منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا
مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 467423
منتدى كلية تربية المنصورة

اهلا بك زائرنا العزيز
إذا كنت عضـــــــــو
فيجب عليك تسجيـــل
الدخـــــــــــــــــــول
اما إذا كنت زائر جديد
فيجب عليك التسجيل أولا
مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 467423
منتدى كلية تربية المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةبوابه تربيهأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 مين قال ان اللي فات مات؟؟

اذهب الى الأسفل 
+8
صعبة المنال
سندرا
s0s0
the angel
DoDo 2009
همس القلب
My Lovely"H"
nona.france2010
12 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
كاتب الموضوعرسالة
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالجمعة مارس 19, 2010 3:11 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

]دي قصه جامده جدا وعجبتني اوي ويارب تعجبكم [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


وهقدمها علي حلقات


هي طويله شويه بس بجد حلوه


..منقوله من احد المواقع الالكترونيه..
كتابتها: رفيف الخميسى
اللي كتبت قصة اخر البنات المحترمين

..........منقول.......

اتمنى ان تستمتعوا بها
تحياتي

****************


الابطال:
ندى وشادي جيران
القصة بتبتدي والابطال لسه صغيرين ندى في اولى ثانوي وشادي في تالتة ثانوي
]


*******************
الفصل الاول

الحلقه الاولى



دخلت الام الغرفة وقالتت لابنتها في هدوء.

الام: ندى ,يلا روحي اعملي قهوة لباباكي, واسأليهم لو عايزين عصير.

قامت ندى من على مكتبها في تأفف, وهي تقول.
ندى: يووووه ياماما, متخلي نسمة هي الي تعملها, انتي مش شايفاني بذاكر.

الام: بطلي دلع , دلوقتي بقيتي بتذاكري؟, وخلى نسمة الي تطلع! , وبعدين نسمة مبتعرفش تعمل قهوة.
ندى: حاضر خلاص, هقوم اهه, هو مين برة اصلا؟.

الام: محدش غريب يعني, دي هالة اختك وهايدي صاحبتها وشادي.
ندى: شادي مين؟.
الام: شادي الي ساكن في البرج الاحمر الي قدامنا, مش عارفاه؟ .

ندى: اه ,اه فاكراه , الواد الغلس القصير دا, الي كان بيغلس عليا واحنا صغيرين ,دا كان شعره طويل وكنت دايما اشده منه,ايه دا هو بقى في تالتة ثانوي امتى؟, هو قد هالة؟.

الام: ايوة, قدها .
ندى: وايه الي جايبة النهاردة؟.
الام: ماهو كمان مقدم على اختبار القدرات بتاع عمارة, فجاي لباباكي يفهمه بالمرة مع هالة وهايدي.

ندى: الواد انا فاكراه ,دا كان رذل رذالة يا ماما واحنا صغيرين, مع اني اصغر منه بسنتين بس كنت اطول منه , وكنت دايما بضربه.

الام: انتي هتقفي ترغي عشان تضيعي الوقت, اتفضلي يلا, روحي اعملي القهوة, وطلعيلهم عصير, وبعد كدة, هاتيلي انا كمان عصير واسألي نسمة لو عايزة.

ندى: يووووه, حاضر, ماهي نسمة دي الاعدادية بتاعتها هتيجي فوق دماغي, منا في اولى ثانوي برضة وعندي اربعتاشر مادة.

الام: طب اعملي الي قلتلك عليه بسرعة, وانتي تلحقي تذاكري الاربعتاشر مادة يا لمضة.
ندى: حاضر.

وتوجهت الى المطبخ على مضض, وجهزت القهوة, وهي تدندن, ووضعتها على صينية واتجهت بها حيث ابوها.
ندى: بابا , القهوة.

الاب: شكرا يا نيدو.
اخذ والدها القهوة من يديها , بينما التفتت هي تسأل.
ندى: حد عايز عصير؟.

نظرت اليها اختها .
هالة: انا عايزة, وهاتي لهايدي كمان, عايز يا شادي؟.

التفتت ندى تنظر لشادي لاول مرة, واندهشت, انه لم يعد الطفل القصير الذي اعتادت ان تضربه, لقد رأت شابا طويلا بشدة, يرتدي نظارة طبية, ذو وجه وسيم اسمر, فتعجبت, وقالت دون ان تفكر.

ندى: ايه دااااا, انت طولت اوي كده ليه, دانت كنت ازعة, وشعرك...
قال الاب ينهرها.
الاب: ايه يا ندى الكلام دا؟, مش تفكري في الكلام قبل ماتقوليه.

ندى: اصله يا بابا انا مشفتوش من واحنا صغيرين, كان قصير وشعره منكوش و....


قاطعها الاب للمرة الثانية ,بينما شعر شادي بالحرج من الوصف حين انخرطتا هالة وهايدي في الضحك.

الاب: فيه بنت رقيقة تتكلم زي الدبش كده, جيبيلهم عصير يلا وتعالي, وبطلي تلبيخ.
فشعرت هي بالحرج هذه المرة, وذهبت لتفعل مثلما قال لها ابوها في سرعة ثم عادت لامها .

ندى: ماما , ماما انتي شفتي شادي؟؟.
الام: ايوة يا حبيبتي.

ندى: دا بقى شكل تاني خالص يا ماما, دا طول اوي ولبس نضارة.
الام: مانتي عندك حق, مشفتيهوش من زمان, والله مااعرف كان مختفي فين كل دا.

ندى: بس انا لبخت الدنيا ,واتريأت عليه قدامهم.
الام: انتي على طول لسانك فالت, لما يخلصوا ابقى اطلعي اعتذريله.
صمتت قليلا تفكر ثم قالت.

ندى: هو اكيد علمي رياضة ,ولا ايه؟, هيكون بياخد قدرات عمارة ليه يعني؟.
الام: معرفش انا بقى, انتي مش هتعدي تذاكري ولا ايه؟, وبعدين فين العصير بتاعي.

ندى: اه صحيح نسيت.
وانطلقت تحضره في سرعة ,وهي تفكر في شكل شادي الذي تغير تماما منذ الصغر.
*******************

انتظرت ندى بصبر انتهاء والدها من الحديث مع اختها وهايدي وشادي, ودخوله غرفته لتهرع للخارج, موقفة شادي وهو في طريقه الي الباب.
ندى: شادي.

التفت ينظر اليها في دهشة, بينما نظرت هي لاعلى لتنظر لوجهه, الذي علته امارات التساؤل.
شادي: ايوة , فيه حاجة؟.

ندى: انا.... سوري,...سوري لو كنت ضايقتك ولا حاجة.
نظر اليها ببرود.
شادي: ضايقتيني في ايه؟.
ارتبكت ندى لبروده , وشعرت هي بالاحراج.

ندى: يعني لما قلت انك كنت ...قصير وشعرك طويل.
قال ببرود وهو ينظر الى اختها وصديقتها, اللتان تتابعان الحديث في شغف.
شادي: طب منا كنت قصير وشعري طويل , ايه يعني؟.

نظرت اليه بدهشة, ثم بضيق.
ندى:يعني ان انا قلت كده.
شادي: اصلا انا مكنتش قصير انتي الي كنتي طويلة زيادة وانتي صغيرة, وكنتي مستقوية نفسك, عشان طولك.

شعت بالغضب, فقالت في انفعال.
ندى: تصدق انت بارد, وانا غلطانة اني جيت اتأسفلك اصلا, انت فعلا كنت قصير ومنكوش, ومش كده وبس, كنت غلس وكنت دايما بضربك,هه بقى.

وضربت بقدمها في الارض بطفولية, ثم اندفعت للداخل, بينما ازداد هو احراجا امام الفتاتين.
*******************

ندى: بس يا هالة متكلمنيش عنه, دا قليل الزوق, وغبي.
ضحكت هالة وهي تقول.
هالة: مش انتي الي هزأتيه الاول, واتريأتي عليه ولا لأ؟.

ندى: انا مقلتش حاجة غلط, هو كان غلس, ولسه غلس زي ماهو, هو عشان بقى نخلة خلاص, نسي شكله زمان, انا فاكرة اننا عندنا صور ليه وهو حاطط صباعه في مناخيره كمان.

انخرطت هالة في الضحك وهي تقول.

هالة: بس متقوليش الكلام دا ادام هايدي لحسن معجبة بيه, وشكلهم هيظبطو كده.

ندى: يتحرقو هما الاتنين, اهي هي رخمة زيه بالظبط, وهو وحش واسمر وبنضارة.

هالة: حرام عليكي, دا وشه امور, انتي مخدتيش بالك ولا ايه.
ندى: وانا اخد بالي ليه, مانتي عارفة اني بحب الصبيان البيض الي عنيهم ملونة.

وصمتتا قليلا ثم قالت هالة بشغف.
هالة: بس هي صحيح فين الصورة دي اوريهالها.
ضحكت ندى وهي تقوم.
ندى: قومي قومي, ندور في البوم الصور.
**********************


الحلقة الثانيه


تباطئت خطوات ندى السريعة, وهي تتوجه نحو المصعد بمدخل بيتها, بعد ان كانت مندفعة كعادتها باتجاهه عائدة من درسها, مستوقفة الراكب قبل ان يدخل ويغلق الباب , ولكنها تعرفته, انه شادي ,فتراجعت قليلا عن سرعتها, فالتفت شادي ينظر اليها , وتردد قليلا قبل ان يفتح الباب لها يدعوها للدخول قبله, فترددت هي الاخرى وهي تقول.
ندى: خلاص اطلع انت

قال بسخرية مشوبة ببعض الحرج.

شادي: هو حمولة واحد بس ولا ايه؟, اركبي دا حتى بتاع بيتكو انتو.

دخلت وهي تشعر بالحرج, فقد علمت انه علم بأمر الصورة التي أرتها لهايدي صديقته, وعلمت انها وهالة سخرتا منه في الحصة الماضية, وكانت قد تجنبت رؤيته قدر الامكان بعد هذا الامر.
شادي: كيميا وفيزيا؟.
التفتت اليه بدهشة.
ندى: نعم؟.
اشار الى المذكرة بيدها.
شادي: كيميا وفيزيا, اولى ثانوي طبعا.
ندى: الملزمة ,دي؟, اه.
شادي : صعبين ولا؟.
ندى: زفت.
شادي: ميجوش حاجة في كيميا تانية ولا الفيزيا.
ندى: ربنا يطمنك.
شادي: ناوية ادبي ولا علمي؟.
ندى: معرفش لسه.
صمتا قليلا ,قبل ان يقول بجدية مفاجئة.
شادي: انا كمان عندي صور ليكي وانتي صغيرة على فكرة.
احمر وجهها لانه فتح هذا الموضوع في وسط كلام عادي , وقالت بحرج.
ندى: صور ايه؟.
اكمل دون ان يجب.
شادي: ومكانش شكلك فيهم حلو برضة,بس انا مش عيل زيك عشان اردهالك.
رفعت عينيها اليه في دهشة وحرج, وعجزت عن الكلام, بينما توقف المصعد, فقال وهو يخرج منه.
شادي: مع ان شكلك ذكية, بس تصرفات العيال دي بتغطي على ذكائك.
وخرج في هدوء, وتوجه الي باب بيتها تاركا اياها في قمة الحرج, وهي تتبعه في بطء, تفكر فيما قاله لها ,وشعرت بالدم يفور في جسدها, وبالرغبة بشدة في الرد عليه, ولكنها لم تدر بم تجب, فأمها فتحت الباب مرحبة به, وادخلته.
************************

مضت الايام بعد هذه المواجهة مع شادي على ندى عادية, في باديء الامر كانت مغتاظة وترغب في الانتقام بشدة, ثم بعد هذا نست او تناست الامر , لان الامتحانات شغلتها , ولم تتواجه بشادي بعدها اذ تجنبت حرج اللقاء, وعلمت بعد هذا ان هايدي لم تضيع وقتها وارتبطت به لانها معجبة به منذ زمن, ولم يكن مزاحها عليه في هذا اليوم الا لمجرد لفت انتباهه.

ندى: وهي هايدي بتحبه بجد؟.
قالت هالة وهي تجلس على سريرها بغرفتهما, بعد ان اطفأت الضوء.

هالة: معرفش, هي بتقول كده, بس انتي عارفة هايدي بتحب على نفسها اصلا, اصله طلع مؤدب اوي, تصدقي ان دي اول مرة يصاحب يا نيدو؟, دي غلبت على ما خلته ينطق.

ندى: ياسلام؟.

هالة: انتي مخدتيش بالك ولا ايه؟, دا واد دحيح, دا هيدخل هندسة ان شاء الله من اوسع الابواب, مش زينا عنينا طلعت في المذاكرة, لولا ان بابا واعدني بهدية لو دخلت هندسة زيه مكنتش ذاكرت اوي كده.

ندى: امال مش باين عليه يعني.

هالة: حرام عليكي دا باين عليه جدا, انا كنت فاكراه الاول تقيل, لانه حلو شايف نفسه وكده , بس طلع من العيال الي بيذاكرو ومش في دماغهم, دا عمرو قالي انه كان خنيق.

ندى: هو كان في مدرسة عمرو؟.

هالة: لا , بس كان عارفه من اصحابه, يا بنتي عمرو اكبر منه.
ندى: منا فاهمة, الا صحيح هو منزلش اجازة الاسبوع دا؟.
هالة: لا ياستي, شعره طويل شوية, اتحبس الخميس دا.

ندى: خليكي انتي اعدي صدقيه, تلاقيه نزل اجازة ومقالكيش زي المرة الي فاتت.
هالة: لا انا سألت حجازي الي في سنة تالتة, قالي انه منزلش الاسبوع دا, وباعت معاه كمان ورقة طلبات هيجيبهاله هو.

شدت ندى الغطاء عليها في حدة وهي توليها ظهرها.

ندى: خليكي اعدي استنيه اسبوع ورا اسبوع.
هالة: انا مش فاهمة انتي مبتحبيهوش ليه؟.
ندى: انا الي مش عارفة انتي بتحبيه على ايه, دا لا شكل ولا منظر, ايه يعني ظابط؟ .

هالة: انتي غيرانة عشانه بيحبني جدا, وعشان عاجب ماما, واول ما يتخرج هيجي يخطبني.
التفتت تنظر اليها في غضب.

ندى: ماتحبيه ولا يحبك, انتي حرة, اتفلقي, بس الواد دا انا بقى بسمع عنه بلاوي في المدرسة عندنا, وانتي حرة .
هالة: مالكيش دعوة , انا مش كل ما اكلمك تقوليلي البقين دول, خلي نصايحك لنفسك.

ووضعت الوسادة فوق رأسها في عنف وهي تغلق ضوء الاباجورة.
********************

وقفت ندى مع اختها تتململ وهي متوقفة مع شادي امام البيت يتحدثان.
شادي: وهتقدمي الورق امتى.

هالة: لسه هحط الرغبات بس اكيد ان شاء الله هندسات كلها الاول ,وبعدها فنون جميلة, امال تعبنا قلبنا في القدرات ليه.

شادي: ربنا يسهل, لما تيجي تودي الورق ابقي قوليلي نروح سوا.
هالة: دي هايدي الي زعلانة اوي عشان مجموعها, شكلها مش هتحصل هندسة.

شادي: ممممم, منا عارف.
هالة: ايه مالك؟, انتو متخانقين ولا ايه؟.
شادي : لا عادي.
شعرت ندى بالملل, فتأففت وهي تقول.

ندى: يلا بقى يا هالة.
شادي: طيب انا همشي عشان متتأخروش, سلميلي على انكل وطنط, باي يا ندى.
قالت بعد انصرافه.
ندى: الواد دا رخم بشكل.


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


**********
الحلقة الثالثة

هايدي: بارد يا هالة بارد, مبيحسش ولا بيتقل انا مش فاهمة, مش حاسس بيا خالص, من ساعة ما عرف انه هيقبل في هندسة وانا لا خلااااص, قالبني.

تمتمت ندى وهي جالسة على سريرها المقابل لسرير اختها ,تقلب مجلة في يديها .

ندى: انا شايفة ان من قبل ما يقبل كمان.

نظرت هالة اليها بغيظ لتسكت, في حين لم تنتبه هايدي لنبرة السخرية في صوتها.

هايدي: دانا الي على طول بسأل وبكلمه وعايزة انزل اشوفه, وهو مفيش سؤال ولا اهتمام ولا حاجة خالص, ليه كده؟, حاولت اكلمه امبارح واقوله, انت يا بني خليك معايا شوية,زعل مني.

هالة: ياستي يمكن هو كده.

هايدي: طيب ما تسأليه يا لولو, اعرفيلي ماله, انا حاسة انه بيحب واحدة تانية.

تمتمت ندى للمرة الثانية.

ندى: او مبيحبكيش انتي.

نهرتها اختها.

هالة: وبعدين بقى يا ندى.

دفنت ندى وجهها في المجلة وهي تضحك بغير صوت.

هايدي: بصي انتي كلميه بينك وبينه كده, واسأليه.

هالة: لا ياستي انا ماليش دعوة.

هايدي: عشان خاطري.

هالة: والله ما ينفع, انا مش واخدة عليه اوي, وبعدين عمرو يزعقلي.

فالتفتت الى ندى.

هايدي: طب ماتكلميه انتي يا ندى.

اعتدلت ندى وهي تترك المجلة من يديها.

ندى: انا؟.

هايدي: اه , كلميه عادي, انتو عارفينه من زمان, اسأليه , قوليله انا بحس انك مش مهتم بهايدي وكدة.

ندى: اكلمه, دا واد....

وابتلعت كلمة " غلس" بغتة تحت نظرات هايدي الراجية, ثم قالت.
ندى: ماشي, هكلمه حاضر, هاتي نمرة موبايله.
******************
شعرت ندى بالحرج وهي تتصل بشادي تليفونيا بينما هايدي وهالة جالستان بجانبها , ينتظرانها ان تنطق, وعينا هايدي معلقتان بشفتيها.

ندى: الو, ازيك يا شادي,.....انا ندى اخت هالة.
شادي: ندى؟, اه ازيك ياندى ,عاملة ايه؟.

ندى: الحمد لله, انت اخبارك ايه؟.
شادي: تمام,....؟؟؟.
نظرت بطرف عينيها للفتاتين الجالستين امامها تترقبان في قلق, ثم قالت.

ندى: انا كنت عايزاك في موضوع كده.
شادي: تحت امرك.

ندى: بصراحة,... يعني , انا شفت,... يعني سمعت هايدي بتكلم هالة عن انكو اتخانقتو كده باين!!.
شادي: مممم.

ندى: يعني بصراحة هي كانت زعلانة اوي, فأنا قلت اكلمك اشوف فيه ايه؟, لو فيه حاجة ممكن اقدر انا اعملها.

شادي: ممم , يعني مش هي الي باعتاكي تتكلمي؟.
نظرت الي هايدي في ذعر وهي تقول.

ندى: لا, لا طبعا مش هي الي باعتاني اتكلم.
فوضعت هايدي كفها على فمها , وهي تشير لها بيدها نفيا, وهمست.
هايدي: اوعي.

شادي: طيب, هي هايدي دي صاحبتك اوي كده يعني؟.
تعجبت ندى للسؤال.
ندى: مش... اوي.

شادي: طيب ,..نصيحة مني, احسنلك متصاحبيهاش.
احمر وجهها في ذعر وهي تنظر لهايدي التي اشارت بيدها متسائلة.
هايدي: بيقول ايه؟.

فأشارت لها ندى بيدها ان تصمت , وقالت بحذر.
ندى: ليه كده؟.

شادي: يعني انتي واختك بنات محترمة ومش دي الي تبقى صاحبتكو, دا كلام من اخ بيعزكو يعني.
ندى: ليه كده برضة؟.

شادي: بصراحة كدة هي بنت مدلوقة اوي, وفري شوية, ومبتقولش لأ لاي حاجة.
ندى: ازاي؟.

شادي: يعني جريئة وهي الي جت تكلمني, وبعدها لزقت لزقة غريبة, كل يومين الاقيها جيالي تحت البيت, و على طول مكالمات, بشوفها صدفة في كل حتة, كأنها بتبقى مستنياني, وبعدين ليها اصحاب ولاد كتير اوي, ومسمعتش منهم كلام كويس عنها, لو تقدري بجد ابعدي عنها.

دهشت ندى من الكلام, ونظرت الى هايدي بتعجب, فهمست هايدي.
هايدي: فيه ايه؟, بيقول ايه؟.
فقالت لها هالة.

هالة: يا ابنتي اسكتي هيسمعك.
فعلا صوت همهماتهما وسمعه شادي, فقالت ندى وهي تشيح بيدها لهما في تحذير.
ندى: يعني ايه؟.

شادي: انتي مش عارفة تتكلمي ولا ايه؟,..... حد جمبك؟.
قالت في سرعة مرتبكة.
ندى: لا مفيش.

انصت شادي قليلا , بينما اشارت هي لهما لتصمتا.

شادي: لا ....فيه, لو هايدي هي الي جمبك, قوليلها تبطل حركات العيال دي, ولو عايزة تقولي حاجة تقولهالي بنفسها, مش تبعتلي مراسيل, وعايزة توصليلها الي انا قلته عليها وصليهولها, انا مش هخاف منك ولا منها.
ندى: مفيش حد جمبي صدقني, هايدي مش جمبي.
اتسعت عينا هايدي في ذعر, فهمست هالة.
هالة: مش قلتلك هيسمعك.
شادي: مش مهم, بس فكري في الي قلتهولك كويس يا ندى, انتي بنت كويسة, وهي لو صاحبة اختك مش شرط تبقى صاحبتك انتي كمان.
قالت ندى في استسلام.

ندى: حاضر, ماشي يا شادي عايز حاجة؟.
شادي: لا يا ندى, خدي بالك من نفسك.
ندى: شكرا , باي.
شادي: باي.

واغلقت السماعة وهي تفكر فيما قال, فقالت هايدي في سرعة.
هايدي: ايه قالك ايه؟, عرف اننا جمبك؟.
ندى: لا, شك الاول وبعدين عادي.
هالة: هه, قالك ايه عليا؟.
نظرت اليها في تردد, ثم قالت.

ندى: قال مفيش حاجة, هي بس الي مكبرة الموضوع, هي بس بتحب تبقى موجودة اربعة وعشرين ساعة مبتقدرش ان الواحد بيبقى وراه حاجات تانية, وبتبقى منتظرة ان الواحد يعاملها بالمثل.

التفتت هالة الى هايدي.

هالة: يعني زي ما قلتلك اتقلي عليه شوية, متبقيش مدلوقة زي ما بتعملي دايما, كده بتزهقيهم منك.

هايدي: اعمل ايه يا هالة؟, مش المفروض الي بيحب حد بيحب يسأل عليه ويبقى معاه على طول.
ندى: ايوة معاه, مش على قلبه.

هايدي: بس كده, هو دا الي قاله؟.
ندى: اه, يعني هو قال مفيش حاجة, انتي بس الي حاسة كده, مش عشان هو مبيسألش كتير يبقى مش مهتم.
هايدي: كل دا قاله في الدقيقتين دول بس.
ندي: لا, دا يعني الي فهمته من كلامه.

هالة: عشان تبقي تسمعي كلامي, مش كل ولد تعرفيه تطفشيه كده, اتقلي , اتقلي يابنتي مبتعرفيش تتقلي؟.
ندى: شوفي مين الي بتنصحك.
هالة: قصدك ايه يا ندى؟.

ندى: مانتي برضه بتموتي في حاجة اسمها عمرو مجدي, قالك يمين يمين, شمال شمال, مبتفكريش, ولا بتتقلي ولا نيلة زي ما بتقوليلها.
هالة: بس انا متأكدة ان عمرو بيحبني, هي لسه مش متأكدة من شادي.
ندى: اهو كلام.

هايدي: يا ندى انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, بس لما يجيلك يوم وتحبي, هتعرفي ازاي لما يكون احلى ما على قلبك انك تسمعي كلام الي بتحبيه.

ندى: دا كلام فارغ, حتى لو بحب محدش هيقدر يمشيني.
هالة: اهو انا كنت بقول زيك كده برضه, فاكرة؟, واديكي شايفة.

ندى: عشان انتي عيلة رجعتي في كلامك,بس انا بقى عند كلامي, وبكرة تشوفي.
هالة: بكرة انتي الي تشوفي.





عدل سابقا من قبل nona.france2010 في الجمعة أكتوبر 29, 2010 10:02 am عدل 3 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-

كاتب الموضوعرسالة
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 19, 2010 3:29 pm

الحلقة الثالثة (الفصل التاسع)









قالت والدة شادي لوالدة ندى في الهاتف.
فريدة: ايه الي بنتك بتقوله دا يا فايزة؟, هي خلاص استحلت القعدة عندكو وعايزة تفضل عندكو على طول.
ردت والدة ندى وهي تحاول ان تكظم غيظها.
فايزة: لا مفيش قعاد ولا حاجة هي البنت بس لسة متأثرة بالي حصل فانا مقعداها عندي باخد بالي منها شوية , بس هي ان شاء الله هترجع بيتها قريب.
فريدة: ازاي بقى , دانا الي عرفته غير كده, انا عرفت ان انتو طالبين الطلاق.
ثمتت والدة ندى لتبتلع الكلمة للحظة, وقالت محاولة تماسك اعصابها.
فايزة: احنا مطلبناش حاجة يا حجة فريدة, دا بس ندى وشادي اعصابهم تعبانة.
فريدة: لا انا ابني اعصابه مبتتعبش الا لما بيتخانق مع بنتك, لو عايزين طلاق يعني احنا معندناش مانع, بس ابقو افتكروا ان انتو الي طلبتو.
بدأت والدة ندى تحتد قليلا , وهي تقول.
فايزة: استغفر الله العظيم, يا حجة فريدة قلتلك مفيش كلام من دا, انتي اكيد فهمتي غلط, وبعدين احنا مش محتاجين نكبر المواضيع دي عشان ميبقاش فيه غلط اكتر من كده, دول بس اتلعيال بيشدو مع بعض زي كل مرة.
فريدة: الغلط من عندكو يا حبيبتي ومن عند بنتكو, انا ابني معملش غير كل خير, احنا شايلين ندى على كفوف الراحة, لا حد بيتدخل في حياتها ولا بيجي جمبها, ولما سقطت كان الكل حواليها, هي الي اتقلبت من ساعتها على ابني معرفش ليه؟, وهو ماله؟, هو كان هو الي سقطها يعني, بصي يافايزة اذا ندى معقلتش انا بحذركو عشان النتيجة هتبقى مش كويسة.
قالت والدة ندى بشيء من الغضب الذي يعتمل بصدرها.
فايزة: هو ايه الي بحذركو؟ , ياحجة فريدة مفيش داعي للغلط والكلام دا, وبعدين المفروض احنا مالناش دعوة, فيه رجالة تتكلم في الكلام دا.
فريدة: يعني انا مرضتش اكبر الموضوع وادخل الرجالة عشان تدخلهم فيه طلا ق بجد, يعني هو انتي عايزة كده؟, طيب انا كنت بس خايفة على بنتك, بس الظاهر ان انتي الي مش خايفة عليها, مع السلامة يا فايزة.
واغلقت الهاتف بوقاحة, فقالت والدة ندى بغيظ.
فايزة: استغفر الله العظيم, استغفر الله العظيم, الست دي اكيد مجنونة, ايه قلة الادب والذوق الي هي فيها دي؟, ربنا يسامحك يا بنتي يالي جبتيلنا قلة الادب .
*********************
شادي: ياماما انتي ليه عملتي كدة؟.
صاح شادي بأمه في غيظ بعد ان علم مافعلته بأم ندى.
الام: الله, يعني عايزني اشوفك بتتبهدل واسكت.
شادي: انا مشتكتلكيش انتي كده كبرتي الموضوع وبوظتي الدنيا.
الام: انا معملتش دا الا علشان مصلحتك, هي مش طلبت الطلاق؟, ما تديها الي هي عايزاه,انت لحد امتى هتفضل بتطاطي وهي قاعدة تبهدل فيك, هي من الاول مكانتش تنفعك.
شادي: وانتي مالك, انتي مــاااااالك, حاجة بيني وبين مراتي, تدخلي امها وابوها في الموضوع ليه؟, كده كبرتي وولعتي الدنيا.
الام: خليها تكبر انت عايز تصغرها له يعني؟, باقي على ايه وعايز منها ايه ماخلاص.
شادي: يا ستي انا مطلبتش مساعدتك ,انا كنت هحلها.
الام: لا ياشادي مكنتش هتعرف تحلها وكنت هتجيلي, زي كل مرة كنت هتجيلي عشان احلهالك.
شادي: برضة مالكيش مبرر ابدا للي عملتيه.
الام: انا قلت اخلصك من وقف الحال الي انت فيه ده, عشان تعرف راسك من رجليك.
شادي: ربنا يسامحك يا ماما بجد ربنا يسامحك, انا مش عارف اقلك ايه بعد الي عملتيه دا, ربنا يستر بقى من الي هيجرى.
*******************
ظلت ندى صامتة محاولة تمالك نفسها حتى لا تبكي امام والديها الذان وقفا يحادثانها بغضب.
الاب: انتي كبرتي الدنيا , على موضوع هايف, انتي طول عمرك مبتسمعيش الكلام, فاكرة الطلاق دا حاجة سهلة, انتي عارفة يعني ايه متطلقة, انتي خلاص اتجننتي, وخليتي واحدة زي دي تتصل تكلمنا بالطريقة دي وتبهدل امك , انا كنت عارف انها عيلة واطية من الاول, وانتي كنتي بتتمسكي بيه من الاول ليه لما انتو مش عايزين بعض, خلاص من حتة مشكلة اد كده عايزة تجري تهربي, امال انتي كنتي فاكرة الدنيا ايه؟.
ندى: ......................
الاب: ماتنطقي , ورطتينا معاكي مع ناس معندهاش ذوق ولا اخلاق , وبتتكلمي وكأن ملكيش كبير يكسر دماغك, خلاص مش انتي الي طلبتي الطلاق, اتفضلي اشربي يا ستي جوزك وعيلته , الي هيبيعو ويشترو فيكي, انا كنت عارف من الاول ان احنا لو دخلنا في مشاكل معاهم مش هنطلع كسبانين.
هتفت ندى بكل ما يختلج بصدرها من حزن.
ندى: بس بقى ,كسبانين ولا خسرانين احنا مش في ماتش, انا مش طايقة اسمع كلام عنهم خلاص, انا بكرههم كلهم, واحد واحد, اعملو الي انتو عايزينه, تطلقوني متطلقونيش , انا خلاص مش عايزة منكو حاجة ولا منه.
واخذت تبكي بشدة ,وهي تفكر.
"كده ياشادي, اهون عليك بالسرعة دي دا الكلام ملحقش يبرد على لساني, اوام جريت على مامتك وقلتلها وهي اوام قالت اما اولع الدنيا,وما استنتش تشوف بتكلم بجد ولا بهدد, للدرجة دي بايعني ومستغني عني, انا كنت حاسة برضة انك ماهتصدق بس مكنتش متخيلة بالسرعة دي, ربنا يسامحك بجد, انا مصدومة فيك صدمة عمري, اكبر من صدمتي فيك ايام سلمى"
*****************
تنهد شادي وهو يقود سيارته عائدا من عمله وهو يفكر حزينا بعد ان خرج من المكتب لا يكاد يطيق النظر الى سلمى.
" بقى كده ياندى؟, قلتي لاهلك انك طبتي مني الطلاق, وكبرتي الدنيا وعرفتي العيلتين, وياريتك بتردي عليا , بس انا خلاص مش هكلمك بعد الي عملتيه, الي حصل دا كله غلطك انتي, انتي السبب في كل الي احنا فيه بغيرتك وغبائك وصغر مخك, سلمى يه وزفت ايه, ماهي سلمى اهي مخطوبة وشكلها بتحب احمد دا الي هي مخطبواله, عايزة مني ايه بقى , ياخسارة حبي فيكي سنين, للدرجة دي تهون عليكي كل حياتنا دي مع بعض؟, دانتي اتغيرتي اوي اوي ومبقتش عارفك, مش انتي ندى الي اتمنيت اعيش عمري معاها,انتي خلتيني خلاص انا كمان مش عايزك من كتر ماحسستيني انك بايعاني, اشربي بقى يا ستي اختيارك, ومترجعيش تزعلي, ومش انتي الي كبرتي الموضوع, اسيبه بقى لاهلي واهلك, اما نشوف هيعملو فينا ايه"
**********************
" والله المؤخر الي مكتوب في العقد هو دا الي هياخدوه"
قالت والدة شادي هذا في برود, فصاح شادي بها.
شادي: بس دا استهبال يا ماما.
الام: والله يا بني هو دا حق ربنا, كل شيء كان بالاتفاق وهو دا الي هما وافقو عليه وبرضاهم, احنا مضربناهمش على ايدهم, احنا قلنا الي عاجبه عاجبه والي مش عاجبه يمشي ,و هما وافقو.
شادي: بس انا الي خليت ندى توافق.
الام: طيب يا حبيبي وهو انت مجبتلهاش حاجة يعني؟, مانت جبتلها.
شادي: ماهي باعتهم وادتهملي.
الام: يعني مش هي باعتهم بارادتها برضة, ولا انت ضربتها على ايدها؟.
شادي: يعني يكون هو دا ردي عليها؟.
الام: يا حبيبي انت عملت كل الي عليك, ولو على شوية العفش الي جابوهم ياخدوهم في ستين سلامة خلاص, انت مش عايز حاجة منهم.
شادي: ازاي يعني ياماما انا لازم اديها حقها الشرعي.
الام: وهو دا حقها الشرعي زي ما الورق بيقول.
شادي: لا ياماما بس دا ظلم.
الام: طيب يا بني حط ايدك في جيبك وطلعلها كام الف جنية مؤخر او تعويض.
شادي: احط ايدي في جيبي؟.
الام: ايوة امال انت فاكر ايه يا حبيبي تتجوز وتطلق واحنا ندفع, هنجيبلك منين, احنا اخر فلوس شايلينها لاخوك وجوازه, هنجيب فلوس تانية منين ماخلاص, شطبت انت واخوك على كل الي كان معانا.
صمت قليلا قبل ان يقول بعناد.
شادي: مش مهم انا هبيع العربية واديها حقها.
الام: حقها ايه ياحبيبي, العربية باسمي وحسك عينك تفكر تبيعها, ولو راجل خليني كده امضي على عقد بيع.
عاد يصيح بها.
شادي: لاااا كده كتير ياماما.
هتفت به تنهره.
الام: انت هتيجي تتشطر عليا, لما انت معرفتش تتشطر عليها وتخليها تعقل جاي تستهبل على امك, لا يا حبيبي, انت تحترم نفسك واعرف انك بتكلم امك, انت عايز تزعل امك عشان خاطر واحدة مش عايزاك, دا ربنا يوديك النار عشاني مش عشانها, انت خلاص بتنسى انا بعمل ايه علشانك.
شادي: بس كده انتي بتحطيلي العقدة في المنشار زي ما بتعملي كل مرة.
الام: لا ياشادي, مش انا الي بهدلتك ووديتك وجبتك, شوف مراتك الي انت فضلتها عليا وعلى الدنيا كلها ومين فينا الي مبهدلك, وادك خلتني هقولك الكلمة الي عمري ماقلتهالك...يانا يا ندى يا شادي, واما نشوف هتختار مين.
*******************
قالت والدة ندى وهي تهتف بشدة.
الام: لاااااا كله الا دا يا عادل, دا استهبال.
قال الاب بغضب عارم.
الاب: انا كنت عارف ان هما هيقولو كده, عشان بنتنا غبية وضيعت حقها بايديها, مبسوطين دلوقتي وهي طالعة منفضةمن غير ولا مليم من غير حتى حقوقها الشلاعية, انا مش قلتلك هياكلوكي ومش هيسيبوكي, انا مش عارف اعملك ايه, شوفيلك حل يا ست هانم.
الام: يادي المصيبة يادي المصيبة.
الاب: انا الراجل ابوه دا انا لو شفته في الشارع انا هضربه, الي مالوش كلمة دا, بس احنا الي غلطانين احنا الي عملنا كده في بنتنا ورضينا تتنازل عن حقها, انا كان المفروض كنت اضربك واعرف اربيكي قبل ما تجبريني احط ايدي في ايد الزبالة دول.
بكت ندى بحرقة وهي تقول.
ندى: ان مش عايزة حاجة انا مش عايزة منهم حاجة, انا عايزة ابعد عنهم على قد ما اقدر, انا مش طايقة اسمع عنهم, انا بكرههم كلهم, واولهم شادي, انا عايزة اتطلق منه, لا اتطلق ايه انا عايزة اخلعه, انا مش عايزة اشوف وشه ولا حد يتكلم عليه قدامي خاااالص





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 19, 2010 3:31 pm


الحلقه الرابعه والثمانين

نسمة: انا بجد نفسي هايدي ماتسافرش الا بعد الفرح.
عمر: ان شاء الله, هي مش قالتلك هستنى.
نسمة: اصل انا بصراحة نفسي اشوفلها عريس, نفسي اجيبلها حد قبل ماتسافر يمكن تعد, محدش من اصحابك....
قاطعها قائلا وهو يقود.
عمر: لا ابوس ايدك بلاش تحرجيني مع حد الله يخليكي, هي صحيح بقت كويسة بس لو سأل عليها هيبقى شكلي انا الي وحش.
ضربته نسمة على يده وهي تقول.
نسمة: اخص عليك ياعمر, اذا كنت انت بتقول كده امال الناس هتقول ايه؟.
عمر: انا بقول الي كل الناس بتقوله احنا بشر يا نسمة ومبننساش, وخصوصا في الحاجات دي, وهي عارفة كده, عشان كده ازكى حاجة الي هي هتعمله دا, لما تسافر هتتنسي وهترتاحو والنس كمان هتنساها عشان تعرف تعيش شوية يمكن تقابل حد من هناك الله اعلم نصيبها فين.
نسمة: انا الي هيجنوني ندى وشادي, نفسي حد يتدخل ويصالحهم.
عمر: طب ماتتدخلي انتي.
نسمة: اخاف يا عمر.
عمر: ايه المشكلة, اذا مكنتيش انتي اختها تتدخلي امال مين الي هيتدخل, ما تجبيها في مرة وتخرجو وانا هحاول اجيب شادي او حتى اعرف هو فين واقلك تروحي, ايه رأيك؟.
نسمة: انا مش عارفة يا عمر, انا بقول منتدخلش في قدر ربنا.
عمر: انتي عبيطة يا بنتي امال مين الي هيصالحهم , انتي مش شايفة الدنيا مولعة ازاي؟.
نسمة: طيب يا عمر ان هحاول بس ممكن ماما تموتني لو عرفت.
عمر: لا ان شاء الله انتي بس حاولي وربنا يستر.
********************
قالت ندى بغضب وهي تخرج من المصعد مع نسمة للتوجة الى شقتها.
ندى: انا قلتلك مش عايزة انزل من العربية, عايزاني في ايه يعني؟,مطبخ ايه دا الي هبص عليه, احنا مش خلصناه امبارح وقفلناه.
قالت وهي تفتح الباب.
نسمة: تعالى بس اصل انا غيرت فيه حاجات.
ودخلت تدفعها امامها في رفق, بينما ندى غاضبة, وبمجرد مرورها ساحة الاستقبال بالبيت تسمرت امام الانترية, اذ وجدت عمر جالسا به مع شادي الذي اندهش بدوره.
قام عمر لياخذ نسمة من يدها ويبتعدا, وهو يقول بهدوء.
عمر: نسيبكو لوحدكو.
وخرجا في اتجاه الشرفة وعمر يدفع نسمة دفعا.
قال شادي بعد فترة صمت باقتضاب.
شادي: انا مكنتش عارف انك جاية.
ندى: ولا انا ولو كنت عارفة مكنتش جيت.
شادي: طبعا مانتي خلاص بعتي.
ندى: بقلك ايه يا شادي احترم نفسك, عشان انت السبب في كل الي بيحصلنا دا.
شادي: انا السبب؟؟, ليه؟, هو انا الي قلت انا عايزة اتطلق ورحت فضحت الدنيا في كل حتة.
ندى: لا انا الي جريت على ماما احكيلها زي كل مرة وولعت الدنيا.
شادي: بصي ياندى انا مكنتش عايز اتكلم معاكي عشان عارف انك بتقلبي الدنيا وبتحبي تطلعيني انا الغلطان وانتي الضحية.
قالت والعبرات تخنق صوتها.
ندى: عشان انت غلطان, وبعدين الفلوس الي انتو بتتكلمو فيها دي انا مطلبتهاش, انا مش عايزة منك حاجة اصلا يا استاذ شادي, وانت عارف كويس ان مش انا الي هتكلم في شوية فلوس, عشان احنا كنا بنتجوز مكنتش انت داخل محل بتشتريني.
والتفتت لتخفي دموعها فشعر شادي بالاشفاق عليها وببعض الحنين, فقال بشيء من الهدوء.
شادي: وانا ماشترتكيش يا ندى وعمري مااتكلمت في فلوس وانتي عارفة.
ندى: انا مبقتش عارفاك.
شادي: وانا متغيرتش.
ندى: انا مش عارفة انت ازاي تعمل كده, ومامتك ازاي تعمل فيا كده.
شادي: ندى انتي عارفة كويس مين الي بدأ.
ندى: الي بدأ ايه ولا ايه, احنا لو عدينا هنتوه ياشادي.
قال بأسف.
شادي: ماهو الي بينا تاريخ.
ارتعشت ونظرت اليه بحزن.
ندى: وانت مبسوط دلوقتي؟.
صمت قبل ان يقول باقتضاب.
شادي: يعني انتي متخيلة ان انا هكون مبسوط واحنا بيحصل لنا كل دا.
ندى: احنا مبقاش ينفع نرجع لبعض.
شادي: الحكاية خرجت من ايدي ياندى, والدنيا ولعت بين اهلنا فعلا ,بس انا لسه بحبك ولسه باقي عليكي وانتي لسه مراتي.
نظرت اليه باشتياق شديد قبل ان تعود الدموع لتغرق عينيها وكأنها تذكرت.
ندى: معادش حاجة من دي تنفع خلاص, المشكلة كبرت واهلنا متخانقين, واحنا مش صافيين لبعض.
شادي: وانا مش عارف احنا ممكن نخرج من الي احنا فيه دا ازاي.
ندى: مش هنخرج.
شادي: ...................
ندى: .................
******************
جذب عمر نسمة الملتصقة بباب الشرفة محاولة التسمع لما يجرى بالداخل, واجلسها على احد المقاعد.
عمر: ابعدي يابنتي عن الباب , سبيهم براحتهم.
ابعدت يديه عنها وهي تقول بضيق.
نسمة: عايزة اعرف بيقولو ايه, يعني مكنتش عارف تقعده في الصالون مقعده في الانتريه, كده انا مش هسمع حاجة.
عمر: مش لازم تسمعي.
نسمة: انا حاسة ان الي احنا عملناه دا غلط, مهما شادي وندى اتصالحو, عمر الدنيا ماهتهدا ما بين اهلنا واهله, مامته اتخانقت مع ماما كذا مرة وغلطت كتير, وكمان بابا مش عايز يكلم باباه وبيقول لما يبقى راجل ابقى اكلمه, انا خايفة اوي لاكون بزود المشكلة.
جلس امامها وهو يقول بحزم.
عمر: ممكن تهدي, مادام انتي قصدك خير ان شاء الله يحصل خير, وبعدين هما الاتنين دول اصل المشكلو لو اتحلت, هيعرفو يهدو الاهل او حتى هيقولولهم مالكوش دعوة بينا تاني, احنا اتصالحنا, ومحدش يحب ابدا ان يحصل طلاق, ولا انتي اهلك عايزين ندى تتطلق؟.
نسمة: اكيد لا, بس عارف عمر الكلام ما بيتمسح.
اقترب منها وامسك يدها بحب.
عمر: بصي يا حبيبتي, البيوت عاملة زي الرسمة لو كذا حد مسك فرشة وقعد يلون فيها مش هتطلع لوحة هتطلع كارثة, عشان كده لازم الحاجات دي تبقى بين الاتنين الي في البيت وبس, متكبرش ومتخرجش برة, ودا درس ليكي برضة يا ام لسان طويل.
نسمة: انا لساني طويل؟.
ضغط على يدها موبخا وهو يقول.
عمر: ايوة يالي بتروحي تقولي كل حاجة لخالتو.
نسمة: لا مدام اميرة انا متعودة احكيلها على كل حاجة, وبعدين انا من ساعة خطوبتي الاولانية وانا قلت مش هخبي حاجة تاني, عشان انا لما بخبي بتحصل مشاكل.
عمر: تقومي تروحي تحكي لخالتي الي هي على طول بتقول لمامتي, لا شاطرة.
نسمة: ماخلاص بقى يا ميرو مانا قلتلتلك اسفة ومش هعمل كده تاني.
عمر: لا يا حبيبي انا بس بفكرك.
نسمة: استنى استنى كده, هما سكتو ولا ايه, ياترى ايه الي بيحصل.
والقت يده وهي تقوم لتلتصق بالباب ثانية, تتسرق السمع مرة اخرى علها تلتقط شيئا مما يقال.
عمر:والله العظيم مجنونة, انا عارف انك مجنونة.
*****************
وقفت ندى بتردد امام والدته الجالسة تقرأ فقالت الام.
الام: مالك ياندى قاعدة من ساعة مارجعتي تروحي وتيجي وتعدي وتخرجي وتمشي, مالك عايزة ايه؟.
نظرت ندى لوالدتها بقلق قبل ان تستجمع شجاعتها لتقول.
ندى: ماما , انا شفت شادي النهاردة.
التفتت الام في جزع وهي تلقي الكتاب من يدها وهتفت بندى.
الام: شفتيه فين, وقالك ايه؟,انتي مش كنتي نازلة مع اختك؟, اوعي يكون عملك حاجة, امه كانت معاه.
ندى: بس ياماما اهدي, مفيش حاجة من دي حصلت.
الام: وقلتيله ايه؟.
ندى: انا مش عارفة ياماما بجد اعمل اية, احنا مستحيل نرجع لبعض, مش كده برضة؟.
الام: انتي اتجننتي ياندى, عايزة ترجعيله تاني, بعد ما عملنا كل دا علشانك, هو احنا عيال صغيرة بنلعب معاكي,وهترجعي تاني ازاي ان شاء الله.
بدأت ندى في البكاء.
ندى: ..........معرفش.
الام: امال مين الي يعرف يا ندى, انا زهقت منك ومن رجوعك في كلامك وترددك, بتبهدلينا معاكي وتحرجينا وتضيعي حقك كل مرة وتستاهلي تاخدي على دماغك, عايزة تضيعي حقك ازاي المرة دي, هتتنازلي عن ايه تاني, بعد ماشتموكي وهزأوكي وباعو واشترو فيكي وفينا, وقالو نرميها ملهاش عندنا حاجة, ايه؟, ضحك عليكي بكلمتين ؟, عشان يرجعك يمرمطك, وامه تبهدلك, انتي عارفة لو ابوكي عرف هيعمل فيكي ايه؟, هيقولك روحي وانتي حرة ملكيش اهل وملكيش راجل, ولو موتوكي محدش هيقولهم انتو بتعملو ايه, بس الغلطة مش غلطتك , الغلطة غلطتنا من الاول ان احنا سمعنا كلامك, وقلنا ان شادي راجل, وهو مطلعش راجل وهيفضل طول عمره كده سلبي ومش هيقدر لا يحميكي ولا يعملك حاجة.
اخذت ندى تكمل بكائها بشدة.
الام: انا مش هسمع كلامك المرة دي, انتي لازم تاخدي حقك من الي حصل عشان لو مأخدتيهوش ورجعتي كده, قولي على نفسك بقى يارحمن يارحيم






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 34
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
النقاط : 70819

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 19, 2010 4:28 pm

جميله اوى يا نانو


تسلمى يا قمرايه



مستنين باقى الحلقات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 20, 2010 12:14 pm

ميرسى يا دودو
منورانى يا قمرايه
وانتظرى الباقى
القصه خلاص حاجه بسيطه وتبقى فنيتووووووووووو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 20, 2010 12:18 pm


الحلقه
85
الحلقه الخامسه(الفصل التاسع)


الام: عايزة ترجع يبقى تيجي تعتذرلي وتعتذرلك.

قال شادي بعصبية لوالدته التي تصيح بغضب.
شادي: هو ايه دا ياماما؟, هي مغلطتش فينا عشان تعتذر.

الام: ازاي يعني يابني مغلطتش؟, امال لما سابتك وقعدت في بيت امها غضبانة دا مش غلط؟, ولا لما امها ردت عليا وحش واهلها وقفو قدامنا, لا لا يا بني مينفعش ترجع بالساهل كده , ندى مترجعش الا لما تعتذر.

امسك شادي رأسه وهو يصيح.
شادي: ياماما انا عايز ارجع مراتي بقى.
الام: بص يا شادي, انت تعوز الي تعوزه, من امتى يعني الي كنت عايزة صح, مانت قعدت عايز ندى عايز ندى لغاية ماطلعت عينك وماورتكش يوم حلو, فانت اسمع الكلام بقى مرة في حياتك, ندى دي هترجع البيت وبعدها باسبوعين هتبقى في بيت ابوها, دي مش بتاعة عمار, دي هبلة انت اتجوزت واحدة هبلة وكل يوم برأي, يا ابني يا حبيبي انت ورطت نفسك وما صدقت تطلع من التوريطة, تقوم عايز ترجع تاني بنفسك.


قال شادي باستسلام.
شادي: ياماما انا بحبها.
هتفت به كأنه طفل.
الام: واديك عرفت ان الحب مبيفتحش بيوت, خلاص بقى, بطل تكلمني في الموضوع دا تاني يا شادي, لان انا لا عمري هروح ارجعهالك, ولاا عمري لساني هيخاطب لسان الناس دول تاني, الي عايز يرجع يرجع بأدبه.


********************
ندى: ماما مش عايزاني ارجع, قالتلي مش هرجعك الا لما يجي هو وامه يعتذرو هنا في البيت, ويكتبلك حقك الشرعي بقى عشان الناس دي مش مضمونة.
قالت ندى ذلك بحزن الى اختها.
هالة: عندها حق طبعا.

ندى: انا مش عارفة بجد, انا لما شفت شادي كنت عايزاه, بس بعد ما اتكلمت مع ماما حسيت ان الموضوع بعيد اوي وصعب اوي, وان شادي ميستاهلش, حاسة اني كنت حمارة.
هالة: وهو شادي وافق يطلق؟.
ندى: معرفش, هو عايز يطلق ولا يعمل ايه, انا مش عاجبني حالي كده متعلقة, مش عارفة انا ايه؟, ولا هو عايز ايه.


هالة: ولا كمان مستنيين نخلعه, ماهو هو دا الي ناقص, نمشيه وندفعله فلوس كمان.
قالت ندى بسخرية حزينة.
ندى: هما اصلا حاطين مهر كبير وعاملين حسابهم يا اختي, حتى دا مش هينفع.
هالة: بصي ياندى انتي في حالتك دي, احسن حاجة طلاق باتفاق لان سكة المحاكم هتطلعك فاضية ملكيش حاجة.

وضعت ندى يدها على قلبها وهي تقول بقلق.
ندى: محاكم؟, محاكم ايه يا هالة , لا طبعا مفيش محاكم ان شاء الله.
هالة: يبقى خلاص, صلي استخارة ياندى, والخير هيحصل.
ندى: انا خايفة اوي يا هالة, خايفة اسيبه وخايفة اكتر ارجعله.
هالة: صلي استخارة ياندى واسمعي الكلام.
ردت بحزن.
ندى: حاضر ان شاء الله.

**************************
نظر عمر الى ندى الجالسة على اريكة بشقة نسمة شاردة تماما, ثم همس بأذن نسمة.
عمر: هو ايه الي حصل بالظبط؟.

تنهدت نسمة وهي تقول بصوت خفيض.
نسمة: لما اتكلمت هي وشادي عشان تقوله نهدي المواضيع ونحاول نلم العيلتين ونفكر ازاي نرجع من غير مشاكل, قالها ان مامته راسها والف سيف ندى تروح تعتذرلها وقالها انا مستغني عن اعتذارك ليا بس ماما راكبة دماغها, وانا لقيت ياعمر اختي ركبها ستين عفريت وزعقتله وبهدلت الدنيا وكان ناقص تشتم امه, قالتله دا انا امي قالتلي انك تيجي تعتذر انت ومامتك وانا وقفتلها وبهدلت الدنيا تقوم انت عايزني اجي اعتذر لا كده كتير بجد.


عمر: طيب هي زعلانة ليه؟, هما مش كانو خلاص قرروا طلاق, خلاص , كده كده كانت خسرانة.
نسمة: انت بتتريأ يا عمر, هو فيه حاجة اصعب من انك تسيب حد, امال بقى لو حد انت عمرك كله قضيته معاه, ربنا لا يوريك.
عمر: بس انا شايف ان هي كده احسن, يعني الناس دي طلعت وحشة اوي, واحسن حاجة حصلتلها انها بعدت عنهم.

نسمة: بس الزعل الي بيحصل يا عمر بيبقى صعب اوي, اسوأ شيء في الدنيا انك تفارق حد, ربنا يبعد عنا الشر.
عمر: طب وهو؟.
نسمة: زعقلها هو كمان, وقالها يعني انا بحاول اهدي وانتي عايزة تشعللي, انا طالب انك تيجي على نفسك شوية وتيجي تعتذري, وانتي تقوليلي مامتك تيجي لحد عندنا , مين الاسهل انه يجي, لو كنتي عايزانا نرجع بجد, كنتي اتنازلتي, بس انتي راكبة دماغك من الاول, ومش عايزة تتنازلي, عايزة الناس كلها تيجي تعمل الي انتي عايزاه بالظبط, زي زمان فاكرة الكون هيمشي زي مانتي عايزة, ومش عايزة تتحملي نتايج غلطاتك, بس بقى هي قامت قافلة في وشه السكة, ومن ساعتها مجابتش سيرته في البيت.


قال عمر بأسف.
عمر: انا مش عارف الاتنين دول مالهم كده , كل مابيقربو بيبعدو اكتر.
نسمة: انا بجد مش عارفة من كتر ماهي صعبانة عليا انا مش قادرة اعملها حاجة.
*****************

علي: اية؟؟, بت يا اية؟.
تلفتت اية حولها تبحث عمن يناديها, الى ان لمحت علي يعبر السيارات راكضا نحوها, فقالت بفرح شديد.
اية: علي المصري؟؟.
صافحها بحرارة وهو يسألها.
علي: اخبارك ايه يابنتي؟,واخبار اختك الهبلة؟.
اية: جابت علي عقبالك.
علي: ايه دا على اسمي؟, ماشاء الله.
اية: استنى اوريهولك عالموبايل, بس انت علي بس, هو عليّ بالشدة.

علي: عليّ علي اي حاجة وريهولي الكلب دا, ماشاء الله ربنا يخليه جميل, مش شبه مروة يعني,ههههه, اقلب صور يمين ولا ايه , ايه دا دي صورة ندى وريني دي في فرحها , تصدقي انا لغاية دلوقتي ماشفتش صور ليها.

قالت اية بسخرية.
اية: فرحها ايه بقى, الله يكون في عونها.
انزل الهاتف من يده وهو يقول باندهاش.
علي: لا اله الا الله , ليه كده هي مالها؟.
اية: دي ياعيني في مشاكل من يوم ما اتجوزت, انت عارف انها حملت وسقطت؟.
علي: لا حول ولا قوة الا بالله, ماكنتش عارف.
اية: اه والله وبعدها اهي خلاص طالبة طلاق وفي مشاكل.
علي: يااااه للدرجة دي؟, ايه الي حصل لكل دا؟.
اية: مامة شادي مانت عارفها, غير كده شادي نفسه اتغير من يوم ما اتجوزو وكده, وهي على اعصابها على طول, الله يعينها.

علي: لا بجد زعلتيني اوي عليها, ابقي هاتيلي نمرتها عشان اكلمها, والله كلكو واحشني اوي, انا كنت هنا بظبط حاجات في معمل المستشفى, وبعدين وانا نازل افتكرت انك قايلالي انك بتشتغلي في الصيدلية قلت ابص لما لقيته معاد خروج يعني, سبحان الله لقيتك بتعدي قلت اوقفك.

اية: والله واحشني بجد يا مصري,وانت يابني لا خطبت كده ولا اتجوزت, قاعد ليه لسه؟.
امسك يدها يقلبها وينظر اليها مازحا.
علي: يعني ما شفتش دبلة منورة في ايدك يعني.
اية: ياسيدي بلا قرف جواز ايه وهم ايه, الواحد عايش كده حياته.
علي: مانا لما قلت كده قلتولي مجنون.
اية: المهم , ابقى كلمني بقى بما انك قاعدلك هنا يومين عشان نخرج زي زمان.
علي: دا اكيد يا بنتي انا كنت اصلا كده كده هكلمك.
اية: لا ان شاء الله الملك العيال, والله انا نفسي المهم من زمان بقيت بشوفهم كل فين وفين.
علي: لا هعتمد عليكي في الموضوع دا انا نفسي اشوفكو اوي.

**********************

ندى: وهو... لسه مخطبش؟.
اية: لا ومجابش سيرة انه عمل كده اصلا.
تأنت ندى قبل ان تقول.
ندى: ومسألكيش على هايدي؟.
اية: لا طبعا ويسألني انا عنها ليه؟.

ندى: اصل انا كنت سمعت من نسمة انهم اصحاب.
اية: معرفش, بس انتي عارفة علي مالوش في العك, لما بيركز مع واحدة بيركز معاها اوي, وبعدين انا عمري ما سمعتله حكاية من بعد حكايتك بقى.
ندى: حكايتي ايه يا ستي بطلي الكلام دا, انا ماليش حكاية معاه.
اية: وهو علي نسيكي؟, يا بنتي دا لغاية فرحك كلمني سألني, وبعدها مبقتش اعرف اخباره الا تخاطيف.

ترددت ندى قبل ان تقول بحذر.
ندى: تفتكري يا ايه؟, علي كان بيحبني بجد؟.
اية: معرفش, بس الي اعرفه ان علي مش بتاع هزار.
ندى: والله علي واحشني جدا, ونفسي اعد اتكلم وارغي معاه زي زمان, بس مينفعش.
اية: هو ايه دا الي مينفعش, عادي يا بنتي, هو مش قافش منك ولا حاجة بالعكس.
ندى: بصي انا وعلي مكناش ننفع لبعض.
اية: ليه بقى ان شاء الله, كان ينفعلك شادي اوي, اهو طلع افظع من اي حد والحمد لله, انتي بس الي هبلة وضيعتي ولد زي الفل من ايديكي.

ندى: يلا, بلاش نتكلم في الي فات يا ايه.
اية: يلا , اهو كله نصيب.
ندى: ابقي سلميلي عليه.
اية: اسلملك عليه ليه؟, انتي جاية معانا بكرة ان شاء الله.
ندى: لا يااية مينفعش.
اية: انتي بقالك شهر مبتنزليش الا لبيت اختك ياندى, انا عايزاكي تخرجي وتتفسحي وتنسي الهم الي انتي فيه دا, انا عايزة اخرجك من مود الطلاق والقرف دا بقى.

ندى: بس يا ايه انا مش مطلقة.
اية: بس هتتطلقي قريب, انتي مش طالبة طلاق؟, نفسي افهم انتي زعلانة على شادي دا على ايه , والله مايستاهل تفكيرك خالص, الي زي دا يتكسر وراه قلة.
ندى: انتي مش فاهمة حاجة خالص يا اية.
اية: انا ماليش دعوة, انا عايزة اخرج وعايزاكي معايا, والشلة كلها ملمومة, اول مرة المكو من سنتين, حرام عليكي, لازم تيجي معانا انتي فاهمة.


صمتت ندى قبل ان تقول.
ندى: بس شادي لو عرف....
اية: انتي لسه خايفة على زعله, ياماما شادي كل يومين يشوفوه في مكان شكل مع شلة شكل, دا لو عرف ماهيصدق, هيقول كويس انها جت من عندها.
دمعت عينا ندى لكلمات اية.
ندى: كل يوم في حتة شكل.
اية: ايوة يا بنتي انتي بس الي مخنقة على نفسك وعلينا, انا مش هسيبك اصلا, غصب عنك هتيجي معانا.

صمتت لحظات قبل ان تقول بعزم.
ندى: ربنا يسهل ان شاء الله




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 34
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
النقاط : 70819

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 21, 2010 6:05 pm

جميل واى الجزء دا


انا مستنيه النهايه اوى نسى اعرف هيحصل ايه


ميرسى يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 22, 2010 3:54 pm

اوك يا دودو
انتظرى الباقى ياقمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 27, 2010 6:55 am


الحلقه(86)
الحلقه السادسه من الفصل التاسع


امسكت اية بيد ندى توقفها عن الحركة وهي تقول.
اية: بطلي لف حوالين نفسك, انتي مالك مرووشة كده, يعني ايه حد هيشوفك, يعني خلاص , انتي قاعدة في حتة وحشة؟, يابنتي انتي قاعدة في وسط جيش ناس كلهم عيال محترمة, بطلي بقى القلق دا.
قالت ندى بضيق.
ندى: يعني ملقيتوش الا سنوبي نعد فيه, كل الناس بتيجي هنا, لما يلاقوني قاعدة كده وبهرج وبضحك عادي كأني معنديش مشاكل يقولو ايه؟,
اي: بصي ياندى,. مش انتي الي غلطانة ياماما عشان كل دة, وبعدين انتي مش خارجة عشان تنكدي على نفسك.
عادت ندى تنخرط رويدا روديا في الجماعة حتى هدأت, ومالبث ان انتهى المقام بعلي الى جانب ندى, فمال عليها في حديث جانبي يقول بجدية بعد الهزل.
علي: ايه يا بنتي الاخبار الوحشة الي انا سمعتها دي؟.
اشاحت ندى بوجهها في ضيق.
ندى: عادي يابني.
علي: لا مش عادي, انتي وشادي بتحبو بعض, ايه الي حصل في الدنيا عشان الي بينكو دا يطير كده.
تنهدت بألم.
ندى: حصل كتير, حصل امي وامه, واهلي واهله, وكل حاجة, كل حاجة بقت ضدنا يا علي, الحب لوحده مش هيقدر يقف قدام كل دا.
علي: لا طبعا , انا اعرف الي بيحب حد مبيسيبوش ولو الدنيا كلها وقفت قدامه.
ندى: دا عشان انت لسه بتحب لوحدك, ومتعرفش يعني ايه تحب ومعاك عشر بني ادمين على الاقل جوة الحب دا والجوازة دي, ودا يزعل ودي تزعل , وانت المفروض ترضيهم كلهم واخر واحد ترضيه هو نفسك.
قال علي بصرامة.
علي: المهم ارضي الي بحبه ياندى.
صمتت ندى وآلمتها كلماته,وتلألأت الدموع في عينيها.
علي: انا زعلتك؟.
ندى: لا عادي يا مصري, انت عارف انا مش ممكن ازعل منك ابدا.
علي: انا من عشمي يا نونو.
تمالكت نفسها وحاولت الابتسام وهي تقول.
ندى: وانت اخبارك ايه؟.
علي: تمام الحمد لله ماشية.
ندى: مخطبتش ليه؟.
علي: والله كان فيه مشروع كده بس انا خلعت.
ندى: هي غادة اتجوزت؟.
علي: من زماااان انتي لسه فاكرة, بعد ما اتجوزتي انتي بايام.
ندى: كده يبقى من زمان.
علي: المهم انتي هتعملي ايه مع جوزك؟.
ندى: انا والله ما عارفة, انا سايبة بابا وماما يتصرفو, والله ياعلي في الازمات هتعرف ان عمر ماحد هينصفك في حياتك الا اهلك.
علي: ربنا يخرجك من ضيقتك يارب.
ندى: يارب ياعلي يارب, انا في ضيقة ما بعدها ضيقة بجد.
******************
دخلت هالة غرفة ندى لتجدها تتحدث في الهاتف, فجلست دون كلام, الى ان انهت ندى المحادثة.
هالة: مين؟.
قالت ندى وهي تتحاشي النظر الى عينيها.
ندى: دا المصري.
هالة: وبعدين؟.
ندى: ايه الي وبعدين, مالك بتكلميني كده ليه؟.
هالة: انتي عارفة انا بكلمك كده ليه؟, انتي بتلعبي بالنار يا ندى, انتي نسيتي انك لسه متجوزة.
ندى: لا منستش, بس انا مبعملش حاجة يا هالة, انا بتكلم معاه عادي , احنا اصحاب.
هالة: بصي بقى ياندى شغل هايدي وكلام هايدي دا انا مبحبوش, انتي نسيتي انك سقطتي بسبب حاجة زي كده , انك شكيتي في شادي عشان حكاية سلمى يا ندى تقومي تعملي زيه.
ندى: انا مش بعمل زيه طبعا, ولا بعمل حاجة, انا بكلم صديق.
هالة: صديق كان بيحبك في يوم من الايام.
ندى: لا لا لا ياهالة, فيه فرق بين وضعي ووضع شادي وقتها, وقتها كنا متجوزين.
هالة: انتي خلاص يعني, قررتي تتطلقي من شادي.
ندى: الموضوع دا احنا خلصنا منه, دلوقتي بس انا محتاجة حد اتكلم معاه, وبعدين ايه يعيب واحد زي علي دا, دا علي دا ملاك, انسان بجد بجد محترم, عمره ماغلط معايا بكلمة او باسلوب حتى.
هالة: ياندى لمي نفسك بقى, انتي في وضع حساس ومحدش هيفهم دا, ولو شادي عرف هيكونو مسكو عليكي غلطة فظيعة, انا خايفة عليكي.
ندى: انا مش بعمل حاجة ياهالة, ريحوني بس انتو وسيبوني في حالي.
************************
هاني: والله العظيم نيرمين شافتها في سنوبي, قاعدة وسط شلة وكان فيها شباب كمان.
شادي: يمكن ماخدتش بالها, يمكن مش هي.
هاني: والله هي, يابني مانيرمين عارفاها.
شادي: يعني بتخرجي اهه وبتتفسحي, وفالحة بس تسمميني انا بالكلام, وسايباني شايل همك وهمنا لوحدي, ماشي يا ست ندى, انا كمان هقلبك من دماغي وهشيلك زي ما شيلتيني.
هاني: انت هتطلق؟.
شادي: معرفش لسه.
هاني: بس هو الموضوع كده خلاص يعني جاب اخره, انا مش عارف انتو قاعدين كل واحد في بيته مستني ايه, يا تتطلقو يا ترجعو لبعض, مينفعش التعليقة دي.
شادي: والله انا مش خسران حاجة, الخسران يجي يتكلم, هما عايزين يتكلمو في مؤخر وقايمة وكلام فارغ, والله انا هصدرلهم امك, وهي هتجيب اخرهم, العفش عايزاه تاخده, بس انا مش معايا فلوس ادفع حاجة, عايزين يستنو بنتهم متعلقة لغاية ميجيلي فلوس هما حرين, بس امك مش هتديني مليم, وبعدين هي عندها حق, مش هي الي طالبة الطلاق.
هاني: لا يا معلم, دي مش خطوبة عشان تقول هي الي طالبة يبقى تشرب المؤخر, دا شرع باين ولا قانون انا مش عارف.
شادي: قانون ؟, اهو عندهم القانون, القانون يابني بتاع الايام دي بيديني فلوس مش بياخد مني, واعلى ما في خيلهم يركبوه, هما مفيش قدامهم الا سكة الاتفاق, وبعدين انا كان ممكن اعمل المستحيل وارجع ندى, بس دا لو هي عايزاني, هي بتستهبل وكل ما اكلمها تزعق, طلعت قليلة الاصل, مش عايزة تقف جمبي وتلم الدنيا, وكل الي عملته ليا بتعايرني بيه.
هاني: انت هتمثل كنت هترجعها ازاي يعني, ماما مش هتسيبك الكلام دا تقوله لحد تاني.
شادي: كنت هرجعها وخلاص, غصب عافية, اي حاجة, بس هي الي حاطة ماما في راسها وانا مش اد ماما بصراحة.
هاني: انا مش عارف انتو كنتو بس فالحين بنحب بعض بنحب بعض, ربنا يستر عليكي يا نيرمين يا حبيبتي.
********************
هالة: اختك مش عجباني.
نسمة: موضوع المصري صح؟.
هالة: هتودي نفسها في داهية.
نسمة: بصي هي بقى حرة احنا تعبنا في نصحها ايام شادي, وبرضة صممت على غبائها, انا مش هتدخلها في حاجة تاني.
هالة: ازاي يعني, هي فاكرة ان المصري دا مثلا بيكلمها عايز ايه بيحبها, اهو واحد وبيتسلى بواحدة معرفش يوصلها في الكلية ودلوقتي هتتطلق ولوحدها وضعيفة اهو يلعب بيها شوية.
نسمة: لا يا هالة, انا الي اعرفه عن المصري غير كده, هو حد محترم, وبعدين اختك هي الي بتتصل بيه عمال على بطال مش هو.
هالة: لا طبعا اي واحد عاقل عمره ماهيدخل نفسه في علاقة ملعبكة زي دي, يعني ندى كانت بتحب شادي الاول ودلوقتي لا هي متطلقة ولا متجوزة, وهو جاي في وقت غلط, دا يا اما واحد بيلعب يا اما بقى معرفش دماغه فيها ايه.
نسمة: هي ندى بقت حياتها كلها ملخبطة يعني جت على الموضوع دا.
هالة: برضة الموضوع دا مش هيجيب خير.
صمتت نسمة قبل ان تقول بقلق.
نسمة: مانا عارفة.
********************
ندى: انتي عارفة يا اية الواحد بيندم ندم عمره انه مفكرش في موضوع علي دا, انا ازاي مكنتش واخده بالي منه.
اية: انتي بس الي كنتي قاعدة تحبي في شادي ابن امه دا.
ندى: علي كده تحسيه انسان مسئول عنده شخصية وكرامة, يعني واحد زي دا عمري ما اتخيل ان ممكن يسيب واحدة بيحبها عشان حاجة, سمعتيه وهو بيقول المهم ارضي الي بحبه, يعني كل الدنيا تولع بقى بعدها.
اية: اييييه مالك؟, بتتكلمي عنه كده ليه, رجع يدخل دماغك؟.
ندى: لا يا ستي طبعا انا لسه بحب شادي, بس انا وشادي استحالة نرجع لبعض, الا لو دست انا على كرامتي ورحتله, هو هيتنك عليا وهيزلني زي ما بيعمل كل مرة عشان ارجع انا من نفسي, بس الواحد لازم يفكر في نفسه, يعني انا في حياتي بعد شادي, انا خايفة اتعرف على حد, وبعدين مين هيقبل الوضع بتاعي دا, على الاقل علي طيب, وراجل وجدع, وكان بيحبني, وممكن يكون لسه بيحبني, بس...تفتكري هو ممكن يرضى؟؟.
اية: وميرضاش ليه يعني, انتي ناقصك ايه؟, انتي بنت زي الفل, واهلك ناس نضيفة وطيبين, وبعدين مش في ايدك حاجة من الي حصلك, وهو يبقى بني ادم رجعي لو فكر كده, وعلي مش كده بالعكس علي متفتح وولد محترم.
ندى: تفتكري يا ايه؟.
اية: ايوة طبعا, احنا هنتوه عنه, دا عشرة عمر.
ندى: انا خايفة اوي, هو صحيح كل شوية بيكلمني وانا بكلمه, واما بيجي بننزل نشوفه, بس انا خايفة من مشاعري لتخوني وماحبوش, وخايفة اكتر ليكون هو مبيحبنيش, انا مش هستحمل كسرة نفسي تاني , عشان انا بجد بجد تعبت.
اية: لا يا بنتي علي مش كده وعمره ماهيعمل فيكي كده ابدا.
ندى: انا من الي شفته من اخر حد اتوقع انه يعمل فيا كده بقيت مش قادرة اصدق خلاص.
اية: ياستي ارمي من دماغك, يعني هتكوني اول ولا اخر واحدة يعني, ماكله بيعدي.
ندى: انا حاسة بوقع فظيع في قلبي يا اية, بجد وجع مش قادرة عليه خلاص







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 34
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
النقاط : 70819

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 30, 2010 2:45 pm

جميله اوى يا نونا



تسلمى يا قمر




بس هنقل القصه لقسم القصص والروايات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
صعبة المنال
عضو ماسى
عضو ماسى
صعبة المنال


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الجوزاء الثعبان
عدد المساهمات : 5992
العمر : 34
المزاج : كنت smile قبل الجامعة وقبل ما أحب الزمالك
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Travel10
النقاط : 62033

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 30, 2010 11:41 pm

عياااااااااااااااااااااااااااال
بجد فعلا لعب عيال
ده ميبقاش اسمه حب
اصل الحب بيقوي مش بيضعف
وعلى رأي علي فعلا
علي: لا طبعا , انا اعرف الي بيحب حد مبيسيبوش ولو الدنيا كلها وقفت قدامه.


ثاااااااااااانكس كتيييييييييييير اجمل نونا
بجد القصة كانت وحشتني اوووووووووووي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 31, 2010 1:27 pm

ميرسى كتير
نورتونى يا بنات
والاجل لسه جاى
وياريت تنقليها يا دودو والله كنت ناويه اقولك من زمان تنقليها
لان ده مكانها الصح
بس انا لما نزلتها مكنشى القسم ده موجود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 17, 2010 2:49 pm


الحلقه(87)


اية: ايه ياعم دا بس كل يومين هنا.
ضربت اية علي على كتفه بخفة وهي تعترض طريقه, فالتفت اليها قائلا.
علي: يويووووو,والله يا بنتي عندي شغل هنا.
اية: طب ما تنقل هنا وتريح نفسك.
علي: لا, انا مبحبش اعد في مكان واحد كتير, انتي عارفاني , حر وبحب اطير كل شوية عشان مزهقش.
اية: طب يا سيدي يارب ماتزهق مننا.
علي: وانا من امتى زهقت منكو, دانتو قدري ههههه.
ضكت قبل ان تقول بشيء من المكر.
اية: وايه حكايتك بقى انت وندى؟.
علي: حكاية ايه؟.
اية: على ماما.
علي: والله مافيه حاجة يا بنتي مالك؟.
اية: انت هتمثل يا مصري, انت عايز تقنعني ان انت مش حاسس بحاجة نحية ندى.
قال بدهشة حقيقة.
علي: ايه الي خلاكي تقولي كده....لااااا الموضوع دا عايز قعدة تعالي تعالي نعد في حتة.
وبعد ان استقر بهما المقام في كافيتيريا الشركة قال بجدية.
علي: ايه يا بنتي الكلام الغريب الي بتقوليه دا, ندى واحدة متجوزة مينفعش يكون بينات حاجة.
اية: لا ندى مش متجوزة وانت عارف, ندى الموست متطلقة, يعني فاضية.
علي: انتي هتفولي عليها يا اية.
اية: انت هتستهبل يا مصري, مانت عارف, انت مش بتكلمها كل يوم يا بني, خلاص ندى وشادي معادش ينفع يرجعو لبعض.
نظر اليها باندهاش قبل ان يقول وكأنه ينفي عن نفسه شيئا مشينا.
علي: يا اية انا مستغرب انتي ازاي تفكري ان انا وندى ممكن يكون بينا حاجة, ندى بتحب شادي, حتى لو سابته هي لسه بتحبه, مش انا الراجل الي يقبل على نفسه كده.
اية: ولوقلتلك انها مبتحبوش.
قال بشيء من الحدة.
شادي: دا كلام مش انتي الي تقوليه وحتى هي لو قالته انا مش هصدقها, صحيح هي في مشاكل دلوقتي وهو طلع واطي, بس هي لسه بتحبه وهيفضل اول حد في حياتها.
اية: بس.....
قاطعها.
علي: انا لو كنت اقبل زمان ان انا اخد واحدة كانت مرتبطة قبلي بحد وبتحبه, كان ممكن اتعايش مع علاقتها وحبها لشادي الاول, بس دلوقتي مقبلش انها تكون اتجوزته وبعد مافركشت دورت في دفاترها القديمة, قالت اه علي المصري, اهو واحد كان بيحبني, اما اخده سبير لو منفعش شادي نتعكز على المصري, انا مقبلش ولا انتي تقبليلي حاجة زي كده, ولا ندى نفسها تقبلي.
شعرت اية بالحرج قليلا من لهجته اللائمة.
اية: امال انت بتكلمها ليه على طول, وقريب منها.
علي: انا بعمل واجبي نحية ندى كصديق زي ما كنت طول عمري بالنسبة لها صديق, ومش بعد ماخرجتني من حياتها هي بارادتها, عايزة ترجعني وقت ماهي عايزة, لا طبعا, انا مش شخشيخة يا اية, انتي نرفزتيني على فكرة.
قالت ايه بتردد.
اية: بس انا كنت فاهمة غير كده.
علي: لا افهمي الحقيقة , اكيد ندى فاهمة صح, وانتي حبيتي تتصرفي من دماغك, متعمليش كده تاني عشان متضيعيش الدنيا, اوكي يا قلة.
اية: على فكرة ندى مقالتليش حاجة زي كدا انا الي قلت والله كان نفسي تتلمو زي زمان, بس مكنتش عارفة انك معارض بالشكل دا, خلاص يا سيدي لو مكنتش عايز ندى, مش مشكلة, بس اوعى في يوم تضحك عليها.
علي: انتي عارفة اني مش ممكن اعمل فيها كده, ندى زي اختي, حتى لو انا في فترة من حياتي كنت متعلق بيها, انا مش عارف انتي ازاي فكرتي كده, مجنونة انتي؟؟.
**************************
قامت ندى وهي تمسح دموعها في اكبار.
ندى: انتي بتتصرفي من دماغك يا اية؟, ازاي تعملي كده.
اية: انا كنت خايفة عليكي, كنت عايزة اعرف مشاعره قبل مانتي تتدلقي.
قامت ندى وهي توليها ظهرها تقول بانكسار.
ندى: ومين قال ان انا هتدلق, انا مفيش حاجة في قلبي ناحية المصري, انا كنت بفضفض معاكي بس مش اكتر, انا كنت عارفة اكيد انه مش هيرضى بواحدة متطلقة, وهو مين يرضى بوضع زي دا اصلا, انا كنت بس بستريح لما بكلمة, ودلوقتي افتكر ان معادش ممكن اتكلم معاه تاني, انا خسرت المصري دا كذا مرة, بس المرة دي بجد انا خسرته للابد.
اية: متقوليش كده.
ندى: هي خلاص كده.
اية: .....انتي زعلتي؟.
ندى: اكيد.
اية: بس هو مأنكرش انه كان بيحبك.
ندى: انكر ولا مأنكرش, دا اوحش كمان من انه ميكونش بيحبني, يعني انا وضعي مش محتمل حتى لواحد كان بيحبني, بس يا ايه, بس الله يخليكي.
وبدأ الاكتئاب يظهر على وجهها.
اية: انا اسفة ياندى بجد كان نفسي اساعدك.
ندى: انا كل الي بيحاول يساعدني يبوظلي حاجة, الله يخليكو بطلو تحاولو تساعدوني.
**********************
قالت نسمة وهي تحاول الوصول الى احد اطراف فستان الزفاف الذي تقيسه.
نسمة: ايه دا, البتاع دا عامل من هنا كده ليه, مش مريحني.
اعدلتها هالة بحدة وهي تقول.
هالة: يابنتي بطلي حركة بقى, اثبتي عشان نعرف نعدل الزفت عليكي, ندى ايه رأيك....ندى.
افاقت ندى من شرودها وقالت.
ندى: هه؟.
نسمة: ياندى فوقي معايا بقى الله يخليكي.
ندى: ماله يا نسمة؟, جميل اهه.
نسمة: انتي يا بنتي متنحة ليه من يومين مالك, ايه حصل جديد؟.
قامت ندى تقول بعصبية.
ندى: محصلش حاجة, اقلعي اقلعي بس الفستان الي انتي لابساه.
واندفعت تخرج من الاتيلية وسط دهشة احتيها, واثناء طريق العودة, نظرت هالة الى ندى الشاردة في صمت بمقعد السيارة الخلفي ثم التفتت اليها تقول.
هالة: مالك ياندى, انتي مبقتيش بتكلمي المصري؟.
ردت باقتضاب.
ندى: لا.
هالة: ايه الي حصل؟.
ندى: مفيش.
نسمة: انتي اتعلقتي بيه ياندى؟.
ندى: لا.
هالة: احسن برضة انكو بطلتو تتكلمو, الوضع دا مكانش مريح اصلا.
قالت ندى ببعض الحدة.
ندى: مريح ولا مش مريح, احنا مش بنتكلم ولا هنتكلم.
هالة: طب انتي زعلانة ليه؟.
صمتت لحظات فعادت هالة تنظر امامها,فقالت ندى .
ندى: انا بفكر ارجع لشادي.
شهقت نسمة, بينما عادت هالة تلتفت اليها وهي تقول.
هالة: بتكلمي بجد يا ندى؟.
اصمتهن صوت ابواق السيارات خلف سيارتهن اثر حركة نسمة العنيفة لدى سماعها الخبر, وانتظرن حتى هدأ الصوت, لتقول نسمة بهتاف.
نسمة: ترجعيله ازاي؟.
ندى: ارجعله زي ماكنتو عايزين في الاول.
هالة: بس دا في الاول, دلوقتي مينفعش, انتي مش عارفة الوضع بقى ايه؟.
ندى: هعمل ايه يعني؟.
هالة: انتي جاية دلوقتي تسألي هتعملي ايه؟, انتو مش خلاص مصممين على الطلاق, وبابا وماما لو شافو اهله في الشارع هيضربو بعض بالنار.
قالت ندى في مرارة والبكاء يتسلل الى صوتها.
ندى: يعني هعمل ايه يعني؟, هتطلق, وبعدين, هبقى متطلقة, مش هلاقي حد يرضى بيا ولا يعوزني, وحتى لو لقيت, انا هقدر احب تاني؟, ولا اعرف حد تاني, ولا افتح قلبي لحد؟, لسه هقدر, دانا كل عمري قضيته مع شادي, عمري ماحبيت حد تاني, مش فاكرة حتى انا كنت عاملة ازاي قبل ما اعرفه, مش هقدر اخلي حد تاني يدخل حياتي, انا مش بحبه لا, بس انا معرفش الا هو, ومش هقدر اعرف غيره خلاص, مفيش لا وقت ولا بقى فيا روح اعرف من جديد, دا غير ان خلاص, حالتي دلوقتي...يعني لما اتطلق,...هلاقي واحد يبصلي؟؟,...يعني علي,..اللي كان بيموت فيا....مرضيش بيا, اي حد مش هيرضى خلاص, هيقول وانا مالي, انا مفيش عندي حل تاني انتو مش فاهمين.
قالت نسمة بحدة.
نسمة: هو ايه دا الي بتقوليه, دا رزق ونصيب, انتي بتتكلمي في حاجات غلط جدا على فكرة.
لمستها هالة بطرف يدها لتصمت, وعادت تقول بهدوء لندى.
هالة: انتي فاهمة ياندى لو رجعتي ايه الي هيحصل.
قالت ندى ببكاء.
ندى: عارفة.
هالة: عارفة انك هتتنازلي عن كرامتك وعن حقوقك وعن كل الي ماما وبابا عملوه علشانك؟.
قالت ببكاء اكبر.
ندى: عارفة.
هالة: وهتبقي تحت امره بعد كده في اي حاجة, لانك رضيتي تتهاني وسكتي.
ندى: بس شادي مش هيعمل فيا كده.
هالة: اشعرفك, مانتي قلتي انه عمره ماهيعمل الي بيعمله فيكي دلوقتي دا.
ندى: ياهالة متحاوليش, حالة احسن من حالة, مهما كانت ذل وقرف احسن مارجع بيتنا واعد عالة عليهم, على الاقل انا في بيتي.
صمتت هالة وشعرت بالاشفاق على اختها, ثم عادت لتقول.
هالة: انا مش عارفة اقلك تختاري ايه, انتي في اختيارين اسوأ من بعض, ما بين انك ترمي كرامتك في الارض, وتروحي تعتذري لشادي ولمامته وترجعي, عارفة وعارفين انك مالكيش حقوق وقت ما يحب يرميكي براحته, لا عنده ليكي شبكة ولا مؤخر ولا حقوق مادية, وكرامتك مالهاش اي اعتبار عندهم, وحتى اهلك ماشافوش منهم احترام, ومابين ان ترجعي بيت اهلك متطلقة وتعدي زي مابتقولي مش قادرة ولا عايزة تعرفي حد جديد, الاتنين نار يا ندى, انا لو مكانك مش عارفة كنت هختار ايه, بجد الله يكون في عونك.







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 17, 2010 2:57 pm


الحقه (88)


دخلت والدة ندى غرفتها بسرعة,وضعت العصير على المكتب في صمت وانصرفت في اقتضاب.
اية: هو فيه ايه؟, طنط مالها؟.
قالت ندى بأسى.
ندى: مبتكلمنيش, محدش في البيت بيكلمني الا نسمة.
اية: ليه كده؟.
ندى: عشان عايزة ارجع لشادي.
اية: انتي بتتكلمي بجد ياندى؟, انا كل دا فاكراها حالة وهتعدي, شادي ايه الي ترجعيله دا؟.
ردت ندى بنفاذ صبر.
ندى: هعمل ايه يعني؟,اصل انتو بتستعبطو, قاعدين تتكلمو من برة وبس, محدش حاسس بالي انا فيه, حاطين ايديكو في مية باردة.
اية: طب هي مامتك عملت ايه لما قلتيلها؟.
ندى: دول كانو هيقتلوني يا ايه؟.
اية: عندهم حق, ماهو مش بعد الي عملتوه والي مامته عملته, وقلة الاصل الي حصلت.
وضعت ندى يدها على عينيها.
ندى: انا مخنوقة جدا يا اية ومحدش فيهم حاسس بيا, يعني الي انا عملته عشان اوصل للقرار دا صعب اصلا, وهما كل الي بيعملوه بيصعبوه عليا زيادة, بقيت مش عارفه احارب فين ولا فين.
اية: بس... انتي مش بتجازفي كده؟.
نفثت في ضيق وهم شديد قبل ان تقول.
ندى: طبعا بجازف, بجازف بكل حاجة, بجازف بمستقبلي كله, بس مفيش في ايدي حل تاني.
اية: وباباكي قالك ايه؟.
ندى: بقولك مبيكلمونيش خلاص, قالولي لما تعقلي نبقى نكلمك.
اية: وانتي قلتي لشادي؟.
ندى: بعتله مسدج امبارح, قالي لما ابقى ارجع من الشغل بكرة وابقى فايق اكلمك.
اية: ودا ايه قلة الذوق بتاعته دي!!.
ندى: اصل انا بعتاهاله الساعة 3 ونص الفجر.
اية: والله انتي مجنونة, اهو بدأ شغل الاستهبال بتاعه وبدأ يتقل عليكي.
ندى: ايه الله يخليكي ...انا مش ناقصة, يتقل ولا يتهبب يعني كان خف عليا امتى اصلا.
****************
ندى: ايوة ياشادي.
قالت ندى لك بحزن.
شادي: ايوة ياندى, ايه المسدج دي؟.
ندى: ايه الي ايه ياشادي؟, خلاص الي انت عايزه, عايزني ارجع البيت هرجع, ولا انت مش عايز خلاص؟.
صمت للحظات قبل ان يقول.
شادي: ايه الي غير رأيك؟.
ندى: انا رأيي زي ماهو ماتغيرش.
شادي: لا ياندى انتي مكنتيش عايزة ترجعي.
ندى: شكلك انت الي مبقتش عايز.
شادي: وافقتي يعني بجد تيجي تعتذري لماما؟.
شعرت ندى بقلبها ينقبض في حزن.
ندى: ............ الي تشوفه.
شادي: ياندى,.....اوووف.....طب واهلك قلتيلهم؟.
ندى: ايوة قلتلهم.
شادي: ومش موافقين طبعا.
ندى: انت قلت لمامتك؟.
قال بشيء من الحدة.
شادي: مش لما اتأكد من الجنان بتاعك الاول, لحسن تغيري رأيك زي كل مرة, مانتي مجنونة وملكيش كلمة.
جاهدت ندى نفسها لتقول والدموع تنفر من عينيها.
ندى: ........ معلش.
شادي: يعني مامتك هتكلم ماما ولا ايه بالظبط.
قالت في سرعة.
ندى: لا......ماما مش هتكلم حد, .....انا بس ...ماما مش هتتكلم...بس انا ممكن اكلمها لو عايز دلوقتي, ولا تحب اجيلكو البيت.
قال شادي بشك.
شادي: ندى, ممكن اعرف ايه الي حصل بالظبط خلاكي ترجعي في كلامك.
بدأت ندى بالبكاء وهي تقول.
ندى: شادي, خلاص ياشادي, انا عايزة ارجع بيتي, انت مش عايزني, قول انا مش هفرض نفسي عليك, انا قلتلك مستعدة اني اجي واعتذر لمامتك , انت عايز ايه تاني, انت مصمم تحرجني وتيجي عليا وعلى كرامتي.
صمت ازاء بكائها , قبل ان يقول بهدوء.
شادي: ماشي ياندى, كلمي ماما , واتفقي على معاد تيجي تصالحيها فيه, ماشي!!.
حاولت ندى استشفاف اي مشاعر في صوته, فلم تستطع فقالت بأسى.
ندى: .....انت مش متضايق ولا فرحان ولا حاجة, هو انا مكنتش فارقة معاك للدرجة دي؟.
شادي: .....لا كنتي فارقة, بس انا كنت فاكر ان خلاص انا مش في دماغك.
ندى: .........خلاص ياشادي الكلام معادش بيجيب همه.
شادي: على رأيك.
ندى: يلا ياشادي, لما تبقى في البيت ابقى كلمني عشان اكلم طنط.
شادي: ان شاء الله.
ندى: سلام.
شادي: سلام.
**********************
الام: بصي ياندى, انتي حرة طبعا في حياتك واختياراتك, بس انا بقلك ان الي بتعمليه دا غلط, وانا ماليش دعوة بيك من الالف الى الياء انتي فاهمة, ومش راضية عن رجوعك لشادي قليل الاصل دا.
جلست ندى امام امها وهي تبكي.
ندى: يعني هعمل ايه بس ياماما , انتي يرضيكي ابقى متطلقة؟.
الام: ولا يرضيني ترجعيله وتذلي نفسك الي عمرك ماذلتيها لحد ,وتقلليني انا وابوكي بعد ماكبرناكي.
ندى: انا تعبانة ياماما, تعبانة ومحدش حاسس بيا, انتي فاكرة اني فرحانة اني ارجعله, بس قضا اخف من قضا ياماما.
الام: انا مش موافقة ياندى انا مش موافقة, وماليش دعوة, ارجعيله بس يكون في علمك, انا مش هدخل لاهله بيت ولا هعتبه ابدا, وامه دي يارب ابعدني عنها, لا هحاول احتك بيها لا في سبوع ولا في فرح ولا في اي مناسبة, عشان انا الست دي جابت اخرها معايا خلاص, وانتي منك ليهم بقى.
ندى: يعني هتسيبوني.
الام: انتي خلاص حرقتي الورقة بتاعتنا خلاص, ولقو ان عضمك طري وان هما الي متحكمين,
فانتي بالنسبة ليهم بقيتي حاجة ملهاش قيمة...متعيطيش, انا مش هضحك عليكي, وعشان احنا اهلك احنا مضطرين نستحمل شادي دا لانك عايزاه, بس اهله احنا مش مضطرين نستحملهم, انا بدعيلك والله يا بنتي اوعي تقولي ابدا ان انا عايزة اخرب عليكي, اوعي, انا بس كان نفسي احفظلك حقك من البداية من اول مادخل البيت دا وانتي بدأتي تتنازلي في حاجة ورا حاجة, وبدأتي تعملي حاجات من ورايا ماعرفناهاش الا دلوقتي, زي حكاية الفرح والشبكة الي بعتيها عشان تجيبيله عربية, انا كنت عايزة اقطم رقبتك عشان الي عملتيه, بس انا مش محتاجة اعمل حاجة خلاص, انتي كفاية الي انتي فيه, على العموم يا ندى, انا معاكي يابنتي , وشادي على عيني وعلى راسي على الاقل لو غلط اهو لسه صغير, العيب بقى على غلطات الكبار الي بيعمل حاجات مش صح.
ندى: انا اسفة ياماما , انا اسفة اني تعبتكو معايا وقليت قيمتكو, انا هصلح كل غلطاتي خلاص انا اسفة بجد, مش عارفة اعمل ايه عشان اريح كل الناس.
الام: متعمليش, خلاص ياندى الي حصل حصل خلاص, ومعادش فيه حاجة تتعمل, انا عايزاكي بس تروحي لباباكي وتبوسي راسه وتعتذريله, وتفهميه بالراحة ان انتي عملتي كده عشان انتي عايزة تلمي بيتك, وتعقلي كده وتبطلي تيجيلنا كل يومين, عشان يرضى عنك.
ازداد بكاء ندى.
ندى: انا خلاص مبقتش حاسة بفرحة في اي حاجة خلاص, انا مش عارفة اناعملت ايه لكل دا.
********************
الام: هتيجي تعتذرلي؟؟؟.
قالت والدة شادي ذلك بدهشة.
شادي: ايوة يا ماما.
الام: واهلها؟.
شادي: الله ياماما انتي مش قلتي هي تيجي تعتذر؟.
الام: ماشي, بس انت عايز ترجعلها؟.
شادي: ايوة ياماما انا مش عايز اطلق وانا لسه صغير كده.
الام: والله يابني قلتلك الطلاق مبيعيبش راجل, ومراتك دي خميرة عكننة والله.
شادي: خلاص ياماما بقى.
الام: دي رجعت بس عشان لقت انها مش هتكسب حاجة.
شادي: ماما خلاص خلصنا, الي انتي عايزاه وهنعملهولك, متعديش تكرهيني في حياتي بقى.
الام: وانا مالي ياخويا هو انا قلتلك حاجة, انت حر انا مالي بيك وبحياتك, عشان متعدش تقول اني بتدخل.
نظر اليها شادي محتقن الوجة للحظة, ثم تركها وانصرف الى غرفته وهو يتمتم.
شادي: يارب صبرني على امي ومراتي يارب, صبرني.
**********************
نظرت نسمة الى ندى التي ترتدي ملابسها ببطء, وقالت بإشفاق.
نسمة: خايفة؟.
اشارت ندى برأسها نفيا في صمت.
ندى: تعبانة مش خايفة, كأني رايحة وهم كبير على قلبي , وحاسة ان خنقة الدنيا فيا.
نسمة: اقلك ومتزعليش؟.
ندى: ....قولي , انا اصلا زعلانة مفيش حاجة ممكن هتزود همي, قولي الي عندك.
نسمة: الي بيحصلكو دا ذنب انكو كنتو بتغضبو ربنا قبل ماتتجوزو.
ندى: نغضب ربنا ايه يا نسمة انتي كمان, احنا كنا بنتقابل في حتة غلط مثلا, بلاش كلامك الي يضايق دا.
نسمة: والله يا ندى انا بتكلم جد, انا قلتلك قبل كده ومصدقتنيش, قلتلك ان ربنا بيشيل البركة من الحاجة الي قبل وقتها لما بتيجي بعدين مصدقتيش, وانتو ماشاء الله ماكانش فيه حاجة سبتوها, خروج وفسح وسفر ومسك ايدين وصور وكل حاجةكنتو فاكرينها حاجات صغيرة, كل حاجة عملتوها قبل ما تتخطبو حتى, وكلام حب, كنتو على راحتكو خالص, بعد الخطوبة اعوذ بالله كأن غضب ربنا نزل عليكو, مكنتوش بتشوفو يوم حلو, ومن يوم ماتجوزتو مش مرتاحين, هتقوليلي ميت سبب, بس انا متأكده ان هو دا السبب يا ندى, والله لو دورتي هتلاقي مفيش سبب اقوى من كده.
ندى: يانسمة احنا نصيبنا كده.
نسمة: متبرريش لنفسك, مش هو دا الي حصل وانتي عارفة, انتي لو مكنتيش متأكده ان شادي زهقان منك, مكنتيش شكيتي فيه ابدا ان ممكن يبص لسلمى.
ندى: مش سلمى يانسمة السبب, مطلعتش سلمى خالص.
نسمة: فاكرة يا ندى لما قلتلك متضحيش عشان شادي, ومتتهاونيش في حقك هو لازم يتعب فيكي قلتيلي دي شوية فلوس , وانا مفيش بيني وبينه كده , والي ربى خير من الي اشترى, وانا قلتلك لا الى اشترى احسن.
ابتسمت ندى ابتسامة حزينة, فأكملت نسمة.
نسمة: عرفتي بقى ليه الي اشترى احسن, عشان الي اشترى دفع فلوس, ولو مزعلش على البنت هيزعل على الفلوس الي دفعها, بس دا لا ربى ولا اشترى, دا كان داخل وضع يد, وانتي سبتيه, امال انتي فاكرة ليه ان ربنا كاتبلنا حقوق وفلوس , عشان الي بياخد بالرخيص بيرمي بالرخيص ياندى.
رفعت ندى وجها حزينا لاختها وقالت.
ندى: نسمة, انا دلوقتي بشيل ذنوبي وذنوب شادي, لان هو نفسه مش فارقة معاه, انا بس الي مذلولة انا بس الي راجعة عشان سمعتي, هو مش هتفرق معاه حاجة, هو ولد على رأيكو مش هيخسر اي حاجة, ممكن يعيش من اول وجديد ولا كأن حاجة حصلت, كل الكلام الي بتقوليه دا, بيوجعني زيادة, وبيخليني اكرة اني ارجع, عشان هو نفسه كان المفروض يراعي ربنا فيا لو كان بيحبني بجد, وهو مراعاش ربنا فيا قبل الجواز, ازاي اتوقع منه انه يعمل كده بعده.
نسمة: اديكي قلتي بنفسك, انا مقتلتش حاجة اهه.
ندى: اعمل ايه انا بقى, خلاص الي حصل حصل.
نسمة: لا ارجعي بنية تانية ياندى, ارجعيله بنية ان انتي عايزة فعلا تلمي بيتك مش عشان متطلقيِش وحاولي تسايسي مامته, وترضي بابا وماما, متبقيش غبية زي ماكنتي, واذا ماكانش الي حصل دا هو الي هيعلمك ياندى يبقى مفيش حاجة هتعلمك.
ندى: ربنا يستر يانسمة, ربنا يستر من شادي انا مبقتش اقدر اامنه في حاجة تاني خلاص.







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 34
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
النقاط : 70819

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالخميس نوفمبر 18, 2010 4:46 am

على فكره شادى مش بيحبها لو كان بيحبها كان عمره ما يقدر يهين كرامتها

الحب كرامه والكرامه هى دليل الحب بجد

ميرسى يا قمر

مستين الحلقات الجديده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأحد نوفمبر 21, 2010 6:03 am


الموضوع مبقاش حب يا دودو
هو زى مقالت نسمه
انه اصلا مرعاش ربنا فيه قبل الجواز
يبقى اكيد عمره مهيراعى ربنا فيها بعد الجواز

ومنورانى بجد
وميرسى على المتابعه
والحلقه الجايه فى الطريق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأحد نوفمبر 21, 2010 6:07 am


الحلقة التاسعة والثمانين

دخل شادي منزل ندى متوترا, لقد استقبلته نسمة بحفاوة, لكنه لم يلمح احدا من والديها بعد.
شادي: امال ندى فين؟.
نسمة: بتلبس.
شادي: ......
نسمة: بس بابا جاي,عايز يكلمك.
توتر شادي.
شادي: اوووف,ربنا يستر.
دخل الاب مقتضبا.
الاب: السلام عليكم.
قام شادي من مجلسه بسرعة, وهو يشعر بالقلق, وسلم على الرجل الذي جلس ونظر الى نسمة نظرة ذات مغذى, فانصرفت على الفور, فالتفت هو الى شادي وقال بصرامة.
الاب: بص ياشادي, انا مش هلف وادور واعد اكلمك بالراحة تاني ماشي, انا معنديش ليك الا كلمة واحدة بس, انا معنديش اغلى من بناتي, ومحدش في حياتي تعبني ولا مرمطني ولا بهدل عيلتي معاه الا انت, ومحدش عمل الي انت عملته دا ابدا, بس الحق مش عليك برضة, انا الي غلطان الي افتكرت اني بشتري راجل......
تمتم شادي معترضا.
شادي: يا انكل.....
الاب: متقاطعنيش, انا هديك بنتي تاني مش عشان انا مأمنك او عشان انا موافق, لا ,عشان انا معنديش حل تاني, انت حطتني في موقف لا احسد عليه, بس متفتكرش ان هي مالهاش ضهر, ومالهاش حد يحميها, وانك هتاكل عليها حقها, انت اول ماهي ترجع هتكتب اسمها شركة معاك في المكتب, او هتكتب العربية باسمها, دا مش اختيار دا امر, عشان دي شبكتها يا اما هتجيبلها شبكة من اول وجديد لان حاجة غير كده هيكون نصب يا شادي وانتو مش نصابين ,ولا انتو كدااا ؟؟؟.
صمت شادي وقد افحمه الكلام وشعر بالدم يغلي في عروقه.
الاب: انا مش بستعجلك, الكلام دا انت هتعمله براحتك بس هتعمله, غير كده, لو سمعت كلمة عن الطلاق منك او منها تاني, انا مش هعتبرها تهديد,الموضوع هيبقى بالنسبة لي جد ورسمي وهنمشي فعلا فيه انا مش عيل وسطكو كل شوية نتطلق ونرجع لبعض, فاهمني يا شادي.
شادي: ............
الاب: وتتلمو بقى ومشاكلكو متخرجش براكو انتو الاتنين وزي مانا مش هتدخل مش عايزين حد من عندك يتدخل يا شادي, معايا انت طبعا في دا.
شادي: .............
الاب: ومتفتكرش بنتي لوحدها انا مرضتش اعمل حاجة المرة دي يا شادي, بس مرة تانية مش هيكفيني فيها انت ولا اهلك ولا اي حد ماشي.
كظم شادي غضبه , وابتلع كلمات والد ندى الغاضبة رغبة منه في تخطي الامر, فظهرت ندى ممتقعة الوجه, فقام شادي حين رآها وكأنها انقذته.
شادي: خلصتي؟.
قالت بوهن.
ندى: اه يلا.
قام الاب ولم يسلم على شادي باليد, انما قال له بحزم.
الاب: متنساش الي قلتهولك يا شادي.
رد شادي باضطراب.
شادي: حاضر.
ثم امسك ذراع ندى واخذها خارجا بها من المنزل في سرعة.
ندى: مالك؟.
شادي: باباكي اداني دش.
ندى: دا كان هادي جدا معاك على فكرة, انت متعرفش انا عايشة في ايه بقالي مدة.
شادي: مامتك مطلعتش.
ندى: ماما مش عايزة تشوفك خالص دلوقتي, خليها لغاية ماتهدى.
شادي: ندى, ماما عايزة استحمال ماشي, اوعي تنطقي بحاجة غبية كعادتك.
ردت بسخرية.
ندى: انا مبقتش اعرف اقول حاجة غبية ياشادي خلاص.
توقف بها امام باب بيته قائلا في قلق.
شادي: انتي فعلا عايزاني؟.
نظرت اليه بحزن.
ندى: تفتكر هعمل في نفسي كده ليه, هو حد هيبهدل نفسه عالفاضي.
شادي: ماهو دا الي خلاني استحمل كلام باباكي في البيت.
ثم امسك يدها وضغط عليها وهو يقول.
شادي: مستعدة؟؟؟,.....يلا بينا.
ندى: ربنا يستر.
******************
جلست ندى امام والدة شادي تتمنى لو ان الارض تنشق وتبتلعها, وشعورا قويا بالرغبة في البكاء يكتنفها, فقالت الام بلهجتها المستفزة.
الام: ازيك ياندى عاش مين شافك.
ندى: ازي حضرتك يا طنط.
الام: انا زي مانا.
ندى: ..........
تبادلت النظرات مع شادي بينما الام تنظر اليها في استفزاز, فتدخل شادي محاولا تلطيف الجو.
شادي: دي ندى كانت عايزاكي تيجي تعدي معانا يومين في البيت تغيري جو وتسيبك من بابا وهاني ومسؤليتهم شوية.
ردت الام بصوت لازع.
الام: وانا مين الي هيشيل مسؤليتي ان شاء الله, مش لما تشيل مسؤليتها هي الاول.
احمر وجه ندى من كلام والدة شادي بينما, اشار لها شادي برأسه بخفة, فجاهدت ليخرج صوتها طبيعيا.
ندى: انا قلت بس ان حضرتك كنتي بتشتكي من دراعك, تعالي معانا نريحك شوية من قرف البيت والطبيخ.
الام: انتي لحقتي ترجعي عشان تعزمي حد عندك, طب ومين الي هياخد باله مني لما تغضبي على بيت ابوكي.
اغمضت ندى عينيها لتبتلع الكلام لحظة, فضغط شادي على كفها برفق ليشجعها, فقامت هي من جانبه واتجهت لتجلس بجانب والدة شادي على الاريكة, وقبلت رأسها وهي تقول.
ندى: انا كنت جاية اعتذر لحضرتك, واتأسفلك, واقلك ان شاء الله عمري ماهزعل حضرتك مني تاني وعمري ماهسيب بيتي تاني.
الام: لما نشوف.
شادي: خلاص ياماما ندى جايالك بنفسها اهه, وانا كمان هبوس راسك.
وقام من مقعده وقبل رأس امه وهو ينظر الى دموع الذل التي بدأت تلمع في عيني زوجته.
شادي: واحنا عمرنا ماهنزعلك ابدا, والله عايزينك تيجي تعدي معانا, دانتي هتنوري البيت.
الام: لا يا حبيبي انا محبش اسيب بيتي, ومش حمل حرقة الدم.
نظر شادي الى ندى بمعني ان تقول شيئا, ولكنها هزت رأسها بالنفي وحاولت تمالك نفسها كي لا تبكي.
شادي: خلاص يا ماما يا حبيبتي, المهم انك تكوني راضية عننا.
الام: انا يا حبيبي طول عمري راضية عنك, وبدعيلك ربنا يهديك.
شادي: وانا عمري مااتمنى ازعلك ابدا.
ورفع كفها ليقبلها, فقالت الام بصوت مستفز.
الام: مانت زعلتني خلاص والي كان كان.
لم تستطع ندى السيطرة على دموعها, فادارت وجهها تخفي قطرات القهر التي سالت على وجهها.
*********************
دخل شادي غرفة نومه ليجد ندى جالسة على الفراش مولية ظهرها اليه, فاستشف انها تبكي, فقال برفق.
شادي: ندى!!.
قالت بصوت ضعيف.
ندى: نعم.
توقف بعيدا وهو ينظر اليها وهي لا تلتفت.
شادي: انتي ندمانة على حاجة النهاردة؟.
قالت بصوت مختنق.
ندى: لا.
شادي: ولا على قرارك الي اخدتيه؟.
ندى: لا.
شادي: امال بتعيطي ليه؟.
ندى: صعبت عليا نفسي.
شادي: معلش انا قلتلك استحملي ماما, انتي هتتوهي عنها, هي اسلوبها كده ياندى, وبشطارتك بقى تعرفي ازاي تكسبيها, ولا بلاش تكسبيها تتجنبيها حتى.
ندى: انا مش زعلانة من الي هي قالته انا كنت متوقعاه, انا زعلانة من الي احنا فيه اصلا, انا صعبان عليا نفسي اوي ياشادي, اوي.
وانخرطت في البكاء, فجلس شادي دون كلام , ثم قال.
شادي: يعني انتي كنتي عايزة ايه الي يحصل؟.
ندى: معرفش, بس الي حصل دا مش هو الي كنت اتمناه ولا كنت عايزاه.
شادي: احنا غلطنا اننا رجعنا؟.
ندى: الغلطة مكانتش دلوقتي خالص يا شادي, الغلطة كانت من زمان, احنا ازاي ماشفناش اننا مننفعش لبعض.
شادي: تفتكري ايه الي حصل لكل دا, كان مين السبب انا ولا انتي؟.
ندى: ولا مامتك ولا ماما ولا مين؟.
شادي: انتي مش عايزاني؟.
ندى: انا وصلت لدرجة اني مبقتش عايزة حاجة.
شادي: انا كمان مبقتش عايز حاجة.
ندى: امال رجعتني ليه؟.
شادي: انتي كنتي عايزة ترجعي.
عادت تبكي بشدة, ثم قالت.
ندى: كلام نسمة كان صح....
شادي: كلام ايه؟.
ندى: الي اشترى طلع خير من الي ربى يا شادي.
وانفجرت في البكاء وهي تشعر بحزن شديد, لقد عادت لبيتها ولكن شعورها بالغربة فيه اصبح طاغيا عليها, اما شادي فشعر بالتغيير من ناحية ندى له, والتغيير الاكبر من ناحيته هو لها, وشعر بقلبه يؤلمه, لقد تغيرت العلاقة بينهما, ولن يعودا كما كانا ابدا.
*******************
جلست ندى وسط اختيها ببيتها تحاول خفاء الحزن البادي في عينيها.
نسمة: اتكلمي بجد ياندى, خلاص اية ومروة نزلو, قوليلنا مالك, انتي مبسوطة؟.
ندى: عايزين تعرفو ايه؟.
قالت هالة بهدوء.
هالة: انتي بقالك عشرين يوم في بيتك, اخبارك ايه؟, اخبار شادي معاكي ايه؟, مرتاحة ولا متضايقة, زعلانة ولا مبسوطة, شادي كويس معاكي؟.
قالت ندى محاولة ابداء الهدوء.
ندى: كويس واحسن من الكويس كمان...
هتفت بها نسمة في قلق.
نسمة: امال مالك؟.
ندى: خلاص, معادش فيه بقى, خلاص حاجة, كل حاجة بقت باردة, شادي صحيح كان اول اسبوعين ملاك, الي عايزاه بيجيبهولي والي اقول عليه بيعمله وشايلني من على الارض شيل, والي يشوفنا يقول بنموت في بعض, بس من غير احساس خلاص, حساه بيعمل كل دا عشان يعوض مشاعره الي مبقتش زي زمان, بدليل انه اسبوعين ورجع زي ماكان لبروده العادي يعني لاني انا حاسة اني مش زي الاول, وامه انا مجبرة كل اتنين وخميس اشرف عندها الزيارة الرسمي, مانتو عارفين, ورجعت ريما لعادتها القديمة, انتي بتلبسي كده ليه, وانتي يا حبيبتي مش حامل كده ولا كده ولا الحادثة القديمة اثرت عليكي, رجعت زي ماهي بالظبط, حشرية وزنانة وقليلة الزوق وكلامها زي السم, ماهي هتتغير ليه, مانا الي رحت بنفسي اتأسف لها.
هالة: سيبك انتي من حماتك, انا بتكلم عن جوزك؟, عامل ايه؟.
ندى: شادي....والله ما عارفة من يوم مارجعت وانا حاسة ان احنا خلاص مبقيناش زي الاول, خلاص الكلام بقى مفتعل, وبقينا عايشين وكأن كل واحد فينا شايل سكينة للتاني ورا ضهره, بنتعامل كويس واحنا مسامحناش بعض.
نسمة: انتو متكلمتوشبعد مارجعتو في الموضوع؟.
ندى: اتكلمنا بس ماتعاتبناش.
نسمة: لغاية دلوقتي؟.
هالة: ماينفعش يا ندى, لازم تتعاتبو عشان تصفو.
ندى: مش قادرة, مش قادرة افتح الجرح دا تاني انا ماصدقت نسيتو, وكفاية عليا بابا الي بيكلمني بالعافية ومش عايز يتعامل مع جوزي,ومامته الي مبهدلاني, ودلوقتي انا متقسمة بين اهلي واهله, لو فيه عيد او مناسبة او فعلا حملت هعمل ايه؟, هجمع الناس دي مع بعضها ازاي؟.
هتفت بها هالة.
هالة: مش مهم الناس المهم انتي وجوزك تتصافو ياندى مينفعش تبقو عايشين كده وكل واحد حاسس ان التاني كان غلطان, حتى لو كان التعامل بينكو حلو.
قامت ندى وهي تبكي.
ندى: انا كنت عارفة ان دا هيحصل, وان شادي عمره ماهيسامحني ومش هيديني فرصة اسامحه, انا خلاص من الي حصل بقيت مستسلمة لاي حاجة تحصل وخلاص, دا زنبي وانا بشيله زي ما قالت نسمة.
نسمة: ايه دا ايه دا استنى انا مقلتش كده اصلا, انتي هتحوري كلامي, انا قلتلك فعلا ان الي بيحصلكو دا بسبب شؤم الي عملتوه, بس مقلتش ان اعدي بقى واستحملي عقابك, لا انا فاكرة انا قلت ايه كويس, قلتلك ارجعيله بنية جديدة, بنية انك عايزة تتغيري وعايزاه يتغير وعايزة بيتك يتصلح.
ندى: وانا عارفة جوزي مش هيصفى حتى لو كلمته.
نسمة: انتي ليه بتتوقعي الحاجة قبل ماتعمليها يا ندى؟, انتي جربتي عشان تعرفي؟.
ندى: انا خلاص يا جماعة بقى عندي اكتئاب على طول, انا زي الي نفسي مكسورة, مش قادرة افرح برجعتي لبيتي ولا قادرة افرح بحاجة خلاص, ان تعبت بجد بجد تعبت.






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 34
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
النقاط : 70819

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 05, 2010 1:12 am

ياااااااااااااااااااااااااااااااه صعب اوى احساسها

ميرسى يا قمر

مستنين اللقات الجايه

تسلمى يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 12:45 pm

ميرسى يا دودو
منوره ياقمر
وفعلا الحلقه صاعبه اوى
بس بازن الله النهايه هتعجبك
والحلقه الجايه هى الحلقه الاخيرة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 12:48 pm


الحلقة الاخيرة


جلست ندى في حفل زفاف اختها تنظر بحسرة الى نسمة السعيدة الجالسة تضحك لمن حولها بارتياح, بينما يبدو عمر بجانبها في قمة سعادته, وشعرت بالحسرة والحزن يتخللا قلبها حين بدأ شيء من الحسد يشوب فرحتها لاختها , ولم تستطع منع نفسها من التفكير في حالها,لقد عانت الامرين مع شادي الذي احبته طوال عمرها, وعاهدها الا يتركها ابدا, وعاهدته هي ان تظل تحبه ابدا, ولم تحصل على القليل مما يشعرت به الان, وتسائلت هل كانا يحبان بعضهما اكثر مما كانا يفعلان هي وشادي؟,...مستحيل.
انتفضت حين همست هالة بجانبها.
هالة: بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظهم بجد شكلهم يفرح عقبال ما اشوف ليلو يارب.
فالتفتت تتأمل هالة التي تجلس بجانب زوجها في سعادة, وابنتها التي قبلتها وهي راقدة بين ذراعيها شبة نائمة على الرغم من الضجيج حولها.
وتحسرت على حالها, لقد كانت هالة اسوأ منها وكانت قصتها مع عمرو مجدي امرا يتغنى به الجميع, كيف للبشر النسيان بهذه السرعة, وكيف تغير الجميع بهذا الشكل وتغير اسلام نفسه معها, وان كان الامر سهلا هكذا لم لم تنس لشادي ما فعل؟, لم تنس له اي خطأ اخطأه في حقها او فعلته امه.
اما ماحارت فيه العقول وتعجبت له الانفس هو حال هايدي, اليست هذه هايدي التي كانت مثلا يضرب في فساد الاخلاق , ورمزا في الاستهتار, كيف وصلت الى ماهي عليه الان من هدوء وثقة, تأملت هايدي التي تجلس وحدها بعيدا بنظرة مندهشة, وقالت سبحان مغير الاحوال, صحيح انها لم يعد لها اصدقاء, ولكن تطل من عينيها ثقة غريبة بالنفس , لقد اصرت على حضور حفل زفاف نسمة على الرغم من علمها ان جميع من بالحفل لن يتقبلوها, وأكثرهم يعرفها منذ ان كانت اسما ينادى به, ولكنها ارادات ان تظهر بحالها هذا قبل ان تغادر البلاد, كيف تبدل حالها هكذا من النقيض الى النقيض, كيف نست هي نفسها مافعلت, حتى وان لم ينس الناس .
حتى هايدي شعرت بالطمأنينة وراحة البال.
فمالها لا تصل الى شيء من هذا الامر وهي التي ظنت ان مستقبلها مع شادي مضمونا لا ينقصه الا ارتباطهما الابدي, وكم بدت كلمة الابدي سخيفة اليها بعد كل ماحدث.
ونظرت بحزن الى زوجها الذي يتحدث بانتباه تام الى اخيه وتنهدت, " مالنا يا شادي" ,ثم نقلت نظرها الى امه باكتئاب شديد, ولم تلبث ان اشاحت بوجهها بعد ان شعرت بالدموع تشق طريقها الى عينيها, كيف لها ان تسامح هذه المرأة, ثم عادت لتنظر الى طاولة والدتها ووالدها البعيدة عن طاولتها هي وزوجها وعائلته, وشعرت بالفراغ في قلبها , ان اهلها لا يتحدثون مع اهل شادي, ماحدث خلق شرخا كبيرا بينهم, وربتت على بطنها في حزن, لقد ذهبت للطبيب بالامس, وعلمت بخبر حملها, ولكنها لم تخبر احدا بعد, لم تعد تعرف كيف سيكون رد فعل الجميع , مالذي ستفعله امها ان عرفت, هل ستفرح ام تحزن لمثل هذا الخبر,وكيف ستكون ردة فعل والدة شادي, هل ستفرح ام تقابل الامر بسخريتها اللاذعة المعتادة, وشادي وهو الاهم, مالذي سيفعله, هي نفسها لم تدر اتفرح ام تحزن لمثل هذا الخبر, لقد مر على رجوعها لبيتها شهران, وعادت تشعر بمشاعرها في انهيار, وحاولت اخفاء الدموع المحبوسة خلف عينيها حتى لاتفسد يوم اختها السعيد.
*************************************
صمتت ندى طوال الطريق للبيت ولم يلحظ شادي هذا حتى, ولم يحاول فتح حوار, حتى وصلا البيت فعلا, فتوجهت ندى للغرفة, بينما توجه شادي الى المطبخ ليشرب ونادى على ندى وهو يغلق الثلاجة متوجها الى الغرفة.
شادي: اجيبلك مية ياندى؟, الجو مش ممكن, حر بشكل,انتي مأكلتيش ليه في الفرح؟.
ردت بصوت خافت.
ندى: مليش نفس.
شادي: انتي مأكلتيش من الصبح ياندى, انتي مالك عيانة؟.
قالت وهي تمسح ماكياج عينيها.
ندى: شوية.
قال وهو يرفع الزجاجة لفمه خارجا من الغرفة.
شادي: يا بنتي كله من اللبخ الي بتعمليه في نفسك قلتلك كلي وبطلي تشغلي دماغك انتي كده كده مش بتتخني, دايت ايه دا الي بتعمليه بس.
قالت وهي تضع عنها حجابها في هدوء.
ندى: انا مش عاملة دايت ياشادي, انا حامل.
انزل شادي الزجاجة عن فمه بغتة, والتفت اليها غير مصدق ,وعجز عن النطق للحظات ثم قال بانفعال.
شادي: حامل؟, حامل ازاي يعني؟.
ندى: ايه الي ازاي؟.
هتف بها.
شادي: وعارفة من امتى؟.
ندى: امبارح.
شادي: ومقلتليش ليه؟.
ندى: مقلتش لحد خالص.
قال بغضب.
شادي: وهو انا حد؟؟؟؟, انتي بتتكلمي بجد ,عارفة انك حامل من امبارح ومقلتيش, هو انا ايه في البيت ياندى, ولا انتي خلاص مبقتيش تحطيني في خططك.
نظرت في عينيه الغاضبتين قبل ان تقول.
ندى: انت فرحان؟.
رد دون تفكير بنفس اللهجة الغاضبة.
شادي: طبعا ياهانم.
ندى: بقى بالله عليك دا شكل واحد فرحان.
شادي: انتي عايزة ايه ياندى, طبعا عايزة تقلبي خبر زي دا مناحة, وتعدي تعيطي وتطلعي نفسك مظلومة.
جلست وهي تقول باستسلام.
ندى: لا ظالمة ولا مظلومة, انا بس كنت عايزة اشوف تعبير وشك لما تسمع الخبر واديني شفته.
جلس قبالتها وهو يقول بنفس العنف.
شادي: ماله بقى تعبير وشي, عايزة كمان تطلعيني زعلان, بقى انا مش هفرح ان هيجيلي ابن.
ندى: تفرح بقى ولا متفرحش كله محصل بعده.
شادي: الله يا ندى, مالك كده انتي غريبة ومش طبيعية ليه, فيه ايه؟.
ندى: عشان مبقيناش نحس بطعم حاجة ياشادي خلاص لا فرح ولا زعل ولا حاجة, فكرت هنقول لمامتك ازاي؟, فكرت هنقول لاي حد علي الخبر ازاي, وياترى هيفرحو ولا هيعملو زيك كده؟.
شادي: انتي بتتكلمي ازاي؟, اكيد هيفرحو.
ندى: واكيد ليه؟, انا زعلانة اوي يا شادي اوي.
ووضعت وجهها بين كفيها.
شادي: عشان حامل؟, مكانش نفسك نجيب بيبي ,صح؟.
ندى: لا عشان البيبي دا احنا مانستاهلوش, احنا مش مبسوطين وفاكرين ان لو جالنا بيبي هو الي هيعدلنا حياتنا الي بقت بايظة دي, بس احنا بقينا بنبني ادوار على اساسات واقعة, كله بايظ يا شادي وكله هيبقى واقع.
شادي: ازاي يعني اساسات واقعة؟,بلاش التشاؤم دا ياندى احنا اخدنا بعض عن قصة حب يتحكى عنها.
قالت بسخرية.
ندى: شكلها هي دي المشكلة, بس انا لسه بحبك ياشادي.
شادي: طب مانا كمان بحبك.
امسكت يده ووضعتها على بطنها.
ندى: انا عايزة ابننا دا ياشادي.
شادي: طبعا يا ندى وانا بتمناه من قبل ما تحملي اول مرة اصلا.
ندى: انا عايزة نتغير, مش عايزة نفضل كده بينا البرود دا, والجروح المفتوحة الي مابينا دي.
قال بهدوء.
شادي: احنا نسينا الحاجات دي ياندى خلاص.
ندى: لا منسيناش احنا طنشنا, ومينفعش نفضل مطنشين , انا عايزاك وعايزة ابني وعايزة ابقى فرحانة ومامتك فرحانة ومش هنعرف نفتح صفحة جديدة الا لو قفلنا الي قبلها, انا وانا في فرح نسمة لما شفت فرحة اهل عمر وفرحة اهلي , افتكرت فرحنا يا شادي مكانش حد فرحان حتى انا وانت, انت عارف لو كنا احنا فرحانين كنت قلت طز في كل حاجة المهم انت وبيتنا,عشان كده انا قررت احارب كل الناس واكسبك, انا عشانك وعشان ابني عندي استعداد اعمل اي حاجة عشان حياتنا تبقى كويسة مش البرود الي احنا عايشين فيه دا, انا عندي استعداد حتى اروح اصالح مامتك وافتح قلبي ليها, انا عايزة الوضع يتغير, وانا وانت حياتنا لازم تتغير,واهلي واهلك مشاعرهم يتغيرو, انا نويت اعمل دا, ومش هقدر اعمل كل دا لوحدي , الايد لوحدها عمرها ما هتسقف يا شادي, التغيير مش هيحصل الا لو انا وانت قررنا دا, وقلنا هنتغير.
شادي: طيب مانا قلت انا معاكي.
ندى: مش بالكلام.
شادي: والله يا ستي مش بالكلام انا كمان زهقت يا ندى انتي فاكراني بارد ومبحسش, فاكراني ايه؟, انا برضة حاسس ان كل واحد فينا في وادي, بس قلت مش مهم مادام انتي راضية ومبسوطة, ومكنتش عارف انك مش راضية, بس انا حياتي يا ندى برضة فيها امي ,وامي دي جزء كبير من حياتي, ومقدرش احاول اغيرها.
ندى: انا مقلتلكش كده , وانا ماليش اني اقلك ابعد عن اهلك بالعكس احنا عمرنا ماهنعرف نفرح الا لو كل الناس حوالينا بقت كويسة, وانا هصالح مامتك يا شادي مش هحاول ازعلها مني تاني, بس انا محتاجة احس انك موجود جمبي وهتشجعني وهتقف جمبي لو هي جت عليا حتى لو بالنظرة مش بانك تقول حاجة او تعاديها, بس اطمن انك هتكون حاسس بيا.
شادي: حاضر ياندى.
قامت ندى وامسكت يده وهي تقول والدموع تلمع في عينيها.
ندى: فاكر يا شادي اول ماحبيتك وعرفتك واتمنيت ان عمري كله يكون معاك.
شادي: وانا كمان ياندى اتمنيت دا.
ندى: اتمنيت عمرنا نكمله سوا فرحانين مش بالشكل دا,اوعى تخليني اندم اني اديتلنا فرصة تاني.
شادي: متخافيش يا ندى انا هحاول زيك واكتر منك كمان.
ندى: هنغير نيتنا زي ما نسمة قالت, انا مش عايزة اعيط تاني.
مسح شادي عينيها برقة وهو يبتسم.
شادي: ياه ياندى انا اد ايه ارتحت لما اتكلمنا انتي متعرفيش انا شايل في نفسي بقالي اد ايه, وبجد بجد مفيش حاجة في الدنيا تقدر توصفلك فرحتي بالبيبي وبيكي , انا كنت خلاص قلت اهي عيشة والسلام , بس انا دلوقتي بقيت مستعد بجد انسى الي حصلنا والي حصل بينا والخلافات والمشاكل, انا محتاج الاقيكي واقفة جمبي, بجد يا ندى.
قامت تعانقه وهي تقول.
ندى: ياحبيبي يا شادي انت بجد رديت فيا الروح بكلامك دا, انت مش متخيل انا كان عندي اكتئاب ازاي وانت ريحيتني, والله يا شادي انا بوعدك هتشوف معاملة تانية خالص, وهنبتدي بشكل مختلف وهننسى بجد كل الي فات ونقلب الصفحة الي مبوظة علينا حياتنا دي بقى.
عانقها وهو يضحك.
شادي: والله يا ندى انا بجد فرحان ومفرحتش من زمان.
ومسح دموعها وهو يقول بحماس.
شادي: قومي.
قالت بدهشة.
ندى: اقوم فين؟.
شادي: قومي معايا بس هنلف لفة كده على ماما و بيتكو وهالة.
ندى: انت مجنون يا شادي انت عارف الساعة كام؟.
قال وهو يصيح بسعادة متوجها الى الغرفة ليبدل ملابس الزفاف.
شادي: وهو دا خبر يستني يا ندى انتي حامل.
ابتسمت ندى من ورائه وهي تبكي.
شادي: انت مجنون.
وشعرت بشيء من السعادة تتسلل الى قلبها لقد ارتاحت حين تحدثت مع شادي وشعرت وكأنها تحادثه لاول مرة , شعرت بان بعض الامها تتبدد, وان الحزن الذي انتابها الفترة الماضية من الممكن ان يتحول الى فرح ثانية, وانها كانت مخطئة ولطالما اخطأت ان ظنت ان يمكنها ان تصنع التغيير بمفردها او ان تتخطى الامور بتجاهلها, ولكن لا شيء مقارنة بمشاركتها من تحب في افكارها وسعادتها, وبدأت تشعر بالحب يعود الى قلبها حبها لشادي, ولزواجهما, حتى ان كان الامر لم يعدو بعد مجرد نية, ولكن التأثير السريع لهما اسعدها بل والهمها الامل بعد ان فقدته طويلا, وملأتها الثقة بالله, ان الايام القادمة ستكون مختلفة تماما عما كان, وان ان كان مافات لم يمت من الم وحزن واكتئاب فان الفرصة لم تفت بعد لاصلاح ما افسدوه بأيديهم, وان بأيديهم يمكن تغيير المستقبل ان لم يستطيعا تغيير الماضي, ستنسى ما حدث وتطلب من الله العون لبداية جديدة, خالية من العدائات والمشاكل, مليئة بالتفاهم والامل.
وبالامل ستبني حياة طفلها الجديدة محاولة تربيته بالحب الذي تعلمته على يد نسمة وعمر, وبالاستقرار الذي رأته في حياة هالة, والمرونة التي رأتها في تغير هايدي, وبالامل الذي حصلت عليه من تأييد شادي, ومن الشجاعة التي وهبها لها طفلها الجديد, ومن الايمان الذذي قذفه الله في قلبها ومن الهدى الذي رأته في عيني زوجها.
كل ذلك جعلها تربت على بطنها في حب وهي تقول بصدق.
ندى: الحمد لله يارب, يارب افتح عليا ببداية جديدة وخلي الي فات كله ورايا فعلا وارزقني حياة طيبة ونية خير في عيلتي وجوزي واهلي وحياتي.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
DoDo 2009
مشرفه اقسام الحب
مشرفه اقسام الحب
DoDo 2009


مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Ebda4e_4
انثى
الميزان الثعبان
عدد المساهمات : 14430
العمر : 34
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
النقاط : 70819

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 3:03 pm

الله

جميله اوووووووووووووووووووووووى النهايه

تسلمى يا قمر

ميرسى اوى يا نونا على مجهودك يا قمر

بجد هااااااااااااااااااايله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/عفوا-فأنا-انثى-لن-يشبهنى-احد/1542
dodo55
عضو ماسى
عضو ماسى
dodo55


انثى
الاسد القرد
عدد المساهمات : 6144
العمر : 31
المزاج : الحمدلله : على مَـا أنا ، بــه الآن . .وَ الحمدلله : على مَـا سيـــــأتي . .وَ الحمدلله : على كل حال ..
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Readin10
النقاط : 56979

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 12, 2010 12:25 pm

اللللللللللللللللللللله
القصه دي اقسم بالله قمه في الروعه وانا شخصيا استفدت منها في حاجه معينه كده
بجد والله جميله جميله جميله لأبعد الحدود ملهاش وصف بصراحه
تسلم ايديكي يانونا عرفتي تختاري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dodo55
عضو ماسى
عضو ماسى
dodo55


انثى
الاسد القرد
عدد المساهمات : 6144
العمر : 31
المزاج : الحمدلله : على مَـا أنا ، بــه الآن . .وَ الحمدلله : على مَـا سيـــــأتي . .وَ الحمدلله : على كل حال ..
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Collec10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Readin10
النقاط : 56979

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 12, 2010 12:28 pm

بس دا انا احوليت علي ما خلصتها بقالي اسبوع بقرأ فيها
بس بصراحه تستاهل ان الواحد يحول عشانها بجد انتي هايله
وطبعا هتنزلي قصص جديده
انا مستنيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nona.france2010
عضو مؤسس
عضو مؤسس
nona.france2010


انثى
الحمل الحصان
عدد المساهمات : 1735
العمر : 34
المزاج : trés bien
الدوله : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 3dflag10
المهنه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Profes10
الهوايه : مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Unknow11
النقاط : 55274

مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مين قال ان اللي فات مات؟؟   مين قال ان اللي فات مات؟؟ - صفحة 8 Icon_minitimeالإثنين فبراير 21, 2011 1:53 pm

بجد ميرسى على الكلام ده
والحمدلله ان القصه عجبتكم
وعندى قصص كتير حلوه اوى
وشويه كده هبقى انزلها بازن الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/pages/msr-almnswrt/shb-trbyh-frnsy-jamh-
 
مين قال ان اللي فات مات؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 8 من اصل 8انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 مواضيع مماثلة
-
» إجراءات أمنية مشددة بكفر الشيخ بعد قطع "رجلى" بلطجى(قبل ما تدخلوا الصورة اللي جوه مش مناسبة للجميع فياريت اللي مايقدرش علي هذه النوعية من الصور مايدخلش)
» اعلان الحرب ( للولاد )
» اللي جرحوني ؟؟؟؟؟
» انت لست رجلا ؟؟...... مش انا اللي بقول
» ايه هي المواد اللي عندك ؟

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية تربية المنصورة  :: مكتبه تربيه :: روايات وقصص مكتوبة-
انتقل الى: