة؟.
ندى: معرفش هي مزاجها زفت بقالها مدة, والله انا مش مستريحة للواد ابراهيم دا, شكله معصبها جامد, ونسمة من النوع الي مبيتكلمش, بس كلنا في البيت حاسين ان فيه حاجة, وماما على اعصابها لانها مش عارفة حاجة عن نسمة.
شادي: مش اكتر من سامح دا, انا فعلا متنرفز منه.
ندى: هي ريكا عرفت؟.
شادي: اكيد طبعا ماهو البجح عزم لومي, وطبعا مجتش.
نظرت اليه بطرف عينها وهي تقول.
ندى: وانت اشعرفك انه عزم سلمى.
قال شادي وهو ينظر اليها في لوم.
شادي: هو الي قالي.
فصمتت بينما جائت نسمة لتجلس بجانبهما.
شادي: كان مين يصدق ان صاحبتك تاخد صاحبي.
نسمة: النصيب سبحان الله, الدنيا دي صغيرة اد كده, بتمشي تحس ان كل الناس عارفة بعض.
شادي: واخبار ابراهيم ايه؟, ابقي سلميلي عليه.
اقتضبت نسمة وهي تقول.
نسمة: الله يسلمك.
ثم قالت مغيرة الحديث.
نسمة: انت ايه يا بني هتخلل في الجيش؟, كل دي سنة؟, دي طويلة اوي.
شادي: خلاص هانت معادش الا خمس شهور.
نسمة: هي كده تبقى هانت؟.وضعه ذراعه حول كتفي ندي وهو ينظر اليها.
شادي: اديني ابعد عنها شوية عشان تركز في امتحاناتها بدل ماكانت دايما بتتلكك فيا.
ندى: انا ياحبيبي بتلكك فيك؟, هو انا الي عملت حدوتة وقعدت اتخانق معاك عشان بنت هي الي طلعت الاولى؟.
شادي: لا ابدا ياروحي انا بس الي كنت بتلكك فيكي وبرضة طلعت التاني, مش انتي الي بتطلعي كل ترم بمادة وخايبة
ضربته في ذراعه.
ندى: انا ياشادي بطلع كل ترم بمادة؟؟, حرام عليك دي محصلتش الا مرتين بس الترم الي فات والسنة الي فاتت, وانت عاملي عليهم زفة, يعني انا مرضتش ازعلك واقلك ان سامي العدل طلعت اشطر منك.
تعصب شادي.
شادي: لا ياندى, هي مكانتش اشطر مني, انا الفرق بيني وبينها درجة واحدة يا ندى, وبعدين اسكتي بقى انا مبحبش اتكلم في الموضوع دا.
ندى: خلاص ياحبيبي ان اسفة , مكانش قصدي افكرك, وبعدين انت اصلا احسن منها واشطر منها ومش محتاج تتعين في الكلية عشان تثبت نفسك, انت شغلك مضمون يا حبيبي, انا بابا ظبطك خلاص عنده في الشركة واول ماتخلص هتلاقيه بيساعدك, شوف يعني هو مرضيش يشغل هالة معاه, وسابها تشتغل في مكتب , واول ما قلتله عليك, كان تاني يوم سائل في الشغل عنده.
شادي: انتي عارفة يا ندى باباكي دا مثلي الاعلى من وانا صغير.
ندى: ربنا يخليك ليا يا حبيبي.
وبعد انصرافهم من الحفل, قالت ندى لنسمة في البيت.
ندى: بس هي مبسوطة؟, انتي مسألتيهاش؟.
نسمة: بتقولي عادي, اهو عريس زي اي اعريس, كله بقى عندي زي بعضه.
ندى: يخرب بيت دماغك يا ميسون, الله يكون في عونهم هما الاتنين.
نسمة: انا ماليش دعوة , انا جيت اقلها على مصطفى في مرة, قالتلي ملكيش فيه, واهو اداها بمبة في الاخر, مش هتدخلها في حاجة تاني,... بالله عليكي يا ندى رنيلي على ابراهيم على ما اغير , عشان قالي اول ماتوصلي البيت رني.
فالتقطت ندى هاتف نسمة , ووضعته على اذنها لثوان.
ندى: مشغول.
قالت نسمة وهي تركض لدورة المياة.
نسمة: شوية كده ورني تاني.
واغلقت الباب فقالت ندى.
ندى: وانا مالي, انا عايزة انام.
ووضعت الهاتف من يدها وهي تتوجه صوب حجرتها تتثائب.
**********************
قالت نسمة لابراهيم الجالس امامها في الكافيتيريا.
نسمة: مالك ياابراهيم, انت من ساعة ما قعدنا وانت متنرفز.
اعتدل ابراهيم وقال متضايقا.
ابراهيم: وانتي مش شايفة انك عملتي حاجة خالص؟.
نسمة: عاملة حاجة؟, ...بسم الله الرحمن الرحيم...عملت ايه هو انا لو عارفة كنت هسأل؟.
ابراهيم: بطلي استعباط يا نسمة.
قالت بصرامة.
نسمة: ابراهيم, قول الي عندك من غير تطويل لسان.
ابراهيم: انتي مبتبطليش معاندة وتطنيش وتتصرفي كأني مش في حياتك.
نسمة: ماتبطل لف ودوران وتقول الي عندك على طول, بطل بقى اسلوبك دا.
ابراهيم: انا مش مفهمك يا بني ادمة انك ترني عليا اول ماترجعي من الفرح, ولا كأن, واعد انا استنى, كأني هوا مستني, مش هتبطلي قلة اهتمامك دا.
قالت بحدة.
نسمة: انا رنيت, والله العظيم خليت ندى ترن كنت مشغول.
ابراهيم: شفتي شفتي؟؟,...قمة في قلة الذوق, خليت ندى هي الي ترن, فين انتي اهتمامك , ولما لقتيني مشغول مارنتيش تاني ليه؟, ولا كأني في بالك.
نسمة:انا رجعت هموت وانام , ومش مرنتش انا رنيت انا هكدب عليك ليه, ندى رنت لقيتك مشغول, قلتلها ترن تاني, وبعدين نسيت انا اتأكد, ايه يا ابراهيم, جل من لا يسهو,انت ايه, عايز تقنعني يعني انك معرفتش تنام طول الليل من الموضوع دا, ولا ان دا موضوع يستحق اساسا ان احنا نعد القعدة دي نتخانق.
ابراهيم: اااه طبعا, وانتي يهمك ايه, ما اعد استنى ولا اتفلق, مفيش في راسك الا نفسك وبس.
نسمة: الله!!, سبحان الله, ولما انت قلقت ماتصلتش بيا ليه انشالله نص الليل عشان تتطمن, مش افرض كان حصلي حاجة, بس انت بس كل الي في دماغك ازاي تعمل مشاكل.
ابراهيم: ماهو محصلكيش حاجة ولا انتي بتاخديني بالصوت يعني, انتي بتعتبري دي حاجة هايفة عشان انتي عارفة انك غلطانة.
امسكت نسمة رأسها وهي تهتف.
نسمة: لاااااااا يا ابراهيم احنا بالشكل دا مينفعش نكمل مع بعض.
ابراهيم: يعني هو دا حلك من اول مشكلة؟, على طول بتهربي كده؟.
نسمة: اول مشكلة ازاي يا ابراهيم, داحنا بمعدل كل يومين بنتخانق, احنا مش متفاهمين خالص يابني, انت في حتة وانا في حتة تانية خالص, انا مش عارفة اعمل ايه, انت قلتلي في اكتر من مرة انتي دماغك مش ماشية مع دماغي يبقى خلاص ,شيل دا من دا يرتاح دا عنده.
ابراهيم: بس دا مش حل.
نسمة: امال ايه الحل؟.
ابراهيم: انتي بتتنططي عليا عشان عارفة اني بحبك ومش عايز اسيبك, عايزة تركبيني.
صمتت نسمة وشعرت بالغضب يفور في جسدها.
نسمة: ماهو هو دا الي انت ببتعد تقوله كل مرة انا اسف وانا بحبك, وانتي طيبة وانتي جدعة, وساعة الخناقة بيتبخر كل الكلام دا في ثانية وبلاقي بني ادم تاني قدامي, انت فاكر ان الاعتذار ممكن يمحي الكلام اللي اتقال فبتستسهل تعتذر, وخلاص وتضحك عليا بكلمتين , وبعدها ترجع تاني تبهدلني معاك, وانا مش حمل بهدلة يا ابراهيم.
ابراهيم: انا مبهدلتكيش يا نسمة انتي الي بهدلك عندك معايا.
نسمة: انا مش بعند, انت الي بتطلب حاجات مستحيلة, عايز تحط قدامي الحيطة وتقولي انا مقلتلكيش متعديش.
ابراهيم: انا يانسمة بحاول اكون متفاهم معاكي على اد ما اقدر, وانتي بتخلصي صبري عليكي.
نظرت اليه غير مصدقة, وقالت.
نسمة:...ااانا؟؟,....انا الي خلصت صبري عليك.
ابراهيم: انتي مش قادرة تفهميني ولا تستحمليني وتاعباني معاكي روحي وتعالي وبرضة مصممة تعملي الي على مزاجك, انا مش عارف اعملك ايه اكتر من الي عملته انا واحد شايلك على كفوف الراحة, كل الي انتي عايزاه بعملهولك ومبطلبش منك حاجة كبيرة يعني, ايه يعني تفتكريني لما تروحي ترنيلي بس انا مقلتلكيش كلميني,وانتي مصرة تكسري كلامي وتعانديني, ايه يعني؟, عايزانا نسيب بعض ؟, فاكرة هيهمني, لا انا بقى مش هيهمني, واعملي الي انتي عايزاه, انا اصلا كنت زهقان من الاول بس كنت باقي معاكي كده يعني.
نظرت نسمة اليه في دهشة وغضب, تتأمل التغيير المفاجيء في مزاجه, وانعقد لسانها قبل ان تقول.
نسمة: ....... باقي معايا كده ليه يعني؟, فيا عيب ولا هيحصلي حاجة لو سبنا بعض؟, لا انا الحمد لله عندي اهلي الي فعلا بيخافو عليا , وعندي مستقبلي وعندي نفسي قاعدة معززة مكرمة في بيت ابويا , صاينة نفسي للي يستحقني,وعندي حياة كاملة هتبقى احسن من غير مانت تكون فيها, انا فعلا اتخدعت فيك, واذا كنت قلت عليا ان انا مقلب, فمعلش انت بقى اكبر مقلب اخدته في حياتي, لا انت مش مقلب دانت شلوت كبير اوي وكل الناس مخدوعة فيك, وانا الحمد لله شفتك على حقيقتك الوحشة, عشان انت واحد منافق وبوشين , وعين في الجنة وعين في النار, من كتر القذارة الي كنت فيها مبقتش عارف ازاي تتعامل مع بني ادمين نضيفة, بتتعامل معاهم بنفسيتك ودماغك.
صاح بها.
ابراهيم: انتي واحدة مريضة نفسيا وعايشة دور الملاك بس فوقي انتي مش كدة.
نسمة: قول الي انت عايزه واقلب الحقايق زي مانت عايز , انا همشي دلوقتي وابقى كلم بابا قوله انا سبت بنتك عشان مجنونة ومريضة نفسيا ,....حسبي الله ونعم الوكيل.
وجذبت حقيبتها وهي تنصرف في عنف.



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
sandy
عضو ذهبي
عضو ذهبي
sandy


انثى
العذراء التِنِّين
عدد المساهمات : 1384
العمر : 36
المزاج : يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Unknow11
النقاط : 59307

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 5 Icon_minitimeالثلاثاء مايو 18, 2010 6:20 am

ياربى دة ايراهيم دة مجنون خالص


والله كنت حاسة انه كدة من الأول

ودة حال شباب كتير دلوقت بيفتكروا ان كل البنات زى اللى هما قابلوهم

ف حياتهم قبل كدة.............ههههههههههههههه

احسنلها تسيبه دة خنيق اوى ومتسلط وعامل فيها راجل ع الفاضى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مين قال ان اللي فات مات؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 5 من اصل 8انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» إجراءات أمنية مشددة بكفر الشيخ بعد قطع "رجلى" بلطجى(قبل ما تدخلوا الصورة اللي جوه مش مناسبة للجميع فياريت اللي مايقدرش علي هذه النوعية من الصور مايدخلش)
» اعلان الحرب ( للولاد )
» اللي جرحوني ؟؟؟؟؟
» شو تسمي اللي باعك؟؟؟؟؟؟؟
» حد شامم الريحة اللي انا شماهاااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية تربية المنصورة  :: مكتبه تربيه :: روايات وقصص مكتوبة-
انتقل الى: